peterselieplukkker | zondag 25 oktober 2015 @ 07:28 |
Ik heb een aantal muren die ik moet opbouwen in de woning. Ik twijfel tussen cellenbetonblokken of hout skelet bouw incl gipsplaat, isolatie en OSB ertussen. Ik heb geprobeerd een lijstje samen te stellen om zo eerlijk mogelijk de prijs te vergelijken. Mis ik hieronder iets? ![]() | |
bbtb77 | zondag 25 oktober 2015 @ 07:40 |
Dat sneller plaatsen van cellenbeton kon nog wel eens tegenvallen.. Veerankers gebruik je pas vanaf een meter of 5. En een cellenbetonwand van 10cm. is ook heel erg beperkt dragend, bovendien vraag ik me af wat je wilt gaan dragen. | |
peterselieplukkker | zondag 25 oktober 2015 @ 07:52 |
Wil niets dragen, ik zag het alleen als voordeel van dat product. | |
Elan | zondag 25 oktober 2015 @ 08:13 |
10 cm betonblokken kun je niet als draagmuur gebruiken. Dat gaat niet | |
FF_Serieus | zondag 25 oktober 2015 @ 08:30 |
Ga je alle ruimtes verwarmen? Dat kan meespelen in je overweging om te isoleren. | |
Bartholomeus | zondag 25 oktober 2015 @ 08:33 |
Hij gebruikt de kreet draagmuur, maar volgens mij bedoelt hij dat hij er dan iets aan op kan hangen. Een kapstok of schilderij ofzo. | |
bbtb77 | zondag 25 oktober 2015 @ 08:38 |
Xella geeft zelf aan dat 10cm. cellenbeton dragend kan zijn. Ga je dan kijken naar belastingen e.d. valt dat vies tegen. Een vliering gaat wel lukken, een verdiepingsvloer niet. | |
bonke | zondag 25 oktober 2015 @ 09:14 |
op steen of beton gebruik je cellenbetonblokken op hout gebruik je hout ![]() | |
hoas | zondag 25 oktober 2015 @ 09:21 |
Ik mis het gewicht per m2 | |
Nixxor | zondag 25 oktober 2015 @ 10:48 |
Ik heb zelf 2 cellenbeton muren gebouwd. Qua kostencalculatie zit je daar in ieder geval wel goed, wel vrij forse prijzen ik denk dat je je baseerd op een praxis/gamma/karwei. Als je toevallig een hornbach in de buurt heb, of toegang tot een bouwhandel zou ik daar eens kijken. Een paar opmerkingen nog: - De hoeveelheid lijm die je rekent (als je die van het pakje hebt) is vrij krap. Ook omdat je 10cm dikke blokken gebruikt heb je meer lijm nodig omdat je meer oppervlakte hebt. Maar je moet toch een volledige zak kopen, dus die ben je iig kwijt. - Veerankers, vergeet de spijkers niet waarmee je die moet vastzetten in de blokken (en de aanliggende muur) Ik heb ze voor de zekerheid gewoon op iedere laag ertussen gedaan, better safe than sorry ![]() - Of cellenbeton sneller te bouwen is hangt af van je ervaring met beide muren. Blokken stapelen gaat lekker snel natuurlijk, maar als je bij een hoekje komt moet je ze op maat gaan maken word het lastiger wat dat spul is vrij stevig. (en breekt soms als je het niet wil...) - Gereedschappen, als je alles toch tot in de puntjes aan het uitrekenen bent, vergeet niet dat je nodig hebt: een roerspindel en (bouw) emmer om de lijm aan te maken, een lijmkam van 10cm om deze te verdelen over je blokken, plamuurmes om de uitgelopen lijm (na het plaatsen) mee af te strijken. Iets om blokken mee op maat te zagen (een cellenbetonzaag is vrij prijzig, ik gebruikte een gewone handzaag van de action, werkt prima maar duurt wat langer omdat je niet zulke grote tanden hebt) - Glad afwerken: Ik weet niet wat je met de muren gaat doen, als je ze direct wilt schilderen is het natuurlijk een vereiste. Maar ga je behangen of tegelen oid dan zijn ze al recht genoeg (mits je een beetje fatsoenlijk bouwt) Verder zou ik het zwaartste laten wegen wat Bonke al zegt, waar is de rest van je huis van gebouwd, en waar de tussenmuren van zijn. Betonnen huis > Cellenbeton, Houten huis > gipsplaat/hout plaat. | |
peterselieplukkker | zondag 25 oktober 2015 @ 12:29 |
Ik moet verschillende muren maken, enkele daarvan worden wel verwarmt. Enkele niet. Maar geen van allen zal tegen een koude muur komen te staan, het blijven binnenmuren. Nee, ik bedoelde dragend. Zo staat dat op de website van Ytong of Xella. Heb verder niet in de draagkracht gekeken. Nb. ik hoef geen dragende muur te hebben. Huis is opgebouwd uit beton en hout. BG en 1e verdieping is beton. Daarna is het hout (plafond 1e en 2e). Ik ga deze binnenmuren gebruiken voor tegelwerk en andere kant keuken of behang. Bedankt voor je complete lijst aan tools die je nog nodig hebt bij Cellenbeton ![]() ![]() | |
Ivo1985 | zondag 25 oktober 2015 @ 12:55 |
Ik mis de metalstud in het rijtje. Bij een isolerende binnenwand win je hier wat tijd mee ten opzichte van hout. Horizontale leidingen kunnen makkelijker geplaatst worden omdat de profielen hierop zijn voorbereid, bij hout met je elke staander doorboren met een speedboor. Bij een HOH van 60cm is isolatie ook veel sneller aan te brengen, omdat je het isolatiemateriaal in de breedte niet meer op maat hoeft te maken. Isolatiemateriaal koop je in breedte van 60cm, terwijl je bij hout 55cm nodig hebt. Dus veel snij-werk. | |
Dieter_Dengler | zondag 25 oktober 2015 @ 13:09 |
Hier zou ik ook voor kiezen. Werkt snel, is zeer praktisch en door wat houten platen (afvalhout) achter de gipsplaten te monteren heb je een wand waar je zeer eenvoudig wat aan kunt ophangen/monteren. | |
tiho1 | zondag 25 oktober 2015 @ 15:57 |
Dp [ Bericht 99% gewijzigd door tiho1 op 25-10-2015 15:59:34 ] | |
tiho1 | zondag 25 oktober 2015 @ 15:58 |
Als je balkdikte 44 is, duw je de isolatie er zo in. Sowieso moet de isolatie iets breder zijn om te klemmen. En mooi aan te sluiten op oneffenheden. En aangezien er osb tussen komt is ts vrij in keuze van de hoh afstand. Het voordeel van ophangen van spullen is ook weg met metalstud. | |
hottentot | zondag 25 oktober 2015 @ 18:02 |
Ik zou zelf zeggen fuck die OSB/Underlayment platen, gooi er dubbel gips tegen aan. Per ongeluk ga je daar niet doorheen. Maar een andere vraag? Komt er ook nog electra in de wanden? | |
peterselieplukkker | zondag 25 oktober 2015 @ 18:20 |
Dubbel gipsplaten kwam ik eerder ook tegen. Maar dit is net zo stevig als OSB danwel Underlayment ? Zou je het ook adviseren als je er keukenkasten aan de muur gaat hangen? Ervan uitgaande dat de kasten niet aan de balken vastgezet worden maar alleen aan het gips? | |
hottentot | zondag 25 oktober 2015 @ 18:42 |
Als er kasten aan komen te hangen dan zou ik er zeker op die punten hout achter zetten, wil je die vrijheid op de hele muur houden dan inderdaad hele platen erachter. Nu ben ikzelf ook niet de grootste voorstander van keukenkasten ophangen aan cellenbeton maar dat is eerder persoonlijk dan dat ik er goede redenen voor heb. | |
bluemoon23 | zondag 25 oktober 2015 @ 19:42 |
Wat ga je later op de muren doen? Behang of verf (latex) Ik zie dat je ¤15/m2 hebt gepland om de gasbeton te stuccen. Als je van die grote blokken gebruikt en dat een beetje strak plaatst, dan zijn er amper oneffenheden. Daar hoeft dan maar een dun laagje op om de naden weg te werken. Desnoods kun je dat zelf nog wel. | |
sjorsie1982 | zondag 25 oktober 2015 @ 19:45 |
Ik heb een muurtje van celbeton, hout en metaal gebouwd en ik vind zelf een metalen frame 100x sneller en makkelijker. Celbeton was ik het langste mee bezig. Prijs heb ik niet bijgehouden, maar volgens mij is een metalen frame niet het goedkoopste. | |
tiho1 | zondag 25 oktober 2015 @ 20:03 |
Waar haal jij je schroeven trouwens. | |
Bartholomeus | zondag 25 oktober 2015 @ 20:14 |
Waarom zou je niks aan metalstud kunnen ophangen? Hier in huis is alles metalstud, alleen de buitenmuren aan de zijkanten zijn van beton. Zelfs de voorgevels zijn van binnen gewoon gipsplaten. En hier hangen keukenkastjes, een kapstok en een TV gewoon aan de gipswandjes hoor ![]() | |
derLudolf | zondag 25 oktober 2015 @ 20:15 |
Reken ¤40 voor schroeven, dan is het alsnog goedkoper ![]() ![]() |