abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:20:17 #1
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156799279
Het is niet mijn gewoonte om medische klachten op een forum te gooien :) maar ik denk, in dit geval kan het wel.

Probleem; ik (34jr) heb sinds maanden (half jaar?) toenemende klachten in mijn gewrichten.
Vroeger was ik ontzettend lenig, kon mijn benen tegelijk in mijn nek leggen, dat idee.

Maar sinds een tijd wordt mijn lijf steeds stijver en 'disfunctioneler'.
's Ochtends heb ik regelmatig moeite om uit mijn bed te komen, en mijn linker schouder en elleboog doen pijn bij verkeerde bewegingen of bij iets als mijn eigen kinderen optillen.
Sinds een week of 4 zijn er mijn beide wijsvingers bijgekomen: die doen de eerste paar minuten na opstaan gewoon pijn bij (ver) buigen. Kracht zetten om bijvoorbeeld een fles frisdrank open te schroeven doet pijn.

Ik heb zoals gezegd niet echt een historie van dit soort klachten tot vrij recent.
Heb wel eens mijn enkels verzwikt, waar ik nu heel af en toe wat van voel bij verkeerde bewegingen; en mijn linker knie heb ik een jaar of twee geleden eens verdraaid met sporten en hoewel er ondanks een MRI-scan niets gevonden is wat kapot is, blijft ie ondanks fysio soms wel pijn doen. Heb mede daardoor mijn handgeschakelde auto ingeruild voor één met een automaat.

Het enige wat ik al écht lang heb (al zeker 15 jaar) is een slijmbeursontsteking in mijn rechter heup. Maar redelijk asymptomatisch.
Een dikke week terug ben ik met mijn vrouw een dagje naar de sauna geweest en vooral de dag erna was het drama, mijn hele lijf was stijf en pijnlijk, voor mij nieuwe op deze manier. Mijn linker heup had die dag een drukpijn die mij deed denken aan de slijmbeursontsteking aan de andere kant.

Ik sport als het past 1x per week, gewoon wat conditie-opbouw in de sportzaal met een trainer in een groepje, licht intensief. Op handen en knieën zitten lukt me gewoon niet, als ik mijn hand in een 90graden hoek omhoog zet tov mijn onderarm en mijn gewicht er op zet, protesteren mijn polsen dat het uitschreeuwt.

Rondkijkend opperde mijn vrouw iets over reuma, maar dat wil mijn hoofd nog even niet accepteren :X ik ben verdorie 34, en voel me af en toe als een vent van 80.
Kent iemand iets dergelijks? Tips?

Vrijdag a.s. staat een afspraak bij de huisarts maar als ik in de tussentijd wat beter beslagen ten ijs kan komen :)
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156799352
Neem je medicijnen voor iets?
"That's a catchy diagnosis, you could dance to that." [#115]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:27:27 #3
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156799379
Ik heb een crème (loprox) en soort emulsie (topicorte) van een corticosteroïde-achtige voor een huiduitslag op mijn hoofd. Verder niet behalve de occasional paracetamol voor een hoofdpijntje of zo.

[ Bericht 17% gewijzigd door Worteltjestaart op 13-10-2015 11:40:21 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156799423
En ben je anders of minder gaan bewegen?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_156799435
Denk niet dat het daar aan te koppelen valt nee, helaas dan heb ik verder geen input :N

Zelf kamp ik helaas ook met gewichtsproblemen, maar zeer waarschijnlijk door medicijn gebruik of de ziekte die ik heb (crohn)
"That's a catchy diagnosis, you could dance to that." [#115]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:32:25 #6
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156799450
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:30 schreef marcb1974 het volgende:
En ben je anders of minder gaan bewegen?
Volgens mij niet, wel juist begonnen met sporten, maar dat was vooral als gevolg van de klachten, die waren er al... bovendien bouw ik het expres rustig op...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156799541
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:32 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Volgens mij niet, wel juist begonnen met sporten, maar dat was vooral als gevolg van de klachten, die waren er al... bovendien bouw ik het expres rustig op...
Maar daarvoor deed je niets?
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:38:50 #8
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156799569
Als in, actief sporten?
Nee, dat niet. Elk weekend wat fietsen met het gezin maar niet actief sporten.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156799649
Klinkt precies zoals ik een half jaar geleden. Alleen ging het bij mij van niks naar ondraaglijk in 4 weken. Je omschrijving van je klachten komen me maar al te bekend voor. En ook ik was toen 34. Maar toch wel degelijk reuma.
pi_156799652
Blijft moeilijk online, ben benieuwd waar je huisarts, of fysio, op uit gaat komen.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:47:26 #11
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156799734
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:42 schreef mirannie het volgende:
Klinkt precies zoals ik een half jaar geleden. Alleen ging het bij mij van niks naar ondraaglijk in 4 weken. Je omschrijving van je klachten komen me maar al te bekend voor. En ook ik was toen 34. Maar toch wel degelijk reuma.
:{ hoe is het bij jou geconstateerd? Bloedonderzoek, reumatoloog? Krijg je medicijnen?
Ik hoop niet zo echt dat dat het is... ik maar denken dat reuma meer iets voor oude besjes is en zo...
Ik heb overigens geen vergroeiingen of verdikkingen in mijn knokkels of zo. Volgens mij ook geen koorts.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:43 schreef marcb1974 het volgende:
Blijft moeilijk online, ben benieuwd waar je huisarts, of fysio, op uit gaat komen.
Ja, klachten via internet blijft lastig. Vandaar ook de afspraak met de huisarts, maar ik zie er wel een beetje tegenop :@
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156799760
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:47 schreef Worteltjestaart het volgende:

Ja, klachten via internet blijft lastig. Vandaar ook de afspraak met de huisarts, maar ik zie er wel een beetje tegenop :@
Goed dat je die afspraak gemaakt hebt. En zo open mogelijk naar toe gaan.

Zoeken via internet helpt vaak niet, je vind alleen de meeste vreselijk dingen die echt niet op hoeven te gaan
stupidity has become as common as common sense was before
pi_156800315
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:47 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

:{ hoe is het bij jou geconstateerd? Bloedonderzoek, reumatoloog? Krijg je medicijnen?
Ik hoop niet zo echt dat dat het is... ik maar denken dat reuma meer iets voor oude besjes is en zo...
Ik heb overigens geen vergroeiingen of verdikkingen in mijn knokkels of zo. Volgens mij ook geen koorts.

Bloedonderzoeken, reumatoloog. Ik had ook geen koorts, maar wel fikse ontstekingen in mijn gewrichten. Heb ook wel af en toe verdikkingen aan mijn vingers, polsen en tenen. Maar niet de hele tijd.
Ik slik inderdaad medicijnen. En nu sinds een week ben ik zelfs bijna pijnvrij. Voor zo lang als het duurt natuurlijk.
pi_156800356
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:20 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het is niet mijn gewoonte om medische klachten op een forum te gooien :) maar ik denk, in dit geval kan het wel.

Probleem; ik (34jr) heb sinds maanden (half jaar?) toenemende klachten in mijn gewrichten.
Vroeger was ik ontzettend lenig, kon mijn benen tegelijk in mijn nek leggen, dat idee.

Maar sinds een tijd wordt mijn lijf steeds stijver en 'disfunctioneler'.
's Ochtends heb ik regelmatig moeite om uit mijn bed te komen, en mijn linker schouder en elleboog doen pijn bij verkeerde bewegingen of bij iets als mijn eigen kinderen optillen.
Sinds een week of 4 zijn er mijn beide wijsvingers bijgekomen: die doen de eerste paar minuten na opstaan gewoon pijn bij (ver) buigen. Kracht zetten om bijvoorbeeld een fles frisdrank open te schroeven doet pijn.

Ik heb zoals gezegd niet echt een historie van dit soort klachten tot vrij recent.
Heb wel eens mijn enkels verzwikt, waar ik nu heel af en toe wat van voel bij verkeerde bewegingen; en mijn linker knie heb ik een jaar of twee geleden eens verdraaid met sporten en hoewel er ondanks een MRI-scan niets gevonden is wat kapot is, blijft ie ondanks fysio soms wel pijn doen. Heb mede daardoor mijn handgeschakelde auto ingeruild voor één met een automaat.

Het enige wat ik al écht lang heb (al zeker 15 jaar) is een slijmbeursontsteking in mijn rechter heup. Maar redelijk asymptomatisch.
Een dikke week terug ben ik met mijn vrouw een dagje naar de sauna geweest en vooral de dag erna was het drama, mijn hele lijf was stijf en pijnlijk, voor mij nieuwe op deze manier. Mijn linker heup had die dag een drukpijn die mij deed denken aan de slijmbeursontsteking aan de andere kant.

Ik sport als het past 1x per week, gewoon wat conditie-opbouw in de sportzaal met een trainer in een groepje, licht intensief. Op handen en knieën zitten lukt me gewoon niet, als ik mijn hand in een 90graden hoek omhoog zet tov mijn onderarm en mijn gewicht er op zet, protesteren mijn polsen dat het uitschreeuwt.

Rondkijkend opperde mijn vrouw iets over reuma, maar dat wil mijn hoofd nog even niet accepteren :X ik ben verdorie 34, en voel me af en toe als een vent van 80.
Kent iemand iets dergelijks? Tips?

Vrijdag a.s. staat een afspraak bij de huisarts maar als ik in de tussentijd wat beter beslagen ten ijs kan komen :)
Hypermobiliteit wellicht? Lenig en op latere leeftijd opstijven is redelijk klassiek, net als verzwikken en een verhoogde kans op slijmbeurs- en peesontstekingen.

Google even op Beighton test.

Als het dat blijkt te zijn en je wilt tips om er mee om te gaan, DM gerust.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:18:41 #15
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156801447
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 12:20 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Hypermobiliteit wellicht?
Thanks voor de tip :)
Van die 5 criteria van die Beighton test kan ik er nul. Denk dat ik er nooit één van gekund heb trouwens, ben wel lenig (geweest dan) met niet in die mate.

Er zijn foto's dat ik als 2- of 3-jarige gewoon op mijn grote teen aan het sabbelen was :o :D :9

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 12:19 schreef mirannie het volgende:
maar wel fikse ontstekingen in mijn gewrichten.
Hoe is dat geconstateerd? Zijn ze dan gewoon dik en rood? Of met MRI of zo?

quote:
En nu sinds een week ben ik zelfs bijna pijnvrij.
Da's goed nieuws :) gelukkig is het bij mij op dit moment (op mijn wijsvingers na) niet echt pijn te noemen wat ik ervaar.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156807485
Lijkt me nogal weinig beweging voor iemand van jouw leeftijd. Als je de jaren hiervoor hetzelfde, of nog minder deed, dan vind ik het niet raar dat je lichaam zo is afgetakeld. Zelf nader ik jouw leeftijd, en ben ook gaan sporten om kwaaltjes tegen te gaan. Bij mij was het een schouder en rugblessure.
Daarbij heb ik wel gemerkt dat m'n gewrichten gevoeliger zijn dan ik herinnerde. :P
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:03:05 #17
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156808481
Ik sport inderdaad niet veel, beetje kip/ei want juist bij sporten heb ik blessures aan mijn beide enkels en linker knie overgehouden.

Wat niet wil zeggen dat ik niet beweeg hoor.
's Zomers zwem ik meerdere keren per week, elke dag met de hond wandelen en in het weekend vaak een grotere wandeling in het bos, ik loop eigenlijk altijd met de trap op mijn werk ipv lift, dus het is niet dat ik niet beweeg, ik sport alleen weinig.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156809723
Sterkte er mee.
Maar 15 jaar een slijmbeurs ontsteking in je heup?.
Heb je nog wel kraakbeen zitten?.

En zal je ook wel flink aan de pijnstillers zitten.

Zelf had ik na 3 jaar slijmbeurs ontsteking totaal geen kraakbeen meer over.
Gekomen door intensief te gaan sporten 5x per week fitness.
Zware artrose is er geconstateerd.
En heb nu net een week mijn 2de nieuwe heup.
pi_156809735
Ik wil je even sterkte wensen :) Ik heb er zelf ook flink last van, nu ook ontstekingen in beide polsen en een voet. Krijg het er ook kriebelig van. Bij mij is de oorzaak waarschijnlijk wel hypermobiliteit (HMS/EDS), maar het blijft een vervelend gevoel.

Maar sterkte dus :*
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:06:21 #20
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156809895
Thanks beide.

@ausweiss
Ik heb gewoon kraakbeen er zitten hoor, heb gelukkig ook niet heel veel last van die slijmbeurs. Heb er ooit een keer een injectie met corticosteroïden in gehad en dat hielp goed. Heb nu sporadisch last en gelukkig is er nog geen sprake van artrose.

@JoelBaka
Thanks :* jij ook sterkte.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156809991
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik sport inderdaad niet veel, beetje kip/ei want juist bij sporten heb ik blessures aan mijn beide enkels en linker knie overgehouden.

Wat niet wil zeggen dat ik niet beweeg hoor.
's Zomers zwem ik meerdere keren per week, elke dag met de hond wandelen en in het weekend vaak een grotere wandeling in het bos, ik loop eigenlijk altijd met de trap op mijn werk ipv lift, dus het is niet dat ik niet beweeg, ik sport alleen weinig.
Je ziet zelf ook het verschil tussen die twee... ;)

Slijmbeurs lijkt me zeer naar, erger misschien nog dan wat ik heb, wat het ook moge zijn. Toch zal je om aftakeling tegen te gaan moeten sporten, wat intensiever is dan bewegen. En dan vaker dan 1x per week. Aangeraden wordt 7 uur per week licht intensief sporten, of intensiever met kortere duur.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:26:09 #22
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156810493
Tja, het zal zeker beter zijn maar 7u/wk ga ik echt nooit halen...

Eerst maar es kijken of de huisarts wat zinnigs kan zeggen. Wat wel raar is dat mijn klachten wel afwisselend zijn, het ene uur meer last dan het andere...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156812909
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 12:20 schreef LadyOracle het volgende:
Hypermobiliteit wellicht? Lenig en op latere leeftijd opstijven is redelijk klassiek, net als verzwikken en een verhoogde kans op slijmbeurs- en peesontstekingen.

Dit inderdaad.

Een negatieve Beightonscore sluit hypermobiliteit en HMS/EDS trouwens niet uit, je hebt ook nog o.a. de Brighton criteria en Bulbena score.

Huisarts zal waarschijnlijk eerst bloedonderzoek laten doen en eventueel een aantal foto's. Mocht daar niks uitkomen zal hij je waarschijnlijk naar de fysio o.i.d. sturen (als hij dat al niet eerder doet :') ). Maar zou dan als ik jou was je eerst toch goed laten onderzoeken op hypermobiliteit/HMS/EDS, want mocht dat nu wel zo zijn dan doen bepaalde standaard therapieën vaak meer kwaad dan goed.
pi_156816833
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:09 schreef Gray het volgende:

[..]

Aangeraden wordt 7 uur per week licht intensief sporten, of intensiever met kortere duur.
7 uur per week? Dat vind ik echt veel. Heb je daar een link van?
En als hij wel reuma heeft, is het niet aan te raden om 7 uur per week te sporten zo lang de ontstekingen actief zijn
pi_156818567
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:21 schreef mirannie het volgende:

[..]

7 uur per week? Dat vind ik echt veel. Heb je daar een link van?
En als hij wel reuma heeft, is het niet aan te raden om 7 uur per week te sporten zo lang de ontstekingen actief zijn
Dat lees je vaak hier op het forum, naast alle 30 cm grappen.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 07:19:42 #26
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156823845
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:17 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:
Een negatieve Beightonscore sluit hypermobiliteit en HMS/EDS trouwens niet uit, je hebt ook nog o.a. de Brighton criteria en Bulbena score.
Dan zal ik het in mijn achterhoofd houden ^O^

quote:
Huisarts zal waarschijnlijk eerst bloedonderzoek laten doen en eventueel een aantal foto's. Mocht daar niks uitkomen zal hij je waarschijnlijk naar de fysio o.i.d. sturen (als hij dat al niet eerder doet :') ).
Aangezien mijn klachten niet heel erg op één plek voorkomen zou ik me afvragen wat een fysiotherapeut daar aan kan doen behalve 'algemene krachttraining' oid...

quote:
12s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:49 schreef Gray het volgende:
Dat lees je vaak hier op het forum, naast alle 30 cm grappen.
Dus toch een troll?
Waarom kan er nou nooit es een normale nuance wezen...

Anyways.
Vanmorgen ging het wel redelijk goed met opstaan, krachtverlies in wijsvingers was er wel nog flink, maar trok ook weer weg.
Toen stapte ik na mijn ritje uit de auto en nu doet mijn heup pijn :( ik voel me echt gewoon een ouwe knar verdorie.

Ik las ook nog wat over artritis psoriatica, die houd ik ook even in mijn achterhoofd aangezien ik die corticosteroïden voorgeschreven heb gekregen van de dermatoloog voor iets psoriasis-achtigs... in ieder geval iets om even te melden vrijdag...

[ Bericht 3% gewijzigd door Worteltjestaart op 14-10-2015 08:02:45 (domme, HELE domme typo) ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156824005
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 07:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dan zal ik het in mijn achterhoofd houden ^O^

[..]

Aangezien mijn klachten niet heel erg op één plek voorkomen zou ik me afvragen wat een fysiotherapeut daar aan kan doen behalve 'algemene krachttraining' oid...

[..]

Dus toch een troll?
Waarom kan er nou nooit es een normale nuance wezen...

Anyways.
Vanmorgen ging het wel redelijk goed met opstaan, krachtverlies in wijsvingers was er wel nog flink, maar trok ook weer weg.
Toen stapte ik na mijn ritje uit de auto en nu doet mijn heup pijn :( ik voel me echt gewoon een ouwe knar verdorie.

Ik las ook nog wat over artritis reumatica, die houd ik ook even in mijn achterhoofd aangezien ik die corticosteroïden voorgeschreven heb gekregen van de dermatoloog voor iets psoriasis-achtigs... in ieder geval iets om even te melden vrijdag...
Psoriasis is een auto-immuunziekte en kan ook reumatische pijnen geven. Ook goed om te laten checken dan.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  woensdag 14 oktober 2015 @ 08:04:13 #28
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156824019
Ja sorry, typo. Ik had 'artritis reumatica' staan en bedoelde natuurlijk 'artritis psoriatica' anders wordt het wel heel pleonastisch...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 08:24:04 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156824132
Artritis phantastica!

Ben benieuwd wat er uit komt, hopelijk valt het mee. De wijsvinger die niet wil komt me bekend voor. Ik heb hem wel eens onder de neus van mijn huisarts gehouden toen ik voor iets anders kwam, maar hij wuifde dat weg op zijn onnavolgbare wijze.
The love you take is equal to the love you make.
pi_156825900
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 07:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dus toch een troll?
Waarom kan er nou nooit es een normale nuance wezen...
Nee, maar ook geen behoefte om alles voor een ander op te zoeken, om diegene vervolgens te moeten overtuigen van informatie waar diegene zelf om vroeg.

Gezien de vooroordelen al klaar lagen heb ik hier goed aan gedaan.
pi_156825983
Mijn familie zit vol reuma.. En het klinkt me eigenlijk wel heel erg als reuma in de oren. Ik hoop voor je dat het iets is waar een oplossing voor is.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 10:53:52 #32
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156826061
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 10:45 schreef Gray het volgende:
Nee, maar ook geen behoefte om alles voor een ander op te zoeken, om diegene vervolgens te moeten overtuigen van informatie waar diegene zelf om vroeg.
Waar heb je het over?? Ik vroeg jou niet om voor mij op te zoeken hoe vaak ik zou moeten sporten.

quote:
Gezien de vooroordelen al klaar lagen heb ik hier goed aan gedaan.
Volgens mij had je beter gewoon je mond kunnen houden. Nog steeds trouwens.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 10:49 schreef Fripsel het volgende:
Mijn familie zit vol reuma.. En het klinkt me eigenlijk wel heel erg als reuma in de oren. Ik hoop voor je dat het iets is waar een oplossing voor is.
:{ thanks voor de support.
Momenteel weinig last, dat is ook weer zoiets... ene keer kom je je bed niet uit, en de andere dag gaat het best...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156826219
Negeer Gray :) in zijn wereld is het zijn manier of de highway.
pi_156833816
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 10:53 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Waar heb je het over?? Ik vroeg jou niet om voor mij op te zoeken hoe vaak ik zou moeten sporten.

[..]

Volgens mij had je beter gewoon je mond kunnen houden. Nog steeds trouwens.
Vraag dan niet om hulp.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 11:02 schreef Fripsel het volgende:
Negeer Gray :) in zijn wereld is het zijn manier of de highway.
Oud zeer hier.

* Gray ontvolgt.
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:27:11 #35
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156870140
Ben bij de HA geweest. Hij vond de klachten niet heel duidelijk één kant op wijzen.
Misschien iets reumatisch, maar zeker geen uitgemaakte zaak.
Hij heeft eerst bloedonderzoek aangevraagd, voor ontstekingswaarden, reumafactoren en lever- en nierfunctie. Daarvan krijg ik dinsdag of woensdag de uitslag en daarna verder onderzoek afhankelijk van de uitslag.
Hij heeft even getwijfeld over artrose, maar vond mij daar te jong voor om waarschijnlijk te zijn, wat zoveel betekent dat ie eerst de andere uitslagen wil afwachten voordat dat in beeld komt.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:14:34 #36
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_156870748
Hij is toch dagelijks actief, wandelen met hond en zo, in het weekend fietsen/wandelen, dus gebrek aan beweging lijkt me een wat snelle conclusie + als je kinderen hebt, moet je zowiezo achter die koters aan rennen. Misschien heb je te veel urinezuur in je bloed, dit kan kristallen laten neerslaan in je gewrichten waardoor je pijn kunt hebben en op termijn ontstekingen/reuma kan krijgen. Toen ik nog jong was kreeg ik hierdoor vrij veel pijn in mijn vingers bij het bowlen terwijl ik al jarenlang zonder enig probleem gebowld had.
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:27:14 #37
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156870946
Da's jicht toch?
Collega heeft dat vorig jaar in zijn voet gehad. Dat was erg auw geloof ik -O-
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156970601
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 09:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ben bij de HA geweest. Hij vond de klachten niet heel duidelijk één kant op wijzen.
Misschien iets reumatisch, maar zeker geen uitgemaakte zaak.
Hij heeft eerst bloedonderzoek aangevraagd, voor ontstekingswaarden, reumafactoren en lever- en nierfunctie. Daarvan krijg ik dinsdag of woensdag de uitslag en daarna verder onderzoek afhankelijk van de uitslag.
Hij heeft even getwijfeld over artrose, maar vond mij daar te jong voor om waarschijnlijk te zijn, wat zoveel betekent dat ie eerst de andere uitslagen wil afwachten voordat dat in beeld komt.
Heb je al wat gehoord? Sterkte ;)
pi_156970919
Het wordt buiten kouder, dat speelt ook mee.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:52:28 #40
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156971501
Nog niet gebeld voor de uitslag.
Morgen nieuwe poging, ik was vandaag iets teveel bezig met het feit dat ik mijn baan ga verliezen...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:09:56 #41
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_156971808
Op zich is dat een goede ontwikkeling voor je klachten. Wanneer je werkloos bent houd je meer tijd over om aktief te bewegen, wat heilzaam kan zijn voor jouw ziektebeeld.
pi_156980899
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 17:52 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nog niet gebeld voor de uitslag.
Morgen nieuwe poging, ik was vandaag iets teveel bezig met het feit dat ik mijn baan ga verliezen...
Wat kut. Sterkte!
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_156996655
Sterkte met t werk nieuws.

Al contact gehad met de arts?

Ik ga morgen naar de reumatoloog met een deel herkenbare klachten.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:56:02 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156997633
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 17:52 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nog niet gebeld voor de uitslag.
Morgen nieuwe poging, ik was vandaag iets teveel bezig met het feit dat ik mijn baan ga verliezen...
Oh shit. :{
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 20:10:00 #45
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156999715
Vandaag vergeten te bellen ;( mijn hoofd is er helemaal niet bij :'(
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157039165
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
Vandaag vergeten te bellen ;( mijn hoofd is er helemaal niet bij :'(
Je houdt ons wel in spanning.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:17:46 #47
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157044835
Geen afwijkingen gevonden in het bloed.
Enige verder optie is volgens de huisarts, naar de fysio.

:?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157045202
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
Geen afwijkingen gevonden in het bloed.
Enige verder optie is volgens de huisarts, naar de fysio.

:?
Hypermobiliteit toont geen afwijkingen in het bloed en auto-immuunziekten zijn ook niet altijd goed te zien. Ik zou doorverwijzing vragen naar een reumatoloog.

Welke bloedonderzoeken zijn er eigenlijk gedaan, weet je dat?
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:51:10 #49
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157046351
Ik weet, algemeen bloedbeeld, bezinking, 2 of 3 reumafactoren, ontstekingsfactoren, leverfunctie en nierfunctie. Misschien meer maar dat weet ik niet...

Vind het raar dat de HA dit afdoet met "ga maar naar de fysio"... Helaas een vervanger, mijn eigen HA is kortdurend afwezig.

Maar hoe moet dat dan bij de fysio... train specifiek twee vinkerkootjes, 1 heup, 1 schouder, 1 elleboog, en 1 knie???

:?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157048757
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 18:51 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik weet, algemeen bloedbeeld, bezinking, 2 of 3 reumafactoren, ontstekingsfactoren, leverfunctie en nierfunctie. Misschien meer maar dat weet ik niet...

Vind het raar dat de HA dit afdoet met "ga maar naar de fysio"... Helaas een vervanger, mijn eigen HA is kortdurend afwezig.

Maar hoe moet dat dan bij de fysio... train specifiek twee vinkerkootjes, 1 heup, 1 schouder, 1 elleboog, en 1 knie???

:?
Eens, al kan een fysio ook wel wat, maar zeker icm huidklachten lijkt een bezoek aan de reumatoloog me niet te veel gevraagd. Beter een keer te vaak gecheckt dan er na jaren achter komen dat het toch iets is. (Bij mijn moeder duurde de diagnose acht jaar, dus mijn vertrouwen in artsen is niet zo groot op dit punt...)

En vraag een kopietje van je uitslagen, zodat je zelf ook weet wat er wel en niet is getest. Het is jouw lichaam, het is belangrijk dat je weet hoe het ermee staat en dat jij er ook van overtuigd bent dat je klachten goed onderzocht zijn, al is het maar voor je gemoedsrust.

En had je het met de HA ook over hypermobiliteit gehad?
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:41:03 #51
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_157053909
En ja hoor .. De fok!ertjes weten het weer beter dan de ha _O-
pi_157057397
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:41 schreef kibo het volgende:
En ja hoor .. De fok!ertjes weten het weer beter dan de ha _O-
Nee, deze Fokker denkt alleen dat een specialist misschien net wat anders naar dingen kijkt dan de huisarts. Wellicht omdat er in mijn familie meer dan twintig verschillende aandoeningen voorkomen en ik dus wel een heel klein beetje ervaring heb met ziektes en dokters.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:22:02 #53
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157058342
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:41 schreef kibo het volgende:
En ja hoor .. De fok!ertjes weten het weer beter dan de ha _O-
Goed inhoudelijk ^O^
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157058997
Wat wil je dan horen?
Een beetje vertrouwen in iemand die hiervoor gestudeerd heeft is op zich niet heel gek. Hij is ook degene die jou gezien, onderzocht en gesproken heeft itt de mensen die hier met diagnoses gooien door een paar symptomen te lezen.
Faka G
pi_157059187
Bij mij kwam in mijn bloed ook niets te voorschijn, ik heb me toch door laten verwijzen naar de reumatoloog en uit de röntgenfoto,s bleek dat ik reumatoïde artrosis in mij onderrug heb en in mijn vingers en volgens mij ook in mijn voeten. Dus een verwijzing naar de reumatoloog kan zeker geen kwaad.
Bij mij huppelen de ontstekingen het hele lijf door, dan weer mijn enkel, schouder, pols etc, het enige constante is mijn onderrug en vingers.
pi_157060969
Verwijzing naar de reumatoloog kan zeker geen kwaad. Dat zijn dé slimste artsen die er rondlopen (vind ik). Omdat het zo'n moeilijk vakgebied is, kun je je afvragen hoe diep de kennis van de HA reikt inzake reumatologische aandoeningen. Maar goed, dat is niet aan mij om te beoordelen.

Bovendien heb je natuurlijk nog zoiets als seronegatieve reuma(tologische aandoeningen).
Dus met bloedonderzoek kun je niets uitsluiten, alleen aantonen. Hoewel, als je een lage BSE hebt, die kans wel erg klein wordt.

Iig veel sterkte de komende tijd! Je kunt toch ff kijken hoe het met de fysio gaat en gaat het niet dat je dan gewoon weer teruggaat naar je HA?
Een diagnose stellen is vaak een proces en niet wat sommigen denken bij elke aandoening in paar uurtjes met een bloedonderzoekje haalbaar.

PS frappant dat nog niemand ziekte van Lyme heeft genoemd. Dat is toch wel het paradepaartje van LIF op Fok!
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:45:53 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157061217
Lyme? In LIF? Echt?

(Paradepaartje? :') )
The love you take is equal to the love you make.
pi_157061264
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:45 schreef Lienekien het volgende:
Lyme? In LIF? Echt?

(Paradepaartje? :') )
Oh noes! Een typo! Mijn wereld stort in!
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:50:26 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157061285
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:48 schreef starla het volgende:

[..]

Oh noes! Een typo! Mijn wereld stort in!
Dat staat als terzijde tussen haakjes.

Maar het is me echt nog nooit opgevallen dat er nogal gestrooid zou worden met lyme als mogelijke diagnose.
The love you take is equal to the love you make.
pi_157061301
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:50 schreef Lienekien het volgende:
Maar het is me echt nog nooit opgevallen dat er nogal gestrooid zou worden met lyme als mogelijke diagnose.
Mij wel.

Net als de beruchte vitamine B12-deficiëntie.

Een beetje zoals lupus voor House is.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:52:39 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157061325
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:51 schreef starla het volgende:

[..]

Mij wel.

Net als de beruchte vitamine B12-deficiëntie.

Een beetje zoals lupus voor House is.
Heel curieus.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:15:03 #62
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_157061660
Benieuwd hierover. Ik heb ook snel last van mijn gewrichten, en de laatste weken dus ook pijnlijke vingergewrichten, dst ik mijn middel en ringvinger maar half kan buigen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:17:25 #63
269689 crew  Viv
pi_157061698
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:51 schreef starla het volgende:
Mij wel.

Net als de beruchte vitamine B12-deficiëntie.

Een beetje zoals lupus voor House is.
Juist niet, "It's never lupus". :D
pi_157062023
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 14:15 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Benieuwd hierover. Ik heb ook snel last van mijn gewrichten, en de laatste weken dus ook pijnlijke vingergewrichten, dst ik mijn middel en ringvinger maar half kan buigen.
Soms hebben mensen het ook gewoon koud he...

De huisarts werkt op basis van een waarschijnlijkheidsdiagnose, dus die gaat er van uit dat je wel terug komt als het niet voldoende werkt.

Fysio kan vooral voor de rug heel fijn zijn voor versterkende oefeningen.
Gebruik eens een dag 4x2 stuks paracetamol en/of 3x400 mg ibuprofen om te proberen, kan wonderen doen.
En zeker over ca. 4 weken hiermee terug naar de huisarts (behalve als het echt over is).
pi_157062217
Ja. De fysio kan nuttige dingen doen. Maar hij kan ook dingen gruwelijk verpesten als ie je behandelt als normale patiënt met gewone pijn, terwijl dingen ergens anders vandaan komen.

Ik ging op aanraden van de fysio begeleid fitnessen. Vervolgens heb ik letterlijk drie maanden mijn armen nauwelijks kunnen gebruiken. En toen ik verder ging praten met andere hypermobiele mensen vertelden heel veel daarvan hetzelfde, dat ze verkeerde oefeningen hadden gekregen van de fysio en dat je nooit gestabiliseerde apparaten moet gebruiken, omdat je dan je kleine spiergroepen overbelast zonder het te merken.

Gewoon even ter illustratie. Ik weet dat huisartsen gewoon braaf de stapjes volgen en op de gok behandelen heel normaal is omdat het toch meestal wel X is en onderzoeken lang duurt en meer geld kost en de behandeling geen kwaad kan meestal. Tot je net die ene bent die toevallig niet tegen die behandeling kan of veel later dan gewenst een diagnose krijgt omdat je constant moet debatteren met je huisarts die je klachten niet serieus neemt.

Ik heb het gewoon te vaak gezien en meegemaakt, dus mijn advies blijft altijd om voet bij stuk te houden als je het niet vertrouwt, binnen redelijke grenzen. En naar een reumatoloog is echt geen bizar verzoek.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:54:38 #66
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157067637
Thanks alvast iedereen, kom er straks of morgen graag wat uitgebreider op terug maar zit nu op mijn mobiel wat lange epistels schrijven wat lastig maakt.

:)
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 25 oktober 2015 @ 14:45:07 #67
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157084889
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 20:37 schreef LadyOracle het volgende:
En had je het met de HA ook over hypermobiliteit gehad?
Ja, hij heeft het aangehoord.

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:31 schreef starla het volgende:
Verwijzing naar de reumatoloog kan zeker geen kwaad. Dat zijn dé slimste artsen die er rondlopen (vind ik). Omdat het zo'n moeilijk vakgebied is, kun je je afvragen hoe diep de kennis van de HA reikt inzake reumatologische aandoeningen. Maar goed, dat is niet aan mij om te beoordelen.
Starla in mijn topic _O_
Ik denk er idd over om via mijn eigen HA (niet die vervanger) een doorverwijzing naar de reumatoloog te gaan regelen.
Het wil er niet zo erg in, ik kom met klachten bij de HA, hij doet eenvoudig bloedonderzoek en concludeert 'niets aan de hand', en na veel aandringen komt hij alleen op de proppen met een fysiotherapeut zonder concreet te zeggen wat die zou kunnen :? maakt hij zich er wel snel van af...

quote:
Bovendien heb je natuurlijk nog zoiets als seronegatieve reuma(tologische aandoeningen).
Dus met bloedonderzoek kun je niets uitsluiten, alleen aantonen. Hoewel, als je een lage BSE hebt, die kans wel erg klein wordt.
BSE = bezinking? Die was idd laag.

quote:
Iig veel sterkte de komende tijd! Je kunt toch ff kijken hoe het met de fysio gaat en gaat het niet dat je dan gewoon weer teruggaat naar je HA?
Een diagnose stellen is vaak een proces en niet wat sommigen denken bij elke aandoening in paar uurtjes met een bloedonderzoekje haalbaar.
Thanks.
Als de HA geen diagnose heeft met bloedonderzoek zou je dus júist doorverwijzing verwachten?
Hij had het eerst ook over artrose maar vond dat ik daar te jong voor was, maar gezien het negatieve bloedonderzoek zou je evt foto's maken best wel kunnen doen.
Ik ben dan weliswaar geen medicus maar ben niet geheel onderontwikkeld...

quote:
PS frappant dat nog niemand ziekte van Lyme heeft genoemd. Dat is toch wel het paradepaartje van LIF op Fok!
Lyme, dat is toch meer vermoeidheid?
Heb trouwens geen rode plekken oid gehad.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157085383
Idd kijken of je verwijzing kunt krijgen.
2 mnd terug bij ha mijn pijn klachten aan vinger en hand aangekaart.
Werd beetje "afgewimpeld" uiteindelijk via via bij reumatoloog geweest afgelopen donderdag en diagnose artrose in handen gekregen.
pi_157085755
Ga terug voor een doorverwijzing want dit is natuurlijk dikke bullshit. Een fysiotherapeut kan zeker effectief zijn maar niet voor algemene pijnklachten waar geen diagnose voor is gesteld (mits je een uitzondering bent zoals ik en de stempel fibromyalgie op je kop krijgt.Maar dan weet je in ieder geval zeker dat je jezelf geen blijvende schade aandoet door te sporten).

Dat de huisarts niks kan vinden is wat mij betreft juist een reden voor doorverwijzing, anders kunnen ze net zo goed specialisten de deur wijzen in het ziekenhuis. Dat de huisarts geen actieve reumafactoren in je bloed vind, hoeft helemaal niet te betekenen dat er niks reuma-achtigs aan de hand is, om maar een voorbeeld te noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2015 15:16:18 ]
pi_157086136
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 15:04 schreef het-is-mij het volgende:
Idd kijken of je verwijzing kunt krijgen.
2 mnd terug bij ha mijn pijn klachten aan vinger en hand aangekaart.
Werd beetje "afgewimpeld" uiteindelijk via via bij reumatoloog geweest afgelopen donderdag en diagnose artrose in handen gekregen.
En nu?
Faka G
pi_157086385
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 15:29 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

En nu?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderaad... Krijg je medicijnen, of therapie?
pi_157086559
Ga yoga doen. Dan leer je je lichaam beter kennen, pak je de probleemgebieden aan, en word je weer minstens even lenig als vroeger.
pi_157086716
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 15:38 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderaad... Krijg je medicijnen, of therapie?
Qua medicatie moet je vooral denken aan pijnstilling.
Aan 1 vinger zit al een vergroeiing en de andere vingers doen pijn en staan al wat scheef.
Over paar wkn iig afspraak om te kijken naar de mogelijkheden voor spalken ook ivm hypermobiliteit maar dat wist ik al.

Nog extra foto's laten maken en bloed laten prikken en over paar wkn weer co bij reumatoloog en vragen bespreken en kijken hoe verder.
Ook omdat ik niet echt de gemiddelde leeftijd voor deze diagnose heb.

Maar goed was niet mijn bedoeling om t topic over te nemen.
  zondag 25 oktober 2015 @ 15:51:13 #74
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157086790
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 15:48 schreef het-is-mij het volgende:
Maar goed was niet mijn bedoeling om t topic over te nemen.
Zolang het ontopic is en je ervaringen deelt ben je méér dan welkom hoor, alles wat mij helpt om een diagnose of -richting te geven hoor ik graag :)
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157087102
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 14:45 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ja, hij heeft het aangehoord.

[..]

Starla in mijn topic _O_
Ik denk er idd over om via mijn eigen HA (niet die vervanger) een doorverwijzing naar de reumatoloog te gaan regelen.
Het wil er niet zo erg in, ik kom met klachten bij de HA, hij doet eenvoudig bloedonderzoek en concludeert 'niets aan de hand', en na veel aandringen komt hij alleen op de proppen met een fysiotherapeut zonder concreet te zeggen wat die zou kunnen :? maakt hij zich er wel snel van af...

[..]

BSE = bezinking? Die was idd laag.

[..]

Thanks.
Als de HA geen diagnose heeft met bloedonderzoek zou je dus júist doorverwijzing verwachten?
Hij had het eerst ook over artrose maar vond dat ik daar te jong voor was, maar gezien het negatieve bloedonderzoek zou je evt foto's maken best wel kunnen doen.
Ik ben dan weliswaar geen medicus maar ben niet geheel onderontwikkeld...

[..]

Lyme, dat is toch meer vermoeidheid?
Heb trouwens geen rode plekken oid gehad.
Een verwijzing is idd op z'n plaats als de HA er zelf niet uitkomt. En dat komt hij klaarblijkelijk niet, want een goede verklaring heb ik nog niet gehoord. En artrose zou wel érg bijzonder zijn, op jouw leeftijd moet je echt verder kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Fijn dat de bezinking laag is, dat pleit wel tegen een chronisch ontstekingsproces, maar ook hiervoor geldt natuurlijk geen garantie.

Lyme kan heel goed gewrichtsklachten geven, komt zelfs heel vaak voor, maar dat was meer een sarcastische opmerking naar sommige gebruikers die alles op Lyme gooien. En dan heeft iemand een keer klachten die er wél bij passen en dan noemt niemand het ;) Maar was dus niet serieus op jou van toepassing.

Veel beterschap!
I feel kinda Locrian today
  zondag 25 oktober 2015 @ 23:09:46 #76
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_157103335
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:20 schreef Worteltjestaart het volgende:

Rondkijkend opperde mijn vrouw iets over reuma, maar dat wil mijn hoofd nog even niet accepteren :X ik ben verdorie 34, en voel me af en toe als een vent van 80.

23 jaar hier, en al 21 en een half jaar reuma.

Sterkte ermee.
Liefde voor God
pi_157107069
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 23:09 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

23 jaar hier, en al 21 en een half jaar reuma.

Sterkte ermee.
Hoe stellen ze dat vast dan als je 1,5/2 jaar oud bent?
  maandag 26 oktober 2015 @ 10:37:17 #78
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_157107113
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:34 schreef mirannie het volgende:

[..]

Hoe stellen ze dat vast dan als je 1,5/2 jaar oud bent?
In eerste instantie niet, totdat je knieën ter grote van een kanonskogel krijgt.

25. BMR-vaccinatie veroorzaakt gewrichtsklachten
Dit klopt, maar het gebeurt zelden en gaat weer voorbij[2]. Een enkele keer kunnen na de BMR-vaccinatie voorbijgaande gewrichtsklachten optreden. Dit gebeurt vooral bij oudere meisjes en vrouwen op basis van de rubella- (rodehond)component. Bij de ziekte rodehond komt dit echter veel vaker voor. Chronische gewrichtsklachten of ziektebeelden als reuma bij kinderen of volwassenen zijn niet het gevolg van de vaccinaties. Ook verergeren de vaccinaties de verschijnselen niet bij mensen die lijden aan chronische reumatische ziekten[22].

Mijn dokter geloof dat die BMR me de das heeft omgedaan, maar de waarheid zal nooit boven tafel komen. omdat de algemene opvatting is, dat dit niet mogelijk is. Maakt ook niet uit, ik zit ermee en dat is dat.
Liefde voor God
  maandag 30 november 2015 @ 13:22:18 #79
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157919937
Zo, korte update.

Vanmorgen was de afspraak bij de reumatoloog. Nam alle tijd ^O^
Onderzoek gedaan, pijnlijke plekken bij vingerkootjes en pols heeft ie wel gevonden; in dat opzicht waren de klachten tenminste te reproduceren. De laatste paar dagen valt het ook gelukkig mee, moet ik zeggen.

Artritis psoriatica is gezien mijn eczeemklachten ter sprake gekomen, maar hij is er vrij zeker van dat ik 'gewoon' sebhorroïsch eczeem heb, dus dat sluit het wel vrijwel zeker uit.
Op mijn vraag of er een koppeling kan zijn met mijn medicijngebruik voor het eczeem (mijn nieuwe medicijnen voor eczeem heb ik ongeveer gekregen op het moment dat mijn klachten begonnen zijn), achtte hij dat niet waarschijnlijk. Hij heeft mijn medicijnen nog even erbij opgezocht, dus gaat wel serieus grondig te werk.

De reumatoloog heeft daarna met echo gekeken of er ontstekingen zitten in vingers of pols, maar die waren niet duidelijk zichtbaar.
Hij heeft extra bloedonderzoek aangevraagd met alle mogelijke reumafactoren maar ook verschillende vitamines. Daarnaast röntgenonderzoek van heupen/bekken en handen/polsen.

Ik heb voor uitproberen een recept gekregen voor 2 weken ontstekingsremmer, celebrex, om uit te vinden of dat helpt de klachten te verminderen. Daarna weer (telefonisch) consult om resultaten van de foto's, bloedonderzoek en medicijnen na te lopen.

Nog geen concrete diagnose dus, maar wordt gewerkt aan vervolgonderzoek ^O^
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 30 november 2015 @ 14:49:16 #80
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_157921712
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 13:22 schreef Worteltjestaart het volgende:

De reumatoloog heeft daarna met echo gekeken of er ontstekingen zitten in vingers of pols, maar die waren niet duidelijk zichtbaar.
^
Echo ipv Rontgen foto's. of heb jij die al gehad? De huisarts heeft mij wegens pijnlijke, gewollen vingergewrichten (en ik kan mijn middelvinger nauwelijks meer buigen)een rontgen foto laten maken, en die was kennelijk helemaal schoon, geen slijtage, geen reuma achtige ontstekingen. Dus heb ik weer een week diclofenac gekregen, en hij wil kijken of het nu weg gaat. Maar als dit geen oplossing is, zal ik maar een verwijzing naar een reumatoloog vragen denk ik.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 30 november 2015 @ 14:50:47 #81
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157921747
Beide, echo ter plekke bij de reumatoloog, röntgenfoto's zijn daarna gemaakt, krijg ik dus over 2 weken uitslag van.

Sterkte...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157921869
Mooi om horen dat eraan gewerkt wordt ^O^

Hou ons op de hoogte ;)
I feel kinda Locrian today
pi_157923890
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 14:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Echo ipv Rontgen foto's. of heb jij die al gehad? De huisarts heeft mij wegens pijnlijke, gewollen vingergewrichten (en ik kan mijn middelvinger nauwelijks meer buigen)een rontgen foto laten maken, en die was kennelijk helemaal schoon, geen slijtage, geen reuma achtige ontstekingen. Dus heb ik weer een week diclofenac gekregen, en hij wil kijken of het nu weg gaat. Maar als dit geen oplossing is, zal ik maar een verwijzing naar een reumatoloog vragen denk ik.
Was bij mij ook. Röntgen was niks op te zien ook al zag je de zwelling met het blote oog prima en was de pijn echt naar. Diclofenac deed overigens niks en Naproxen ook niet. Hoop dat het voor jou wel genoeg is.
pi_157933390
Fijn dat je in een traject zit.
Succes ermee.
pi_157935039
Ik ben even nieuwsgierig, wat vind je er zelf van dat de vervolgafspraak telefonisch is?
pi_157935356
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 14:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Beide, echo ter plekke bij de reumatoloog, röntgenfoto's zijn daarna gemaakt, krijg ik dus over 2 weken uitslag van.

Sterkte...
Sterkte WT, hoop echt dat ze vinden wat er aan de hand is .
pi_157935413
Mijn lichaam ging zwaar over de zeik van celebrex, hopelijk gaaf het bij jou beter. Wel beetje raar dat je al voordaf er uitslag is van bloedonderzoeken je celebrex mag gaan slikken, het blijft toch troep wat je slikt wat ook schade aan kan richten.

Ik heb trouwens ook al jaaaaren reuma, meerdere vormen zelfs en ben 31 dus het is helaas niet iets wat alleen bij oudjes voorkomt

Ik hoop voor je dat het geen reuma is maar misschien is je weerstand nu iets lager icm stress en veranderende weersomstandigheden, kan ook lastig zijn voor lichaam. Sterkte iig
  dinsdag 1 december 2015 @ 07:30:39 #88
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157938585
Iedereen bedankt voor de steun O+

quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 23:07 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben even nieuwsgierig, wat vind je er zelf van dat de vervolgafspraak telefonisch is?
Niet ideaal, maar de wachttijden zijn erg lang, dus alternatief was pas eind december of begin januari consult 'face-to-face'.
Eigenlijk was de wachttijd voor eerste consult ook al erg lang (eerste afspraak stond voor 29/12) maar er was een gaatje in de agenda gekomen dus ik werd donderdag gebeld of ik maandag kon.

Ik heb nu last van mijn linkerpols, heeft de reumatoloog gister toch vrij gemeen in lopen pieren... ook gek soort pijn bij aanraking. Maar geen zwelling of roodheid.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:20:15 #89
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_157939273
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 16:35 schreef mirannie het volgende:

[..]

Was bij mij ook. Röntgen was niks op te zien ook al zag je de zwelling met het blote oog prima en was de pijn echt naar. Diclofenac deed overigens niks en Naproxen ook niet. Hoop dat het voor jou wel genoeg is.
De Diclo leek wat te helpen bij de eerste kuur, dus ik hoop dat de tweede het doet...ik baal dat het zo vaag allemaal is. Voel me een zeur. Terwijl ik gewoon al jaren pijn heb aan gewrichten en spieren.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_157939506
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 07:30 schreef Worteltjestaart het volgende:
Iedereen bedankt voor de steun O+

[..]

Niet ideaal, maar de wachttijden zijn erg lang, dus alternatief was pas eind december of begin januari consult 'face-to-face'.
Eigenlijk was de wachttijd voor eerste consult ook al erg lang (eerste afspraak stond voor 29/12) maar er was een gaatje in de agenda gekomen dus ik werd donderdag gebeld of ik maandag kon.

Ik heb nu last van mijn linkerpols, heeft de reumatoloog gister toch vrij gemeen in lopen pieren... ook gek soort pijn bij aanraking. Maar geen zwelling of roodheid.
Ja vandaar dat ik het ook vroeg. Omdat ik er zelf ervaring mee heb. Heb 1x m'n uitslagen telefonisch gehad, en dat vond ik zelf toch lastig. Er komen dan opeens zoveel vragen op je af. :) dus ik zou vooral mee willen geven van, vergeet jezelf niet in de hele molen. Als je vragen hebt, schrijf ze op etc. Zorg dat je toch nog een keer gezien word enzo :)

Dat van die extra pijn is wel herkenbaar. Ik had ook altijd meer pijn als ik bij de reumatoloog was geweest. Niet gek ook natuurlijk want ze gaan precies aan de pijnlijke plekken voelen.

Sterkte in ieder geval!
  dinsdag 15 december 2015 @ 14:52:07 #91
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158259735
Update...

Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat ik een vitamine D-tekort heb.
Dat aanvullen is prioriteit 1.
Daarnaast is er een leverwaarde te hoog; 81 waar max 40 normaal is. Bij eerder bloedonderzoek bleek die ook licht verhoogd maar niet als nu.

Ik moet nu 6 weken een vitamine D-preparaat nemen; dan opnieuw bloedonderzoek waarbij zowel vitamine D als álle leverwaarden bepaald gaan worden; één week daarna weer consult bij de reumatoloog.
Daarna eventueel overleg met de MDL-arts, die enige jaren terug ook mijn lever heeft doorgelicht ivm vermoeden van galstenen.

De reumatoloog wil iig eerst weten of hij het vitamine D omhoog kan krijgen en zo ja of dat dan mijn klachten sterk doet afnemen. Maar de leverwaarde vond hij ernstig genoeg om niet opzij te schuiven, dat krijgt dus ook nog een vervolg.

En dan de röntgenfoto's: in de handen geen afwijkingen.
Bij de heupen wel -O- lichte verwitting, al is het niet nog niet heel duidelijk. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn van de ziekte van Bechterew. Nog geen diagnose, maar er zit wel 'iets'.

Oh ja -O- laten we voor nu maar even ervan uitgaan dat dat allemaal wel meevalt.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158259758
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:52 schreef Worteltjestaart het volgende:
Update...

Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat ik een vitamine D-tekort heb.
Dat aanvullen is prioriteit 1.
Daarnaast is er een leverwaarde te hoog; 81 waar max 40 normaal is. Bij eerder bloedonderzoek bleek die ook licht verhoogd maar niet als nu.

Ik moet nu 6 weken een vitamine D-preparaat nemen; dan opnieuw bloedonderzoek waarbij zowel vitamine D als álle leverwaarden bepaald gaan worden; één week daarna weer consult bij de reumatoloog.
Daarna eventueel overleg met de MDL-arts, die enige jaren terug ook mijn lever heeft doorgelicht ivm vermoeden van galstenen.

De reumatoloog wil iig eerst weten of hij het vitamine D omhoog kan krijgen en zo ja of dat dan mijn klachten sterk doet afnemen. Maar de leverwaarde vond hij ernstig genoeg om niet opzij te schuiven, dat krijgt dus ook nog een vervolg.

En dan de röntgenfoto's: in de handen geen afwijkingen.
Bij de heupen wel -O- lichte verwitting, al is het niet nog niet heel duidelijk. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn van de ziekte van Bechterew. Nog geen diagnose, maar er zit wel 'iets'.

Oh ja -O- laten we voor nu maar even ervan uitgaan dat dat allemaal wel meevalt.
Je hebt een MDL-arts zie ik, heb je Crohn/Colitis?
  dinsdag 15 december 2015 @ 14:56:28 #93
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158259804
Nee, of in ieder geval naar mijn weten niet.
Ik heb een paar jaar terug opeens enorme buikkrampen gekregen, via de SEH opgenomen geweest, waarbij de conclusie was dat het waarschijnlijk veroorzaakt was door galstenen, die in de tussentijd alweer gepasseerd waren. Dat is mijn enige link met een MDL-arts.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158261723
Je weet iig iets meer Worteltjestaart en hopelijk kan er een heleboel aan gedaan worden. VitamineD maakt misschien wel het verschil. Krijg je de druppels van 50.000/ML ?
@Captain Fabulous, ik zou zeker een verwijzing vragen naar de reumatoloog.
  dinsdag 15 december 2015 @ 16:35:02 #95
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158261758
Ik weet het nog niet Lavenderr, recept is naar mijn apotheek gestuurd maar morgen weet ik pas precies wat er klaar staat.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158261855
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 16:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik weet het nog niet Lavenderr, recept is naar mijn apotheek gestuurd maar morgen weet ik pas precies wat er klaar staat.
Dan morgen nog maar eens vragen :)
  dinsdag 15 december 2015 @ 16:41:40 #97
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158261901
:) op zich ben ik wel blij dat er iets gevonden is. Ik ben alleen niet helemaal gerustgesteld rondom de vraag of ik de gevonden afwijkingen nou ernstig moet vinden...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 16 december 2015 @ 00:28:03 #98
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158275207
Reuma is echt niets iets wat alleen bij 'ouwe besjes' voorkomt hoor. Zelfs kinderen kunnen het krijgen. Het is ook niet meteen het einde van de wereld of zo gelukkig.
Zelf heb ik heel erg last van jichtaanvallen gehad de afgelopen jaren (=een heftige vorm van reuma). Vooral afgelopen jaar aan het begin van het jaar was het bar en boos! Echt de ene na de andere. Er kwam werkelijk geen einde aan. Was de ene ontsteking op rechts bijna genezen, begon direct op links een andere, en dat ging maar door en door. Bizar gewoon. Had ook bijna op links en rechts een keer of 2 á 3 gelijktijdig een ontsteking, maar gelukkig zette één van de twee kanten nét niet helemaal door. Anders ben je gewoon volledig invalide met jicht. Weliswaar tijdelijk, maar daar wordt je uiteraard echt niet vrolijk van. En te vaak aanvallen kan gewrichten ook permanent beschadigen. Dus dan raak je wel bezorgd. Ook kun je je het je niet permitteren als je een vaste baan hebt uiteraard.

Zo beetje alles uitgeprobeerd wat ik op internet erover tegen kwam. Van appelazijn, tot zuiveringszout en allerlei voedingsaanpassingen, maar iedere keer als ik dacht: nu heb ik 'm! Bingo, weer een aanval. Daar wordt je wel effe schijtziek van kan ik je vertellen.

Toen in aanraking gekomen met de Wim Hof methode toen Wim Hof een keer bij rtl-late night te gast was. Ben dat gaan uitproberen een tijdje en het hield toen op. Natuurlijk kon het ook liggen aan het weer dat beter werd (minder kou=minder risico) en weet ik 't allemaal. Maar feit is wel dat ik van april dit jaar tot nu in december gewoon helemaal geen aanvallen meer heb gehad! de methode houdt iedere ochtend een ademhalingssessie in op nuchtere maag, gevolgd door een koude douche. That's it. Is allemaal online te vinden. Dat koude douchen is effe wennen, maar het went sowieso! Het heeft sowieso talloze gezondheidsvoordelen. En die ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je door middel van een hoop zuurstof in je lijf te pompen op nuchtere maag je lichaam basisch wordt. Oftewel: het gaat verzuring tegen. de PH-graad wordt verhoogd naar een basische waarde. Dat werkt als het goed is ook de hele dag door.

Verzuring van het lichaam staat aan de basis van heel wat ziektebeelden en slijtage. Je doet er dus sowieso verstandig aan daarmee bezig te gaan, zelfs al heb je niks. Voorkomen is beter dan genezen! Je algehele gezondheid krijgt er een boost van. En sowieso is de methode ook wetenschappelijk onderzocht aan de radboud universiteit. Het heeft er alle (wetenschappelijke) schijn van dat het erg goed kan helpen bij reuma. Bij mij werkt het iig significant.

Het lijkt wel een reclamepraatje geworden :P Maar goede, bruikbare informatie moet worden gedeeld vind ik. Het valt sowieso te proberen en kost je verder niets. Ik ben er in elk geval mee geholpen, dus wie weet wat het ook voor anderen kan betekenen. Ik heb dan geen 'klassieke reuma', maar jicht, dus ik heb geen ervaring daarmee... maar ik hoor wel hele goede verhalen erover. Toen bij rtl-late night bij de betreffende uitzending zat ook een reuma-patiënt, en bij hem was de reuma ook tot stilstand gebracht tot dan toe. Dus ik heb best goede hoop.

succes en hopelijk hebben mensen er wat aan.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 16 december 2015 @ 07:27:00 #99
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158276722
Bedankt voor je reactie, maar vind je het héél erg dat ik iemand die beweert dat je de pH-waarde van je lichaam (as if it exists) kan opkrikken, niet wetenschappelijk serieus kan nemen?
Dat betere ademhaling kan helpen tegen verzuring (tegengaan van anaeroob metabolisme) kan dan wel juist zijn, maar 'de pH' verandert daardoor niet.

Ik zou overigens verwachten dat bij jicht warm douchen zou helpen om het oplossen van de urinezuurkristallen in je lichaamsvloeistoffen te bevorderen.

Maar goed, als het helpt voor jou dan helpt het :) lijkt me erg k*t om te hebben, sterkte!
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 16 december 2015 @ 09:04:32 #100
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_158277253
Dat hele pH verhaal wordt door de 'alternatieven' overal met de haren bij gesleept, maar is volgens mij meer geklets van een beschonken Fragaria vesca.
Wat wel waar is naar ik weet, is dat koud water, zeker na het opstaan, je lichaam een enorme boost geeft. Kennelijk stijgt je weerstandvermogen, nemen je witte bloedcellen toe, en gebeuren allemaal andere zaken die goed voor je zijn.En met een betere weestand kan je lichaam natuurlijk beter infecties en ontstekingen bestrijden.
Maar ik heb ook iets, als je eenmaal onstekinge hebt, is warm water in elk geval prettiger, en dat urine zuur oplossen klinkt me ook wel aanemelijk...mischien is wisselbaden/douchen dan het beste van twee werelden?

@Lavender:
Ik ga binenkort weer naar de HA, de Diclo werkt gewoon niet genoeg, dus zien wat er gebeurt. Maar...mijn kinderen hebben allebei soms ook rare dingen aan hun vingers en handen, dat ze ook opeens veel dikker worden en pijnlijk zijn. En meestal als ze op nieuwe plekke komen, dus ik ga ok eens vragen of het niet gewoon allergie kan zijn.Op het moment is mijn rechtermiddelvingerbij het eerste kootje veel dikker, alsof er heel veel vloeistof onderhuids zit dat niet weg wil. Zou wel wat zijn als het allemaal allergische reakties zijn ipv reuma of iets dergelijks! Misschien is een grondige allergietest het beste begin.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_158280359
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 07:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar vind je het héél erg dat ik iemand die beweert dat je de pH-waarde van je lichaam (as if it exists) kan opkrikken, niet wetenschappelijk serieus kan nemen?
En gelijk heb je...

Waarschijnlijk wordt weer een heleboel op één hoop gegooid om het interessant te laten klinken. Want jicht is iets met urinezuur, dus zuur zal wel
niet goed zijn, zuur is een laag pH weet ik nog van de scheikundelessen...dus je pH moet omhoog! Blèèèh 😭

Klein fysiologisch college:
Je pH wordt super maar dan ook superstrak geregeld omdat de fysiologische marge zo klein is: iets van 0.1 pH. Als je dat omrekent naar de hoeveelheid H+ krijg je een marge van ongeveer 4.5*10-8M - 3.5*10-5M.

Ongelofelijk klein dus. Door middel van sneller ademen blaas je CO2 af en hierdoor raak je H+ kwijt (CO2 + H2O <--> H2CO3 <--> H+ + HCO3- = minder CO2 is minder H+)

En je nieren scheiden H+ uit tegen kalium (vandaar vaak een hyperkaliëmie bij een acidose, want er moet meer H+ worden uitgescheiden waardoor er meer kalium door de nieren wordt opgenomen).

Daarnaast kunnen de nieren ook bufferen door meer HCO3- op te nemen.
En er is nog een fosfaat-buffersysteem en zelfs hemoglobine kan bufferen (H+ + Hb --> HHb).

Dus je raakt inderdaad niet zo snel zuur, eigenlijk alleen maar door:
1) Hypoventilatie of een probleem met CO2 diffusie; je blaast te weinig CO2 af, zie je alleen bij longaandoeningen zoals ernstige longontstekingen of COPD.
2) Nierinsufficiëntie waardoor het buffersysteem minder goed werkt.
3) Te veel exogene zuren (maar normaliter kunnen je nieren dit wel aan, dus je moet verschrikkelijk veel zuur binnen krijgen wil je hierdoor een acidose krijgen).
4) Onvoldoende zuurstof voor aerobe dissimilatie waardoor lactaat wordt gevormd (zie je vaak bij onvoldoende doorbloeding van de weefsels door zeer lage bloeddrukken bij bijvoorbeeld sepsis: lactaatacidose)
5) Onvoldoende opname van glucose door cellen bij diabetes waardoor vet als energiebron wordt aangesproken, hierdoor ontstaan ketonen: ketoacidose.
6) Bij ernstige diarree gastrointestinaal bicarbonaat verliezen waardoor je een buffer verliest.
7) Ernstige alcoholintoxicaties.

Aangezien TS dit allemaal niet heeft, gaan we er niet vanuit dat hij 'zuur' is, dus is er inderdaad geen reden om zijn pH 'op te krikken'.

Die Wim Hof methode is eigenlijk gewoon hyperventileren. Ja je blaast hierdoor CO2 af, maar als je niet zuur bent krijg je een alkalose. Dit heeft ook zo zijn nadelen hoewel een acidose over het algemeen schadelijker is.

Hij zegt zelf op zijn site dat als je duizelig wordt je moet stoppen :'). Niets meer en minder dan hyperventileren dus. En daarna zegt hij dat je je ademhaling moet inhouden...lijkt me niet verstandig aangezien hierdoor je intrathoracale druk kan stijgen. Door de hyperventilatie krijg je zoals gezegd een hypocapnie, dit leidt tot vasoconstrictie van de cerebrale vaten (minder bloed naar je hersenen, vandaar dat mensen vaak niet lekker worden als ze hyperventileren zoals duizeligheid Wim :D).
Als je dan ook nog eens je adem inhoudt krijg je compressie op de grote vaten die het bloed terug naar je hart brengen (mn vena cava inferior).

Dan heb je dus een combinatie van:
1) Minder bloed naar je hersenen door hypocapnie
2) Minder bloed naar je hart door toegenomen intrathoracale druk ---> minder bloed naar je hersenen

1 + 2 = potentieel flauwvallen.

Bovendien leidt hyperventilatie tot minder geïoniseerd calcium in je bloed. Calcium bindt aan de natriumkanalen op o.a. neuronen omdat deze aan de binnenkant negatief geladen zijn (calcium is positief). In fysiologische situaties is er altijd net wat minder natrium-influx in de neuronen omdat de calciumionen de boel een beetje blokkeren. Maar dit is juist gunstig.

Want heb je minder geïoniseerd calcium, dan is er minder natuurlijke 'blokkade' van de natriumkanalen. Dit betekent méér natrium-influx en dus depolarisatie van de neuronen.
En je raadt het al: de neuronen worden dus actief (depolariseren) zonder dat er een stimulus heeft plaatsgevonden. Dit leidt tot symptomen zoals tintelingen wat je vaak ziet in hyperventilatie. Die tintelingen zijn niets anders dan zenuwcellen die zomaar actief worden.
En zoals je wellicht kunt voorstellen kan dit soms zo heftig zijn dat er epileptische aanvallen kunnen optreden.

Het is dus niet verstandig om gewoon maar te gaan hyperventileren.

Nou, toedels maar weer!

[ Bericht 13% gewijzigd door starla op 16-12-2015 13:09:46 ]
I feel kinda Locrian today
  woensdag 16 december 2015 @ 14:21:30 #102
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158282784
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 07:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar vind je het héél erg dat ik iemand die beweert dat je de pH-waarde van je lichaam (as if it exists) kan opkrikken, niet wetenschappelijk serieus kan nemen?
Dat betere ademhaling kan helpen tegen verzuring (tegengaan van anaeroob metabolisme) kan dan wel juist zijn, maar 'de pH' verandert daardoor niet.

Ik zou overigens verwachten dat bij jicht warm douchen zou helpen om het oplossen van de urinezuurkristallen in je lichaamsvloeistoffen te bevorderen.

Het is ook niet zo dat de ph-waarde permanent wordt verhoogd natuurlijk (dat zou ook niet goed zijn, lijkt me?). Maar op het moment dat een grote hoeveelheid zuurstof de cellen bereiken, vindt een proces van ontzuring plaats. Maar hoe dit exact zit, weet ik verder ook niet. Ik heb daar verder niet bijster veel verstand van, en ik zag net even snel de reacties lezend dat sommige daar blijkbaar wél verstand van hebben, dus ik stel me bescheiden op :P Wel heb ik het rapport van de radboud universiteit een tijdje geleden hierover gelezen, die te vinden is in PDF op het internet. Daarin kwam dat ook terug. Dus ik kan wel cool doen met dat rapport hoop ik erover 8-) Ik ga het zo even opzoeken...

Wat je zegt over dat warm douchen juist beter zou zijn voor bij jicht, daar zul je misschien een punt hebben. Voor mij is in feite de ademhalingssessie ook het belangrijkst, vanwege het ontzurende effect. Koud douchen zou een ontstekingsremmend effect hebben, maar daarover heb ik ook wel enige twist gelezen. Anderen zeggen weer dat het een 'slechts' pijn verlichtend effect zou hebben (net als dat ijsblokjes op een ontstoken gewricht de pijn remmen).
Het koude douchen hoort nu eenmaal bij de methode, en bevalt me verder prima. Heeft in elk geval ook zeer zeker een aantal gezondheidsbevorderende effecten, dus ik blijf dat sowieso doen. Ik weet niet in hoeverre dat ten goede komt bij reuma... maar ik hoor er wél goede verhalen over, dus ja... Maar het is vooral die ademhaalsessie iedere ochtend die 'het grote werk' voor me doet.

Ik heb wel eens bij wijze van experiment de ademhalingssessies een beetje 'verslonsd', en merkte na een paar dagen wel weer de bekende voortekenen.. dat het begon te rommelen weer van binnen rondom de gewrichten, en zelfs in m'n voet ergens een beginnende ontsteking weer. Toen gauw een ontstekingsremmer genomen en daarna weer consequent de oefeningen iedere dag bij het opstaan blijven doen. Dus ik denk dat het verband toch wel significant is.

Het koude douchen heb ik sowieso wel eens periodes overgeslagen omdat ik er dan geen zin in had of zo. Dat leverde in principe niet echt problemen op. Maar toch zal ik niet durven zeggen dat het helemaal geen rol van betekenis zou hebben in dit alles.

Ik ga zo effe dat rapport opzoeken en dan met name de stukken over verzuring en ph-verhoging naar naar basisch. Want ik geloof er op grond van mijn ervaring (en die van anderen) namelijk uiteraard heilig in.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 16 december 2015 @ 14:37:21 #103
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158283124
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 09:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
mischien is wisselbaden/douchen dan het beste van twee werelden?
Uuhm, ja om precies te zijn doe ik dus ook meestal. Is ook beter te doen dan enkel en alleen koud douchen. Met warm water beginnen sowieso, en dan geleidelijk naar koud. Je lichaam laten wennen... En als je dan door het koude heen bent, en het kan verdragen, dan de kraan eens helemaal naar warm draaien (echt goed warm!), en na een seconde of tien in één keer naar ijskoud. En dat een paar keer herhalen, en met een minuutje achter elkaar (of 2, 3... wat je wilt) koud eindigen.
Het is effe wennen, maar uiteindelijk is het heerlijk wakker worden (je bent daarna ook meteen écht goed wakker :) ) en het voelt lekker fris. Bijkomend voordeel voor sommigen wellicht: het stimuleert aanmaak van bruin vet; dus nog lekker afvallen ook. ;)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 16 december 2015 @ 15:09:25 #104
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158283922
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 12:26 schreef starla het volgende:
Nou, toedels maar weer!

Okeeeeee, jij bent zo te zien arts (in opleiding?) of verpleegkundige of zo. Al die termen die je noemt heb ik ook eens moeten leren om toegelaten te worden tot een opleiding, maar inmiddels is het bijna chinees voor me geworden. Maar goed, dus alles leuk en aardig. Maar als het nu simpelweg werkt?

In ieder geval, een stukje uit het PDF-bestand met de wetenschappelijke onderbouwing van de radboud universiteit:

"Wat gebeurt er tijdens de ademhalingsoefeningen?
De ademhalingstechniek kenmerkt zich door heel diep inademen en ongeforceerd
uitademen. Hof: ‘Door niet helemaal alles uit te ademen, kom je tot het punt waarin een
residuale hoeveelheid lucht in de longen achterblijft’. Na dit een dertigtal keren te hebben
gedaan wordt opnieuw ongeforceerd uitgeademd, maar niet gelijk opnieuw ingeademd.
Men wacht met opnieuw inademen totdat het gevoel ontstaat dat nieuwe zuurstof nodig is.
Vervolgens begint het hele proces opnieuw. Deze rondes worden herhaald waarbij men zich
gaandeweg licht, loom en tintelend voelt. Het effect treedt meestal op na ongeveer drie
rondes. Door de ademhalingstechniek ontstaat een verhoging van het O2-gehalte en
verlaging van het CO2-gehalte in het bloed. Ondanks dat CO2 een natuurlijke afvalstof is van
het lichaam, heeft het lichaam wel een bepaalde mate van deze stof nodig. De
ademhalingsoefeningen hebben dan ook (deels) als doel om voldoende, maar zo min
mogelijk van deze stof in het lichaam te hebben. Met deze techniek wordt een sterke
toename van de zuurstofconcentratie in ons systeem bewerkstelligd waardoor de
mitochondriën (de energieleveranciers van een cel) meer energie vrij kunnen maken via
aerobe dissimilatie.
Uit wetenschappelijk onderzoek (Kox et al., 2012) bleek dat het bloed van Hof, na 30
minuten toepassing van de ademhalingstechniek, een laag CO2-gehalte bevatte. Na een uur
was het CO2-gehalte beduidend lager. Daarnaast steeg de hoeveelheid O2 in het bloed door
middel van de ademhalingsoefeningen. Na 45 minuten was de hoeveelheid O2 verdubbeld in
vergelijking met die tijdens rust."

In nog iets andere bewoording:



Hier is alles na te lezen:

http://www.innerfire.nl/files/Onderbouwing-WimHofMethode.pdf

Ben benieuwd. Maar belangrijkste vind ik het als mensen ermee geholpen zijn. Een discussie voeren op wetenschappelijke niveau hierover ben ik verder nu toe instaat. Kan alleen maar zeggen dat het voor mij in ieder geval werkt! (en andere reuma patiënten ook dus: "Auto-immuunziekten
Mensen met een auto-immuunziekte hebben een overactief immuunsysteem. Het
immuunsysteem ziet hierbij lichaamseigen cellen en stoffen als indringers en valt deze
vervolgens aan door het aanmaken van antistoffen.
Mensen met reuma bijvoorbeeld hebben een overactief immuunsysteem. Het
afweersysteem is hierbij ontregeld. Normaal gesproken maakt het lichaam afweercellen aan
die het lichaam beschermen tegen virussen en bacteriën. Alles wat niet lichaamseigen is
wordt door deze cellen opgespoord en bestreden. Bij reuma vergissen deze afweercellen
zich en maken eiwitlichaampjes aan die ontstekingen veroorzaken in bijvoorbeeld
gewrichten en pezen (Reumafonds, 2012). Het lichaam gaat dus het eigen lichaam te lijf.
De WHM methode zou hier dus een gunstig effect op kunnen hebben doordat de
methode potentieel leidt tot tijdelijke verhogingen van stresshormonen in het bloed. Dit
leidt tot de onderdrukking van de ontstekingslichamen, wat leidt tot een kleinere kans op
ontstekingen in de gewrichten en pezen. Mensen met een auto-immuunziekte, waaronder
reuma, hebben hopelijk veel baat bij het praktiseren van de WHM. Verder onderzoek moet
uitsluitsel geven of dit ook het geval is. " (pagina 29 van: http://www.innerfire.nl/files/wimhofmethode-presentatie.pdf )

succes!
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_158295425
Zoals gezegd is het nogal logisch dat de CO2-gehalte daalt en O2-gehalte stijgt als je hyperventileert. Daar hoef je geen onderzoek naar te doen, dat is gewoon een feit. Net zo min je onderzoek hoeft te doen naar het effect van insuline op je glucose, die daalt.
Maar ik snap dat het meer lading krijgt als het in de context wordt geplaatst van een 'wetenschappelijk' onderzoek, maar het is wel een beetje een open deur natuurlijk.

Dat je zuurstof nodig hebt voor aerobe dissimilatie is ook nogal logisch, want het heet niets voor niets aerobe dissimilatie. In normale situaties vindt dat ook gewoon plaats. Dus in een rusttoestand. Pas als de weefsels onvoldoende zuurstof krijgen voor aerobe dissimilatie zoals bij inspanning gaat het lichaam over op anaerobe dissimilatie. De meerwaarde van hyperventilatie in rust zie ik dus niet.

Als ik met een oxygenatiemeter m'n SpO2 meet in rust is die vaak 100%. Meer dan 100% kan niet, dus ik ga dan echt niet hyperventileren om zogenaamd meer zuurstof aan m'n mitochondriën te leveren...

Bovendien zie ik de link niet tussen zuurstof en het immuunsysteem behalve dat immuuncellen zuurstof nodig hebben om adequaat te kunnen functioneren. Deze cellen gebruiken o.a. zuurstofradicalen om gefagocyteerde microben zoals bacteriën te bestrijden. Met andere woorden: meer zuurstof -> beter werkend immuunsysteem. Zoals je hier ook kunt lezen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12142953/

Daarbij geldt trouwens ook dat oxidatieve stress op langere termijn weer kan leiden tot een verminderde functie. In hoeverre dergelijke ademhalingsoefeningen hierbij echt een significante rol spelen, vraag ik me af.

Cortisol daarentegen (het stresshormoon dat je impliceerde) werkt inderdaad immunosuppressief. Ik zie alleen het verband niet tussen hyperventileren en de gesuggereerde toegenomen cortisolproductie. Of je moet zo gigantisch hard hyperventileren dat je super gestresst raakt, maar in het begin heb je het over niet geforceerde ademhalingsoefeningen wat doet vermoeden dat er niet zoveel stress bij komt kijken.
Maar de Wim Hof methode is meer dan alleen die ademhalingsoefeningen; het koude water kan wel degelijk een stressreactie teweegbrengen ;)

Maar in eerste instantie had ik het over de zuur-baseregulatie in het lichaam (omdat je iets wauwelde over pH opkrikken enzo...) en niet koud water, naakt naar de Himalaya, over vuur lopen met een kilo aardappelen aan je scrotum hangend en wat dies meer zij. Dat je nu opeens met een hele methode komt met veel meer aspecten dan alleen de pH opkrikken neigt een beetje naar een straw man fallacy.

Dat het voor jou werkt is overigens prima, het placebo-effect is nu eenmaal heel krachtig ;)
Althans goed mogelijk aangezien er volgens mij geen studies zijn gedaan naar de klinische toepasbaarheid van zijn methode.

Wat ik graag zou willen zien is een randomised controlled trial waarin zijn methode getoetst wordt op effectiviteit, maar ook veiligheid. Een aangetoonde hoge zuurstofgehalte is leuk, maar uiteindelijk gaat het om het klinische effect, dus hebben mensen die zijn methode toepassen daadwerkelijk minder heftige symptomen of zelfs gedeeltelijke remissie van de ziekte?

Zijn daar toevallig bronnen van? Want zonder studie blijft het speculeren en nattevingerwerk.
Uiteindelijk niet echt wetenschappelijk dus...

PS succes met wat eigenlijk? Met die oefeningen? Die ga ik niet doen kan ik je vertellen.

[ Bericht 7% gewijzigd door starla op 16-12-2015 22:48:54 ]
I feel kinda Locrian today
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 16 december 2015 @ 22:48:20 #106
269689 crew  Viv
pi_158296642
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:24 schreef starla het volgende:
Wat ik graag zou willen zien is een randomised controlled trial waarin zijn methode getoetst wordt op effectiviteit, maar ook veiligheid.
Is wel lastig uit te voeren denk ik, de controlegroep zou dan een nep-methode aangeleerd moeten krijgen, liefst zelfs zonder dat de proefpersonen en onderzoekers weten welke methode de echte of de neppe is.

Wat een tijd en moeite steek je hier trouwens in joh, ik denk eerder "och, als iemand er positieve ervaringen mee heeft, wie ben ik dan om op het placebo-effect te wijzen".
pi_158296785
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:48 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Is wel lastig uit te voeren denk ik, de controlegroep zou dan een nep-methode aangeleerd moeten krijgen, liefst zelfs zonder dat de proefpersonen en onderzoekers weten welke methode de echte of de neppe is.

Wat een tijd en moeite steek je hier trouwens in joh, ik denk eerder "och, als iemand er positieve ervaringen mee heeft, wie ben ik dan om op het placebo-effect te wijzen".
Is idd lastig, maar moet te doen zijn me dunkt.

Tijd en moeite? Tijd: ja, half uurtje, omdat ik dit onderwerp interessant vind en affiniteit heb met geneeskunde. Moeite: nee, zit allemaal in m'n bolletje dus veel moeite kost het niet.
I feel kinda Locrian today
pi_158296830
Heel interessant om te lezen starla ^O^
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 16 december 2015 @ 22:53:49 #109
269689 crew  Viv
pi_158296907
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:51 schreef starla het volgende:
Moeite: nee, zit allemaal in m'n bolletje dus veel moeite kost het niet.
Ik ben ook arts, maar ik schud niet even 7(!) mechanismen om te verzuren uit mijn mouw hoor. _O_
pi_158297254
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:53 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik ben ook arts, maar ik schud niet even 7(!) mechanismen om te verzuren uit mijn mouw hoor. _O_
Ik heb een fetisj voor fysiologie. Als je arts bent ken je vast wel het boek van Guyton: medical physiology. Prachtig boek _O_

Ik vind het prachtig om me te verdiepen in fysiologie, omdat ik alles wil snappen. Ik ben een beetje een anaal type dat niet houdt van: het staat er dus het is zo. Ik stel altijd de vraag: waaróm is dat dan zo? ;)
I feel kinda Locrian today
  woensdag 16 december 2015 @ 23:36:54 #111
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158298662
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:24 schreef starla het volgende:

PS succes met wat eigenlijk? Met die oefeningen? Die ga ik niet doen kan ik je vertellen.

Allereerst waardeer ik je kennis en het delen ervan. Maar je maakt er wel erg een discussie van, met hier en daar een wel erge laatdunkendheid naar wimmetje de ijsman. Hij staat erg open voor wetenschap hoor. Hij wil maar wat graag wetenschappelijke bevestiging zien voor de waarheid van hoe hij denkt dat het werkt om tot een gezonde staat van lichaam en geest te komen.
Ik ben gewoon lekker in alle kinderlijke naïviteit, onder het motto 'ach, laten we het eens proberen', die oefeningen gaan doen en gemerkt dat het doet wat het belooft. Ik ben door zijn methode gered uit de hel van een jichtaanvallencircus waar ik niet goed van werd. Ik ben maar wat blij. Dan kun jij dat met al je expertise tegenspreken en in het belachelijke trekken, maar daarmee neem je me gelukkig helemaal niks af. ^O^ En het geldt voor velen anderen.
Dit topic gaat over gewrichtsproblemen, en dat jij van mening bent dat je het niet eens een kans geeft omdat je analytische kennis het tegenspreekt, vind ik ergens misschien wat té zeker van het huidige wetenschappelijke momentum. We zijn er nog niet hoor. Blijf openstaan voor verrassingen.

Overigens hyperventilatie.. is dat niet een hele nare toestand wanneer dat optreedt? Dit is absoluut niet naar. Het heeft een meditatief, diep ontspannend effect juist. Ook iets dat wellicht bijdraagt aan de omstandigheden die reuma/jichtaanvallen doet voorkomen... 't allemaal 100% klinisch bekijken, is misschien toch ook niet altijd helemaal 100% zeker weten de weg naar de waarheid. ;)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  donderdag 17 december 2015 @ 07:33:25 #112
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158301328
Villas__Rubin, misschien moet je jouw stukje verhuizen naar BNW, waar de reguliere geneeskunde apart wordt gezet als corrupt en onwaar, en elke vorm van alternatief als waarheid wordt aangenomen, juist omdát de reguliere geneeskunde er kritisch op is ('want ze zullen wel bang zijn dat ze geld mislopen').

Hier in dit topic houd ik het graag bij de op wetenschappelijke kennis gebaseerde methodiek om mijn medische problemen te diagnosticeren en aan te pakken.

Alstublieft dankuwel?
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158302109
Ik denk dat je het nu ook veel te fysiologisch bekijkt.
Niet dat ik geloof in die heilige methode, maar die paar minuten buikademhaling werken een soort meditatief en dus vaak ook stressreducerend, en stress is 1 van de slechtste dingen voor je lichaam blijkt steeds vaker.
Veel mensen gebruiken ook een "verkeerde" ademtechniek waardoor ze bijna geen buikademhaling hebben. Als je daar dan heel bewust bij stil gaat staan en hierop oefent kan je je ademhaling verbeteren.
Mensen met hyperventilatie krijgen toch ook buikademhalingstechnieken aangeleerd?
Dus om meteen de deur dicht te gooien omdat er (nog) niet voldoende wetenschappelijke onderbouwing is vind ik ook wat overdreven.
Faka G
  donderdag 17 december 2015 @ 09:42:22 #114
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158302297
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 09:24 schreef Atta-boy het volgende:
Dus om meteen de deur dicht te gooien omdat er (nog) niet voldoende wetenschappelijke onderbouwing is vind ik ook wat overdreven.
Dan lijkt het me verstandig om de pseudowetenschappelijke-"kijk mij eens interessant doen met dure woorden"-onzinclaims geen deel uit te laten maken van de argumentatie...
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158302481
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dan lijkt het me verstandig om de pseudowetenschappelijke-"kijk mij eens interessant doen met dure woorden"-onzinclaims geen deel uit te laten maken van de argumentatie...
Er is toch ook onderzoek naar gedaan? Zou raar zijn als dat onderzoek als enige onderzoek in jip en janneke taal geschreven zou zijn.
Ik denk ook niet per sé dat je dit zou moeten doen of dat dit de oplossing zou moeten zijn voor bijna alles wat hij toen op tv beweerde. Maar als je alles meteen afdoet omdat het nog niet bewezen is dan zouden we nu flink achterlopen in de medische wereld.
Faka G
  donderdag 17 december 2015 @ 09:58:12 #116
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158302502
Eerste zin: ‘Door niet helemaal alles uit te ademen, kom je tot het punt waarin een
residuale hoeveelheid lucht in de longen achterblijft'
.
Nou, guess what: er blijft altijd minstens een halve liter achter.
Het begint gewoon al met onzin... het verhaal over de pH neem ik dan nog niet eens mee...

Kunnen we deze discussie aub op een andere plek voeren??
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 17 december 2015 @ 13:28:32 #117
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158306344
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
Villas__Rubin, misschien moet je jouw stukje verhuizen naar BNW, waar de reguliere geneeskunde apart wordt gezet als corrupt en onwaar, en elke vorm van alternatief als waarheid wordt aangenomen, juist omdát de reguliere geneeskunde er kritisch op is ('want ze zullen wel bang zijn dat ze geld mislopen').

Hier in dit topic houd ik het graag bij de op wetenschappelijke kennis gebaseerde methodiek om mijn medische problemen te diagnosticeren en aan te pakken.

Alstublieft dankuwel?
Het is jouw topic dacht ik? (even geen zin om te kijken) Das wat jij wilt dan.
Ik vind het alleen wel een hele rare reactie. Je maakt het onnodig groter dan het is. Bijvoorbeeld lees je nu in mijn reply een soort anti-wetenschappelijke ondertoon die beter gepast is in BNW (het gekkenhoekje van FOK), waar haal je het vandaan? Ik heb mijn reactie slechts met de allerbeste bedoelingen geschreven om mensen hopelijk uit een klote situatie te helpen waar ik zelf ook uit kom mbt gewrichtsproblemen. Ik word nu neergezet als de spreekbuis van een kwakzalver. Je kunt veel zeggen, maar ik kom echt niet met één of andere onbetrouwbare kwakzalver, himilaya-theorie aanzetten. Dit verdient echt wel even wat meer credits. Wie zo gaat beginnen moet z'n muil gewoon even dichthouden, sorry dat ik het zo zeg.

Blijkbaar allemaal medische studenten hier of zo, voor wie wat de studieboeken hen geleerd hebben een soort heilige conditionering is waaraan onder geen beding getornd mag worden en desnoods met geweld verdedigd moet worden of zo? Jezus, wat zielig zeg.

Maar goed, zoek het dan lekker uit idd. Voor wie er wel wat aan hebben, hoop ik in ieder geval dat ze het nog eens nalezen, er zich in gaan verdiepen en hopelijk net als mij lekker de reuma kunnen stilzetten. Dan wens ik jullie veel succes. :')

En mocht ik nu heel boos overkomen: dat valt echt best mee. Maar ik vind dit soort reacties gewoon zo silly en treurig over komen, dat het me in ieder geval irriteert. Bij jou lees ik een soort anti-houding, bij starla eenzelfde iets, maar dan ook nog een enorm ego (ik zou iedere dag ruzie ermee hebben als het m'n huisarts was). Van daar deze reactie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Villas__Rubin op 17-12-2015 13:37:35 ]
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  donderdag 17 december 2015 @ 13:39:07 #118
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158306564
Wat jij wil.
Ik ga er niet op in verder, behalve dat ik zeg dat je de posts duidelijk niet begrijpt.
Verder dient dit mijn topic niet.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 17 december 2015 @ 13:41:27 #119
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158306604
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 09:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
Eerste zin: ‘Door niet helemaal alles uit te ademen, kom je tot het punt waarin een
residuale hoeveelheid lucht in de longen achterblijft'.
Nou, guess what: er blijft altijd minstens een halve liter achter.
Dit interpreteer je ook nog eens gewoon verkeerd. Die 'residuale hoeveelheid lucht' houdt gewoon simpelweg in dat je niet álles uit blaast en je op een bepaald moment gewoon een beetje binnenhoudt,dat vervolgens in de rest van je lichaam kan worden opgenomen.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  donderdag 17 december 2015 @ 13:42:44 #120
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158306626
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 13:39 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat jij wil.
Ik ga er niet op in verder, behalve dat ik zeg dat je de posts duidelijk niet begrijpt.
Verder dient dit mijn topic niet.
Prima.

Maar ervaring gaat voor wat tot nu toe wetenschappelijk bekend is wat mij betreft. Wat betreft zie ik hier hetzelfde mechanisme in werking als in discussies over religie: de directe ervaring gaat voor de set aan dogma's die de grote theologen hebben bedacht wat mij betreft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Villas__Rubin op 17-12-2015 13:57:24 ]
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_158310106
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 13:28 schreef Villas__Rubin het volgende:
Bij jou lees ik een soort anti-houding, bij starla eenzelfde iets, maar dan ook nog een enorm ego
Jij verwart jouw minderwaardigheidscomplex met mijn zogenaamde enorme ego, omdat ik tenminste weet waar ik over praat en geen zaken post die vooral uit de duim komen teneinde dit topic te kapen met allerhande niet bewezen therapieën. Nota bene in een topic waar de topicstarter aangeeft dit niet op prijs te stellen.

Dat zie je wel vaker op het internet: persoon A post de grootste onzin. Persoon B corrigeert dit. Persoon A vindt persoon B dan maar arrogant of pedant, zodat hij zijn onkunde toch nog een beetje kan legitimeren.

Ik vind het trouwens allerminst elegant om TS verbaal te kleineren hier omdat hij een andere mening is toebedeeld en daarnaast de persoon te beledigen die vanaf dag 1 meedenkt en ja, ook tot op zekere hoogte meeleeft met TS.

Je hebt zelf niet door dat dit topic prima liep en alles on topic was totdat jij kwam? Beetje zelfreflectie kan soms geen kwaad.

En nu weer on topic :)
I feel kinda Locrian today
pi_158310171
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 13:39 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat jij wil.
Ik ga er niet op in verder, behalve dat ik zeg dat je de posts duidelijk niet begrijpt.
Verder dient dit mijn topic niet.
En, heb je je vitamine d opgehaald Wortel?
  donderdag 17 december 2015 @ 17:02:09 #123
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158310254
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 16:54 schreef starla het volgende:
Jij verwart jouw minderwaardigheidscomplex met mijn zogenaamde enorme ego
Nee hoor. Ik kan ook lekker arrogant zijn als het moet (denken dat je automatisch aanzien verdient en de ander in een minderwaardige positie dwingt met je boekenkennis, bitch please..).

Maar als het niet op prijs wordt gesteld wat ik hierover te vertellen heb, dan niet inderdaad. Als jullie lekker vast willen zitten in je eigen dogmatiek, prima.
Misschien zal ik nog eens een ander topic openen hierover met m'n eigen bevindingen. Dan ben jij daarin uiteraard ook niet welkom. Doei.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_158311357
Het is nu wel klaar hoor.
  donderdag 17 december 2015 @ 18:28:04 #125
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158312058
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 16:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En, heb je je vitamine d opgehaald Wortel?
Nog niet, moest van een speciaal kanaal komen, naar verwachting kan ik het morgen ophalen. Ongewoon lange levertijd voor een medicijn, ik heb dat niet eerder meegemaakt.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158312195
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 18:28 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nog niet, moest van een speciaal kanaal komen, naar verwachting kan ik het morgen ophalen. Ongewoon lange levertijd voor een medicijn, ik heb dat niet eerder meegemaakt.
Dat duurt zeker lang. Maar misschien speciaal voor jou extra extra aandacht aan besteed ^O^ ;)
  donderdag 17 december 2015 @ 20:21:52 #127
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158314305
Zou het? :o *O*

Moet alleen niet té lang duren anders haal ik mijn dosis niet tot het volgende consult.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 18 december 2015 @ 10:35:32 #128
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158324723
Het is er.
Nu 1x/week 1 mL à 50.000 eenheden. Flinke bolus zeg maar.
Ik hoop zó dat het werkt...
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 18 december 2015 @ 10:40:34 #129
269689 crew  Viv
pi_158324773
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 10:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het is er.
Nu 1x/week 1 mL à 50.000 eenheden. Flinke bolus zeg maar.
Ik hoop zó dat het werkt...
Succes TS! *O*
pi_158325223
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 10:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het is er.
Nu 1x/week 1 mL à 50.000 eenheden. Flinke bolus zeg maar.
Ik hoop zó dat het werkt...
Ja! Die bedoelde ik. Nou bij mij was het tekort razendsnel aangevuld, dus ik heb goede hoop voor je ;)
  vrijdag 18 december 2015 @ 11:15:52 #131
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158325338
Had jij vergelijkbare klachten, en hielp de vita-D daarbij dan?
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_158327904
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 11:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
Had jij vergelijkbare klachten, en hielp de vita-D daarbij dan?
Ik had 's nachts kramp in mijn benen en dat kwam door vit d tekort kwam uit het bloedonderzoek.
pi_158327986
Serieus?

Ik heb bij twee endocrinologen gelopen in het ziekenhuis. Vitamine D was altijd veel te laag "maar dat was normaal voor een Nederlandse". En een van mijn meest aanwezige klachten is verkrampt gevoel in m'n benen :{
pi_158328211
Ga een keer naar een chiropractor. Baat het niet, dan schaadt het niet.
pi_158332218
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 13:57 schreef HarveySpecter het volgende:
Ga een keer naar een chiropractor. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Chiropraxie is alleen bewezen effectief bij klachten van de onderrug. Toevallig laatst een proefschrift over gelezen.

Het kan wel degelijk schaden...vooral chiropraxie van de nek (wat dus niet bewezen effectief is) kan tot ernstige complicaties leiden zoals dissecties van de arteriae vertebrales wat weer infarcten kan geven in de hersenstam, kleine hersenen, occipitaalkwab, thalamus en mediale temporaalkwab.

Dus hierbij geldt: het baat zeker niet, maar kan wel schaden...
I feel kinda Locrian today
pi_158369720
Zie ook niet echt in wat een chiropractor hier voor meerwaarde zou kunnen zijn tbh.
Ik hoop dat je klachten weg zullen trekken met je medicatie TS, succes
Faka G
  maandag 13 juni 2016 @ 09:38:07 #137
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_162968715
Zo, even een half-jaar-kick :D

De vitamine D heeft in ieder geval de klachten aan mijn vingers veel goed gedaan.
Dat krachteloze is er uit, da's fijn! Inmiddels is mijn bloedwaarde >80 dus prima.
Dat was een goede call van de reumatoloog.

Verder blijven mijn polsen veel klachten geven, daarvoor zijn we verder aan het zoeken.
Onder andere als mijn hand een te grote hoek met mijn onderarm maakt en er dan kracht op komt schiet het er in.
Inmiddels zowel met ibuprofen als diclofenac geprobeerd de klachten onder controle te krijgen, dat gaat wel maar ik heb teveel last van mijn maag als bijwerking (ondanks maagbeschermer).

Sinds eind vorige week krijg ik meloxicam, wat nu langzaam zijn werk lijkt te doen, al moet ik nog afwachten of de bijwerkingen wegblijven.
Helaas betekent dit, als dit medicijn definitief werkt, waarschijnlijk een bevestiging van de diagnose reumatoïde artritis -O-

Ik heb daarnaast aangedrongen op een consult bij de neuroloog, aangezien de pijn in mijn polsen gepaard gaat met aanraakpijn in een soort halvemaangebied aan de buitenzijde.
Dit i.c.m. het feit dat mijn moeder MS heeft en een jaar of 20 geleden zij enigszins vergelijkbare klachten had die tot de diagnose MS leidden... al zit ik daar helemáál niet om te springen.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 13 juni 2016 @ 09:40:52 #138
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_162968760
Dat is mooi klote.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:09:06 #139
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_174915927
Iets van anderhalf jaar later, toch even een update.

Het is een tijdje redelijk goed gegaan.
Af en toe flink wat aan de NSAIDs, maar dat was incidenteel.

Een maand of 2 á 3 gelden ging het weer een beetje neerwaarts.
Ibuprofen werkte wel, maar klachten kwamen snel terug na stoppen.
En steeds meer gewrichten die opspelen. Linker pols, 1e kootje van mijn middelvinger aan de rechterhand, tweede teen links, onderrug.
Dus terug naar de HA en die verwees me (na bloedonderzoek waar geen duidelijk afwijkingen in te zien waren) door naar een fysiotherapeut, met het idee om te kijken of die een verband tussen de verschillende klachten kon ontdekken.

Dat was dus helaas het geval -O- voorlopige werkdiagnose: artritis psoriatica.
Dat is zeg maar een vorm van artritis die een zelfde auto-immuunoorzaak heeft als de huidziekte psoriasis. Nu heb ik niet overduidelijk psoriasis, wel wat sebhorroïsch eczeem op mijn hoofdhuid maar tot nu toe lijkt dat geen psoriasis te zijn. Helaas schijnt het in 10-25% van de gevallen zo te zijn dat je gewrichtsklachten ontwikkelt vóór psoriasis (if at all), waarbij het waarschijnlijker is dat je éérst gewrichtsklachten krijgt naarmate je jonger bent.

Ook het feit dat ik geen afwijkingen in het bloed heb schijnt niet abnormaal te zijn.

Dus weer een afspraak bij de reumatoloog, inmiddels wachttijd 6 weken. Joepie... en dan nog afwachten of die er in mee gaat, want hij is uiteindelijk degene die min of meer 'officieel' de diagnose moet stellen.

Waarom typ ik dit eigenlijk -O- jullie zitten niet op mijn verhaal te wachten misschien.
Maar ik moet het effe kwijt.

Ik had er wel rekening mee gehouden dat er zoiets uit zou komen, maar toch komt het een tikje rauw op mijn dak. Vooral omdat, als dit bevestigd wordt, het betekent dat ik het stempeltje chronisch ziek mag halen. En dat ik er nooit meer vanaf kom. En dat ik continu in de mallemolen blijf om te voorkomen dat ik op den duur, of tenminste pas zo laat mogelijk, onherstelbare schade aan mijn gewichten ontwikkel.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 7 november 2017 @ 08:44:39 #140
269689 crew  Viv
pi_174916231
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
Waarom typ ik dit eigenlijk -O- jullie zitten niet op mijn verhaal te wachten misschien.
Maar ik moet het effe kwijt.
Natuurlijk wel! Het wordt altijd gewaardeerd als de TS een update komt geven. Hoe vaak zie je niet dat mensen een oud topic omhoog kicken om de TS daartoe aan te sporen. ;)

Wat vervelend dat het op deze diagnose lijkt uit te komen. Sterkte!
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:50:51 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_174916292
Dat is een flinke tegenvaller. Sterkte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_174916466
Sterkte ermee TS. Soms is het wegnemen van onzekerheid wel fijn, maar bij jou is het natuurlijk wel een hele rotdiagnose.

Ben je nog bij de neuroloog geweest?
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:10:36 #143
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_174916531
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:06 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ben je nog bij de neuroloog geweest?
Ja, er is o.a. onderzoek gedaan naar beknelde zenuwen, geen afwijkingen gevonden (is overigens geen heel fijn onderzoek :{ ).
MS is eigenlijk wel uitgesloten (is ter sprake geweest vanwege dat het in mijn familie voorkomt). Da's wel fijn.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_174916631
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:10 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ja, er is o.a. onderzoek gedaan naar beknelde zenuwen, geen afwijkingen gevonden (is overigens geen heel fijn onderzoek :{ ).
MS is eigenlijk wel uitgesloten (is ter sprake geweest vanwege dat het in mijn familie voorkomt). Da's wel fijn.
Gelukkig maar! Een auto immuunziekte is al kut genoeg.
  dinsdag 7 november 2017 @ 15:53:17 #145
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_174923587
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:18 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Gelukkig maar! Een auto immuunziekte is al kut genoeg.
In feit is psoriasis dat ook ;)
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_174931931
quote:
Waarom typ ik dit eigenlijk -O- jullie zitten niet op mijn verhaal te wachten misschien.
Maar ik moet het effe kwijt.

Ik had er wel rekening mee gehouden dat er zoiets uit zou komen, maar toch komt het een tikje rauw op mijn dak. Vooral omdat, als dit bevestigd wordt, het betekent dat ik het stempeltje chronisch ziek mag halen. En dat ik er nooit meer vanaf kom. En dat ik continu in de mallemolen blijf om te voorkomen dat ik op den duur, of tenminste pas zo laat mogelijk, onherstelbare schade aan mijn gewichten ontwikkel.
Probeer er niet te negatief mee om te gaan. Ondanks dat je mogelijk een chronische aandoening hebt ben je nog steeds dezelfde persoon en zijn er veel dingen die je gelukkig kunnen maken.
Natuurlijk is zo'n diagnose een flinke teleurstelling, maar probeer er ondanks de teleurstelling wel het beste van te maken. Succes TS
Faka G
pi_175064675
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
Iets van anderhalf jaar later, toch even een update.

Het is een tijdje redelijk goed gegaan.
Af en toe flink wat aan de NSAIDs, maar dat was incidenteel.

Een maand of 2 á 3 gelden ging het weer een beetje neerwaarts.
Ibuprofen werkte wel, maar klachten kwamen snel terug na stoppen.
En steeds meer gewrichten die opspelen. Linker pols, 1e kootje van mijn middelvinger aan de rechterhand, tweede teen links, onderrug.
Dus terug naar de HA en die verwees me (na bloedonderzoek waar geen duidelijk afwijkingen in te zien waren) door naar een fysiotherapeut, met het idee om te kijken of die een verband tussen de verschillende klachten kon ontdekken.

Dat was dus helaas het geval -O- voorlopige werkdiagnose: artritis psoriatica.
Dat is zeg maar een vorm van artritis die een zelfde auto-immuunoorzaak heeft als de huidziekte psoriasis. Nu heb ik niet overduidelijk psoriasis, wel wat sebhorroïsch eczeem op mijn hoofdhuid maar tot nu toe lijkt dat geen psoriasis te zijn. Helaas schijnt het in 10-25% van de gevallen zo te zijn dat je gewrichtsklachten ontwikkelt vóór psoriasis (if at all), waarbij het waarschijnlijker is dat je éérst gewrichtsklachten krijgt naarmate je jonger bent.

Ook het feit dat ik geen afwijkingen in het bloed heb schijnt niet abnormaal te zijn.

Dus weer een afspraak bij de reumatoloog, inmiddels wachttijd 6 weken. Joepie... en dan nog afwachten of die er in mee gaat, want hij is uiteindelijk degene die min of meer 'officieel' de diagnose moet stellen.

Waarom typ ik dit eigenlijk -O- jullie zitten niet op mijn verhaal te wachten misschien.
Maar ik moet het effe kwijt.

Ik had er wel rekening mee gehouden dat er zoiets uit zou komen, maar toch komt het een tikje rauw op mijn dak. Vooral omdat, als dit bevestigd wordt, het betekent dat ik het stempeltje chronisch ziek mag halen. En dat ik er nooit meer vanaf kom. En dat ik continu in de mallemolen blijf om te voorkomen dat ik op den duur, of tenminste pas zo laat mogelijk, onherstelbare schade aan mijn gewichten ontwikkel.
Ik heb niet alles gelezen maar ben je weleens getest op lupus?
Gewrichtspijnen en rode vlekken (die nu als psoriasis gediagnostiseerd zijn), dat kan ook lupus zijn. Valt ook samen met meer last in de ochtend, afwijkende leverwaardes, eczeem etc.

Hoe zien die rode vlekken er uit? Zit daar een soort hoornachtig puntje in het midden en zijn de vlekken zelf soms verdikt? Hoe lang voordat je gewrichtsklachten kreeg had je al last van rode vlekken?

Ik heb zelf CDLE, en weet uit ervaring dat lupus vaak niet direct wordt herkend. Wat jij hebt zou bijvoorbeeld SLE kunnen zijn. Uiteraard moet je niet op mijn maar op je dokter vertrouwen, maar je zou hem lupus weleens onder de aandacht kunnen brengen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 14 november 2017 @ 13:41:31 #148
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175065016
Eh, goed punt K_S.
Bij mijn weten is lupus nooit op tafel ter sprake gekomen...

De rode vlekken zijn overigens vooralsnog niet definitief als psoriasis gediagnosticeerd... het is voor nu een tijdelijke diagnose in afwachting van de specialist.
Op mijn gezicht zijn de vlekken wel iets verdikt, maar ik heb niet die typische vlindervorm die ik met lupus associeer. Geen hoornachtige puntjes, zou ik zeggen.

Mijn eczeem is echt al jarenlang een kwestie. Ik denk al 10 jaar of zo? En een jaar of 2 gelden kwamen er dan langzaam aan wat gewrichtsklachten die dus nu wat erger lijken te worden.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175065563
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Eh, goed punt K_S.
Bij mijn weten is lupus nooit op tafel ter sprake gekomen...

De rode vlekken zijn overigens vooralsnog niet definitief als psoriasis gediagnosticeerd... het is voor nu een tijdelijke diagnose in afwachting van de specialist.
Op mijn gezicht zijn de vlekken wel iets verdikt, maar ik heb niet die typische vlindervorm die ik met lupus associeer. Geen hoornachtige puntjes, zou ik zeggen.

Mijn eczeem is echt al jarenlang een kwestie. Ik denk al 10 jaar of zo? En een jaar of 2 gelden kwamen er dan langzaam aan wat gewrichtsklachten die dus nu wat erger lijken te worden.
Ik zou me niet teveel blindstaren op die vlindervormige vlekken, die heb ik ook niet. Sterker nog, ik heb helemaal geen vlekken in mijn gezicht. Ik had kale plekken op mijn hoofd, ze hebben eerst gedacht dat ik alopecia areata had, maar geen enkele behandeling hielp en het haar kwam niet terug. Na verloop van tijd werden de kale plekken rood en af en toe wat verdikt, en na nog langer kwam er een verdroogd hoornachtig puntje in, dat kreeg ik pas in een later stadium.

Als je er niet op bent onderzocht zou ik er toch eens op aandringen, want als het lupus is is uv straling ook van invloed op hoe je voelt. Wellicht dat je door simpelweg in de schaduw te blijven al heel veel klachten kunt verminderen. Lupus is niet iets waar ze snel op testen heb ik het idee, ik heb sinds ik de diagnose heb meerdere mensen gesproken die jarenlang steeds een andere diagnose kregen, en waar ze soms pas na 14 jaar de diagnose lupus hebben gesteld. Je kan jezelf veel ellende besparen met een vroege diagnose, vooral omdat lupuslidtekens permanente schade aan je huid aanrichten.

Ik slik nu malariatabletten en vermijd zonlicht, en mijn kale plekken zijn volledig verdwenen.

Maar die rode vlekken, die ze nu voorlopig als psoriasis zien, heb je die binnen 3 jaar voor je gewrichtsklachten gekregen? Dan heb ik het even niet over eczeem.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 14 november 2017 @ 14:43:37 #150
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175066452
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 14:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Maar die rode vlekken, die ze nu voorlopig als psoriasis zien, heb je die binnen 3 jaar voor je gewrichtsklachten gekregen? Dan heb ik het even niet over eczeem.
Nee, daar zit toch echt meer tijd tussen.
Al vindt mijn vrouw dat de vlekken zich wel sinds een jaar of wat meer aan het uitbreiden zijn.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 23 mei 2018 @ 11:58:49 #151
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_179335567
Nou, het is een tijdje terug, maar tijd voor een update-je.

Het gaat nog steeds niet lekker. Af en aan klachten, soms wat minder, soms wat meer.
Wel inmiddels ook een schoudergewricht wat al 2 maanden lastig doet, waardoor ik vermoed dat dat er ook bij gaat horen en geen overbelasting is.

Ik loop inmiddels weer bij een reumatoloog die eerst etoricoxib (een NSAID) voorschreef. Dat hielp redelijk maar niet afdoende, wat voor hem dus wel liet zien dat er iets ontstekingsgerelateerd is. Daarna overgegaan op sulfasalazine (een DMARD), leek eigenlijk helemaal niets te doen. Maar nu ik een week die niet meer slik krijg ik last van mijn rechter kaakgewricht... heb ik eerder gehad, maar bij terugkijken is dat weggegaan zo ongeveer ten tijde van de sulfasalazine. Dus ook dáár zit een rare interactie.

Bloedwaarden blijven goed, m.u.v. één leverenzym wat continu te hoog is.

Omdat ik het gevoel heb dat er niet echt vooruitgang wordt geboekt ben ik wat meer gaan pushen bij mijn specialist. Resultaat is dat ik vanaf morgen ga beginnen met een biological (volgens mij otezla) om te zien of dat vebetering brengt. Hoera voor de verzekering, want dat is me een partij duur... kost om en nabij de 900 euro per maand!
En parallel daar aan krijg ik een doorverwijzing voor de Sint Maartenskliniek voor een second opinion, want mijn specialist erkent dat het niet echt vooruit gaat en hij ook niet heel duidelijk heeft wat er aan de hand is.
Er zijn wat dat betreft signalen die duidelijk op een vorm van reuma wijzen, maar ik mis ook een paar typische ontstekingskenmerken zoals roodheid, zwelling en de bijbehorende bloedwaarden.

Tot zover maar weer even.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 25 mei 2018 @ 14:25:09 #152
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_179379205
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:09 schreef Worteltjestaart het volgende:

Dat was dus helaas het geval -O- voorlopige werkdiagnose: artritis psoriatica.
Ik heb die diagnose ook een paar weken geleden gekregen. Ik had al jaren huidklachten, en af en toe ook gezwolle vingerkootjes ed. Maar niet heftig genoeg dat de huisarts er veel mee kon. In februari kreeg ik opeens enorme last van mijn oeten en enkels, en teengewrichten.
Ik ben begonnen bij de fysio, die stuurde me door voor zooltjes want ze dacht dat ik beknelde voetzenuwen had, de podo vond mijn voet te rood en gezwollen, en stuurde me naar de huisarts...
Eerst een week Diclofenac, toen dat niet genoeg hielp kreeg ik een stootkuur prednison. Daarna bij de reumatoloog geweest, en de dermatoloog...
Nu ben ik de Prednison aan het afbouwen (na de stootkuur gingen we door met een lagere dosis) en schakel over op Metotrexaat. En slow releasing Diclo s'ochtends en s'avonds( zodat ik niet wakker wordt met teveel pijn). En als het nodig is paracetamol erbij. Uiteraard ook een maagbeschermer...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 5 juni 2018 @ 16:50:01 #153
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_179622049
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 14:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb die diagnose ook een paar weken geleden gekregen.
Om onbekende redenen zie ik je reactie nu pas :D

quote:
een stootkuur prednison
Dan had je wel overduidelijk ontstekingen dus? Niet 'onzichtbaar'?

Leuk hè die bijwerkingen...

Hier wat klein nieuws. Ben voor een 2nd opinion in de Maartenskliniek in Nijmegen geweest.

De diagnose lijkt wel door hen bevestigd te worden, moeten nog wat radiologisch onderzoek afwachten maar ook de reumatoloog daar vond AP wel de waarschijnlijke vorm.
En wat meer: hij heeft me laten voelen dat ik heel veel meer gewrichten heb die ontstoken zijn dan ik normaal voel.
Man, wat heb ik even binnensmonds geschreeuwd en gevloekt. Niet te beschrijven hoe hij met 'gericht' (en werkelijk niet hard) voelen mijn pijndrempel heftig wist te overschrijden.

Voordeel: hij was er wel van overtuigd dat ik niet echt iets aan het inbeelden ben >:)
Ook een paar huidplekjes op mijn scheenbeen doen hem denken aan psoriasis. Hoewel het soms lastig is het onderscheid met eczeem te maken, was hij toch vrij stellig.

Ik heb dus alleen verkeerde medicijnen gekregen van mijn 'eigen' reumatoloog, althans dat vindt hij. Ik heb Otezla voorgeschreven gekregen nadat de sulfasalzine niet (afdoende) werkte maar hij vindt Otezla meer een last resort. Dus daar gaat nog wat veranderen, zou me niet verbazen dat er, afhankelijk van de komende tijd, prednison en MTX bij komt kijken.

Moet dus nu weer stoppen met de Otezla, en mag de komende 3 weken geen ontstekingsremmers gebruiken (dus ook geen ibu) omdat ze een uitgebreide echo van mijn voeten willen maken en willen gaan voorkomen dat de diagnostische waarde daarvan wordt beïnvloed door de ontstekingsremmers.

Dus nu moeten we even hopen dat dat niet betekent dat ik in de tussentijd verga van de pijn :X mag wel paracetamol gebruiken indien nodig.

En afhankelijk van hoe het zich ontwikkelt komt er ook een noodzakelijk bezoek aan de bedrijfsarts bij, want als het erger gaat worden zijn mijn huidige werktijden iets teveel van het goede. Maar dat is dan voor later zorg.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 7 juni 2018 @ 00:05:06 #154
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_179648032
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 16:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Om onbekende redenen zie ik je reactie nu pas :D

[..]

Dan had je wel overduidelijk ontstekingen dus? Niet 'onzichtbaar'?

Leuk hè die bijwerkingen...
Gewricht van de grote teen was na een week drie diclo per dag nog steeds duidelijk gezwollen, en mn voeten waren zo pijnlijk dat ik nauwelijks kon lopen, dus de buisarts had iets van, overleggen met de reumatoloog, gelijk stootkuur en zsm afspraak bij de reumatoloog zelf.

quote:
zou me niet verbazen dat er, afhankelijk van de komende tijd, prednison en MTX bij komt kijken.
Ik ben prednison aan het afbouwen, omdat we op metrax overschakelen, maar ik kreeg weer veel meer klachten, de metrax helpt of nog niet, of is niet het goede medicijn. Dus ik heb vrijdag de reuma poli gebeld, en ik moest maar weer naar de oude dosis totdat ik 12 juni een afspraak heb met de reuma verpleegkundige. Dan hoor ik wel hoe we verder gaan. Die onzekerheid, ik krijg er het heen en weer van. Maar daar hoef ik jou niets over uit te leggen!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 7 juni 2018 @ 06:20:03 #155
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_179649004
Niet echt nee :D

Wat ik zelf lastig vind, is dat het niveau van de klachten zo varieert.
Niet alleen van dag tot dag maar soms zelfs van uur tot uur.

Zit je in de auto, niks bijzonders, gaat opeens zomaar je knie steken. En erg.
En dan na een kwartier of zo is het opeens weg :?

Of je staat op met pijn aan je vingers, ochtendstijfheid, is na een half uur over en blijft weg.
Tot je ergens in de middag een verkeerde beweging maakt en heb je er de rest van de dag weer last van.

Grrrrrr.

Wat jij zegt over zwellingen herken ik dus niet. Mijn gewrichten zijn niet gezwollen of rood.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 4 juli 2018 @ 19:33:27 #156
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_180242165
Hoe gaat het nu, heb jij eigelijk last van hitte? Of merk je juist wat als bet kouder wordt?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_180243152
Ik heb ook artrose (onderrug en handen) en artritis en in de zomer meer last van mijn rug en handen als in de winter. De artritis wandelt lekker mijn lichaam door. blijft 1 of 2 weken op dezelfde plek en gaat dan wat anders opzoeken.
Dat ik meer last heb in de zomer komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik slecht tegen de hitte kan dus slecht slaap dus gestrest raak dus nog slechter slaap, vicieuze cirkel dus ;(
Hier ook geen last van rode of gezwollen gewrichten, ze doen gewoon pijn
pi_180243228
In je zalf zitten hormonen jarenlang gebruik kan ook dergelijke effecten opleveren. Ik heb een vrouw in een rostoel zien belanden door overgebruik van hormoonzalf. :{
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:44:25 #159
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_180245051
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hoe gaat het nu, heb jij eigelijk last van hitte? Of merk je juist wat als bet kouder wordt?
Het is me vaker gevraagd, maar eigenlijk merk ik geen duidelijk verband tussen weer en de hevigheid van de klachten.

En hoe het gaat, tja, er is wel nieuws.
Omdat in mijn ogen de specialist in het regionale ziekenhuis te afwachtend bleef, ben ik voor een second opinion bij de Maartenskliniek terecht gekomen.
Ook daar blijken mijn bloedwaarden gewoon normaal (qua ontstekingen en reumafactoren), maar mijn leverwaarden zijn toch niet goed en zelfs wat hoger dan eerder, dat heeft dus mogelijk nog aandacht nodig.
Er zijn röntgenfoto's gemaakt van mijn bekken, geen afwijkingen.
Bij lichamelijk onderzoek was de conclusie dat veel meer (kleine) gewrichten ontstoken zijn dan die waar ik normaal klachten heb, en de reumatoloog daar vermoedde toen (3 á 4 weken terug) inderdaad ook artritis psoriatica, al sluit hij reumatoïde artritis ook niet uit.
Ik moest volledig en acuut stoppen met alle medicijnen omdat hij de klachten aan mijn voeten niet vertrouwde en een echo wilde maken zonder dat ik aan de ontstekingsremmers zat.

Die echo was afgelopen vrijdag.

En ik blijk dus al schade te hebben aan twee gewrichten in mijn voeten, links en rechts hetzelfde gewricht -O-
Damn. Echte gewrichtsschade dus... bot-erosie. Het woedt daar dus al zodanig lang dat het al door het kraakbeen is geslagen en de schade is irreversibel.

Nogmaals -O- dus.

Maar, er is een lichtpuntje. Door de schade (de exacte omvang moet nog blijken, er zijn daarna nog foto's gemaakt maar weet ik de uitslag nog niet van) kwam er een soort van urgentie bij de specialist.

Ik heb een éénmalige injectie met een prednison-achtig middel gehad, om te kijken hoe ik daar op reageer. En damn: nu, 5 dagen later, ben ik gewoon al twee dagen vrijwel pijnvrij in mijn voeten en bekken. Mijn handen voel ik nog, maar de klachten zijn door die prednison, in ieder geval voor nu, flink verminderd. Ik hoop dat dat ook aanknopingspunten geeft voor verdere behandeling.

Dus een beetje slechts nieuws (schade aan mijn voeten) en een beetje goed nieuws (vooralsnog succesvol effect van prednison). Nu is dat laatste sowieso tijdelijk, maar goed: ik zie een lichtpuntje.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:19 schreef Sorella het volgende:
Ik heb ook artrose (onderrug en handen) en artritis en in de zomer meer last van mijn rug en handen als in de winter. De artritis wandelt lekker mijn lichaam door. blijft 1 of 2 weken op dezelfde plek en gaat dan wat anders opzoeken.
Één van beide is al -O- en jij hebt allebei samen -O- -O- sterkte...

quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:23 schreef ManianMan het volgende:
In je zalf zitten hormonen jarenlang gebruik kan ook dergelijke effecten opleveren. Ik heb een vrouw in een rostoel zien belanden door overgebruik van hormoonzalf. :{
Gelukkig gebruik ik het spaarzaam.
Al heb ik niet eerder gehoord dat je artritis kunt krijgen van een te lang gebruik van hormoon(zalf).
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_180245295
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:44 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het is me vaker gevraagd, maar eigenlijk merk ik geen duidelijk verband tussen weer en de hevigheid van de klachten.

En hoe het gaat, tja, er is wel nieuws.
Omdat in mijn ogen de specialist in het regionale ziekenhuis te afwachtend bleef, ben ik voor een second opinion bij de Maartenskliniek terecht gekomen.
Ook daar blijken mijn bloedwaarden gewoon normaal (qua ontstekingen en reumafactoren), maar mijn leverwaarden zijn toch niet goed en zelfs wat hoger dan eerder, dat heeft dus mogelijk nog aandacht nodig.
Er zijn röntgenfoto's gemaakt van mijn bekken, geen afwijkingen.
Bij lichamelijk onderzoek was de conclusie dat veel meer (kleine) gewrichten ontstoken zijn dan die waar ik normaal klachten heb, en de reumatoloog daar vermoedde toen (3 á 4 weken terug) inderdaad ook artritis psoriatica, al sluit hij reumatoïde artritis ook niet uit.
Ik moest volledig en acuut stoppen met alle medicijnen omdat hij de klachten aan mijn voeten niet vertrouwde en een echo wilde maken zonder dat ik aan de ontstekingsremmers zat.

Die echo was afgelopen vrijdag.

En ik blijk dus al schade te hebben aan twee gewrichten in mijn voeten, links en rechts hetzelfde gewricht -O-
Damn. Echte gewrichtsschade dus... bot-erosie. Het woedt daar dus al zodanig lang dat het al door het kraakbeen is geslagen en de schade is irreversibel.

Nogmaals -O- dus.

Maar, er is een lichtpuntje. Door de schade (de exacte omvang moet nog blijken, er zijn daarna nog foto's gemaakt maar weet ik de uitslag nog niet van) kwam er een soort van urgentie bij de specialist.

Ik heb een éénmalige injectie met een prednison-achtig middel gehad, om te kijken hoe ik daar op reageer. En damn: nu, 5 dagen later, ben ik gewoon al twee dagen vrijwel pijnvrij in mijn voeten en bekken. Mijn handen voel ik nog, maar de klachten zijn door die prednison, in ieder geval voor nu, flink verminderd. Ik hoop dat dat ook aanknopingspunten geeft voor verdere behandeling.

Dus een beetje slechts nieuws (schade aan mijn voeten) en een beetje goed nieuws (vooralsnog succesvol effect van prednison). Nu is dat laatste sowieso tijdelijk, maar goed: ik zie een lichtpuntje.

[..]

Één van beide is al -O- en jij hebt allebei samen -O- -O- sterkte...

[..]

Gelukkig gebruik ik het spaarzaam.
Al heb ik niet eerder gehoord dat je artritis kunt krijgen van een te lang gebruik van hormoon(zalf).
Hormoonzalf tast de bijnier aan. Als je stress orgaan ontregelt wordt kunnen waarschuwingen van je lichaam niet meer goed geregeld worden. Dit kan alle functies van je lichaam aantasten. Neem maar eens contact op met ziekenhuis van Rotterdam Erasmus mc. Daar zitten echte specialisten met huidaandoeningen. Die zijn de laatste jaren niet meer zo fier op hormoonzalf.

Zij zijn andere medicijnen gaan toepassen.

Heb het met eigen ogen mogen aanschouwen. De beste vrouw is niet meer onder ons gestorven aan griep. Op circa 40 jarige leeftijd.
pi_180247869
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:48 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Goed dat je die afspraak gemaakt hebt. En zo open mogelijk naar toe gaan.

Zoeken via internet helpt vaak niet, je vind alleen de meeste vreselijk dingen die echt niet op hoeven te gaan
Huisartsen weten vaak ook geen donder. Ze zijn alleen goed voor doorverwijzingen. Heb regelmatig zelf klachten opgelost door zelf onderzoek te verrichten terwijl huisartsen verkeerde aanradingen deden.
pi_180248009
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:54 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Huisartsen weten vaak ook geen donder. Ze zijn alleen goed voor doorverwijzingen. Heb regelmatig zelf klachten opgelost door zelf onderzoek te verrichten terwijl huisartsen verkeerde aanradingen deden.
Idem ditto ^O^

ALTIJD ZELF LOGISCHERWIJS MEEDENKEN! Bij twijfel second opinions bij de specialist in het ziekenhuis.

Die zijn namelijk gespecialiseerd in het vakgebied maar dan alsnog moet je zelf LOGISCHERWIJS meedenken :D


Zo heeft de specialist arts toen ze op vakantie was een brandbriefX telefoontje gepleegd naar verpleegsters die ten einde raad maar advies volgde van een beginnend dermatoloog;namelijk teerzalf smeren op brose geïnfecteerde huid. o|O


Was er jammergenoeg niet bij anders had ik pepperspray gemaakt en even die arts en verpleegkundigen ingespoten :%

Zoals ik al zei TS zou ik toch na gaan denken over het gebruik van hormonen in medicijnen. Bij stoppen dient men gebruik te maken van een afbouwschema. Accuut stoppen is helemaal niet goed!

Prednison is ook slecht voor de bijnier. :7

In uw geval zou ik ten rade gaan bij de specialist. :W :W :W
  donderdag 5 juli 2018 @ 08:02:56 #163
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_180250954
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:02 schreef ManianMan het volgende:
ALTIJD ZELF LOGISCHERWIJS MEEDENKEN! Bij twijfel second opinions bij de specialist in het ziekenhuis.
Helaas is de specialist in het ziekenhuis ook geen onvoorwaardelijke zegen.
Zoals gezegd heb ik inmiddels gewrichtsschade. Het zou mij niet verbazen als die schade te voorkomen was geweest als de specialist in het 1e ziekenhuis wat voortvarender aangepakt had, en niet alles bij elkaar 3 jaar had, excusez le mot, aangemodderd.
Het is dat ik zelf de 2nd opinion er doorheen gepushed heb, maar anders...

quote:
Zoals ik al zei TS zou ik toch na gaan denken over het gebruik van hormonen in medicijnen. Bij stoppen dient men gebruik te maken van een afbouwschema. Accuut stoppen is helemaal niet goed!
Als je terugleest zie je dat ik het spul sowieso al slechts sporadisch gebruik, afbouwschema lijkt me absoluut niet van toepassing.

quote:
Prednison is ook slecht voor de bijnier. :7
Prednison is wel slecht voor meer dan dat. Ik ga het dan ook absoluut niet zomaar chronisch gebruiken. Maar voor nu, is het echt een zegen... heb al tijden lang me niet zo soepel gevoeld.

quote:
In uw geval zou ik ten rade gaan bij de specialist. :W :W :W
Goed bedoeld advies, ben ik al 3 jaar mee bezig.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_180255366
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 08:02 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Helaas is de specialist in het ziekenhuis ook geen onvoorwaardelijke zegen.
Zoals gezegd heb ik inmiddels gewrichtsschade. Het zou mij niet verbazen als die schade te voorkomen was geweest als de specialist in het 1e ziekenhuis wat voortvarender aangepakt had, en niet alles bij elkaar 3 jaar had, excusez le mot, aangemodderd.
Het is dat ik zelf de 2nd opinion er doorheen gepushed heb, maar anders...

[..]

Als je terugleest zie je dat ik het spul sowieso al slechts sporadisch gebruik, afbouwschema lijkt me absoluut niet van toepassing.

[..]

Prednison is wel slecht voor meer dan dat. Ik ga het dan ook absoluut niet zomaar chronisch gebruiken. Maar voor nu, is het echt een zegen... heb al tijden lang me niet zo soepel gevoeld.

[..]

Goed bedoeld advies, ben ik al 3 jaar mee bezig.
Welkom bij de club van aandoeningen die niet te genezen zijn.

Hoewel artsen van alles proberen moet je er intussen maar mee leven cru gezegd -O-
  dinsdag 10 juli 2018 @ 19:54:07 #165
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_180381809
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 08:02 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Helaas is de specialist in het ziekenhuis ook geen onvoorwaardelijke zegen.
Zoals gezegd heb ik inmiddels gewrichtsschade. Het zou mij niet verbazen als die schade te voorkomen was geweest als de specialist in het 1e ziekenhuis wat voortvarender aangepakt had, en niet alles bij elkaar 3 jaar had, excusez le mot, aangemodderd.
....

Prednison is wel slecht voor meer dan dat. Ik ga het dan ook absoluut niet zomaar chronisch gebruiken. Maar voor nu, is het echt een zegen... heb al tijden lang me niet zo soepel gevoeld.

Zwaar klote zeg! Maar niet te lang bij stilstaan al snap ik dat dat hartstikke moeilijk is!

Prednison is volkomen troep, en ik word er hyper van en slaap slecht etc. Maar we hebben geprobeerd af te bouwen omdat de Metrotexaat inmiddels zou moeten werken, en ik had binnen een week weer zoveel pijn en begon weer kreupel te lopen dus we hebben het snel weer opgehoogd. In september gaan we het weer proberen, maar eerst dus aan een hogere dosis metrax wennen. Wel volgende week weer bloed laten onderzoeken of die hogere dosis geen leverschade oplevert...Dus slik voorlopig rustig en voorkom meer schade! Er zijn geen onschuldige medicijnen in sommige gevallen. Dat is de harde realiteit.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')