abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157092470
Ha Fokkers!
Ik zit met een dilemma en het zou fijn zijn als ik hierover wat feedback kan krijgen van jullie.

Ik studeer momenteel Rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het gaat me allemaal best goed af en ik vind het ook erg interessant.
Ook zit ik hier op kamers. Ik weet echter niet wat ik nou van de stad Groningen moet vinden. Aan de ene kant is het natuurlijk een geweldige stad met een leuk nachtleven. Zo voelt het voor mij alleen niet.

Ik heb aardig wat “vrienden” in Groningen zitten en ook al vrienden gemaakt in me werkgroep, maar verder voel ik me eigenlijk best eenzaam. Me echte vrienden zitten hier niet.Al is dit niet het enige probleem hoor.
Mijn probleem hier is dus eigenlijk de stad Groningen en dan vooral de ligging ervan. Misschien komt het dat ik gewoon in een dipje zit nu, maar momenteel heb ik het niet erg naar me zin.

Nu zat ik na te denken over eventuele stappen die ik kan nemen.
Het komt er een beetje op neer dat ik na zit te denken om te stoppen met me studie en volgend jaar in Utrecht te beginnen. Daar lijkt het Rechtsgeleerdheid traject me ook iets aangenamer. Waarschijnlijk op kamers met een vriend van me en uiteraard de stad zelf is ook een pluspunt. Helaas is het niet mogelijk om met een RUG propedeuse in te stromen bij UU tweedejaar.

Helaas betekent dit dat ik een jaartje als het ware weggooi. Ik wordt begin volgend jaar 20 dus dat zou betekenen dat ik bijna 21 ben als ik pas aan me studie begin (ben een keer blijven zitten).

Wel zou ik me cv kunnen opvrolijken door bij het jeugdbestuur van me voetbalclub te gaan en evt artikels schrijven voor websites en andere nevenactiviteiten doen. En dan met een fresh start beginnen in Utrecht.

Is er een andere optie die ik kan nemen? Is het erg om pas klaar te zijn met Ba+Ma op me bijna-25ste?

Alvast bedankt!
pi_157092613
RUG is wel beter aangeschreven dan UU.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_157092689
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:11 schreef IPA35 het volgende:
RUG is wel beter aangeschreven dan UU.
Ik dacht dat UU #1 was en RUG #2? Hm.

Niet dat het heel veel uitmaakt natuurlijk.
pi_157097166
Ik zou het niet doen, je gooit een jaar weg. Bovendien heb je geen enkele garantie dat je je in Utrecht, waar je geen sociaal netwerk hebt, wel goed in je vel zou voelen. Het ligt echt niet aan zoiets abstracts als "de stad Groningen" dat je je nu kut voelt. Kortom, ga gewoon investeren in je sociale netwerk, sluit desnoods andere vriendschappen, ga leuke dingen doen enz.

Ook is rechten studeren aan de UU niet meer wat het geweest was (ik heb twee jaar geleden aan de UU m'n bachelor rechten gehaald), er is geen juridische bib meer en steeds meer colleges worden uit het centrum gehaald en naar de afzichtelijke Uithof verplaatst.
pi_157097455
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 21:04 schreef AmaninFull het volgende:
Ik zou het niet doen, je gooit een jaar weg. Bovendien heb je geen enkele garantie dat je je in Utrecht, waar je geen sociaal netwerk hebt, wel goed in je vel zou voelen. Het ligt echt niet aan zoiets abstracts als "de stad Groningen" dat je je nu kut voelt. Kortom, ga gewoon investeren in je sociale netwerk, sluit desnoods andere vriendschappen, ga leuke dingen doen enz.

Ook is rechten studeren aan de UU niet meer wat het geweest was (ik heb twee jaar geleden aan de UU m'n bachelor rechten gehaald), er is geen juridische bib meer en steeds meer colleges worden uit het centrum gehaald en naar de afzichtelijke Uithof verplaatst.
Ja, ik moet misschien ook gewoon niet zo zeiken. Haha!

Maar toch is het iets wat ik overweeg. Overigens heb ik wel een aardig sociaal netwerk in Utrecht dus dat zie ik niet als een obstakel. Maar bedankt voor je input!!
pi_157099110
quote:

Wel jammer trouwens dat het niet mogelijk in te stromen bij UU met een RUG propedeuse.
  zondag 25 oktober 2015 @ 22:40:09 #7
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_157102341
quote:

Wat ben je daarna gaan doen dan?
  maandag 26 oktober 2015 @ 10:07:16 #8
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_157106626
Je gaat sowieso dit jaar nog afmaken begrijp ik? Van nu tot juni duurt nog even dus dan zul je er het beste van moeten maken. Misschien omdat je verplicht langer moet blijven valt het misschien wel mee. Daarnaast kun je je 'echte' vrienden ook uitnodigen een keer jouw kant op te komen.

quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:07 schreef ozee het volgende:
Is het erg om pas klaar te zijn met Ba+Ma op me bijna-25ste?
En nee.
Het is patat.
pi_157107070
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 22:40 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Wat ben je daarna gaan doen dan?
half jaartje backpacken in Zuid-Amerika, daarna master Filosofie van het recht aan de Universiteit Leiden, nu een uitwisseling in Oostenrijk, en straks in februari een verkorte bachelor filosofie in Leuven, waarna ik hopelijk kan beginnen aan een PhD in de filosofie in het buitenland (V.S. waarschijnlijk).
pi_157107669
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:07 schreef Evi_90 het volgende:
Je gaat sowieso dit jaar nog afmaken begrijp ik? Van nu tot juni duurt nog even dus dan zul je er het beste van moeten maken. Misschien omdat je verplicht langer moet blijven valt het misschien wel mee. Daarnaast kun je je 'echte' vrienden ook uitnodigen een keer jouw kant op te komen.
Daar twijfel ik dus over. Want als ik dus wel stop moet ik in Utrecht opnieuw beginnen en heb ik eigenlijk gewoon collegegeld verspild dit jaar. Als ik nu stop krijg ik het grotendeels nog terug als ik het goed heb. Maar jij bent van mening dat stoppen dus niet een heel groot probleem is?

In ieder geval bedankt voor het advies, wordt gewaardeerd! ;)
  maandag 26 oktober 2015 @ 12:05:08 #11
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_157108724
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:11 schreef ozee het volgende:

[..]

Daar twijfel ik dus over. Want als ik dus wel stop moet ik in Utrecht opnieuw beginnen en heb ik eigenlijk gewoon collegegeld verspild dit jaar. Als ik nu stop krijg ik het grotendeels nog terug als ik het goed heb. Maar jij bent van mening dat stoppen dus niet een heel groot probleem is?

In ieder geval bedankt voor het advies, wordt gewaardeerd! ;)
Waarom heb je in eerste instantie voor Groningen gekozen? Neem aan dat je toen de keuze maakte Utrecht ook hebt overwogen.
Het is patat.
pi_157122253
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2015 12:05 schreef Evi_90 het volgende:

[..]

Waarom heb je in eerste instantie voor Groningen gekozen? Neem aan dat je toen de keuze maakte Utrecht ook hebt overwogen.
Ja heb toen ook zitten twijfelen. Geen idee eigenlijk waarom ik uiteindelijk Groningen over Utrecht heb gekozen. Ik heb hier via een vriend een kamer gekregen wat alles natuurlijk al wat makkelijker maakte. En in Groningen zijn er nou eenmaal wat meer 'bekenden', maar daar heb ik dus niet zoveel aan.

Dumme, wat lastig man.
pi_157126487
Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen met rechten in Utrecht. Ik had toen ook hetzelfde probleem als jou. Als je niemand kent in een vreemde stad ben je gewoon snel eenzaam, en rechten is gewoon te massaal en te weinig contacturen om goede vrienden te maken. Als ik jou was zou ik een studentenvereniging overwegen. Ik ken Groningen niet zo goed, maar er zullen vast wel genoeg verschillende verenigingen zijn, zodat er wel een bij moet zitten die bij jou past. Bij mij heeft lid worden de eenzaamheid wel opgelost in ieder geval.
quote:

Alleen de hoorcolleges in het eerste jaar zijn vooral de uithof, waarvan tegenwoordig volgens mij een groot deel wordt opgenomen en online komt ook, dus dat je vooral op de uithof zit is onzin. Alle werkgroepen zijn sowieso in de binnenstad. En wat boeit het nou dat er geen juridische bibliotheek is.
pi_157138498
Alle hoorcolleges worden gegeven aan de Uithof, dat is een feit inderdaad. Dat de meeste worden opgenomen is echter met name in het eerste jaar zo. Daarna moet je wel gaan, want dan kun je het (op Kernvak Strafrecht II na) vergeten. Voor mij overigens ook de hoofdreden dat ik alle hoorcolleges vanaf nu skip (want reistijd > 1,5 uur).

Wat betreft je hoofdonderwerp: ik zou het niet doen. Zing het even uit in Groningen. Rechten is sowieso een vrij zelfstandige studie, en wie garandeert jou dat je in Utrecht wel de sociale contacten gaat hebben die je nu mist?

En mocht je het echt willen doen, dan is dat ook geen probleem. Ik heb zelf ook een tussenjaartje genomen, en heb in die tijd flink bijgebeund op mijn werk. Inmiddels ben ik 23, zit ik in mijn 2e jaar en ben ik voorlopig nog niet afgestudeerd. Dat is echt geen probleem hoor, als je wat ouder bent :) Bij Rechten is het toch vooral belangrijk dat je veel nevenactiviteiten hebt gedaan.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_157142407
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:24 schreef Blistering het volgende:
Alle hoorcolleges worden gegeven aan de Uithof, dat is een feit inderdaad. Dat de meeste worden opgenomen is echter met name in het eerste jaar zo. Daarna moet je wel gaan, want dan kun je het (op Kernvak Strafrecht II na) vergeten. Voor mij overigens ook de hoofdreden dat ik alle hoorcolleges vanaf nu skip (want reistijd > 1,5 uur).

Wat betreft je hoofdonderwerp: ik zou het niet doen. Zing het even uit in Groningen. Rechten is sowieso een vrij zelfstandige studie, en wie garandeert jou dat je in Utrecht wel de sociale contacten gaat hebben die je nu mist?

En mocht je het echt willen doen, dan is dat ook geen probleem. Ik heb zelf ook een tussenjaartje genomen, en heb in die tijd flink bijgebeund op mijn werk. Inmiddels ben ik 23, zit ik in mijn 2e jaar en ben ik voorlopig nog niet afgestudeerd. Dat is echt geen probleem hoor, als je wat ouder bent :) Bij Rechten is het toch vooral belangrijk dat je veel nevenactiviteiten hebt gedaan.
Tsja, ben er verder wel over uit dat ik het in Utrecht leuker zou hebben. Maar ja.

Ben in ieder geval blij dat leeftijd toch niet heel veel uitmaakt.

Toch jammer en enigszins vreemd dat het niet mogelijk is om in te stromen in het tweede jaar en een aantal vakken inhalen. Aan wat vrijstellingen heb ik ook vrij weinig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')