Maar dan wel alleen kosten voor liftonderhoud, schoonmaak etc.quote:Op zondag 25 oktober 2015 22:14 schreef jatochneetoch het volgende:
Gas waterlicht zijn juist geen service kosten.
Servicekosten zijn het zelfde als VVE-kosten maar dan voor huurders idd.
De lift maakt onderdeel uit van het complex.quote:Op zondag 25 oktober 2015 22:23 schreef Tekniko het volgende:
Ok bedankt voor iedereens feedback. Dus als ik het goed heb kan ik "gebruikskosten" zoals schoonmaak, liftonderhoud e.d. als service kosten bovenop de huur rekenen, en het deel van de VVE-bijdrage dat hem gaat zitten in onderhoud aan het complex blijven voor mijn eigen rekening?
Los van wat de huurder aan TS betaald, is TS verantwoordelijk voor de bijdrage aan de VVE, deze bijdrage zal ook via TS verlopen en niet via de verhuurder.quote:Op zondag 25 oktober 2015 22:26 schreef Boca_Raton het volgende:
Stel dat jouw huurder de huur niet betaalt en jij hebt de bijdrage voor de VvE in de huur verrekend. Dan kom jij in de problemen. Toch?
Dit dus, je zult je huurprijs gewoon moeten aanpassen op de kosten, en die zijn nou eenmaal meer dan de bruto hypotheek.quote:Op maandag 26 oktober 2015 07:32 schreef dodoria het volgende:
Valt het onder sociale huur, of is het vrije sector? In het laatste geval kun je de VvE kosten gewoon geheel in de kale huur verrekenen.
Het is sowieso met het oog op de toekomst slim om de huur boven de sociale grens te leggen. En elk jaar zo te verhogen dat de huur dat blijft.quote:Op maandag 26 oktober 2015 07:32 schreef dodoria het volgende:
Valt het onder sociale huur, of is het vrije sector? In het laatste geval kun je de VvE kosten gewoon geheel in de kale huur verrekenen.
Nope.quote:Op maandag 26 oktober 2015 07:32 schreef dodoria het volgende:
Wat men bedoelt is natuurlijk, TS wilde 600e huur vragen, VVE kost 200 pm, dan moet TS gewoon 800 huur vragen. En dan daarop nog eens evt. service kosten die TS wel gemakkelijk kan (door)berekenen. Tegen je huurder zeg je dat natuurlijk niet, net als het je huurder niet aangaat hoeveel van de huur TS nog doorbetaald aan hypotheek en hoeveel er winst is.quote:Op maandag 26 oktober 2015 08:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nope.
De huur van de woning is opgesplitst in kale huur en servicekosten. Bij een all-in huur is het namelijk onduidelijk of de kale huur boven de liberalisatiegrens ligt.
Dus als je je appartement verhuurt dan moet je letterlijk de shit van je huurder betalen?quote:Op zondag 25 oktober 2015 22:16 schreef hottentot het volgende:
Kosten die als gebruikerskosten worden gezien mag je zonder verhoging doorberekenen, andere kosten zoals voor onderhoud, rioolrecht, OZB, reparaties, en als er dingen onder het bouwbesluit vallen zoals brandblussers in de hal dan mag je die ook niet doorbelasten.
Nee, je mag ze niet doorbelasten als servicekosten, je moet gewoon zorgen dat je kale huurprijs hoog genoeg is om die kosten ook te dekken.quote:Op maandag 26 oktober 2015 08:31 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dus als je je appartement verhuurt dan moet je letterlijk de shit van je huurder betalen?
maar als de woning onder de 141 punten zit, mag je geen hogere huur dan 710,68 vragen... Dan moeten echte servicekosten wel apart.quote:Op maandag 26 oktober 2015 08:15 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Wat men bedoelt is natuurlijk, TS wilde 600e huur vragen, VVE kost 200 pm, dan moet TS gewoon 800 huur vragen. En dan daarop nog eens evt. service kosten die TS wel gemakkelijk kan (door)berekenen. Tegen je huurder zeg je dat natuurlijk niet, net als het je huurder niet aangaat hoeveel van de huur TS nog doorbetaald aan hypotheek en hoeveel er winst is.
Risico van een VVE verhoging is dan wel voor TS, net als dat TS ook gewoon opdraait voor een VVE geintje als 'joh de pot is leeg en er moet een nieuwe gevel tegenaan' kunt u even storten. Dat laatste is gewoon voor TS, het eerste kan TS in een jaarlijkse huurverhoging stoppen. Daarom huur boven sociaal, ben je niet gebonden aan bepaalde maxima en gezeik met huurcommissies enzo.
Het puntensysteem is toch niet van toepassing als de huurprijs sowieso al boven de liberalisatiegrens is?quote:Op maandag 26 oktober 2015 09:26 schreef Peter het volgende:
[..]
maar als de woning onder de 141 punten zit, mag je geen hogere huur dan 710,68 vragen... Dan moeten echte servicekosten wel apart.
Yep.quote:Op maandag 26 oktober 2015 09:31 schreef Leandra het volgende:
Edit: oh wacht, ik zie het al.... het kan getoetst worden en daarmee toch weer onder de liberalisatiegrens komen
Dat is precies wat er veranderd isquote:Op maandag 26 oktober 2015 10:00 schreef Leandra het volgende:
Ik doe trouwens net even die huurprijscheck voor ons huis, en dan kun je kiezen voor de puntentelling vanaf 1 oktober 2015 en van voor 1 oktober 2015, maar er wordt helemaal niet meer naar de omgeving gevraagd? Dat was toch wel zo, of is dat nog steeds zo bij de oude puntentelling?
De WOZ waarde en een aardig energielabel zijn wel goed voor een flink aantal punten, dus dat scheelt al....quote:Op maandag 26 oktober 2015 09:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Yep.
Het is allemaal nog niet zo simpel.
Als de woning het duidelijk niet waard is, moet je of hopen op een domme huurder die geen flauw benul van het recht op toetsing heeft, of af en toe een avondje vrijmaken voor de boekhouding. En als de huurder er wel verstand van heeft dan heeft die als zijn inkomen laag genoeg is een groot belang om zo laag mogelijk uit te komen met de huur ook i.v.m. met huurtoeslag, dus eigenlijk dubbel winst.
Men roept wel heel simpel van "gooi de huur maar omhoog", maar als het een standaard appartement in bijvoorbeeld Venlo is valt dat allemaal nogal tegen.
Daarom voor verhuur een object nemen wat of duur is, of waar 3 tot 4 studenten in mogenquote:Op maandag 26 oktober 2015 11:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
De WOZ waarde en een aardig energielabel zijn wel goed voor een flink aantal punten, dus dat scheelt al....
Ik zal hem eens voor een appartement van een ton in Amersfoort doen.
Bij dit appartement: http://www.funda.nl/koop/(...)eijnricsstraat-16-f/
Kom ik op 114 punten volgens de berekening tot 1 oktober, en met de berekening vanaf 1 oktober maar 101 punten
Daar kun je de hypotheek dus niet eens van betalen.
Het was ook wel hilarisch met die omgeving; het appartement in m'n vorige post kreeg dat appartement 22 omgevingspunten, en de verkeersluwe villawijk iets verderop 18 en 19 puntenquote:Op maandag 26 oktober 2015 10:11 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat is precies wat er veranderd is
Naja oa. dan ; een hoop omgeving is eraf en je moet met de WOZ waarde rekenen.
Als die wijk verder van winkels of scholen ligt bijvoorbeeld kon dat ook makkelijk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het was ook wel hilarisch met die omgeving; het appartement in m'n vorige post kreeg dat appartement 22 omgevingspunten, en de verkeersluwe villawijk iets verderop 18 en 19 punten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop