FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Minder KM's op een volle tank dan normaal
111210woensdag 21 oktober 2015 @ 18:59
Ik heb sinds een maandje of 3 nu een peugeot 206 uit (2006) mn eerste auto ook, dus heb niet heel veel verstand van autos nog.

Toen ik er net mee reed kon ik op een volle tank ruim 650km rijden, gewoon zuinig, niet te snel optrekken, alleen bij de laatste tankbeurt ging het in eens een stuk sneller, net na de 500km begon het brandstof lampje al te branden wat dus een behoorlijk verschil is.

mijn rijgedrag en route is onveranderd (enige is dat ik nu wat vaker in de file sta dan van de zomer natuurlijk, en bij een ander tankstation getankt heb dan normaal. Maar vraag me af of dat zo'n verschil kan maken)

Hij heeft vorige maand een kleine beurt gehad en daar is toen alleen de distributieriem vervangen, verder was alles in orde.

wat zou dit kunnen zijn
Chuck-N0rr1swoensdag 21 oktober 2015 @ 19:01
Probeer het voor de grap eens weer bij het vorige tankstation? Je kunt altijd het storingsgeheugen uit -laten- lezen.
Sigaartjewoensdag 21 oktober 2015 @ 19:04
Er zijn meer factoren, het weer bijvoorbeeld. Maar 150 km is wel heel erg veel.
De tip van de andere pomp vind ik een goeie.
RingBewonerwoensdag 21 oktober 2015 @ 19:04
Misschien omdat het wat kouder is geweest afgelopen weken? Ik weet niet hoe lang jij met een volle tank rijdt.
Sigaartjewoensdag 21 oktober 2015 @ 19:05
Heb je een partner die er ook in rijdt?
Juup©woensdag 21 oktober 2015 @ 19:07
Probeer dit:

Fred-Flintstone-Barney-Rubble-Car.jpg
jitzzzzewoensdag 21 oktober 2015 @ 19:32
De kwaliteit van benzine kan soms wel wat verschillen, maar 150km is wel heel erg veel.
Mano_woensdag 21 oktober 2015 @ 19:41
Maar hoeveel heeft ie nu eigenlijk verbruikt en hoeveel verbruikt hij normaal? Ik zou niet van dat lampje uitgaan, gewoon volgooien en kilometers door het aantal liters delen.
Eixwoensdag 21 oktober 2015 @ 19:43
Je bandenspanning nog een beetje op orde? Hoewel zachte banden niet zó veel verschil moet uitmaken.
Robuustheidwoensdag 21 oktober 2015 @ 19:44
Het is ook kouder dan 3 maanden geleden. Dat kost je liters meer, omdat een gietijzeren blok veel langer over moet doen om op te warmen.
Ferwoensdag 21 oktober 2015 @ 20:00
1. in de file rijden kost meer brandstof.

2. Het is vooral 's nachts kouder, duurt langer om de motor op te warmen, dit kost ook meer brandstof.

3. De tankinstallatie van eerder afslaan bij dat andere station (Druppel je nog bij, als ie de eerste afslaat?)

4. De brandstof kan meer ethanol bevatten, dit bevat minder energie, dus je verbruikt er meer van. Euro 95 bevat tussen de 5 tot 10% Bioethanol.
Eixwoensdag 21 oktober 2015 @ 21:48
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:00 schreef Fer het volgende:

4. De brandstof kan meer ethanol bevatten, dit bevat minder energie, dus je verbruikt er meer van. Euro 95 bevat tussen de 5 tot 10% Bioethanol.
Sinds wanneer is dat? Ik meen dat in Duitsland inderdaad 10% ethanol erbij wordt gemengd. Maar dat wordt dan verkocht als E10.

Was toen nog een hoop gedoe over, want niet iedere (oude) auto reageert daar even goed op. Dus kan me lastig voorstellen dat men dit in Nederland ongemerkt toevoegt.
Ferdonderdag 22 oktober 2015 @ 08:11
5% is wettelijk verplicht al een aantal jaar, maar sommige "witte" pomphouders zijn nogal scheutig. Op Saabforum rijden mensen met software, daar kan het motormanagment perfect aangeven hoeveel % er in zit.
BMWK111RSdonderdag 22 oktober 2015 @ 09:17
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 08:11 schreef Fer het volgende:
5% is wettelijk verplicht al een aantal jaar, maar sommige "witte" pomphouders zijn nogal scheutig. Op Saabforum rijden mensen met software, daar kan het motormanagment perfect aangeven hoeveel % er in zit.
Inderdaad, het verschil tussen sommige merken brandstof is al aardig groot aan het worden. Bovendien wordt er behalve bioethanol ook steeds meer andere rommel in Euro95 bijgemengd. Giet voor de aardigheid maar eens wat Euro95 benzine in een bakje en laat dat opdrogen; je houdt een soort mayonaise over. In mijn voertuigen tank ik daarom steeds vaker Euro98, daar zit wat minder troep in waardoor de verbranding in je motor schoner is.
Gebruikersnadonderdag 22 oktober 2015 @ 09:34
Op één tank kun jr niet echt kijken. Ik rijd normaal 1:18 of 1:19 en laatst een keer 1op 7 zonder reden. Daarna weer gewoon 1 op 19
Ferdonderdag 22 oktober 2015 @ 10:42
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 09:17 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Inderdaad, het verschil tussen sommige merken brandstof is al aardig groot aan het worden. Bovendien wordt er behalve bioethanol ook steeds meer andere rommel in Euro95 bijgemengd. Giet voor de aardigheid maar eens wat Euro95 benzine in een bakje en laat dat opdrogen; je houdt een soort mayonaise over. In mijn voertuigen tank ik daarom steeds vaker Euro98, daar zit wat minder troep in waardoor de verbranding in je motor schoner is.
Dan moet je wel Ultimate 98 tanken, dat komt nog echt van een aparte opslag. De rest komt uit een tank en krijgt iedere pomp zijn eigen "merk" toevoegingen.
oldforddonderdag 22 oktober 2015 @ 12:17
Wettelijk zit er in alle benzine soorten (dus ook 98, 100 en 102 octaan) 5% ethanol of van ethanol afgeleide toevoegingen. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen 95 en 98 octaan.
En uiteraard in E10 zit dan 10% ethanol.

Bij Gulf kun je de samenstelling van de diverse soorten benzine en diesel mooi zien:
http://www.gulf.nl/brandstoffen/
111210donderdag 22 oktober 2015 @ 18:32
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 09:34 schreef Gebruikersna het volgende:
Op één tank kun jr niet echt kijken. Ik rijd normaal 1:18 of 1:19 en laatst een keer 1op 7 zonder reden. Daarna weer gewoon 1 op 19
volgens alle info op internet zou mn auto rond de 1/16 moeten rijden op zn zuinigste, dat komt neer op een ongeloofwaardige 800km

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:01 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Probeer het voor de grap eens weer bij het vorige tankstation? Je kunt altijd het storingsgeheugen uit -laten- lezen.
zal volgende week gewoon de pomp pakken die ik normaal heb, laat het dan weer weten :)

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:05 schreef Sigaartje het volgende:
Heb je een partner die er ook in rijdt?
nope, alleen ik rijd er in

quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:41 schreef Mano_ het volgende:
Maar hoeveel heeft ie nu eigenlijk verbruikt en hoeveel verbruikt hij normaal? Ik zou niet van dat lampje uitgaan, gewoon volgooien en kilometers door het aantal liters delen.
wat ik al zei, normaal rijd ik er zon 650km mee, zit nu bijna op de helft van mn nieuwe tank en daar heb ik nu 230km mee gereden, dus dat is ook al een stuk minder.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:43 schreef Eix het volgende:
Je bandenspanning nog een beetje op orde? Hoewel zachte banden niet zó veel verschil moet uitmaken.
hij komt net van de keuring dus dat zit goed
Glijdt_lichtdonderdag 22 oktober 2015 @ 18:56
Tja met het koude weer zit er bij mij ook een verschil in van 0,5L/100km. Ik zat standaard tussen 6,9 en 7,2 in de zomer. Op dit moment zit ik ongeveer op 7,5L/100km, althans het erg koude weer van vorige week. Dat van deze week lijkt weer wat beter.
Puur het weer. Bandenspanning wordt elke 2 weken gecheckt en tank meestal bij Esso in België.. Al maakt dat tot nu toe geen verschil. Firezone, shell, Esso, lukoil. Allemaal lijken ze met deze auto wel gelijk te zijn.

(Waar ik in mijn vorige auto op diesel beduidend minder ver kwam op diesel van Firezone, en dat keer op keer)
Revolution-NLdonderdag 22 oktober 2015 @ 18:58
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 10:42 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan moet je wel Ultimate 98 tanken, dat komt nog echt van een aparte opslag. De rest komt uit een tank en krijgt iedere pomp zijn eigen "merk" toevoegingen.
BP Ultimate is inderdaad ongeveer de enige fatsoenlijke benzine zonder troep die je kan tanken in Nederland ;(
-Richard-donderdag 22 oktober 2015 @ 19:04
Heb je m wel goed vol gegooid laatste tankbeurt?
Verder; lekker doorrijden, je ziet vanzelf of het aanhoud.. dan pas aan de bel trekken, niet na de eerste keer al..
Stokken_en_stenendonderdag 22 oktober 2015 @ 19:08
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:59 schreef 111210 het volgende:
distributieriem verva
Als de motor niet lekker loopt kan het zomaar zijn dat de tandwielen van de distributie niet goed staan nu :X
111210donderdag 22 oktober 2015 @ 19:25
quote:
11s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:08 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Als de motor niet lekker loopt kan het zomaar zijn dat de tandwielen van de distributie niet goed staan nu
en hoe kan ik daar achterkomen, is dat zelf te checken

quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:04 schreef -Richard- het volgende:
Heb je m wel goed vol gegooid laatste tankbeurt?
Verder; lekker doorrijden, je ziet vanzelf of het aanhoud.. dan pas aan de bel trekken, niet na de eerste keer al..
poste dit bericht naar aanleiding van de tweede tank waar ik nu dus mee rijd die ook al snel leeg is, zit zoals ik net al aangaf nu bijna op een halve tank op 230km.
Stokken_en_stenendonderdag 22 oktober 2015 @ 19:33
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:25 schreef 111210 het volgende:

[..]

en hoe kan ik daar achterkomen, is dat zelf te checken

Nee tenzij je weet hoe en een speciale stroboscooplamp hebt die op ontstekingstijd flitst.
Chuck-N0rr1sdonderdag 22 oktober 2015 @ 19:34
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:33 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Nee tenzij je weet hoe en een speciale stroboscooplamp hebt die op ontstekingstijd flitst.
Kan niet, is een volledige electronisch geregelde ontsteking
Pizza_Boomdonderdag 22 oktober 2015 @ 21:12
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 18:32 schreef 111210 het volgende:
hij komt net van de keuring dus dat zit goed
Bij de keuring zetten ze hem, als ie 2 bar moet zijn, op 2 bar exact. Dat kan schelen, als je zelf altijd 2,2 of 2,3 bar erin hebt zitten.
daNpydonderdag 22 oktober 2015 @ 22:13
In plaats van naar je tankmetertje kijken, kun je beter het aantal kilometers delen door het aantal getankte liters dat je gereden hebt...

www.spritmonitor.de ;)
Stokken_en_stenenvrijdag 23 oktober 2015 @ 00:40
quote:
7s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Kan niet, is een volledige electronisch geregelde ontsteking
:o

Ja ik ben oud ik weet het maar vroeger ging het zo :D

Een streepje op de krukas en een streepje op de nokkenas en de ontsteking :P
-Richard-vrijdag 23 oktober 2015 @ 01:37
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 00:40 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

:o

Ja ik ben oud ik weet het maar vroeger ging het zo :D

Een streepje op de krukas en een streepje op de nokkenas en de ontsteking :P
Haha, exact, tegenwoordig kan dat niet omdat de bobines direct op de bougie zitten (zogenaamde COP's: Coil on plug). De computer houd als in de gaten dmv sensoren (zoals een klop sensor). ;)

Maar is dat bij een 206 ook al zo?
Gebruikersnavrijdag 23 oktober 2015 @ 07:37
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 18:32 schreef 111210 het volgende:

[..]

volgens alle info op internet zou mn auto rond de 1/16 moeten rijden op zn zuinigste, dat komt neer op een ongeloofwaardige 800km

Dat is niet echt relevant voor hetgeen ik postte, maar goed :P Mijn auto hoort volgens de fabrikant 1 op 14 te doen, maar met mijn rijstijl zit ik daar dus ruim onder qua verbruik.

Rijd je tank in ieder geval (redelijk) leeg als je een correct weergave wil, want zoals ik al zei tankte ik een paar weken geleden na 200km omdat ik de volgende dag ver moest rijden, en toen had ik ook maar 1 op 7 gereden. 200 kilometer is gewoon niet representatief, blijkbaar.
Pizza_Boomvrijdag 23 oktober 2015 @ 09:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 07:37 schreef Gebruikersna het volgende:
Rijd je tank in ieder geval (redelijk) leeg als je een correct weergave wil, want zoals ik al zei tankte ik een paar weken geleden na 200km omdat ik de volgende dag ver moest rijden, en toen had ik ook maar 1 op 7 gereden. 200 kilometer is gewoon niet representatief, blijkbaar.
Het ligt er heel erg aan. Als jij onderweg naar je vakantieadres na 200 km tankt omdat je tank leeg is, kan het best zijn dat je lekker zuinig gereden hebt. Gewoon, omdat je begonnen bent met rijden en daarna snelwegwerk heb vastgehouden.
111210woensdag 28 oktober 2015 @ 19:51
Vandaag getankt en precies 40liter bijgevuld, had volgens de tellen 515km gereden. zat dus nog 10 liter in (lampje brande nog niet)

Met een volle tank zou ik dus bijna 650km moeten redden (met de brandstof van mn vorige tankbeurt)

Heb dit keer trouwens wel een stuk of 6keer na gedruppeld toen die voor de eerste keer afsloeg, de eerste keer gebeurde al bij 37liter, vorige keer had ik dit niet gedaan.
111210donderdag 5 november 2015 @ 14:31
Vandaag weer precies 40 liter getankt na 690 km gereden te hebben, toch wel weer een behoorlijk verschil (heb nu wel wat meer snelweg gereden, maar toch)
Sounddragondonderdag 5 november 2015 @ 14:44
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 14:31 schreef 111210 het volgende:
Vandaag weer precies 40 liter getankt na 690 km gereden te hebben, toch wel weer een behoorlijk verschil (heb nu wel wat meer snelweg gereden, maar toch)
ik zou gewoon een nieuwe kopen.
111210donderdag 5 november 2015 @ 16:50
quote:
3s.gif Op donderdag 5 november 2015 14:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik zou gewoon een nieuwe kopen.
Doe dat :)
Sounddragondonderdag 5 november 2015 @ 18:55
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 16:50 schreef 111210 het volgende:

[..]

Doe dat :)
Heb hem pas 3 weken :7
Ferdonderdag 5 november 2015 @ 19:34
415km is 1:13
690km is 1:17

Laten we wat eraf halen, voor het eventuele verschil in pomp afslag moment. Dat hij iedere keer bij 40l stopt, betekent niet dat jij exact 40l verbruikt heb ik beide gevallen. Slecht dat je pomp afsloeg bij 40.

Dan zou je tussen de 1:14 en 1:16 verbruiken, dat is toch heel netjes.
111210donderdag 5 november 2015 @ 20:00
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 19:34 schreef Fer het volgende:
415km is 1:13
690km is 1:17

Laten we wat eraf halen, voor het eventuele verschil in pomp afslag moment. Dat hij iedere keer bij 40l stopt, betekent niet dat jij exact 40l verbruikt heb ik beide gevallen. Slecht dat je pomp afsloeg bij 40.

Dan zou je tussen de 1:14 en 1:16 verbruiken, dat is toch heel netjes.
Nee heb m beide keren echt helemaal bijgevuld tot het einde, ze sloegen al veel eerder af en kon er beide keren nog bijna 5 liter bij gooien