abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156843365
Beste,

Ik ben bezig met mijn pws voor havo 5, ik merk dat ik het moeilijk vind een hoofd- en deelvraag te formuleren zonder dat het te breed of te 'weinig' wordt.

Ik wil het doen over terrorisme en misdaad via sociale media. Een voorbeeld waar ik me op wil focussen:

Herinner je je de moord op de journaliste en de cameraman op live tv (WDBJ7)? Na de moord zet hij de opname met zijn eigen telefoon van de moord op internet waardoor iedereen als het ware een 'kijkje achter de schermen kreeg'. We zouden 10 jaar geleden nooit verwachten dat dit ooit mogelijk was.

Ik zou het dus heel interessant vinden mijn pws hieraan te koppelen, het onderwerp spreekt me aan en het voorbeeld interesseert me. Wat zijn de gevolgen van dit soort beelden van misdaden delen via sociale media? Kunnen we zo juist sneller de dader pakken, of komen er eerder beelden op het internet die we liever niet hebben. Geven we op deze manier een podium aan daders? Worden op deze 'verkeerde' manier de bevolking bang gemaakt en individuen geprikkeld om ook zo'n daad te verrichten met heftiger beeldmateriaal. Hoe verandert de misdaad door de jaren heen met betrekking tot internet of sociale media?

Zoals je ziet heb ik al veel vragen bedacht, alleen het ordenen en formuleren ervan gaat lastig. Iemand die me zou kunnen en willen helpen? :)

Ik koppel mijn pws aan het vak maatschappijwetenschappen.
pi_156843940
Aanleiding > Doelen > Hoofdvraag, op zich volgt het zich toch allemaal logisch op?
  donderdag 15 oktober 2015 @ 00:19:04 #3
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_156844239
Wat zijn de gevolgen van dit soort beelden van misdaden delen via sociale media?

- Kunnen we zo juist sneller de dader pakken ?
- komen er eerder beelden op het internet die we liever niet hebben?
- Geven we op deze manier een podium aan daders?
- Worden op deze 'verkeerde' manier de bevolking bang gemaakt en individuen geprikkeld om ook zo'n daad te verrichten met heftiger beeldmateriaal.?

Conclusie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_156845055
Probeer eerst een hoofdvraag te formuleren. Bijvoorbeeld: wat is de invloed van (social) media op de hedendaagse misdaad.

Probeer daarna te bedenken welke informatie je nodig hebt om deze vraag goed te kunnen beantwoorden. Een aantal punten zijn lijkt me:

-de ontwikkeling van misdaad door de jaren heen
-de ontwikkeling van (social) media door de jaren heen
-in kaart brengen hoe misdaad door de jaren heen publiekelijk gemaakt werd.

Als je deze trends in kaart brengt kun je hier vermoedelijk conclusies uit halen die je een antwoord kunnen geven op de hoofdvraag. Bij deze hoofdlijnen zou je weer extra deelvragen kunnen bedenken, zoals hoe word social media gebruikt om de pakkans van een dader te vergroten.

Wat je profielwerkstuk zelf nog interessanter kan maken:

-onderzoek naar hoe (social) media menselijk gedrag in het algemeen beïnvloed
-eventueel een enquete of ander non-desk research waarbij je bijvoorbeeld kan meten hoe de Nederlandse bevolking berichtgeving over misdaad via social media ervaart.

Als je er echt werk van wil maken zou je aan de hand van bijvoorbeeld een vechtpartij tijdens een stapavond in Nederland die is opgenomen en publiekelijk is gemaakt wel in contact kunnen komen met een dader/slachtoffer en daar een (diepte) interview mee kunnen houden.

Maar het belangrijkste is dus dat je eerst een goede hoofdvraag probeert te formuleren en in kaart brengt welke informatie je nodig hebt om deze vraag te beantwoorden. Wees hier kritisch in. Als je dat duidelijk hebt voor jezelf zal het maken van deelvragen en subonderwerpen een stuk makkelijker worden :)

Tof onderwerp! Hoop dat je iets hebt aan m'n tips :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')