Nee niet echt. Ik zie heel erg op tegen het gesprek aangaan met duo omdat fibromyalgie officieel niet erkent word omdat het niet wetenschappelijk aantoonbaar is. Ik zie zo ontzettend op tegen weer zo'n gevecht waarbij ik mezelf moet bewijzen. Maar ik zal toch moeten ben ik bang.quote:Op zondag 18 oktober 2015 19:56 schreef zeer het volgende:
Heb je al eens contact gehad met de DUO over je probleem? DUO had toen ik studeerde altijd enorm veel regelingen voor dit soort gevallen.
En wat betreft je SLB'er: gewoon mailen dat je dat niet accepteert, eerder een afspraak wilt en zet in de CC het mailadres van je opleidingsdirecteur.
Dat doen ze niet. Of naja dat dien ze wel, maar ik heb een van de betere SLB'ers. Mijn opleiding is heel vrij met erg veel (creatieve) ruimte. Volgens de HBO mentaliteit moet ik dit soort dingen zelf aan kunnen pakken, dus misschien ben ik ook wel echt niet HBO waardig.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:16 schreef Chai het volgende:
Kun je van SLBer wisselen? Om in ieder geval komend half jaar zo efficiënt mogelijk aan te pakken kun je zo iemand goed gebruiken. Je hebt echt iemand nodig die ook goed zaken samen met jou op een rijtje kan zetten qua opties.
Ja en daar zit nog niet eens het echte probleem. Het is kut en een hoop gezeik om het geregeld te krijgen maar dat moet nog wel lukken.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:26 schreef Chai het volgende:
Maar hbo-instellingen hebben soms ook rare regelingen met toetsen inhalen en dergelijke. Het is best lastig om daar als student allemaal van op de hoogte te zijn. Sowieso schiet de informatievoorziening nog al eens tekort is mijn ervaring. En als je dan niet het reguliere traject volgt al helemaal.
Echt genaaid als jij een planning hebt gemaakt voor dit jaar en het dan bijvoorbeeld niet eens mogelijk blijkt te zijn omdat je niet genoeg studiepunten hebt kunnen verzamelen om aan je stage te mogen beginnen.
Ik begrijp dat je er erg tegen op ziet maar in mijn ervaring zijn de mensen die je bij de DUO aan de telefoon krijgt altijd erg aardig en welwillend.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:09 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nee niet echt. Ik zie heel erg op tegen het gesprek aangaan met duo omdat fibromyalgie officieel niet erkent word omdat het niet wetenschappelijk aantoonbaar is. Ik zie zo ontzettend op tegen weer zo'n gevecht waarbij ik mezelf moet bewijzen. Maar ik zal toch moeten ben ik bang.
Bij mijn opleiding deed het altijd wonderen om iemand hoger in rangorde er bij te betrekken. Vaak hebben SLB'ers eigenlijk ook geen mogelijkheden i.v.m. weinig uren, hoge druk etc. etc. Een opleidingsdirecteur of hoe ze die gasten bij jouw opleiding ook noemen kunnen daar wel wat bij betekenen.quote:En tja school. De hoop dat dat ooit soepel zal gaan heb ik opgegeven. M'n energie voor die strijd is op.
Vergeet ook niet dat je opleiding betaald krijgt om jou in 4 jaar op te leiden. Ieder jaar dat ze daar langer over doen kost ze klauwen met geld. Omdat jij je P gehaald hebt, ben je HBO waardig en zijn zij verplicht om jou aan te houden als student.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:18 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Dat doen ze niet. Of naja dat dien ze wel, maar ik heb een van de betere SLB'ers. Mijn opleiding is heel vrij met erg veel (creatieve) ruimte. Volgens de HBO mentaliteit moet ik dit soort dingen zelf aan kunnen pakken, dus misschien ben ik ook wel echt niet HBO waardig.
En daar loop ik dus ook zo tegen aan. Het js niet alsof ik een boek theorie kan pakken, en leren en dat toe moet passen. Het is veel vrijer en losser en het hangt ook maar net weer van de persoon en zijn visie af hoe iets onthaalt wordt.
Ja dat weet ik. Ik ben alleen niet alleen in dit plaatje. Ik heb een vriend waarmee ik een bepaald toekomstbeeld heb/had. Ik zadel hem daar ook mee op, en dat vind ik heel erg.quote:Op zondag 18 oktober 2015 21:21 schreef zeer het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je er erg tegen op ziet maar in mijn ervaring zijn de mensen die je bij de DUO aan de telefoon krijgt altijd erg aardig en welwillend.
[..]
Bij mijn opleiding deed het altijd wonderen om iemand hoger in rangorde er bij te betrekken. Vaak hebben SLB'ers eigenlijk ook geen mogelijkheden i.v.m. weinig uren, hoge druk etc. etc. Een opleidingsdirecteur of hoe ze die gasten bij jouw opleiding ook noemen kunnen daar wel wat bij betekenen.
En nog iets, als het allemaal niks wordt en je uiteindelijk met een studieschuld achterblijft zonder diploma en de hele rambam: als je minder dan een x bedrag per jaar verdient hoef je niet af te lossen je aflossingen zijn daarna ook in lijn van je inkomen en je mag er bovendien 30 jaar over doen! Hoewel dat natuurlijk super kut is, zijn er schulden waarmee minder coulant omgegaan wordt en die daardoor vele male zwaardere gevolgen kunnen hebben.
Ik volg nog wel mijn opleiding, ben niet uitgeschreven geweest. Ben afgelopen september tot februari bezig geweest met mijn minor. Daarna heb ik van februari tot mei bezig geweest in het revalidatiecentrum.quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:04 schreef Soldier2000 het volgende:
Voor zover ik het nu begrijp volg je op dit moment geen opleiding, maar wil je weer verder gaan met je niet afgemaakte opleiding? Dit resulteert weer in een volle studieweek, en daarvan ben je bang dat je dit niet aan kunt?
En welke onderdelen in je studie liggen je niet zo goed?quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:08 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik volg nog wel mijn opleiding, ben niet uitgeschreven geweest. Ben afgelopen september tot februari bezig geweest met mijn minor. Daarna heb ik van februari tot mei bezig geweest in het revalidatiecentrum.
Ik hoef niet meer aan een volle studieweek te beginnen. Omdat ik losse vakken moet herkansen, en over mijn afstuderen mag ik 1 jaar doen, i.p.v. een half jaar. Het is niet echt het fysiek aanwezig zijn waar ik tegen opzie maar wat ik mentaal moet kunnen om het af te ronden. Ik pas blijkbaar toch niet zo goed in het creatieve wereldje.
Het creatieve denkproces, en de stress die daarbij komt kijken. Ik kan wel zeggen, ik doe 2/3 dagen per week aan school werken. Maar als dat idee niet komt, komt dat idee niet en heb ik een probleem. Die druk ligt vanuit mijn school ook erg hoor "CMD-waardig" is een erg geliefde term en een "postertje voor de bloemist om de hoek ontwerpen" is niet waar een CMD-er zijn ambitie zou moeten liggen (letterlijke woorden van mijn SLB'er van de eerste twee jaar).quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:12 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
En welke onderdelen in je studie liggen je niet zo goed?
Dankje aan deze reactie heb ik heel veel. Ik ben zelf al eerder aan het googlen geweest en kwam eigenlijk alleen maar op negatieve reacties uit. Dit geeft toch een beetje hoop.quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:37 schreef Sylvana het volgende:
Ik kom hier vanuit je link in het chronisch ziek topic. Ik heb zelf geen fibro maar wel andere chronische ziektes (zowel lichamelijk als psychisch)
Na de Havo ben ik een sociale studie gaan studeren, maar daar heb ik ook heel veel vertraging opgelopen. Het tweede jaar heb ik 3 keer gedaan. Toen heb ik al 1 jaar extra stufi gekregen omdat ik het dus niet binnen 4 jaar kon afronden.
Daarna liep ik tijdens mijn jaarstage weer vast en heb ik besloten om helemaal met deze eerste studie te stoppen. Een andere opleiding zou misschien beter lukken.
Ik heb toen volledig nieuwe rechten gekregen voor een nieuwe studie. Dus ik kreeg weer opnieuw 4 jaar stufi en alle schuld die ik tijdens deze eerste studie heb opgebouwd werd kwijtgescholden.
Helaas ging het ook bij deze tweede studie niet goed. Met heel veel aanpassingen heb ik het eerstejaar gehaald. Maar daarna tijdens het tweede jaar ging het weer niet en heb ik het studeren helemaal op moeten geven
Ik heb me uitgeschreven en kreeg inmiddels een uitkering. Ik heb nog een paar jaar de hoop gehad dat ik het toch nog zou kunnen oppakken. Maar inmiddels ben ik bijna 29 en ziet het er niet naar uit helaas. Dus van de zomer teruggegaan naar de decaan van de hogeschool om mijn prestatiebeurs van de tweede opleiding ook kwijt te laten schelden. En dat is ook gelukt
Dus ik moet nu alleen de lening terugbetalen.
Een vriendin van me heeft wel fibro en bij haar is haar schuld van het MBO onlangs kwijtgescholden.
Dus ik zou het als ik jou was toch proberen als je besluit toch te stoppen en/of een andere opleiding wilt gaan doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Succes en sterkte
Er is hier laatst toevallig een topic geweest over het al dan niet aanpassen van een studie aan iemand die chronisch ziek is. Ik zie geen manier waarop ze de studie zo aan kunnen passen dat ik met recht mijn papiertje behaal.quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:43 schreef Quir het volgende:
Ik lees dat je het steeds hebt over van-alles-en-nog-wat-waardig. Probeer er eens over te denken als een probleem waar jij mee bezig bent, in plaats van jij als probleem. Je bent namelijk niet het probleem. Verder sterkte.
Als het zo simpel was had ik hier geen topic aangemaakt, helder licht.quote:Op zondag 18 oktober 2015 23:51 schreef ulq het volgende:
Als je een hbo-opleiding hebt afgerond kan je prima een saai baantje als secretaresse krijgen. Dus gewoon even afmaken, dan kan je daarna altijd nog een saai mbo baantje nemen.
Het gaat niet om het fysiek aanwezig zijn, maar wat het mentaal vraagt.quote:Op maandag 19 oktober 2015 01:45 schreef Arthos het volgende:
Wanneer heb je voor het laatst geprobeerd te studeren? Mijn ervaring is dat een ziekte die invloed heeft op je mogelijkheden om van 9 tot 5 te studeren met de juiste aanpassingen niet per se invloed heeft op je cijfers. M.a.w. weet je zeker dat je cijfers nu minder zouden zijn dan voorheen, of laat je je nu vooral tegenhouden door angst?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |