abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156588597
Dag Fok!.

Ik wilde graag even vragen wat jullie als meer-autotechneuten-dan-ik voor gedachten bij het volgende hebben.

Een familielid van me rijd in een opel Zafira. Ze heeft sinds een hele tijd last van het feit dat de auto enorm bokt, hort en stoot, bij het optrekken. Nu weet ik dat ze nogal een stevige rijstijl heeft, maar dit zou niets uit moeten maken natuurlijk. Dit betekent: groen licht, gas er dik op, schakelen, en weer gas er dik op, tot ze op snelheid is. Ook gebeurt het in mindere mate wanneer constant 110-120 wordt gereden en er bv ineens een remmende windvlaag is, of een klein heuveltje omhoog, etc.

Ze zijn al 3x bij de garage geweest maar het is nog steeds niet opgelost.

Dus heb ik aangeboden zelf maar een keer een rondje te gaan rijden om te kunnen karakteriseren wat het nu het probleem precies is, plus om aan te tonen dat ze niet gek is. Meneer des huizes ervaart namelijk geen problemen.

Dus zo gezegd zo gedaan. In rij zelf altijd als een oud wijf in de auto van een ander, dus eerst merkte ik niets. Maar toen ik mezelf dwong zo te rijden zoals mevrouw zelf altijd rijdt, of zoals ik in mijn eigen auto rij, was het probleem overduidelijk merkbaar. Holy shit!

Extreemste situatie: vanaf stilstand in zijn 1 zo snel mogelijk optrekken naar 30 km en dan in zn 1 blijven. Stuiterde zowat mijn stoel af op het moment dat de auto de snelheid benaderde die ingesteld was.

Het treedt ook heftig op in zn 2 en in mindere mate in zn 3. Lekker handig (not) als je snel een 80 km weg op draait bij invoegen: als je iets te laat naar 4 schakelt begint ie te horten en te stoten. Net een kermis attractie.

Ook in zn 4 en 5 treedt het op. Bij continu lage en hoge snelheden (vast instelpunt) merk je dat ie eromheen wil schommelen als er ook maar iets weerstand optreedt. Dit is niet te voorkomen.

Het gedrag wat gebeurt in zn 1,2,3 is te voorkomen door
A) als een oud wijf te rijden. Langzaam optrekken dus en preventief gas al iets losser te laten als je merkt dat de auto bijna op het instelpunt is
B) door iets eerder dan je gewend bent op te schakelen naar een hogere versnelling bij het optrekken bij bv een snelweg.

Maar het is natuurlijk klote. Ik heb vooral gemerkt dat de auto ook traag reageert op gasgeven. In mijn eigen nissan sunny 1998 reageert ie direct o indrukken gaspedaal, maar dat is misschien omdat dat mechanisch gaat. Deze auto reageert voor mijn gevoel pas na ~0.3-0.5 seconden op een vol ingedrukt gaspedaal.

Ik heb het een beetje proberen uit te tekenen in onderstaande 2 schetsen.

De auto informatie is als volgt:
Opel Zafira-A
Bouwjaar 2000
Benzine

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Als leek gok ik dat
- het regelsysteem niet helemaal jofel is
- de actuator om het systeem te regelen niet helemaal lekker is (gedachte komt door vertraging die optreed bij indrukken gaspedaal?)
- in inputsensor verkeerde informatie geeft
pi_156588628
Wow. Uitgebreide OP _O_.
pi_156588661
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2015 11:24 schreef Anne het volgende:
Wow. Uitgebreide OP _O_.
Dank :)

Overigens lijkt me dit ook niet heel lekker voor de aandrijflijn / koppeling etc al dat gebok van de motor
pi_156588885
Ik mis nog een gasinput op de grafiek. Maw geef je gas bij het heuveltje?

En wordt er nog op geschakeld bij het bereiken van de gewenste snelheid.

Overigens denk bij heftig bokken aan de ontsteking die even uitvalt, dus de (diss)bobine of bougiekabels.
.
pi_156588936
Goede OP. Je hebt ook een leuk handschrift :) dit is denk ik een gevalletje dealer.

Is er in die auto structureel in lage toeren gereden? Klinkt namelijk als vervuiling. Mijn maat had hetzelfde in een opel. Ik heb hoogtoerig gereden in zijn auto voor een periode. Daarna merkte je het minder, maar voor een definitieve oplossing moest hij toch naar de garage.

Dit was een auto die reed op benzine
  FOK!fotograaf zondag 4 oktober 2015 @ 11:58:09 #6
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_156589044
Gaat dat ding ook voor zijn normale onderhoud naar de dealer?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_156589173
Waarom kan de garage dit niet vinden?
Ik denk aan bobines, bdp-sensor en stappenmotor.
Slaat hij trouwens weleens af?
pi_156589427
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 11:44 schreef Fer het volgende:
Ik mis nog een gasinput op de grafiek. Maw geef je gas bij het heuveltje?

En wordt er nog op geschakeld bij het bereiken van de gewenste snelheid.

Overigens denk bij heftig bokken aan de ontsteking die even uitvalt, dus de (diss)bobine of bougiekabels.
Blauwe is de gasinput zeg maar. Bij heuveltje moet je denken aan snelwegdipje in de weg zeg maar, of een flinke tegen windstoot bij passeren vrachtwagen bv. Mijn hoeveelheid gegeven gas verandert niet. De respons van de motor op de veranderende situatie wel
pi_156589459
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 12:09 schreef hoas het volgende:
Waarom kan de garage dit niet vinden?
Ik denk aan bobines, bdp-sensor en stappenmotor.
Slaat hij trouwens weleens af?
Nee hij slaat nooit af.
Dat bokken is echt dat ie remt op motor daarna dik optrekt en weer remt op de motor. Gaspedaal stand blijft gelijk. Effect is uiteraard vooral heftig in z'n 1 en 2 want dan trekkracht maximaal
pi_156590671
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Nee hij slaat nooit af.
Dat bokken is echt dat ie remt op motor daarna dik optrekt en weer remt op de motor. Gaspedaal stand blijft gelijk. Effect is uiteraard vooral heftig in z'n 1 en 2 want dan trekkracht maximaal
Ja ik ken het wel, wat is er allemaal nagekeken door de garage?
Zou ook nog kunnen dat hij te weinig benzine krijgt op het moment dat het echt nodig is.
pi_156590987
Brandstoffilter en ff doorstroom testen bij de garage. Kost een tientje, kan je dat uitsluiten. Mn omdat het bij vol gas gebeurt.
pi_156591006
Nu weten we nog steeds niet wat voor motorisatie ts?

Tevens, ik denk dat er een bougie, of kabel doorslaat.
  zondag 4 oktober 2015 @ 13:29:06 #13
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_156591012
Staat van onderhoud?

Hoe schoon is de lucht en brandstof filter
Wanneer zijn voor het laatst de bougies vervangen?
Olie? wanneer voor het laatst ververst?

Stotteren van de motor heeft vaak als oorzaak dat of de motor niet genoeg brandstof krijgt of niet goed word ontstoken.

Als het onderhoud nog goed is,zou ik het gaan zoeken in de aanvoer van de brandstof of ontsteking.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  zondag 4 oktober 2015 @ 13:32:51 #14
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_156591092
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 13:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

ik ga ook hier bij mee.

bij mijn auto ook last van gehad, en na vervanging van de verdelerkap was het goed. (er zat een scheur in de kap)
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_156592811
Wat is de motorcode?
Ik denk bijvoorbeeld aan een verouderde lucht massa meter, maar zonder motorcode weet ik niet of deze motor er wel een heeft.
Andere oorzaken: te lage brandstofdruk (verstopt brandstoffilter, slechte benzinepomp)
Valse lucht - inlaat en/of uitlaat
Defecte/verouderde sensor: zoals al genoemd luchtmasa meter, maar ook lambdasonde.

Hoe is het brandstofverbruik van de auto nu? Hetzelfde, minder, meer?
pi_156593069
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 12:24 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Blauwe is de gasinput zeg maar. Bij heuveltje moet je denken aan snelwegdipje in de weg zeg maar, of een flinke tegen windstoot bij passeren vrachtwagen bv. Mijn hoeveelheid gegeven gas verandert niet. De respons van de motor op de veranderende situatie wel
Dat is wel apart. In principe doe je met jhet gaspedaal meer of minder koppel opvragen. In principe zal de motor niet reageren op een heuveltje of windje, doorgaans vangt de berijder dit op met iets mer gas bijgeven.

Verder weten we nog steeds niet of je gelijk schakelt van 1 naar 2 en dan de motor gaat schokken, of dat het al optreedt voor het schakelen.

Andere test is, motor 2000 toeren laten maken in 3 of 4 en diep gas geven, als de motor dan gaat schokken is het zeker de ontsteking.

Dus wat voor motor is het, hoeveel km, wanneer zijn de bougies vervangen enz enz.
.
  zondag 4 oktober 2015 @ 15:50:11 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_156595148
EGR en gaskleppositiesensoren zijn ook al tig jaar poep bij Opel.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_156625390
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2015 13:32 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

ik ga ook hier bij mee.

bij mijn auto ook last van gehad, en na vervanging van de verdelerkap was het goed. (er zat een scheur in de kap)
Hier ook. Even met de plantenspuit rond de ontsteking spuiten in het donker en je weet het zo.
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
  maandag 5 oktober 2015 @ 21:29:53 #19
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_156627767
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 20:21 schreef RainofDeath het volgende:

[..]

Hier ook. Even met de plantenspuit rond de ontsteking spuiten in het donker en je weet het zo.
Ja, of je voelt het zo. Wel opletten daar mee, 'tis een behoorlijke lel.
pi_156630882
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2015 21:29 schreef blup het volgende:

[..]

Ja, of je voelt het zo. Wel opletten daar mee, 'tis een behoorlijke lel.
Laatste keer 2 weken last van gehad :')
pi_156631438
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 20:21 schreef RainofDeath het volgende:

[..]

Als het spul uit 2000 is en helemaal droog is geworden, is het ook wel duidelijk.
.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 10:59:57 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_156635990
Als je weet waar je naar moet luisteren, kun je het ook zonder plantenspuitje wel horen.

Bij twijfel: kap en kabels gewoon vervangen; zijn gewoon slijtagedelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_156659481
het heeft wel een beetje weg van een peent topic dus +1
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_156676122
Misschien een dubbelmassa vliegwiel welke op is?
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_156676778
Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn Opel Corsa. Dit zat hem in de luchtmassameter.
Mocht dit het probleem blijken te zijn, kies aub voor een bosch (tip eBay...)
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:21:54 #26
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_156680348
Zijn die motor steunen nog wel goed?
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 18:09:05 #27
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_156834977
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 13:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

Dit.. soms is het gewoon heel simpel...

verklaart ook waarom hij bokt, als de motor om een of andere al aangegeven reden geen brandstof zou krijgen zou hij niet zo bokken, maar alleen kracht verliezen. bokken betekend waarschijnlijk geen ontsteking
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  zondag 18 oktober 2015 @ 08:00:00 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_156915190
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 18:09 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Dit.. soms is het gewoon heel simpel...

verklaart ook waarom hij bokt, als de motor om een of andere al aangegeven reden geen brandstof zou krijgen zou hij niet zo bokken, maar alleen kracht verliezen. bokken betekend waarschijnlijk geen ontsteking
Jup, als het inderdaad echt een aan - uit verhaal is; bobine of bobinekabel.

Al iets geprobeerd of gedaan TS?
  zondag 18 oktober 2015 @ 08:03:36 #29
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_156915205
quote:
14s.gif Op zondag 18 oktober 2015 08:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jup, als het inderdaad echt een aan - uit verhaal is; bobine of bobinekabel.

Al iets geprobeerd of gedaan TS?
Sorry dit hele topic vergeten, stond niet meer in myat. Gek. Ik had een uitgebreid briefie meegegeven, met jullie guesses er ook op. Ze zijn dus naar de garage geweest , en het is gefixt.

Maar toen ik vroeg wat het was kreeg ik alleen te horen 'een kapotte sensor'. Verder wist ze niet te vertellen.

Vrouwen...
  zondag 18 oktober 2015 @ 08:05:57 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_156915213
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 08:03 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Sorry dit hele topic vergeten, stond niet meer in myat. Gek. Ik had een uitgebreid briefie meegegeven, met jullie guesses er ook op. Ze zijn dus naar de garage geweest , en het is gefixt.

Maar toen ik vroeg wat het was kreeg ik alleen te horen 'een kapotte sensor'. Verder wist ze niet te vertellen.

Vrouwen...
Ze hebben er een factuur bijgekregen neem ik aan? gaskleppositiesensor is ook een dingetje bij die dingen.
  zondag 18 oktober 2015 @ 08:22:47 #31
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_156915258
Even direct van de bron, via app:

Labda sensor of zoiets. Maar heeft weinig zin Holy_goat. Alles wat vervangen kan worden aan sensors is geloof ik vervangen. Zou daarom kunnen dat aanbordcomputer ligt.

Probleem is echter nog steeds niet opgelost:

Gaat nu om verschillende dingen: starten in een gaat niet goed, dan gaat hij stoten en kan uitvallen als ik niks doe. Daarnaast hikjes bij rond 50 km en80 km.

Stoppen dus afremmen voor kruispunt stoplicht o.i.d. Kan niet met afremmen en koppeling intrappen om terug te schakelen want dan gaat hij stoten en kan motor uitvallen.

Dit is ook bv laats op snelweg bij acuut file remmen. Toen sloeg motor uit bij 70 km omdat ik terug wilde naar 4. Op dat moment geef ik dus geen gas, rem af en dan koppeling intrappen doet iets met motor lijkt het.

Had al aangegeven bij garage weer maar wist het niet omdat probleem apart is. Ging navragen en fora afstruinen enzo. Maar ga di weer even bellen naar garage
  zondag 18 oktober 2015 @ 08:26:33 #32
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_156915271
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 08:22 schreef Holy_Goat het volgende:
Even direct van de bron, via app:

Labda sensor of zoiets. Maar heeft weinig zin Holy_goat. Alles wat vervangen kan worden aan sensors is geloof ik vervangen. Zou daarom kunnen dat aanbordcomputer ligt.

Probleem is echter nog steeds niet opgelost:

Gaat nu om verschillende dingen: starten in een gaat niet goed, dan gaat hij stoten en kan uitvallen als ik niks doe. Daarnaast hikjes bij rond 50 km en80 km.

Stoppen dus afremmen voor kruispunt stoplicht o.i.d. Kan niet met afremmen en koppeling intrappen om terug te schakelen want dan gaat hij stoten en kan motor uitvallen.

Dit is ook bv laats op snelweg bij acuut file remmen. Toen sloeg motor uit bij 70 km omdat ik terug wilde naar 4. Op dat moment geef ik dus geen gas, rem af en dan koppeling intrappen doet iets met motor lijkt het.

Had al aangegeven bij garage weer maar wist het niet omdat probleem apart is. Ging navragen en fora afstruinen enzo. Maar ga di weer even bellen naar garage
Lambdasensor is de populairste zondebok bij garagisten die niet weten wat ze aan het doen zijn.
Laat ze eens naar een ekte garage gaan die diagnose kan stellen ipv eentje die maar wat aanklooit :')
pi_156915635
Lijkt trouwens mijn Opel wel, maar dat lag aan de gasinstallatie.

Krukas of nokkenassensor zou ook kunnen, maar het is giswerk zolang we niet meer weten van deze auto.
.
  zondag 18 oktober 2015 @ 14:40:33 #34
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_156920307
Wat voor informatie kan ik nog geven/is missend? Dan geef ik die nog even/zoek ik het op
pi_156923922
Wordt het niet tijd dat de auto eens naar een andere garage gaat? Zo te horen komt de huidige garage er niet uit, dus ik zou het eens bij de dealer proberen, voordat er dure onderdelen zoals de motorcomputer wordt vervangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')