111210 | woensdag 21 oktober 2015 @ 18:59 |
Ik heb sinds een maandje of 3 nu een peugeot 206 uit (2006) mn eerste auto ook, dus heb niet heel veel verstand van autos nog. Toen ik er net mee reed kon ik op een volle tank ruim 650km rijden, gewoon zuinig, niet te snel optrekken, alleen bij de laatste tankbeurt ging het in eens een stuk sneller, net na de 500km begon het brandstof lampje al te branden wat dus een behoorlijk verschil is. mijn rijgedrag en route is onveranderd (enige is dat ik nu wat vaker in de file sta dan van de zomer natuurlijk, en bij een ander tankstation getankt heb dan normaal. Maar vraag me af of dat zo'n verschil kan maken) Hij heeft vorige maand een kleine beurt gehad en daar is toen alleen de distributieriem vervangen, verder was alles in orde. wat zou dit kunnen zijn | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:01 |
Probeer het voor de grap eens weer bij het vorige tankstation? Je kunt altijd het storingsgeheugen uit -laten- lezen. | |
Sigaartje | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:04 |
Er zijn meer factoren, het weer bijvoorbeeld. Maar 150 km is wel heel erg veel. De tip van de andere pomp vind ik een goeie. | |
RingBewoner | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:04 |
Misschien omdat het wat kouder is geweest afgelopen weken? Ik weet niet hoe lang jij met een volle tank rijdt. | |
Sigaartje | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:05 |
Heb je een partner die er ook in rijdt? | |
Juup© | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:07 |
Probeer dit:![]() | |
jitzzzze | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:32 |
De kwaliteit van benzine kan soms wel wat verschillen, maar 150km is wel heel erg veel. | |
Mano_ | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:41 |
Maar hoeveel heeft ie nu eigenlijk verbruikt en hoeveel verbruikt hij normaal? Ik zou niet van dat lampje uitgaan, gewoon volgooien en kilometers door het aantal liters delen. | |
Eix | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:43 |
Je bandenspanning nog een beetje op orde? Hoewel zachte banden niet zó veel verschil moet uitmaken. | |
Robuustheid | woensdag 21 oktober 2015 @ 19:44 |
Het is ook kouder dan 3 maanden geleden. Dat kost je liters meer, omdat een gietijzeren blok veel langer over moet doen om op te warmen. | |
Fer | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:00 |
1. in de file rijden kost meer brandstof. 2. Het is vooral 's nachts kouder, duurt langer om de motor op te warmen, dit kost ook meer brandstof. 3. De tankinstallatie van eerder afslaan bij dat andere station (Druppel je nog bij, als ie de eerste afslaat?) 4. De brandstof kan meer ethanol bevatten, dit bevat minder energie, dus je verbruikt er meer van. Euro 95 bevat tussen de 5 tot 10% Bioethanol. | |
Eix | woensdag 21 oktober 2015 @ 21:48 |
Sinds wanneer is dat? Ik meen dat in Duitsland inderdaad 10% ethanol erbij wordt gemengd. Maar dat wordt dan verkocht als E10. Was toen nog een hoop gedoe over, want niet iedere (oude) auto reageert daar even goed op. Dus kan me lastig voorstellen dat men dit in Nederland ongemerkt toevoegt. | |
Fer | donderdag 22 oktober 2015 @ 08:11 |
5% is wettelijk verplicht al een aantal jaar, maar sommige "witte" pomphouders zijn nogal scheutig. Op Saabforum rijden mensen met software, daar kan het motormanagment perfect aangeven hoeveel % er in zit. | |
BMWK111RS | donderdag 22 oktober 2015 @ 09:17 |
Inderdaad, het verschil tussen sommige merken brandstof is al aardig groot aan het worden. Bovendien wordt er behalve bioethanol ook steeds meer andere rommel in Euro95 bijgemengd. Giet voor de aardigheid maar eens wat Euro95 benzine in een bakje en laat dat opdrogen; je houdt een soort mayonaise over. In mijn voertuigen tank ik daarom steeds vaker Euro98, daar zit wat minder troep in waardoor de verbranding in je motor schoner is. | |
Gebruikersna | donderdag 22 oktober 2015 @ 09:34 |
Op één tank kun jr niet echt kijken. Ik rijd normaal 1:18 of 1:19 en laatst een keer 1op 7 zonder reden. Daarna weer gewoon 1 op 19 | |
Fer | donderdag 22 oktober 2015 @ 10:42 |
Dan moet je wel Ultimate 98 tanken, dat komt nog echt van een aparte opslag. De rest komt uit een tank en krijgt iedere pomp zijn eigen "merk" toevoegingen. | |
oldford | donderdag 22 oktober 2015 @ 12:17 |
Wettelijk zit er in alle benzine soorten (dus ook 98, 100 en 102 octaan) 5% ethanol of van ethanol afgeleide toevoegingen. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen 95 en 98 octaan. En uiteraard in E10 zit dan 10% ethanol. Bij Gulf kun je de samenstelling van de diverse soorten benzine en diesel mooi zien: http://www.gulf.nl/brandstoffen/ | |
111210 | donderdag 22 oktober 2015 @ 18:32 |
volgens alle info op internet zou mn auto rond de 1/16 moeten rijden op zn zuinigste, dat komt neer op een ongeloofwaardige 800km zal volgende week gewoon de pomp pakken die ik normaal heb, laat het dan weer weten ![]() nope, alleen ik rijd er in wat ik al zei, normaal rijd ik er zon 650km mee, zit nu bijna op de helft van mn nieuwe tank en daar heb ik nu 230km mee gereden, dus dat is ook al een stuk minder. hij komt net van de keuring dus dat zit goed | |
Glijdt_licht | donderdag 22 oktober 2015 @ 18:56 |
Tja met het koude weer zit er bij mij ook een verschil in van 0,5L/100km. Ik zat standaard tussen 6,9 en 7,2 in de zomer. Op dit moment zit ik ongeveer op 7,5L/100km, althans het erg koude weer van vorige week. Dat van deze week lijkt weer wat beter. Puur het weer. Bandenspanning wordt elke 2 weken gecheckt en tank meestal bij Esso in België.. Al maakt dat tot nu toe geen verschil. Firezone, shell, Esso, lukoil. Allemaal lijken ze met deze auto wel gelijk te zijn. (Waar ik in mijn vorige auto op diesel beduidend minder ver kwam op diesel van Firezone, en dat keer op keer) | |
Revolution-NL | donderdag 22 oktober 2015 @ 18:58 |
BP Ultimate is inderdaad ongeveer de enige fatsoenlijke benzine zonder troep die je kan tanken in Nederland ![]() | |
-Richard- | donderdag 22 oktober 2015 @ 19:04 |
Heb je m wel goed vol gegooid laatste tankbeurt? Verder; lekker doorrijden, je ziet vanzelf of het aanhoud.. dan pas aan de bel trekken, niet na de eerste keer al.. | |
Stokken_en_stenen | donderdag 22 oktober 2015 @ 19:08 |
Als de motor niet lekker loopt kan het zomaar zijn dat de tandwielen van de distributie niet goed staan nu ![]() | |
111210 | donderdag 22 oktober 2015 @ 19:25 |
en hoe kan ik daar achterkomen, is dat zelf te checken poste dit bericht naar aanleiding van de tweede tank waar ik nu dus mee rijd die ook al snel leeg is, zit zoals ik net al aangaf nu bijna op een halve tank op 230km. | |
Stokken_en_stenen | donderdag 22 oktober 2015 @ 19:33 |
Nee tenzij je weet hoe en een speciale stroboscooplamp hebt die op ontstekingstijd flitst. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 22 oktober 2015 @ 19:34 |
Kan niet, is een volledige electronisch geregelde ontsteking | |
Pizza_Boom | donderdag 22 oktober 2015 @ 21:12 |
Bij de keuring zetten ze hem, als ie 2 bar moet zijn, op 2 bar exact. Dat kan schelen, als je zelf altijd 2,2 of 2,3 bar erin hebt zitten. | |
daNpy | donderdag 22 oktober 2015 @ 22:13 |
In plaats van naar je tankmetertje kijken, kun je beter het aantal kilometers delen door het aantal getankte liters dat je gereden hebt... www.spritmonitor.de ![]() | |
Stokken_en_stenen | vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:40 |
![]() Ja ik ben oud ik weet het maar vroeger ging het zo ![]() Een streepje op de krukas en een streepje op de nokkenas en de ontsteking ![]() | |
-Richard- | vrijdag 23 oktober 2015 @ 01:37 |
Haha, exact, tegenwoordig kan dat niet omdat de bobines direct op de bougie zitten (zogenaamde COP's: Coil on plug). De computer houd als in de gaten dmv sensoren (zoals een klop sensor). ![]() Maar is dat bij een 206 ook al zo? | |
Gebruikersna | vrijdag 23 oktober 2015 @ 07:37 |
Dat is niet echt relevant voor hetgeen ik postte, maar goed ![]() Rijd je tank in ieder geval (redelijk) leeg als je een correct weergave wil, want zoals ik al zei tankte ik een paar weken geleden na 200km omdat ik de volgende dag ver moest rijden, en toen had ik ook maar 1 op 7 gereden. 200 kilometer is gewoon niet representatief, blijkbaar. | |
Pizza_Boom | vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:55 |
Het ligt er heel erg aan. Als jij onderweg naar je vakantieadres na 200 km tankt omdat je tank leeg is, kan het best zijn dat je lekker zuinig gereden hebt. Gewoon, omdat je begonnen bent met rijden en daarna snelwegwerk heb vastgehouden. | |
111210 | woensdag 28 oktober 2015 @ 19:51 |
Vandaag getankt en precies 40liter bijgevuld, had volgens de tellen 515km gereden. zat dus nog 10 liter in (lampje brande nog niet) Met een volle tank zou ik dus bijna 650km moeten redden (met de brandstof van mn vorige tankbeurt) Heb dit keer trouwens wel een stuk of 6keer na gedruppeld toen die voor de eerste keer afsloeg, de eerste keer gebeurde al bij 37liter, vorige keer had ik dit niet gedaan. | |
111210 | donderdag 5 november 2015 @ 14:31 |
Vandaag weer precies 40 liter getankt na 690 km gereden te hebben, toch wel weer een behoorlijk verschil (heb nu wel wat meer snelweg gereden, maar toch) | |
Sounddragon | donderdag 5 november 2015 @ 14:44 |
ik zou gewoon een nieuwe kopen. | |
111210 | donderdag 5 november 2015 @ 16:50 |
Doe dat ![]() | |
Sounddragon | donderdag 5 november 2015 @ 18:55 |
Heb hem pas 3 weken ![]() | |
Fer | donderdag 5 november 2015 @ 19:34 |
415km is 1:13 690km is 1:17 Laten we wat eraf halen, voor het eventuele verschil in pomp afslag moment. Dat hij iedere keer bij 40l stopt, betekent niet dat jij exact 40l verbruikt heb ik beide gevallen. Slecht dat je pomp afsloeg bij 40. Dan zou je tussen de 1:14 en 1:16 verbruiken, dat is toch heel netjes. | |
111210 | donderdag 5 november 2015 @ 20:00 |
Nee heb m beide keren echt helemaal bijgevuld tot het einde, ze sloegen al veel eerder af en kon er beide keren nog bijna 5 liter bij gooien |