abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156939170
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 02:32 schreef Arthos het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om je ziekte of studie te bagatelliseren, helemaal niet. Ik heb een aandoening wat ook een te grote (en onvoorspelbare) invloed op mijn functioneren heeft, en ben daardoor erg pragmatisch geworden. Ik wil aangeven dat iets wat van invloed is op je dagelijks functioneren niet per se eenzelfde invloed heeft op cijfers. Soms is die invloed veel minder dan je van te voren zou verwachten. Vandaar mijn vraag of je ook daadwerkelijk al ondervonden hebt dat je cijfers er onder lijden, of dat het alleen een vermoeden is.

Er is natuurlijk niets mis mee als jij nu "gewoon" je studie op je eigen tempo en in je eigen tijd kunt afmaken. Geen verplichte aanwezigheid, flexibele tentaminering, en minder ECTS per jaar doen, afhankelijk wat voor jou haalbaar en wenselijk is. Wat je zegt, je hebt nu twee "onzekerheden". Die ziekte daar doe je weinig aan, dus de vraag is: wat heb jij nodig op je eigen tempo (en zonder te veel stress) je opleiding af te maken?
Ik heb in 2014 mijn eerste wat langere studiestop gehad, van mei tot augustus. Ik ben daarna begonnen aan een minor, van oktober tot februari maar heb deze tot vandaag nog niet helemaal afgerond. M'n minor viel heel zwaar, maar was in principe makkelijker dan mijn eigen opleiding.

Daarnaast ben ik toen ook heel erg gematst door een docent. Kreeg niet alle opdrachten op tijd af, heb uiteindelijk niet eens alles afgerond, en toch een voldoende ingevoerd gekregen van de desbetreffende docent.

Wat ik nodig heb om zonder stress en op mijn eigen tempo mijn opleiding af te ronden is meer houvast, meer richtlijnen, meer duidelijkheid. Stof kunnen leren en toepassen. Maar dat gaat niet bij hetgeen waar ik tegen aanloop. Er is geen handboek "creatief zijn", er zijn natuurlijk wel trucjes etc. om het makkelijker te maken, maar ik kan geen boek open klappen, en dat nog eens heel hard gaan zitten leren.
pi_156939186
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 08:40 schreef -sabine- het volgende:
Wil je de opleiding afmaken of wil je liever stoppen als er een mogelijkheid op kwijtschelding van de studieschuld is? Als je hier eerlijk antwoord op kunt geven, kun je verder. Heel veel succes met het maken van die keuze. Je zult zelf het beste weten wat goed voor je is. Kun je je SLB-er duidelijk maken waar je bang voor bent? Mijn ervaring is dat er meer meegedacht worden dan je zelf in kunt schatten. Een deel van het accepteren van ziekzijn is het vragen van hulp. Lukt dat?

Inmiddels ben ik met de vierde HBOopleiding bezig. Drie opleidingen niet afgemaakt.
Deze keer heb ik veel minder energie en nu gaat het voor het eerst wel goed. Redelijk goed, zou een ander misschien zeggen, maar ik zeg, 'goed'. Ook niet iedere dag hoor! 's Nachts wakker liggen en piekeren over creatieve werkvormen, drama en pedagogisch verantwoorde aanwijzingen, zijn ook mij niet vreemd.

Ik kan beter accepteren dat ik niet in dezelfde versnelling als andere studenten kan.
Voor het eerst ben ik open en eerlijk geweest over mijn beperkingen en heb ik aanpassingen aanvaard.
Als ik puur baantechnisch denk, en wat bij me zou passen in de toekomst, zou ik het liefst stoppen. Maar de mogelijkheid van een gigantische studieschuld, de teleurstelling bij m'n ouders, en ook m'n vriend(al snapt die het heel goed), hebben me voor alsnog tegengehouden om echt die knoop door te hakken.
pi_156939214
Heb zojuist de decaan gebeld, en heb volgende week woensdag een afspraak. Heb voorgesteld om van te voren heel mijn verhaal al op de mail gezet. En ik kreeg er nog complimenten voor dat ik al vooruit gedacht had :') Had liever niet vooruit willen denken hierover.
pi_156939381
Als je stopt, een mbo studie gaat volgen en vervolgens een mbo diploma haalt, heb je dan een studieschuld?
pi_156939938
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 09:59 schreef BeeGees het volgende:
Als je stopt, een mbo studie gaat volgen en vervolgens een mbo diploma haalt, heb je dan een studieschuld?
Dat is onzeker. er zijn regelingen waarbij je eerste studie word kwijtgescholden en opnieuw mag beginnen aan een studie inclusief stufi e.d. Of Mbo daar ook bij hoort weet ik niet zeker, en of ik aan de normen van duo voldoe ook niet.
pi_156940034
Als dat het geval is zou ik in ieder geval heel snel met een beetje een leuke opleiding op mbo beginnen. Iets waar je iets aan hebt en ook wat je aan zou kunnen.
pi_156943199
Net goed gesprek gehad met m'n psycholoog gehad over m'n studie. Het js misschien wel nooit 100% de juiste keuze geweest (al weet je dat nooit zeker natuurlijk) en gezond had ik dat recht kunnen trekken door gewoon een extra tandje bij te zetten. Maar met de fibro is het gewoon niet te doen.
pi_156944146
Maar wat nu?
pi_156944911
Als ik daar een pasklaar antwoord op had was het niet zo moeilijk om de knoop door te hakken :)
pi_156945167
Maar als het niet te doen is gaat de studieschuld alleen maar oplopen. Dan kom je steeds verder in een positie waar je niet goed uitkomt.

Volgens mij wordt je studieschuld met een mbo diploma wel kwijtgescholden. Vriendin van me heeft het ook zo opgelost maar ik ga het haar eens vragen, weet het niet meer zeker
pi_156946935
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:35 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat is onzeker. er zijn regelingen waarbij je eerste studie word kwijtgescholden en opnieuw mag beginnen aan een studie inclusief stufi e.d. Of Mbo daar ook bij hoort weet ik niet zeker, en of ik aan de normen van duo voldoe ook niet.
Informeer goed welke nieuwe rechten je dan zou krijgen omdat studiefinanciering tegenwoordig een lening is.
pi_156947013
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 16:32 schreef MCH het volgende:

[..]

Informeer goed welke nieuwe rechten je dan zou krijgen omdat studiefinanciering tegenwoordig een lening is.
Dat maakt niet uit als je voor 2015 bent begonnen met studeren. Wanr dan val je gelukkig onder de oude regelingen. Maar na 4 jaar stufi zit het erop dacht ik.
pi_156947118
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 16:34 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit als je voor 2015 bent begonnen met studeren. Wanr dan val je gelukkig onder de oude regelingen. Maar na 4 jaar stufi zit het erop dacht ik.
Schone lei toch? Dus alle schulden weg en nieuwe rechten maar vraag is dus welke rechten.
pi_156947401
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 15:13 schreef BeeGees het volgende:
Maar als het niet te doen is gaat de studieschuld alleen maar oplopen. Dan kom je steeds verder in een positie waar je niet goed uitkomt.

Volgens mij wordt je studieschuld met een mbo diploma wel kwijtgescholden. Vriendin van me heeft het ook zo opgelost maar ik ga het haar eens vragen, weet het niet meer zeker
Ja dat was me duidelijk :')
pi_156947600
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 16:38 schreef MCH het volgende:

[..]

Schone lei toch? Dus alle schulden weg en nieuwe rechten maar vraag is dus welke rechten.
Dat is een goede om rekening mee te houden ja. :)
pi_156948142
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 16:38 schreef MCH het volgende:

[..]

Ja dat kan niet. Zou wat zijn als mensen op die manier worden gematst. Maar dat gaat duo eht niet doen. 4 jaar stufi hebben, ov, en vervolgens kwijtgescholden omdat je een nieuwe studie gaat beginnen.. Nee.
pi_156948145
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 16:51 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja dat was me duidelijk :')
joj, bedoel het goed :')
pi_156948206
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:17 schreef BeeGees het volgende:

[..]

joj, bedoel het goed :')
Het was nogal een open deur.
pi_156948236
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:17 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ja dat kan niet. Zou wat zijn als mensen op die manier worden gematst. Maar dat gaat duo eht niet doen. 4 jaar stufi hebben, ov, en vervolgens kwijtgescholden omdat je een nieuwe studie gaat beginnen.. Nee.
Dat kan in het geval van chronisch ziekte dus wel. Maar daar had nou niet bepaald begrip voor dus laten we die discussie niet gaan voeten.
pi_156948540
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:20 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat kan in het geval van chronisch ziekte dus wel. Maar daar had nou niet bepaald begrip voor dus laten we die discussie niet gaan voeten.
Meen je. Had ik kunnen bedenken. Bij erkende ziekten denk ik dus hoop dat je dat hebt, dan moet het goed komen.
pi_156948573
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:32 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Meen je. Had ik kunnen bedenken. Bij erkende ziekten denk ik dus hoop dat je dat hebt, dan moet het goed komen.
Mijn ziekte is in niemandsland. De stempel word uitgedeeld maar ze kunnen het niet wetenschappelijk aantonen.
pi_156948609
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:32 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Niet zo snel blaten dus. ;)
pi_156966095
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 09:48 schreef Fripsel het volgende:
Heb zojuist de decaan gebeld, en heb volgende week woensdag een afspraak. Heb voorgesteld om van te voren heel mijn verhaal al op de mail gezet. En ik kreeg er nog complimenten voor dat ik al vooruit gedacht had :') Had liever niet vooruit willen denken hierover.
Goed zo. En fijn dat je een compliment kreeg van de decaan.

Succes met de afspraak. ^O^
Deel de zorgen! (Zet ik hier heel gemakkelijk neer. Zelf kan ik dat ook niet goed. Net als complimenten ontvangen ;) )
pi_156968738
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 01:09 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Als het zo simpel was had ik hier geen topic aangemaakt, helder licht.
Je geeft in je OP aan dat je liever een recht toe recht aan opleiding had willen volgen, om bijvoorbeeld secetaresse te worden en dat je twijfelt of je wel genoeg energie hebt voor een 'serieuze' baan gericht op je opleiding. Op die stellingen was mijn advies dan ook gericht.

Als dit je gemiddelde denkniveau is dan snap ik wel dat je moeite hebt met je hbo opleiding.
pi_156970053
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 15:29 schreef ulq het volgende:

[..]

Je geeft in je OP aan dat je liever een recht toe recht aan opleiding had willen volgen, om bijvoorbeeld secetaresse te worden en dat je twijfelt of je wel genoeg energie hebt voor een 'serieuze' baan gericht op je opleiding. Op die stellingen was mijn advies dan ook gericht.

Als dit je gemiddelde denkniveau is dan snap ik wel dat je moeite hebt met je hbo opleiding.
Nu doe je net of ze het hbo niet aankan. Haar hoofd kan alleen dat enorm gezweef van haar hbo opleiding niet aan. Daar kan ik heel goed inkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')