Dus wanneer ben je dan creatief.
Als je mooi kan tekenen? (je tekent wel iets wat al 1000 keer is gedaan, maar je kàn het tenminste)
Als je leuk kan schrijven? (half Nederland denkt leuk te kunnen schrijven getuige het aantal afgeschreven manuscripten bij de uitgevers met bijbehorende "bedankt, maar helaas..." brieven)
Als je op de kunstacademie zit? (hey, dan heb je het ineens voor een commissie bewezen of zo)
Als je je huis al la Jan de Bouvrie kan inrichten? (gewoon dus zo kaal mogelijk met symmetrie en dan een tikkeltje ongezellig)
Ik roep altijd dat ik niet creatief ben. Maar dat is meer omdat ik nooit een poging in die richting heb gedaan en het helemaal niet belangrijk vind om creatief te zijn. Wat het ook is Ik heb wel een levendige fantasie...ben ik nou toch een beetje creatief of moet ik die fantasie eerst fysiek maken middels schilderij, boek, gedicht, muziekstuk of beeldhouwwerk.
quote:Haha, nou, doe je best eens, dan komen we er vanzelf wel achter. Je weet de juiste plek iig alvast te vinden..............
Op dinsdag 19 november 2002 12:09 schreef Isabeau het volgende:
Wanneer ben je nou eigenlijk creatief? Moet dat dan altijd maar origineel zijn en puur (wat dat dan precies mag zijn). Volgens mij is zo'n beetje alles al een keer gedaan, qua schilderen (met glas, zonder glas, met kleur, zonder kleur et nauseum), literatuur, films, muziek etc. Vooral als je ouder wordt ga je steeds meer verbanden leggen en deja vu gevoelens ervaren bij boeken, films, muziek en dergelijke.Dus wanneer ben je dan creatief.
Als je mooi kan tekenen? (je tekent wel iets wat al 1000 keer is gedaan, maar je kàn het tenminste)
Als je leuk kan schrijven? (half Nederland denkt leuk te kunnen schrijven getuige het aantal afgeschreven manuscripten bij de uitgevers met bijbehorende "bedankt, maar helaas..." brieven)
Als je op de kunstacademie zit? (hey, dan heb je het ineens voor een commissie bewezen of zo)
Als je je huis al la Jan de Bouvrie kan inrichten? (gewoon dus zo kaal mogelijk met symmetrie en dan een tikkeltje ongezellig)Ik roep altijd dat ik niet creatief ben. Maar dat is meer omdat ik nooit een poging in die richting heb gedaan en het helemaal niet belangrijk vind om creatief te zijn. Wat het ook is
Ik heb wel een levendige fantasie...ben ik nou toch een beetje creatief of moet ik die fantasie eerst fysiek maken middels schilderij, boek, gedicht, muziekstuk of beeldhouwwerk.
quote:Dus als ik in de Libelle iets lees over roze en rode bloemen liggend schikken in de fruitschaal dan ben ik niet creatief.
Op dinsdag 19 november 2002 12:12 schreef MSXUser het volgende:
Volgens mij heeft creativiteit meer te maken met het zelf ondernemen van dingen en die (waar mogelijk) op je eigen manier uitvoeren.
VanDale geeft dit:
cre·a·´tief (bn.)
1 scheppend, oorspronkelijk
2 betr. hebbend op zelfwerkzaamheid op het gebied van verbeelding en vorming
Dus....
quote:Zoiets lijkt me aardig in de buurt komen. Kvind het namaken van een knutselvoorbeeld of een broek overnemen van een patroon ook niet bijzonder getuigen van creativiteit. Maar als je zelf besluit een broek te gaan ontwerpen (hoe standaard die broek dan ook is), dan ben je imho hartstikke creatief bezig.
Op dinsdag 19 november 2002 12:23 schreef Isabeau het volgende:[..]
Dus als ik in de Libelle iets lees over roze en rode bloemen liggend schikken in de fruitschaal dan ben ik niet creatief.
Maar als ik zelf besluit dat ik ook allemaal roze en rode bloemen aan draadjes in de lucht wil hangen boven die schaal dan ben ik wel creatief?
Creatief heeft te maken met creatie, het zelf creeëren van iets. Namaken hoort daar niet bij, vind ik
quote:ligt eraan.............
Op dinsdag 19 november 2002 12:23 schreef Isabeau het volgende:[..]
Dus als ik in de Libelle iets lees over roze en rode bloemen liggend schikken in de fruitschaal dan ben ik niet creatief.
Maar als ik zelf besluit dat ik ook allemaal roze en rode bloemen aan draadjes in de lucht wil hangen boven die schaal dan ben ik wel creatief?
maar das slechts mijn mening van creatief zijn.
Maar als jezelf vindt dat je creatief bent (zelluf bedacht
) en hetgeen je zelf bedacht hebt al lang bestaat (grote kans), is dat dan nog creatief te noemen...Volgens de VanDale is creativiteit 'oorspronkelijk' Hmm.
En hoe zit het dan met mijn levendige verbeelding, dat is dan niet creatief want ik doe er niets scheppends mee.
quote:Nee, maar je schept de gedachten wel
Op dinsdag 19 november 2002 12:34 schreef Isabeau het volgende:
En hoe zit het dan met mijn levendige verbeelding, dat is dan niet creatief want ik doe er niets scheppends mee.
M.a.w. dat je in staat bent iets wat je in je brein laat ontspringen daadwerkelijk uit te voeren tot iets zicht/tast/leesbaars
en met 't scheppen
hier en daar
is 't wonder
eerlijk waar
dat ik
daar gravend uit
hier op mezelf stuit
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 13:51 schreef Isabeau het volgende:
jaja, jij bent creatief genoeg OtherOther
quote:Dingen bedenken is natuurlijk ook scheppen, creeëren
Op dinsdag 19 november 2002 12:34 schreef Isabeau het volgende:
quote:Dus dan ben ik (bij eigen beoordeling bij gebrek aan tastbaar bewijs) dus toch wel creatief
Op dinsdag 19 november 2002 14:28 schreef Tijn het volgende:Dingen bedenken is natuurlijk ook scheppen, creeëren
En de meeste mensen met een levendige fantasie zetten dit ook wel om in iets (boeken schrijven, muziek maken of bloemschikken).
quote:Opgelost, slotje
Op dinsdag 19 november 2002 14:38 schreef Isabeau het volgende:[..]
Dus dan ben ik (bij eigen beoordeling bij gebrek aan tastbaar bewijs) dus toch wel creatief
dat vindt ik uitermate creatief taalgebtuik
Ik begrijp niet zo goed waar je heen wil met je verhaal , je maakt er een soort ideetje van en wij hebben de niet af-latende behoefte om om dingen te definieren en in een vorm te gieten.Maar vorm speelt zich af in niet-vorm.Vorm kan nooit niet-vorm omvatten.Al maak je het mooiste schilderij of het mooiste gedicht, of druk je het mooiste van allen uit, de mooiste muziek kan alleen maar bij benadering verwijzen en kan nooit de niet-vorm vervangen of zijn. Je zou kunnen zeggen de een kan niet zonder de ander , zoals warmte en vuur, water en natheid bij elkaar horen. Als je dat ziet gaat de rest vanzelf. .
quote:Je hebt gelijk! Ik zie creativiteit inderdaad als iets origineels, iets nieuws etc. Maar wat ik ook al schreef (net als jij) is dat alles toch al eens is gedaan, dus hoe kan je dan (volgens mijn kromme definitie in mijn hoofd) nog creatief zijn? Ik vroeg me gewoon af wat mensen nou bedoelen met "goh, die is zo creatief bezig..." of "dat is helemaal niet creatief wat jij hebt getekend" Ik had zo het gevoel dat mijn gevoel over creativiteit niet juist was, want dan is toch niemand meer creatief. Ach, en laten we het definities verzinnen voor creativiteit inderdaad maar zitten. Die zijn namelijk net zo makkelijk te vormen als "wat is kunst"
Op dinsdag 19 november 2002 19:36 schreef fatima het volgende:
(...)wat ik uit jou verhaal haal Isabeau is dat je creativiteit verbind met zelf bedenken, en helaas, alles is al bedacht maar daar had Rembrandt van Rijn ook last van maar dan hebben we het over kunst, ambachtelijke welteverstaan, laagje over laagje om het licht te vangen of de duisternis.
quote:Mooi gesproken.
Op dinsdag 19 november 2002 19:36 schreef fatima het volgende:
Orgineel dat zijn er maar weinig,creatief veel te veel, ik stel voor hier niet te veel over te praten .
In je slappe betoog over wat creativiteit is komen twee dingen naar voren,het neerbuigend kijken naar kantklossende en bloemschikkende tante's die vlgs bepaalde patronen te werk gaan en de zogenaamde vrije ontwerpers, helaas zijn die vrije ontwerpers ook beinvloed door van alles en nog wat, het probleem ligt in het moeten worden, dat is nl uitgesloten, je kan niks worden je bent het verdorie al, en als je dat ziet maakt het niet zo veel meer uit , creatief of niet, fantasie of niet, scheppend of plagieerend , alles is dan orgineel of authentiek, zodra er een moeten bij komt, wat ik uit jou verhaal haal Isabeau is dat je creativiteit verbind met zelf bedenken, en helaas, alles is al bedacht maar daar had Rembrandt van Rijn ook last van maar dan hebben we het over kunst, ambachtelijke welteverstaan, laagje over laagje om het licht te vangen of de duisternis.Ik begrijp niet zo goed waar je heen wil met je verhaal , je maakt er een soort ideetje van en wij hebben de niet af-latende behoefte om om dingen te definieren en in een vorm te gieten.Maar vorm speelt zich af in niet-vorm.Vorm kan nooit niet-vorm omvatten.Al maak je het mooiste schilderij of het mooiste gedicht, of druk je het mooiste van allen uit, de mooiste muziek kan alleen maar bij benadering verwijzen en kan nooit de niet-vorm vervangen of zijn. Je zou kunnen zeggen de een kan niet zonder de ander , zoals warmte en vuur, water en natheid bij elkaar horen. Als je dat ziet gaat de rest vanzelf.
.
creativiteit
is verloren strijd
als alomvattend niets
moet omvatten iets
creativiteit
is zekerheid
als zich laat bevatten
wat uw zien alom doet vatten
"Je kan niks worden, je bent 't al"
toch?
|