De huidige beeldvorming van Zwarte Piet is gebaseerd op iconografie, niet op basis van historische achtergrond en overleveringen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ZP is door Schenkman weggezet als neger.
Jij denkt sterk te staan door dit te ontkennen. Het is heel erg zwak van je.
Je bekent zo dat je geen sterke argumenten heb als je erkent dat de figuur zp was bedoeld als neger.
zit je straks met paars gestippelde pieten.. net zoals we nu met bruine pieten zitten. slaat ook nergens op.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:58 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nee, niet weten waar je naar toe wil. Gewoon vieren en creatief zijn. De leukste gebruiken worden overgenomen. Zo evolueert een feest. Er is niet iets dat moet veranderen dus gewoon laten gaan.
het staat nogal racistisch zo. beschamend voor een land met een slavernij geschiedenis.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:56 schreef sp3c het volgende:
dat het moet weet ik nu wel een keer, dat roept iedereen constant
wat is nu eigenlijk het probleem?
Nou zullen we hem dan maar zwart houden? In ieder geval als hij in functie is? Kleuren mag ie in z'n vrije tijd.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zit je straks met paars gestippelde pieten.. net zoals we nu met bruine pieten zitten. slaat ook nergens op.
Noem mij een volk zonder slavernijgeschiedenis. (zucht)quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het staat nogal racistisch zo. beschamend voor een land met een slavernij geschiedenis.
je ziet niet dat nederland, als land van slavenhandelaren, daar een extra rol in speelde?quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:26 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Noem mij een volk zonder slavernijgeschiedenis. (zucht)
hij is nu bruin.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:25 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nou zullen we hem dan maar zwart houden? In ieder geval als hij in functie is? Kleuren mag ie in z'n vrije tijd.
Iedereen handelde in slaven in die tijd. En iedereen liep het risico slaaf te worden, ook Europeanen. Dat vond men toen normaal. Ik vind het vreemd dat bepaalde volken er dan uitgepikt moeten worden.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je ziet niet dat nederland, als land van slavenhandelaren, daar een extra rol in speelde?
HIj heeft de figuur geschapen en wel als neger.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:14 schreef Montagui het volgende:
Ik weiger om Schenkman als dé autoriteit te zien op het gebied van Zwarte Piet. Hij vertegenwoordigd maar 'een' interpretatie van de Sinterklaastraditie.
??? Jij wilt toch een eenduidig uitbeelding van zp handhaven.Moet persé zwart geschminkt zijn.quote:Waarom zou ik gedwongen moeten worden om per sé die ene versie van Zwarte Piet aan te nemen?
Je gaat je gang maar..... maar het gaat je niet om kindertjes of een feest voor iedereen.quote:wil ik voor de goede lieve vrede hier wel aanpassingen in maken, echter niet voor de kleur zwart.
Iedereen ? En iedereen liep het risico ?quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Iedereen handelde in slaven in die tijd. En iedereen liep het risico slaaf te worden, ook Europeanen. Dat vond men toen normaal. Ik vind het vreemd dat bepaalde volken er dan uitgepikt moeten worden.
of je vind het vervelend. vreemd is het namelijk niet.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Iedereen handelde in slaven in die tijd. En iedereen liep het risico slaaf te worden, ook Europeanen. Dat vond men toen normaal. Ik vind het vreemd dat bepaalde volken er dan uitgepikt moeten worden.
Ja, maar dat is dan ook meer inhoudelijk van aard dan een of ander politiekactivistisch 'les'pakket. Ook dat vind ik trouwens meer iets voor de woensdagmiddag of de vrijdagmiddag (dat is toch nog steeds de speelmiddag?). Eens even lekker naar buiten toe terwijl je het een en ander over de stad vertelt. Op dezelfde manier vind ik het prima als je die kindjes wat biologie leert door met hen het bos of de polder of zo in te gaan en van alles uit te leggen over de plantjes, de diertjes en de bomen. Op school wat theorie uitleggen met een hoop plaatjes en interessante verhalen, vervolgens in de natuur gaan kijken. Allemaal prima. Ik vind het wel een probleem dat in Nederland de twee belangrijkste componenten van het onderwijs op de lagere school zo erg worden verwaarloosd: het rekenen en de taal. Begrijp me niet verkeerd, algemene ontwikkeling vind ik ook heel erg belangrijk, alleen zijn het het rekenen en de taal die bepalen hoe toegankelijk het hogere vervolgonderwijs is. Als je alle kinderen goede kansen wil geven...quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niks mis met lespakketten.
In mijn woonplaats heeft een aantal lokale clubs lespakketten gemaakt over de rijke geschiedenis van onze stad. Prima dat basisschoolleerlingen daar iets van meekrijgen.
Iedereen wist hoe stereotypische Surinaamse accenten klinken, wegens de vele Surinaamse Nederlanders. Zwarte Piet klonk echt anders, beetje exotisch maar vooral een verdraaide stem als vermomming.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het idee was volgens mij meer; hij is zwart, dus hoe klinkt een neger? dus surinaams accent.
De Afrikaanse volkeren speelden een veel grotere rol door massaal hun vijanden, misdadigers en andere ongewenste personen te verkopen aan de hoogstbiedenden. Ze zijn daar nog steeds niet vies van slavernij.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je ziet niet dat nederland, als land van slavenhandelaren, daar een extra rol in speelde?
die vieren dan ook geen sinterklaasfeestquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 04:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Afrikaanse volkeren speelden een veel grotere rol door massaal hun vijanden, misdadigers en andere ongewenste personen te verkopen aan de hoogstbiedenden. Ze zijn daar nog steeds niet vies van slavernij.
Vrije negers in de West waren, als ze het konden betalen, net zo goed eigenaren van zwarte slaven.
Notoire slavenhouders waren de Ottomanen, Arabieren, en volkeren uit de Magreb, later ook de Amerikanen.
Nederland deed transport van slaven, maar slavernij in Nederland was marginaal. In het lijfeigenschap dat men hier tot 1795 kende waren negers net zo goed een zeldzaamheid als vrije negers in Nederland.
hij wordt toch niet symbolisch gekruisigd ofzo??quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het staat nogal racistisch zo. beschamend voor een land met een slavernij geschiedenis.
Zouden ze wel eens mogen proberen: "Eerlijk zullen wij alles delen", "Makker staakt uw wild geraas".quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 04:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
die vieren dan ook geen sinterklaasfeest
Miep op de Drentsche heide misschien niet, maar over het algemeen: je afkomst maakte geen barst uit. Handel is handel. Wie in handen kwam van slavenrovers was de sjaak, blank, zwart, maakt niet uit.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Iedereen ? En iedereen liep het risico ?
Kom nou.....
Jij hebt werkelijk geen idee van de geschiedenis...quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Iedereen ? En iedereen liep het risico ?
Kom nou.....
Jouw god Schenkman heeft Zwarte Piet helemaal niet als neger geschapen. In zijn hele boekje komt nergens het woord 'neger' voor. Hij heeft het alleen over een knecht. Sterker nog, op de bladzijde 'strooiavond' beschrijf hij hem eenmalig als 'zwart van kleur' en 'het leeft in den schoorsteen'. Dan lijkt me de connectie 'zwart van roet' vele malen sterker dan 'neger'.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
HIj heeft de figuur geschapen en wel als neger.
Niet als slaaf of als exslaaf.. Dat is jouw hangup.
Ja, per se zwart, naar de cultuur historische traditie en volgens de overleveringen. Geef je hem een andere kleur dan verkracht je cultureel erfgoed.quote:??? Jij wilt toch een eenduidig uitbeelding van zp handhaven.Moet persé zwart geschminkt zijn.
Van mij hoeft je dat niet hoor.
Gebleken was toch dat kindertjes niet geven om de kleur van Zwarte Piet? Dus zwart mag ook. En zwart heeft als extra voordeel de onherkenbaarheid wat extra magie geeft aan het feest. Daarbij IS het Sinterklaasfeest al een feest voor iedereen. Dat er een aantal mensen om oneigenlijke redenen aanstoot aan nemen is hun persoonlijke keuze. Dat ze zich eens verdiepen in het hele Sinterklaasverhaal en niet in die Zwarte Piet-zal-en-moet-een-neger-zijn doctrine blijven hangen.quote:Je gaat je gang maar..... maar het gaat je niet om kindertjes of een feest voor iedereen.
Je bent zo star om andere redenen
dit standaard goedpraterijtje doet niets af aan dat nederland een leidende rol had in de slavenhandel.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 04:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Afrikaanse volkeren speelden een veel grotere rol door massaal hun vijanden, misdadigers en andere ongewenste personen te verkopen aan de hoogstbiedenden. Ze zijn daar nog steeds niet vies van slavernij.
Vrije negers in de West waren, als ze het konden betalen, net zo goed eigenaren van zwarte slaven.
Notoire slavenhouders waren de Ottomanen, Arabieren, en volkeren uit de Magreb, later ook de Amerikanen.
Nederland deed transport van slaven, maar slavernij in Nederland was marginaal. In het lijfeigenschap dat men hier tot 1795 kende waren negers net zo goed een zeldzaamheid als vrije negers in Nederland.
je kan gewoon zeggen dat ie een onbeholpen nederlands negeraccent had.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 04:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Iedereen wist hoe stereotypische Surinaamse accenten klinken, wegens de vele Surinaamse Nederlanders. Zwarte Piet klonk echt anders, beetje exotisch maar vooral een verdraaide stem als vermomming.
Ik zie weinig Surinaams in "Joah, Sientahklaos". Veel meer tekst hadden ze gewoonlijk niet.
Bovendien wist iedereen ca. 40 jaar geleden dat Zwarte Piet geen neger is en al helemaal geen Surinamer.
Ik vind het nog steeds raar dat vooral de gekleurde medelanders van zichzelf denken dat ze op Zwarte Piet lijken, terwijl iedere Hollander de enorme verschillen ziet.
Ook tamelijk aanmatigend om jezelf met Zwarte Piet te vergelijken. Zoiets als blanken van het Kaukasische type die denken dat ze Jezus zijn.
alleen de ketting ontbreekt nog, en de zweep.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 04:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij wordt toch niet symbolisch gekruisigd ofzo??
het is een zwarte man die snoep uit staat te delen en vrolijk doet en shit, hoe komt dat in godsnaam racistisch over
Een leidende rol nog wel. Wil je deze nieuwste ontwikkelingen binnen de geschiedkunde met ons delen? Bijvoorbeeld met een linkje naar een bron die je bewering bewijst.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 09:15 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dit standaard goedpraterijtje doet niets af aan dat nederland een leidende rol had in de slavenhandel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |