Om zo'n inmens bedrag nog enigzins tastbaar te maken voor jou en mij: er is per hoofd van de beroepsbevolking een bedrag van ¤ 20.000 verdampt aan pensioen in de afgelopen 6 maand...quote:Pensioenfondsen raken heel veel geld kwijt
¤140 miljard verdampt
Door slechte beleggingsresultaten zijn de Nederlandse pensioenfondsen het afgelopen half jaar 140 miljard euro aan pensioenvermogen kwijtgeraakt. Volgens een eigen onderzoek van RTL Z is het totale vermogen van de fondsen gedaald van een recordhoogte van 1400 miljard euro tot circa 1260 miljard euro.
De fondsen zeiden zelf eerder ook al dat hun beleggingsresultaten erg tegenvallen. Dit komt doordat het de laatste maanden erg onstuimig is op de beurzen. De toonaangevende AEX-index op de Amsterdamse beurs is in het tweede en derde kwartaal ook flink gezakt. De portefeuilles van de fondsen werden hard geraakt door een combinatie van forse correcties op de obligatiemarkten, onzekerheid over het rentebeleid, angst voor een 'Grexit' en de haperende groei van de Chinese economie.
Uit de berekeningen van RTL Z blijkt onder meer dat ambtenarenfonds ABP, het grootste pensioenfonds van Nederland, in zes maanden tijd maar liefst 28 miljard euro verloor op de beurs. Bij zorgfonds PFZW liep het vermogen met ruim 16 miljard euro terug.
De meeste fondsen hebben te maken met een verslechterde financiële positie. Dit komt ook door de lage rente, waardoor zij hun toekomstige verplichtingen hoger moeten waarderen. De fondsen beslissen de komende weken of, en zo ja welke, aanvullende maatregelen ze willen nemen om hun buffers de komende jaren aan te vullen.
De Pensioenfederatie voorspelde eerder deze maand dat een en ander de komende jaren nog vrijwel nergens zal leiden tot verlaging van de pensioenen. Maar voor miljoenen deelnemers raakt een verhoging van de pensioenen (indexering) wel steeds verder uit beeld, aldus de koepelorganisatie.
bron: Telegraaf.nl
Mooi. Dat trekt het creëren van nieuw geld door de ECB weer een beetje recht. De ECB is ook gelijk de oorzaak van de ellende.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Om zo'n inmens bedrag nog enigzins tastbaar te maken voor jou en mij: er is per hoofd van de beroepsbevolking een bedrag van ¤ 20.000 verdampt aan pensioen in de afgelopen 6 maand...
Wat gaat er gebeuren? Inleg omhoog? Pensioenen omlaag? Waar ligt de rekening?
Als je het snel zegt is het niet zo veel idd.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus 10% verlies in een half jaar...
Dat is wel fors maar niet onoverkomelijk en heel schokkend.
10% is wel fors, maar niet echt schokkend hoor. Ik heb ook weleens 10% verloren op de beurs.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je het snel zegt is het niet zo veel idd.
Vooral vreemd omdat maar een klein gedeelte van het pensioengeld in aandelen zit. De bulk bestaat uit staatsobligaties.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus 10% verlies in een half jaar...
Dat is wel fors maar niet onoverkomelijk en heel schokkend.
Maar dat was vast geen 140 Miljard Euroquote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10% is wel fors, maar niet echt schokkend hoor. Ik heb ook weleens 10% verloren op de beurs.
Nee maar dat maakt geen drol uit, 10% blijft 10%quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar dat was vast geen 140 Miljard Euro
Na het zuur kwam dus toch nog meer zuur...quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:14 schreef LXIV het volgende:
Er is voor gekozen om de staatschulden van de Zuid-Europese landen te verlichten door een extreem lage rente in combinatie met het aanwakkeren van inflatie. Zo kosten die schulden praktisch niks, en als ze maar lang genoeg uitgesmeerd worden zijn ze gewoon verdampt. Mooie oplossing toch van de ECB?
Het nadeel is natuurlijk dat de schuldeisers hun geld kwijtraken. Op deze manier gaat dat niet in één klap, maar geleidelijk. Het gevolg is dat met al dat pensioengeld geen rendement gemaakt kan worden en dat dus je een leven lang pensioen bij elkaar legt om op het laatst een hele korte tijd (gemiddeld jaar of 4) een klein inkomentje kunt krijgen.
Het zou op precies hetzelfde neerkomen als ze mensen in Nederland hun vermogen zouden afpakken om daarmee de Griekse schulden te betalen. Alleen dan waren mensen in opstand gekomen en nu hebben ze het niet door.
Wat er gebeurt met ons pensioengeld, daar was op TV een serie over, naam vergeten.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10% is wel fors, maar niet echt schokkend hoor. Ik heb ook weleens 10% verloren op de beurs.
Ik heb liever een middelloon regeling, zoals ik nu heb.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:15 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat er gebeurt met ons pensioengeld, daar was op TV een serie over, naam vergeten.
Er gaat iig heel veel geld naar kosten en tussenpersonen en bonussen.
Als je zelf je pensioen zou mogen beheren dan zou je bijv je geld in het fondsRobeco beleggen (goed gespreid) met een veel hoger rendement dan welk pensioenfonds dan ook (door de veel lagere kosten)
De bulk zit in staatsobligaties....quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:14 schreef Arcee het volgende:
Als ze het in staatsobligaties hadden gestopt was er niks aan de hand geweest.
Zijn ze überhaupt wel in staat om de markt te verslaan?
Als je bekijkt hoeveel jaar je premie moet inleggen voor je 20.000 bijelkaar hebt dan is het toch een flinke hap...quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee maar dat maakt geen drol uit, 10% blijft 10%
10% is inderdaad een flinke hap, maar meer niet. Maar het gros van de NLers zitten in het middelloon systeem, dus die merken hier niks van tenzij de pensioenen worden verlaagd.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je bekijkt hoeveel jaar je premie moet inleggen voor je 20.000 bijelkaar hebt dan is het toch een flinke hap...
Ik heb liever het geld in eigen beheer en leen dat uit via een kredietunie. Wat ik ook heb gedaan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb liever een middelloon regeling, zoals ik nu heb.
Zo nog een paar jaren en de oude sok onder de matras wordt weer heel interessantquote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10% is inderdaad een flinke hap, maar meer niet.
quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb liever het geld in eigen beheer en leen dat uit via een kredietunie. Wat ik ook heb gedaan.
Je moet gewoon voor je zelf zorgen, dat is nog het beste. Ik zou niet vertrouwen op de pensioenfondsen of de AOW. Zeker als je huurt is het later geen vetpot. Dan krijg je misschien omgerekend 1500 euro per maand en moet je er 900 betalen aan huur! Heb je die 900 euro niet als kosten, dan valt het nog wel mee.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Na het zuur kwam dus toch nog meer zuur...
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBREA1B1ZI20140212quote:Exclusive: EU executive sees personal savings used to plug long-term financing gap
The savings of the European Union's 500 million citizens could be used to fund long-term investments to boost the economy and help plug the gap left by banks since the financial crisis, an EU document says.
The EU is looking for ways to wean the 28-country bloc from its heavy reliance on bank financing and find other means of funding small companies, infrastructure projects and other investment.
"The economic and financial crisis has impaired the ability of the financial sector to channel funds to the real economy, in particular long-term investment," said the document, seen by Reuters.
The Commission will ask the bloc's insurance watchdog in the second half of this year for advice on a possible draft law "to mobilize more personal pension savings for long-term financing", the document said.
Banks have complained they are hindered from lending to the economy by post-crisis rules forcing them to hold much larger safety cushions of capital and liquidity.
RELATED COVERAGE
› ECB still assessing if lower inflation temporary: Coene
The document said the "appropriateness" of the EU capital and liquidity rules for long-term financing will be reviewed over the next two years, a process likely to be scrutinized in the United States and elsewhere to head off any risk of EU banks gaining an unfair advantage.
The EU executive will also complete a study by the end of this year on the feasibility of introducing an EU savings account, open to individuals whose funds could be pooled and invested in small companies.
The Commission also plans to study this year whether changes are needed to help fund small businesses by creating a liquid and transparent secondary market for trading corporate bonds in the EU.
It is also seeking to revive the securitization market, which pools loans like mortgages into bonds that banks can sell to raise funding for themselves or companies. The market was tarnished by the financial crisis when bonds linked to U.S. home loans began defaulting in 2007, sparking the broader global markets meltdown over the ensuing two years.
The document says the Commission will "take into account possible future increases in the liquidity of a number of securitization products" when it comes to finalizing a new rule on what assets banks can place in their new liquidity buffers. This signals a possible loosening of the definition of eligible assets from the bloc's banking watchdog.
The Commission will also "review" how EU rules treat covered bonds by the end of this year, the document says, a step that will be welcomed by Denmark with its large market in bonds used by banks to finance home loans.
Other steps to boost financing in the EU include possible steps to aid crowdfunding, where many people contribute relatively small amounts of money to create a sizeable funding pool.
The document said investors and asset managers also have a role and it will propose a revision of EU rules on shareholder rights to "ensure better disclosure of institutional investors' engagement and voting policies".
More controversially, the Commission will consider whether the use of fair value or pricing assets at the going rate in a new globally agreed accounting rule "is appropriate, in particular regarding long-term investing business models".
Mensen met echte vermogens beheren het zelf of hebben slimme adviseurs die ervoor zorgen dat ze:quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:14 schreef LXIV het volgende:
Het zou op precies hetzelfde neerkomen als ze mensen in Nederland hun vermogen zouden afpakken om daarmee de Griekse schulden te betalen. Alleen dan waren mensen in opstand gekomen en nu hebben ze het niet door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |