Dag Fok!.
Ik wilde graag even vragen wat jullie als meer-autotechneuten-dan-ik voor gedachten bij het volgende hebben.
Een familielid van me rijd in een opel Zafira. Ze heeft sinds een hele tijd last van het feit dat de auto enorm bokt, hort en stoot, bij het optrekken. Nu weet ik dat ze nogal een stevige rijstijl heeft, maar dit zou niets uit moeten maken natuurlijk. Dit betekent: groen licht, gas er dik op, schakelen, en weer gas er dik op, tot ze op snelheid is. Ook gebeurt het in mindere mate wanneer constant 110-120 wordt gereden en er bv ineens een remmende windvlaag is, of een klein heuveltje omhoog, etc.
Ze zijn al 3x bij de garage geweest maar het is nog steeds niet opgelost.
Dus heb ik aangeboden zelf maar een keer een rondje te gaan rijden om te kunnen karakteriseren wat het nu het probleem precies is, plus om aan te tonen dat ze niet gek is. Meneer des huizes ervaart namelijk geen problemen.
Dus zo gezegd zo gedaan. In rij zelf altijd als een oud wijf in de auto van een ander, dus eerst merkte ik niets. Maar toen ik mezelf dwong zo te rijden zoals mevrouw zelf altijd rijdt, of zoals ik in mijn eigen auto rij, was het probleem overduidelijk merkbaar. Holy shit!
Extreemste situatie: vanaf stilstand in zijn 1 zo snel mogelijk optrekken naar 30 km en dan in zn 1 blijven. Stuiterde zowat mijn stoel af op het moment dat de auto de snelheid benaderde die ingesteld was.
Het treedt ook heftig op in zn 2 en in mindere mate in zn 3. Lekker handig (not) als je snel een 80 km weg op draait bij invoegen: als je iets te laat naar 4 schakelt begint ie te horten en te stoten. Net een kermis attractie.
Ook in zn 4 en 5 treedt het op. Bij continu lage en hoge snelheden (vast instelpunt) merk je dat ie eromheen wil schommelen als er ook maar iets weerstand optreedt. Dit is niet te voorkomen.
Het gedrag wat gebeurt in zn 1,2,3 is te voorkomen door
A) als een oud wijf te rijden. Langzaam optrekken dus en preventief gas al iets losser te laten als je merkt dat de auto bijna op het instelpunt is
B) door iets eerder dan je gewend bent op te schakelen naar een hogere versnelling bij het optrekken bij bv een snelweg.
Maar het is natuurlijk klote. Ik heb vooral gemerkt dat de auto ook traag reageert op gasgeven. In mijn eigen nissan sunny 1998 reageert ie direct o indrukken gaspedaal, maar dat is misschien omdat dat mechanisch gaat. Deze auto reageert voor mijn gevoel pas na ~0.3-0.5 seconden op een vol ingedrukt gaspedaal.
Ik heb het een beetje proberen uit te tekenen in onderstaande 2 schetsen.
![migq5g.jpg]()
![mhwtqe.jpg]()
De auto informatie is als volgt:
Opel Zafira-A
Bouwjaar 2000
Benzine
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Als leek gok ik dat
- het regelsysteem niet helemaal jofel is
- de actuator om het systeem te regelen niet helemaal lekker is (gedachte komt door vertraging die optreed bij indrukken gaspedaal?)
- in inputsensor verkeerde informatie geeft