Heb je m'n plaatje gezien?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 13:18 schreef mister_white het volgende:
Misschien een open doel maar: in de regel sluit je op een MV box minimaal 3 vertrekken aan: wc, badkamer en keuken. De toevoer van de lucht hiervan komt bij de badkamer/wc onder de deur vandaan en uiteindelijk van de roosters die bovenin de ramen zitten. Zo werken normaliter de ventilatiestromen in een gewoon huis.
Ik denk ik doe een praatje bij het plaatjequote:
Laten we het dan maar als een goede aanvulling zienquote:Op donderdag 8 oktober 2015 16:07 schreef mister_white het volgende:
[..]
Ik denk ik doe een praatje bij het plaatje![]()
Ik begrijp eigenlijk niet goed waar je doelengte van dat rooster vandaan haalt ?quote:Op woensdag 7 oktober 2015 12:43 schreef ueberduitser het volgende:
... Reken 0,9dm3/sec. per m2. Een ruimte van bijvoorbeeld 30m2. Geeft dan 27dm3/sec. ventilatiebehoefte. Je moet dus via een ventilatierooster 27dm3/sec toevoeren. Een rooster met een capaciteit van 27dm3/sec moet dan dus 1,29m1. lang zijn om in die behoefte te kunnen voldoen......
Staat die "V" voor je ventilatiebehoefte die je eerder uitrekende ?quote:Om de spleet onder de deur te berekenen gebruik je deze formule: (12xV)/deurbreedte is de hoogte in m. Dus bijvoorbeeld: (12x27)/850=0,038m. dus een spleet van 38mm. (als in dit geval de 30m2. grote ruimte de woonkamer+keuken is, wordt er al 21dm3/sec.afgezogen en hoef je dus nog maar 6dm3/sec onder de spleet af te voeren)
Vaste ventilatie eisen voor de volgende ruimtes zijn: toilet: 7dm3/sec. Badkamer 14dm3/sec, keuken 21 dm3/sec. Meer mag altijd!
.....
Het is dus niet zo dat je zo'n unit kan gebruiken als een gewone ventilatie-unit en de terugvoer gebruikt om ruimtes te "verwarmen". Overigens vergeten te zeggen dat die ruimtes die ik wil verwarmen redelijk makkelijk (gat in vloeren boren van zolder naar verdieping) kan bereiken.quote:Op zondag 11 oktober 2015 11:48 schreef Barrah het volgende:
Voor een WTW moet je extra buizen aanleggen die de lucht terugvoeren in je huis. En juist je huis volledig kierdicht maken (dus ook geen roosters). De berekening en aanleg zal er niet makkelijker op worden.
Exact. Een WTW is balansventilatie. Ga je nu ventilatieroosters toepassen of een raam open doen, is de balans weg en werkt het niet goed.quote:Op zondag 11 oktober 2015 11:58 schreef elcastel het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat je zo'n unit kan gebruiken als een gewone ventilatie-unit en de terugvoer gebruikt om ruimtes te "verwarmen". Overigens vergeten te zeggen dat die ruimtes die ik wil verwarmen redelijk makkelijk (gat in vloeren boren van zolder naar verdieping) kan bereiken.
WTW werkt dus - zo lees ik het nu - alleen bij balansventilatie opstellingen ?
Hierquote:Warmteterugwinning: Soms wordt warmteterugwinning toegepast op de afgevoerde lucht ten behoeve van een warmtepomp. In dit systeem is CO2 gestuurde ventilatie niet zinvol omdat men dan onvoldoende warmte terug wint.
Het is nog steeds warmtetrwinning, alleen in dit geval wordt de warmte uit de lucht benut het water voor de verwarming op te warmen.quote:Op zondag 11 oktober 2015 12:46 schreef elcastel het volgende:
Ok, ik raakte in verwarring om dat ik dit las :
[..]
Hier
Een rooster heeft een capaciteit van bijv. 21dm3./sec. Dat is per meter roosterlengte. Je deelt dat de ventilatiebehoefte door de roostercapaciteit. Dat geeft de benodigde roosterlengte. En dat kun je verdelen over je kozijnen.quote:Op zondag 11 oktober 2015 11:36 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik begrijp eigenlijk niet goed waar je doelengte van dat rooster vandaan haalt ?
Klopt.quote:[..]
Staat die "V" voor je ventilatiebehoefte die je eerder uitrekende ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |