abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156589112
Hey,

Zit echt een beetje in de shit hier.

Ik heb studie vertraging opgelopen en zit nu in mijn 4e jaar Economie. Ik sta momenteel een 7.25 gemiddeld, plan is om dit naar een 7.5 te krijgen.

Nu is mijn vraag wat vinden jullie van dit profiel:
7.5 gemiddeld (8+ voor scriptie), 1 jaar vertraging (maar wel meer vakken daardoor gevolgd)
Geen buitenland studie ervaring, maar wel in buitenland gewerkt, gereisd en vrijwilligers werk gedaan
Geen bestuur gedaan, wel lid van studievereniging en beleggingsvereniging

Ik ben op zoek naar een leuke master in het buitenland. Maak ik uberhaubt wel kans? Zit in een depressie voor paar maanden nu al, en dit maakt het echt niet beter.

Kan ik mijn kansen vergroten door te recommandaties te krijgen voor professoren?
pi_156589188
Een prima cijfer.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_156589386
In Nederland is dat een goed cijfer. Internationaal echter niet. Ik zou vragen om een notetie die aangeeft in welk percentiel je zat. Anders denken ze dat je in de laagste 50% zat. In sommige landen heeft men automatisch een A als je het gewoon echt geod gemaakt hebt.

Als je dat dan omrekend naar een 5-punts GPA, dan klopt er niets meer van ivm Nederlandse cijfers.
pi_156589457
Het ligt er maar net aan wat voor buitenlandse master je op het oog hebt. Sommige opleidingen vinden een 6 op hboniveau voldoende voor toelating, voor andere opleidingen heb je eigenlijk 9+ nodig om woniveau om een beetje kans te maken.

Aanbevelingsbrieven zijn niet zozeer om je kansen te vergroten, maar die zijn vaak verplicht bij je aanmelding. Daarnaast ben ik het met Harunobu eens dat je bewijs van je "class rank" wil gebruiken mits dit enigszins in je voordeel is. Als je met je 7.5 bij de beste 20% van je jaar zit, is je kans op toelating veel groter dan wanneer je bij de slechtste 50% blijkt te zitten.

Vraag ook vooral je professoren om input voor goede masterprogramma's die aansluiten bij je wensen en bij je cijfers tot nu toe.
pi_156589569
Een buitenlandse master die iedereen toelaat, dat is in Nederland hbo-niveau.

We zijn nog wel eens kritisch op onze eigen universiteiten, en terecht als je kijkt naar de absolute top, maar vergeet niet dat we in Nederland met ons vmbo-havo-vwo systeeem redelijk uniek zijn en dus voorsorteren. In andere landen doen ze dat veel minder, en dat heeft effect op hoe het er aan een uni daar aantoe gaat. Dus soms wil het niveau nog wel eens tegenvallen.
pi_156589626
Voor masters in het buitenland (overigens elke master) zijn er vaak een beperkt aantal plekken. Ze selecteren op basis van cijfers en taalkennis. Je zal dus aantoonbaar de engelse taal en eventueel de taal van dat land moeten beheersen. Dus moet je certificaten halen omdat je geen concrete buitenland ervaring hebt.
Reizen is niet relevant en werken en vrijwilligerswerk wellicht als het een beetje impact heeft gehad zeg maar.

Verder is je gemiddelde aan de lage kant. Meestal is een 7.0 het uiterste minimum om überhaupt toelaatbaar te zijn. Als er 30 plekken zijn en 35 aanmeldingen bijvoorbeeld, gaan ze selecteren op cijfers. Het is dan gokken of je wordt geselecteerd.

Recommendaties maken meestal niks uit. Ligt er een beetje aan welk land en welke universiteit.

Althans dit is mijn ervaring met een master in het buitenland.
pi_156590121
Erg bedankt. Ik zal contact op nemen met de universiteit.

Zouden jullie aanraden om vakken te volgen voor de scriptie om mijn cijfer te verhogen? Bijvoorbeeld een 7.45 zou ik kunnen halen door dit vak af te maken en een 8+ voor scriptie te halen. Maar zou ook bijvoorbeeld kunnen besluiten nog 2 vakken te volgen (2e periode), of zelfs in de 3e periode nog eens 2 vakken

In dat geval zou ik voor de 8+ voor alles gaan, en dan is mijn gemiddelde wellisaar nog steeds een 7.5, maar zien ze wel dat ik in het laatste jaar goed mijn best heb gedaan (8+ gemiddeld).
pi_156590146
Ik voel me zo schuldig. Ik heb een goed stel hersenen en kon echt makkelijk een 8+ staan. Maar ik had heel weinig energie en motivatie om mijn best te doen, ben lange periodes ziek geweest wat achteraf pfeiffer bleek te zijn.
pi_156590180
Welke landen of universiteiten heb je op het oog?
pi_156590825
Voor Nederlandse standaarden is dat goed, zeker bovengemiddeld. Internationaal zou ik niet weten.
The road to success is always under construction.
pi_156590861
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 12:56 schreef Sloth7 het volgende:
Welke landen of universiteiten heb je op het oog?
Copenhagen Business School en London School of Economics
pi_156591044
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 13:22 schreef JVHJ het volgende:
London School of Economics
LSE vereist een 7.5 gemiddeld. Dat is wel een minimumeis, dus de rest van je aanmelding moet steengoed zijn om aangenomen te worden, enigszins afhankelijk van welke opleiding je wil doen.
http://www.lse.ac.uk/stud(...)tryRequirements.aspx
  zondag 4 oktober 2015 @ 13:33:08 #13
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156591095
CBS moet lukken, al een specifieke master op t oog?
pi_156591327
Zag dat inderdaad Arthos, heb er weinig hoop in :/...

@Sokz, advanced economics and finance.
  zondag 4 oktober 2015 @ 13:55:26 #15
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156591728
Interessante master :)

Opletten dat je genoeg quant vakken hebt gedaan in bachelor. Enige punt waar ze echt moeilijk om doen. Denk dat een gemiddelde econ bachelor aan 24ec komt (mathematics, statistics, econometrics en game theory oid) dus daar iig proberen aan die 30ec te komen.

Edit; nouja enige punt.. Iig het punt waar ze niet soepel mee zijn.
pi_156593807
Bedankt voor je tips. Ik heb gelukkig die vakken wel. Echter een 6 in wiskunde (6 was alsnog top 50%), wat een heel raar vak eigenlijk was. Voor econometrie bijvoorbeeld een 8.5 en statistiek ook een 8.5, Game theory 7.5 and industrial competition ook 7.5.
pi_156599963
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 12:55 schreef JVHJ het volgende:
Ik voel me zo schuldig. Ik heb een goed stel hersenen en kon echt makkelijk een 8+ staan. Maar ik had heel weinig energie en motivatie om mijn best te doen, ben lange periodes ziek geweest wat achteraf pfeiffer bleek te zijn.
Waarom wil je zo graag een buitenlandse master doen?

Je kunt ook eventueel een master in Nederland doen. Dan begin je qua gemiddelde met een schone lei. Als je dan inderdaad een hoger gemiddelde behaalt, kun je daarna alsnog een tweede master in het buitenland doen. Als je eerste master bijzonder goed gaat (summa cum laude, publicaties o.i.d.), kun je zelfs direct een PhD in het buitenland overwegen.
pi_156612199
Bedankt voor je reactie.

Heb gemerkt dat buitenlandse ervaring toch wel erg verlangt wordt van bedrijven.

Dat is dan ook de reden.
pi_156612626
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 01:45 schreef JVHJ het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Heb gemerkt dat buitenlandse ervaring toch wel erg verlangd wordt van door bedrijven.

Dat is dan ook de reden.
Je kunt inderdaad beter een master in het buitenland gaan doen (maar niet in Vlaanderen), dan valt het tenminste niet zo op dat je ondanks een universitaire studie niet eens in staat bent correct Nederlands te schrijven.
pi_156612980
Wat is dat nu weer voor een opmerking?
pi_156613381
Ben het met Riparius eens dat die grammaticafouten zeer doen aan het netvlies. Voor een universiteit of werkgever zijn zulke foutjes een aanwijzing dat er iets verkeerd is gegaan tijdens de opleiding.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156616914
'Verlangen van' is gewoon correct Nederlands geworden. 'Verlangen door' is nog net geen anachronisme.

En als we Lyrebird en Riparius in hun monologen ook op spelling moeten gaan controleren, dan blijven we bezig en kunnen we dit forum net zo goed sluiten.
pi_156616990
Is een 7,5 tegenwoordig al bovengemiddeld in Nederland :?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2015 13:02:48 ]
  maandag 5 oktober 2015 @ 13:31:20 #24
256829 Sokz
Livin' the life
pi_156617475
Als ik moet schatten +/- 25-30 percentiel.
pi_156618170
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 12:57 schreef Harunobu het volgende:
'Verlangen van' is gewoon correct Nederlands geworden. 'Verlangen door' is nog net geen anachronisme.
In dit geval is 'van' echt fout. Er worden namelijk geen eisen gesteld aan het bedrijf, maar aan de sollicant.

Voorbeelden:
Een bedrijf verlangt bovengemiddelde studieprestaties van een sollicitant.
Van een sollicitant worden bovengemiddelde studieprestaties verlangd door een bedrijf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')