Fien1989 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 01:24 |
Er zijn universele autoladers te krijgen voor de smartphone. Zo'n dingetje dat met de ene kant de 12v aansteker-contact v/d auto in gaat en aan de andere kant een USB-poort heeft voor het opladen van een smartphone. Ik heb wel al jaren één groot probleem met deze dingen: de ene lader/kabel/smartphone-combinatie kan wèl snel opladen, maar de andere combinatie laadt zó traag dat de accu gewoon onder het laden langzaam leegloopt ![]() Waar is de laadsnelheid allemaal afhankelijk van? Ik heb nu zowel een Huawei Ascend Y300 als een Honor Holly/3C Lite. Deze telefoons worden thuis geladen met resp. een 500mAh en 1000mAh lader. Geen probleem. De laadkabel is er een van een LG. Nu heb ik in de auto een 1000mAh lader, maar op de één of andere manier laden beide telefoon super langzaam met deze lader. Met een Sony Ericsson kabel lijkt het een tikje sneller te gaan dan met de originele Huawei kabel. Maar in beide gevallen: 1% laden duurt minstens een kwartier. Als de telefoon gebruikt wordt voor bijv. navigatie, dan loopt hij zelfs sneller leeg dan dat hij wordt opgeladen ![]() Met deze zelfde 1000mAh lader kon ik wèl op normale snelheid mijn vorige toestel, een Motorola Moto G (die inmiddels is verdronken), opladen. Ik heb ook nog een andere autolader van 750mAh en die kon ook prima mijn Moto G opladen, maar mijn huidige 2 toestellen niet. Vooral dat van de Huawei Y300 vind ik ontzettend vreemd, want dat toestel was oorspronkelijk geleverd met een 500mAh lader en dat gaat wèl goed. Zo heb ik in het verleden nog meer autoladers gehad en telefoons. En het was altijd weer dat een lader die op de ene telefoon wel goed laadde, op de andere tergend traag was. Een verband met het aantal mAh's was niet te trekken ![]() ![]() Waar is de laadsnelheid van een smartphone eigenlijk allemaal afhankelijk van? Hoe kan het dat een lader de ene telefoon goed laadt en de andere niet? ![]() | |
oheng | zaterdag 3 oktober 2015 @ 15:22 |
Wat voor autoladers gebruik je? China/Action laders van een paar euro, of merk laders van 20 euro? En ik gok dat het iig iets met weerstand te maken heeft, of een stroom beveiliging in de telefoon zelf. Tevens heb je in autoladers soms/vaak 2 USB aansluitingen; 1 van 500mAh en 1 van 1000mAh. Vertonen ze beide hetzelfde gedrag? | |
Fien1989 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 16:51 |
Ik heb zowel merk als merkloos gehad als lader. Momenteel heb ik een 750mAh van Samsung met geïntegreerde kabel en een merkloze die geïntegreerd is een aanstekker-stekker-verder. Daar zit gewoon een USB-poort op van 1000mAh en die laadde mijn vorige Moto G ook prima op ![]() Daarvoor had ik ook nog een merkloze van de Coolblue voor ¤15,- maar die heb ik inmiddels niet meer. Die laadde de Huawei's ook niet goed op ![]() | |
jeroen25 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 17:02 |
(milli)AmpereUur is een maat voor hoeveel lading er in een batterij kan, voor stroom wordt de eenheid (milli)Ampere gebruikt. Dat terzijde, USB kan standaard slechts 500mA leveren. Telefoons die via USB opladen mogen dus niet meer dan 500mA afnemen. Kan een lader meer stroom leveren dan moet deze dat op de een of andere manier aan de telefoon vertellen zodat deze weet dat hij meer stroom kan afnemen. Hiervoor hebben verschillende merken/types verschillende manieren. Als je lader of telefoon hierin niet compatible zijn dan zal de telefoon niet meer dan 500mA trekken. | |
Fien1989 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 17:08 |
Je hebt gelijk, een vergissing, inderdaad mA voor de voeding/lader ![]() Maar zelfs al zou het beperkt zijn tot 500mA laadstroom... dan nog hoort het toch niet zo traag te gaan dat 1% laden zo'n 10 minuten duurt in ruststand? Een gemiddelde telefoonaccu is 2000mAh, of nog iets minder. Dan zou het met een laadstroom van 500mA toch in 4 uren redelijk opgeladen moeten zijn? ![]() | |
jeroen25 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 21:50 |
In theorie wel. Maar in de praktijk kan het anders gaan. te dunne kabels die te veel weerstand hebben. De telefoon gebruikt toch te veel stroom in rust. De lader voldoet niet aan de specificatie. En meten is weten. Ga maar stroom en spanning meten tussen de verschillende onderdelen in verschillende combinaties. (12V sigarettenaansteker -> lader -> 5V USB -> telefoon -> batterij) Dan moet je daar natuurlijk wel de tijd voor hebben. | |
Fien1989 | zondag 4 oktober 2015 @ 02:49 |
Dat meten is nogal lastig met die priegel-stekkers ![]() De aansteker-aansluiting in de auto geeft i.i.g. wel de juiste spanning of. En de oplader zonder vaste kabel, daar meet ik gewoon netjes 5v. Eenmaal aangesloten kan ik ze niet meten ![]() ![]() He gekke is dat bepaalde combinaties wel/niet werken. Oplader A kan bijv. telefoon B opladen, maar niet telefoon A. En oplader B laadt weer telefoon A prima, maar B niet ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 4 oktober 2015 @ 11:57 |
Even bij de Action een USB stroom metertje kopen voor 3 euro oid.. kan je heel makkelijk zien hoeveel Voltjes er uit komen.. en nog handiger hoeveel Ampere er loopt ![]() verder was er nog iets voor Telefoons / tablets dat ze pas meer dan 500mA mogen trekken als het overduidelijk is dat ze op NIET aan een usb poort hangen ![]() ![]() | |
Fien1989 | zondag 4 oktober 2015 @ 16:59 |
Zoiets: http://starbazaar.nl/inde(...)uage=nl¤cy=EUR Wat leuk! Daar ga ik eens naar kijken voor eentje ![]() ![]() | |
jeroen25 | zondag 4 oktober 2015 @ 17:11 |
Waarom niet? Zo duur zijn USB kabeltjes niet. Maar een kantenklaar USB metertje is ook goed. Op aliexpress kosten ze maar 1 euro, maar dan moet je wel langer wachten. | |
Fien1989 | zondag 4 oktober 2015 @ 17:37 |
Die kant-en-klaar metertjes zijn makkelijker, vooral omdat het in de auto moet worden gemeten ![]() Doorknippen is niet handig, omdat wat erin zit, super dunne draadjes zijn ![]() ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 4 oktober 2015 @ 17:50 |
Ik heb zo'n GP met dubbele USB aansluiting. Die voorziet zowel navigatie als Note 3 van stroom. Laadt vlot op. | |
Ou-Tannu | maandag 5 oktober 2015 @ 00:00 |
erg hendig hoor ![]() zo heb ik hier een normale 230V lader die max 1A zou leveren volgens de opdruk.. maar hij wil mn S5 gewoon met 1.8A (1800mA) laden ![]() edit: http://www.gmb.nl/item.aspx?id=8540 zo zien die van de action er uit ![]() | |
Fien1989 | maandag 5 oktober 2015 @ 00:36 |
Mijn navigatie is kieskeurig en laadt niet goed op met universele laders. Als de accu dan een keer toevallig leeg is na lang onbruik, gaat hij alleen nog maar aan met de originele Navigon autolader ![]() Zijn ze eigenlijk altijd te krijgen bij Action of wisselt het? Ik ben eigenlijk nooit bij een Action binnen geweest ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 oktober 2015 @ 06:48 |
laatste weken iig wel ![]() | |
KomtTijd... | maandag 5 oktober 2015 @ 09:52 |
Als het echt zo langzaam gaat, is er idd meer aan de hand. Meestal een slechte usb-kabel of slechte lader, maar het kan bijv. ook zijn dat je telefoon te warm is. Volgens de officiële USB-specs zou je telefoon terug moeten vallen op 100mA als de lader niet herkend wordt, maar dat doet eigenlijk geen enkele telefoon omdat dat gewoon onrealistisch is. Te lage spanning of hitte zijn de voornaamste redenen dat er (te) langzaam geladen wordt. | |
Ou-Tannu | maandag 5 oktober 2015 @ 18:16 |
telange usb kabel / te dunne usb kabel heeft ook zeker invloed ![]() en als lader X en Y alle 2 1000mA kunnen leveren.. alleen lader X doet dat bij 5.1V en lader Y bij 4.9.. dan heb je kans dat het bij je device voor Lader X nog net 5V is en voor Lader Y slechts 4.8V idem voor kabels.. en nee aan de buitenkant zie je dat niet hoe dik de aders zijn.. | |
Fien1989 | maandag 5 oktober 2015 @ 18:25 |
Het toestel is niet te warm. En de USB-kabel... tja... als zelfs de originele Huawei-kabel die net nieuw uit de verpakking komt ook niet goed is, dan weet ik het ook niet meer ![]() Het gekke is dat de bestaande kabel wèl werkte met de vorige telefoon ![]() Als 0.1v al zoveel uitmaakt... tjonge jonge... wat een kieskeurige telefoons zijn het dan ![]() Dus dan heb je "USB" zogenaamd als universele oplader-aansluiting en dan krijg je alsnog dit soort rare dingen ![]() De kabeldikte moet goed zijn, het gaat namelijk om de originele kabel die mee werd geleverd met de telefoon ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 oktober 2015 @ 18:29 |
meten is weten :-) en je telefoon etc moeten van die 5V wel nog even een stepdown doen na 4.2V voor de lithium accu... en dat wil op den duur niet meer als de 5V te laag wordt ![]() | |
Fien1989 | maandag 5 oktober 2015 @ 23:55 |
Ja, maar ik vind het wel naar dat dan het ene toestel er geen problemen mee heeft en het andere wel ![]() ![]() Die meter heb ik nog steeds niet, ben nog niet bij een Action geweest. Ik was vandaag met m'n moeder andere dingen gaan doen ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 oktober 2015 @ 23:59 |
ene toestel houd zich mischien NIET aan de regels? de andere wel? ![]() | |
Fien1989 | maandag 5 oktober 2015 @ 23:59 |
Maar dat is irritant ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 oktober 2015 @ 00:02 |
Zwemles ![]() | |
Fien1989 | dinsdag 6 oktober 2015 @ 00:10 |
Haha, nee ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:33 |
verder blijf ik er bij dat de data lijntjes kortgesloten moeten worden met elkaar aan de laders kant.. aldus the mighty internet.. binnenkort wel eens kijken wat de diverse laders hier eigenlijk doen.. van Originele tot de meest goedkope bagger uit China... en of de data pennen ergens naar toe liggen.. | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 oktober 2015 @ 23:47 |
even een snelle check Lader A universeel maximale output 2,1A (2100mA) en 5.0 Volt Onbelaste spanning: 5.22V Belaste spanning: 4,95 Opgenomen vermogen door mn S5: 0.48A (480mA) Lader B Originele Samsung Maximale output 2.0A (2000mA) en 5.3 Volt Onbelaste spanning: 5.28V Belaste spanning: 5.07V Opgenomen vermogen: 0.68A (680mA) gemeten met een usb verlengkabeltje er tussen.. metingen zonder: Lader A: onbelast: 5,24 belast: 5.15 vermogen: 1.08A (1080mA) Lader Samsung: Onbelast 5.3V Belast: 5.46V ( raar?) vermogen: 1.31A (1310mA) | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 02:22 |
Zoveel verlies door een verlengkabel? ![]() En wow... opladers van 2A ![]() ![]() De mijne zijn allen hooguit 1A ![]() Ik heb wel een autolader van een (inmiddels al lang gebroken) TomTom van 2,5A. Die wilde ik vandaag gaan proberen, maar hij blijkt kwijt te zijn, nergens meer te vinden in de auto ![]() ![]() ![]() Verder ben ik nog steeds niet bij de Action geweest ![]() ![]() Waar zijn er eigenlijk nog Action's die goed bereikbaar zijn met de auto? Het meeste (in Rotterdam) zit in van die auto-onvriendelijke winkelstraatjes of enorme winkelcentra waar je of moet zoeken naar auto-plek, of zoeken naar de winkel zelf ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 11:17 |
0,3 V spanningsval bij een halve ampère valt serieus nog best mee. Dan is de weerstand 1,5-2 ohm. Voor een wat langere kabel is dat acceptabel. Ik heb chinese USB-kabeltjes getest met een weerstand van ruim 5 ohm. Goeie Micro-USB kabels van minder dan een meter lang, zitten meestal rond de 0,4-0,6 ohm. Dus ja, kabels maken een hoop verschil. Al zou de originele kabel die je bij je telefoon krijgt natuurlijk gewoon van goede kwaliteit moeten zijn, en dus bruikbaar voor iedere telefoon. | |
jeroen25 | woensdag 7 oktober 2015 @ 13:12 |
Dr C Lelyweg in Arnhem. | |
Mr_Belvedere | woensdag 7 oktober 2015 @ 15:00 |
![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 15:53 |
Nee, want de originele thuislader is ook resp 0,5 en 1A ![]() Die is te ver weg, ik woon in Rotterdam ![]() ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:10 |
Ik ben inmiddels bij de Action geweest (in Vlaardingen, 10 minuten rijden en enorm groot gratis parkeerterrein voor de deur) en heb zo'n stroommetertje gekocht ![]() ![]() Wat blijkt: met de universele oplader in de auto laad mijn telefoon (Honor Holly/3C Lite) op met slechts 0,48A ![]() Om uit te sluiten dat mijn lader stuk is, zag ik bij de Action naast de metertjes ook nog een lader van 2,1A voor ¤2,60. Maar ook die toont hetzelfde gedrag i.c.m. mijn telefoon ![]() Als ik de telefoon op de thuis-lader aansluit (een oude LG lader van 1,2A), dan laadt hij op met 0,80-0,83A en ook een spanning die nagenoeg hetzelfde is als de lader in de auto ![]() Verder heeft de telefoon een raar trekje: de opgenomen stroom zakt eens in de paar seconde voor 1 seconde naar 0A. Dat doet hij zowel in de auto als thuis, dus daar ligt het niet aan. De telefoon lijkt zich dus met de universele autoladers aan de 500mA regel te houden, daardoor neemt hij minder stroom op en kan dus niet goed laden ![]() Wel gek dat Honor's/Huawei's en wel last van hebben en Motorola's niet ![]() Hoe het met mijn andere telefoon (Huawei Y300) zit qua waarden, weet ik niet. Dat toestel is nog steeds kwijt ![]() Ik heb wel even getest met mijn fotocamera, die ook oplaad via USB. En die vertoont ongeveer hetzelfde gedrag: in beide universele autoladers is de stroom 0,43A. Aan de thuislader van LG doet hij tot 0,60A afhankelijk van de resterende lading ![]() Waarschijnlijk is dit het dus toch ![]() Ik ga vanavond eens kijken hoe het nou in de snelle thuislader zit en in die universele van de Action. Hij schijnt dat het ook snel moet laden als je zelf de data-lijnen kort sluit in de lader, mits er bij het desbetreffende exemplaar geen andere elektronica aan zit: http://www.instructables.(...)arger-mod/step2/mod/ | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:13 |
0,48 A is echt prima hoor, daarmee moet je telefoon echt wel binnen een paar uur vol zitten. En zéker niet harder leeglopen dan dat'ie oplaadt. | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:15 |
Euhm... als je een GPS-app erbij hebt draaien + wat op de achtergrond, dan lukt dat blijkbaar niet en loopt hij dus wel leeg ![]() Op de thuislader stijgt de opgenomen stroom licht als je bijv. GPS gebruikt of een andere zware app aanzet ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:17 |
En wat is "licht"? honderden milliamperes? Lijkt me stug... 500mA (of iets in die buurt) is absoluut niet snel opladen, maar ook niet problematisch weinig. | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:20 |
Zo'n 20-30mA ![]() Maar echt... met 0,48A liep hij heel langzaam leeg als ik GPS aan had staan met constant gebruikt + scherm op hoge helderheid ![]() Vergeet namelijk niet dat die 0,48A niet alleen voor het laden v/d accu wordt gebruikt, maar het toestel moet er ook op draaien ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:21 |
mijn S5 loopt dus gewoon leeg als t scherm op max brightness staat en de GPS actief is ( en streaming audio ![]() dan is 500mA gewoon te weinig.. als de Accu vol is en de foon in "standby" verkeerd verbruikt die toch nog zo`n 10~30mA als het scherm er bij komt gaat dat met een factor 8~10 omhoog | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:30 |
Ik wil die Action lader openmaken zonder stuk te maken, maar het lukt maar niet... nergens schroefgaten of zo ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:38 |
ultrasoon gedaan oid.. das crimineel gewoon.. ik heb ooit eens een usb kabel ( die bij de andere kant draadbreuk had ) voorzien van 4 pin headers.. en kan daar dus ook makkelijker op meten ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:51 |
Maar ik wil 'm open maken om eventueel misschien die data-pinnen aan elkaar te kunnen solderen ![]() Inmiddels open gekregen... maar ik vrees dat hij niet meer bruikbaar in elkaar kan zonder hulp van secondelijm o.i.d. ![]() *Fien niet blij* ![]() Sommige delen van de plastic behuizing breken af bij het openmaken. De bovenkant is er los op geklikt ooit, maar is duidelijk niet bedoeld om ooit weer open te kunnen. Daarna, om de printplaat eruit te halen moet eigenlijk het zwarte stuk in het midden open (zo werd hij ook erin gezet), maar dat lijkt nog vastgelijmd of zo ![]() ![]() Eenmaal open... het lijkt erop dat de data-pinnen met weerstandjes zijn verbonden en niet kortgesloten. Volgens het verhaal van die Engelstalige site is dat bij sommige laders om een bepaalde spanning te zetten op de data-pinnen zodat het toestel snel gaat laden, maar het werkt niet voor alle merken. Ik ga eens kijken of ik binnenshuis dat ding aan kan sluiten op een 12v bron. En dan meten wat erop staan. En misschien ook proberen om die weerstandjes weg te halen dan de de data-pinnen kort te sluiten, kijken of hij dan snel gaat laden ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:53 |
zolang je eerst elke keer maar even meet of er nog netjes 5V uit komt ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 18:59 |
Ergens vind ik het wel een beetje eng, eigenlijk ![]() ![]() Eerst maar eens mijn eten wegwerken en dan op zoek naar een 12v voeding, als die er überhaupt is. Ik heb wel 24v voedingen liggen en die Action lader werkt er volgens de verpakking ook op. Maar ik vind het wel beetje een te hoge spanning als het mis gaat ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 19:09 |
PC voeding ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 19:11 |
Zat ik ook aan te denken. Er lig er eentje in de kast die ooit voor een autoradio is gebruikt. Met belastingsweerstandjes op de 5v en 3,3v lijnen. Maar ja... die leveren meerdere Ampères... als het mis gaat, kunnen flinke vonkjes van af komen ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 19:14 |
en zijn kort beveiligt tegen kortsluiting.. en verder komt er ook zo 10~20A uit je sigarettenaansteker aansluiting ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 19:15 |
I know, daarom ga ik ook niet testen in de auto ![]() En in de auto is hij afgezekerd op 10A en gedeeld met de autoradio ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 20:32 |
Ik heb de Action lader inmiddels gekoppeld aan een ATX PC-voeding ![]() Tot zover alles goed ![]() ![]() De datalijnen met de weerstanden eraan, die zorgen voor resp. 2.0v en 2.8v. Het lijkt erop dat het volgens de Apple-specificaties is om snel te laden: http://www.instructables.(...)feed-an-iPod-iPhone/ Maar aangezien ik geen Apple-apparaat heb, laad de mijne dus niet snel op ![]() Ik ga nu proberen die 2 weerstandjes weg te halen die nu tussen de 5v en de data-pinnen zitten en dan de data-pinnen met elkaar verbinden ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 20:38 |
Je beseft je dat je 'm ook gewoon in een USB-poort kon steken om het zelfde effect te bereiken he? ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 20:46 |
Hoe bedoel je? Het is een autolader die gevoed moet worden met 12v... Het doel is om deze autolader aan te passen zodat mijn telefoon 'm kan zien als snellader. De autolader is blijkbaar fabriek-af afgestemd op de specificaties van een Apple snellader. Maar aangezien mijn telefoon geen Apple is, werkt dat niet... | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 20:48 |
Oh ik dacht dat je die chargedoctor bedoelde. Ja dan is het wel een slimme oplossing ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 21:04 |
Het lijkt erop dat ik deels kan juichen! ![]() Ik heb de 2 weerstanden bij de data-pinnen verwijderd en de pinnen zelf kortgesloten met een druppel soldeertin. En... de laadstroom is gestegen tot de snelle waardes: 0,80-0,84A ![]() ![]() *Josefien heel blij!* ![]() ![]() De laadstroom in originele toestand, met weerstanden: De laadstroom na het verwijderen v/d weerstanden en de data-pinnen kortgesloten: Tot zover de blijheid ![]() De lader doet nu technisch gezien dus wat ik wil ![]() ![]() ![]() Want zo ligt hij er nu bij ![]() ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 21:10 |
Cool! 0,84 A is waarschijnlijk gewoon de maximale laadstroom van je telefoon dan. Wel een leuke mod zo. Als je minder wilt solderen zou je ook zoiets kunnen gebruiken en gewoon een jumper tussen de datapinnen zetten. | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 21:30 |
vet ![]() nu alleen nog even een nieuwe kopen en deze beter uit elkaar pielen? ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 21:38 |
Hij zit weer in elkaar ![]() Het moeilijkste was de massa-draad terugsolderen. Die is namelijk erg kort en zit aan één kant vast in het ronde stuk. Dusdanig kort dat je 'm niet vast kunt pakken. De draad moest eigenlijk door een gaatje v/d print, maar dat ging niet meer, omdat het draadje door bestaand tin iets dikker is geworden ![]() ![]() ![]() Tweede probleem was dat aan de binnenkant v/h ronde stuk er 2 pinnetjes zaten om de print op z'n plek te houden (en weerstand te bieden tegen het veertje als hij wordt aangesloten in de auto). Die zijn afgebroken bij het demonteren (kon ook niet anders, tenzij het ronde deel weer gesplitst kon worden). Als vervanger v/d pinnetjes heb ik er 2 druppels secondelijm op gedaan ![]() ![]() Daarna printje terug in het ronde deel proppen en deksel erop, weer druppeltje lijm en hij lijkt af, op wat lichte cosmetische schade na ![]() En hij doet het ook nog steeds ![]() Morgen maar eens in de auto uittesten ![]() ![]() ![]() Het kan niet echt beter... het is zo gemaakt dat je 'm eigenlijk niet meer kunt openen ![]() ![]() ![]() Klopt, dat is de max. laadstroom van deze telefoon, ook met de thuislader ![]() Zo'n los printje is handig om mee te testen, maar als het uiteindelijk in de auto gebruikt moet worden, is dat minder handig ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 21:49 |
Nagellak remover (aceton) is goeie plastic lijm. Al zal secondelijm waarschijnlijk ook wel werken. | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 21:58 |
ik lijm alles altijd met cyanoacrylaatlijm werkt prima ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 oktober 2015 @ 22:06 |
Het nadeel van cyanoacrylaat (secondelijm) is dat het altijd uitgedroogd is als je het nodig hebt ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 oktober 2015 @ 22:09 |
koelkast ![]() | |
Fien1989 | woensdag 7 oktober 2015 @ 22:31 |
Mijn nagellak-remover is zonder aceton ![]() ![]() En in dit geval is het printplaatje-aan-plastic lijmen, dus is er echte lijm nodig ![]() Prima lijm inderdaad. Alleen als er doorzichtige oppervlakken zijn, wil het nog wel eens wit uitslaan ![]() ![]() En nogal gevaarlijk spul bij morsen en zo, voor de handen en het hoofdhaar ![]() Ik heb er eerder last van dat het dopje na een paar keer gebruik vastgelijmd zit aan de tube ![]() ![]() En wat ook fout kan gaan met secondelijm, is dat je het het over je handen morst ![]() ![]() In het verleden goed gebeurt... en mijn automatische reactie was het afvegen aan de poot v/h bureau... en toen zat mijn hand vast ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 8 oktober 2015 @ 19:30 |
En bedankt nou kon ik uitleggen waarom ik van de bank afflikkerde | |
Fien1989 | donderdag 8 oktober 2015 @ 19:32 |
Van de bank als zijnde zitmeubel? Hoezo dat dan? ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 8 oktober 2015 @ 19:35 |
Van t lachen whaha | |
Fien1989 | donderdag 8 oktober 2015 @ 19:39 |
Omdat mijn hand ooit vastzat aan de tafelpoot? ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 8 oktober 2015 @ 20:10 |
Jawel.. Samen met de zwemmen telefoons etc grappig | |
Fien1989 | donderdag 8 oktober 2015 @ 20:28 |
En dit was de ravage achteraf... ![]() Het bleek trouwens in juni 2013 te zijn... veel recenter dan ik dacht... ik dacht dat de onhandigheid bij mij er al eerder uit was ![]() Om eerlijk te zijn had ik er zelf achteraf destijds wel erg om gelachen. Maar m'n ma een stuk minder ![]() ![]() ![]() ![]() | |
jeroen25 | donderdag 8 oktober 2015 @ 20:52 |
Had je niet met een mesje jezelf voorzichtig los kunnen snijden? DWZ precies op het lijmlaagje tussen je hand en de tafel snijden. | |
Fien1989 | donderdag 8 oktober 2015 @ 20:57 |
Nee, niet met een mesje gedaan, want dat gaat meestal fout. De meeste mensen die dat proberen, krijgen vaak 1 of meerdere sneeën in de hand/vinger, wat ik niet wilde ![]() Ik dacht aanvankelijk het bureau af te zagen zodat ik met dat vastzittend stuk metaal aan m'n hand naar de huisarts of SEH kon, maar dat bleek niet nodig, na lang weken in warm water kon het langzaam losgetrokken worden zonder mijn hand te beschadigen ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 8 oktober 2015 @ 23:30 |
![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 oktober 2015 @ 01:11 |
nog even een kleine ontopic.. mijn usb inline power metertje liet zich nogal makkelijk ontdoen van zn behuizing.. dus dat bied potentie om eens te testen met kortgesloten datalijnen.. helaas niet de zelfde laders als bij de eerste test.. maar lader X met max 2.1A zonder kortgesloten data pootjes: 600mA en met 1.03A lader Y max 1A. zowel met als zonder +- 1A leuk detail... als ik de pootjes kortsluit en dan het laad process laat beginnen begint die gewoon met zeg maar 1A te laden... haal ik daarna de kortsluiting op de data lijntjes weg blijft ze wel gewoon 1A trekken ![]() | |
Fien1989 | vrijdag 9 oktober 2015 @ 01:34 |
Euhhmm... maar je sluit ze dus kort in het metertje i.p.v. in de lader? Stond er geen spanning op de data-pinnen v/d lader dan? Bij die van mij zat dus 2 en 2,8v op, lijkt me niet de bedoeling om die kort te sluiten? ![]() En zou bij lader Y niet al een ingebouwde "kortsluiting" zijn, daar het geen verschil uitmaakt? ![]() Mijn aangepaste lader deed het vandaag trouwens prima in de auto ![]() ![]() Mijn Belgische telefoon (die Huawei Y300) is ook weer tevoorschijn gekomen... hij zat tussen het eten in mijn rugzak ![]() ![]() ![]() Naast die Action lader, heb ik in de auto ook zo'n aansteker-stekker verdeelblok met ingebouwde USB-laadpoort van 1A, die laadde ook traag met 0,46A. Die heb ik ook aangepast met kortgesloten pennen, maar heb 'm nog niet getest ![]() Wat ik me trouwens afvraag... als een lader van ¤2,60 van de Action 2 telefoons kan laden, waarom zijn die laders (weliswaar met ingebouwd USB-snoer) voor slechts 1 telefoon zo duur bij Coolblue? Ik heb er ooit eentje van ¤15,- merkloos 1A... is na een paar maanden de stekker van afgebroken. En een 2e van Samsung slechts 0,7A ¤25,-... laadde gewoon traag met mijn Honor/Huawei en na 2 maanden doorgebrand ![]() ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Fien1989 op 09-10-2015 01:40:01 ] | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 oktober 2015 @ 12:33 |
en nee geen spanning op de data pootjes.. ![]() ![]() Mischien nettere DC=DC conversie ? met een goedkope Action like lader als ik de heatset in mn S5 heb hoor ik gewoon 50hz brommetje / ruischje.. welke ik met de originele Samsung lader niet heb.. :-) nu nog even bedenken.. ga ik een dropje soldeer er op gooien... of ga ik er een klein knopje aan maken.. want in principe lijkt even voor de cycle begint kortsluiten genoeg te zijn om het door te zetten... want dan maak ik er wel een klein drukknopje op oid.. dan kan die zowel snelladen en geen data doen.. als gewoon zo als die gemaakt is ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 9 oktober 2015 @ 12:45 |
Daar zit gewoon een simpele spanningsdeler in, als je die kortsluit gaat er hooguit iets meer stroom lopen maar dat zal geen schokkende gevolgen hebben.
Dat idd. Vaak gaan capacitieve touchscreens ook raar doen als je een slecht gestabiliseerde lader aansluit. Daarnaast zijn goedkope (chinese) netvoedingen vaak regelrecht gevaarlijk. Met een 12V voeding zal dat wel meevallen. [ Bericht 1% gewijzigd door KomtTijd... op 09-10-2015 12:50:02 ] | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 oktober 2015 @ 12:49 |
daar heb ik nog geen last van gehad.. ![]() wel een tablet (van samsung) welke waarschijnlijk defect is geraakt door een te lage laadspanning op het device ... ( je moet er ook geen 5 meter dropveter usb verlengkabel tussen steken ![]() | |
Mano_ | zaterdag 10 oktober 2015 @ 02:26 |
Geen probleem, secondelijm is een prima hechtmiddel dat ook nog eens ontsmet ![]() | |
Fien1989 | zaterdag 10 oktober 2015 @ 02:39 |
Met een slechte 230v oplader kan ik het me nog wel voorstellen, ook qua veiligheid. Maar voor een 12v oplader... kan er een slechte DC=>DC omzetting zijn? Je zou in principe zelfs een goedkope simpele 7805 schakeling ervoor kunnen gebruiken, al zou die wel vrij veel koeling nodig hebben bij 1A. Maar het moet werken. Alles wat geavanceerder is, is alleen maar beter, toch? ![]() En waarom een drukknopje? Permanent kortsluiten met een druppel tin is toch makkelijker? Het heeft verder volgens mij geen voordelen om 'm ook weer te kunnen openen ![]() Wat veiligheid betreft kan ik me het bij een 230v voeding wel voorstellen. Maar bij 12v zit het meestal wel goed, zo lang er een zekering op zit bij de ingang ![]() Storingen met touchscreens heb ik gelukkig nog niet gehad ![]() I know dat je er kleine wondjes mee kan lijmen ![]() ![]() | |
KomtTijd... | zaterdag 10 oktober 2015 @ 12:56 |
Meestal stoppen ze er wel een schakelend voedinkje in, maar dat geeft juist weer een hoop risico op ripple, zeker als je als een echte cheapass chinees wat condensatoren of spoeltjes wegbezuinigd uit het ontwerp. Ook rf noise kan hinderlijk zijn, ik heb zo'n powerbank bijvoorbeeld die vrij hinderlijk stoort op de radio. En ik heb wel eens een arduino projectie met 443MHz receiver geprobeerd te voeden met een cheapass Chinese netvoeding, maar die ging echt niets ontvangen met dat ding in de buurt. Heb momenteel een projectje met zo'n unit erop bij me, om vanmiddag te testen in een vliegtuig. Hoop dat de noise meevalt, anders moet er misschien toch maar een lineaire regelaar op. | |
Ou-Tannu | zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:53 |
Switching is efficiënter dan liniair.. en minder warmte verlies etc | |
KomtTijd... | zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:57 |
Pleonasmen zijn weer hip? |