abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156887242
Stel je hebt een brilliant wetenschappelijk artikel gevonden en de schrijver refeert weer naar onderzoeken van andere wetenschappers... wie refereer je dan? De auteur daarvan toch? Tenzij het zijn eigen onderzoek is.
pi_156887372
Refereert.
Reve reert.
Reve reet.

Opgelost.

Doe gewoon de oorspronkelijke.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2015 22:30:19 ]
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:28:12 #3
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_156887511
In principe naar de oorspronkelijke, maar ik moet zeggen dat ik dat niet altijd even netjes heb gedaan.

Dit lees ik elders: Featherstone et al 1900 (as cited in Thomas and Cullen 2002)
http://academia.stackexch(...)ted-by-another-paper

Neemt niet weg dat je beter het origineel kan lezen, ook om er zeker van te zijn dat de vertaalslag goed gemaakt is.
pi_156887918
Mijn dilemma zit 'm in systematische reviews. Die zitten vol gerandomiseerde dubbelgeblinde experimenten. Toch heeft dat eerste een hoger niveau. Dan moet ik de bevindingen van S.reviews nemen en de losse experimenten apart benoemen.
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:45:33 #5
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_156888090
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 22:40 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Mijn dilemma zit 'm in systematische reviews. Die zitten vol gerandomiseerde dubbelgeblinde experimenten. Toch heeft dat eerste een hoger niveau. Dan moet ik de bevindingen van S.reviews nemen en de losse experimenten apart benoemen.
Als de review uiteindelijk in de conclusie aangeeft dat hij er met zijn review in is geslaagd om iets aan te tonen zou je gewoon naar de review kunnen verwijzen denk ik? Je zou dan in je eigen tekst kunnen aangeven dat je 'in de review van Piet (2008)' hebt gelezen dat dit en dit waar is. Maar als je naar de specifieke experimenten verwijst zou ik wel de afzonderlijke doen, als is het voor de wetenschappelijke kuddo's.
pi_156888381
In principe refereer je aan wat jij gelezen hebt, zodat de persoon die het leest terug kan vinden hoe jij gevonden hebt wat je gevonden hebt.

Maar in een geval dat je twijfelt, waarom heb jij de citatie die je ziet in het artikel dat je leest zelf niet nagelezen? Je kunt moeilijk een artikel citeren dat je zelf niet gelezen hebt.
En als je beide gelezen hebt, welk weetje citeer je dan? De uitkomst van het experiment A of de conclusie van persoon B over experiment A?
pi_156890227
Ja het kutte is dat er veel reviews verwijzen naar experimenten waar ik geen toegang tot heb :') (ook niet vanuit het portaal van mijn school). Een abstract is dan niet voldoende.

Mijn streven is dan refereren naar conclusies van auteurs van reviews en afzonderlijk nog de initiële onderzoeken (ter bevestiging).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')