abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156527350
Zijn er mensen die een studie volgen op de Open Universiteit, en zo ja..

- wat vind je daarvan?
- hoe zijn je ervaringen?
- Voordelen en nadelen?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_156528783
Ik studeer er. Waarom wil je dit weten?
Sue Me
pi_156529061
quote:
0s.gif
Op donderdag 1 oktober 2015 19:36 schreef Staaf het volgende:
Ik studeer er. Waarom wil je dit weten?
Momenteel oriënteer ik me op een nieuwe studie maar wil dat makkelijk met mijn werk combineren.
pi_156539533
Combineren met werk is goed te doen. Nadeel van zelfstudie is dat ik de neiging heb de studie uit te stellen, er zit immers toch geen druk op. Doe daarom nu al 5 jaar over m'n master. Hoop volgend jaar af te studeren. Sinds dit jaar bieden ze trouwens begeleidingsprogramma's aan om mensen sneller aan een diploma te helpen.

Wil je een bachelor of master gaan doen?
Sue Me
pi_156543030
quote:
0s.gif
Op vrijdag 2 oktober 2015 00:59 schreef Staaf het volgende:
Combineren met werk is goed te doen. Nadeel van zelfstudie is dat ik de neiging heb de studie uit te stellen, er zit immers toch geen druk op. Doe daarom nu al 5 jaar over m'n master. Hoop volgend jaar af te studeren. Sinds dit jaar bieden ze trouwens begeleidingsprogramma's aan om mensen sneller aan een diploma te helpen.

Wil je een bachelor of master gaan doen?
Ik wil uiteindelijk master gaan doen maar ik zal eerst met bachelor moeten beginnen.

Of heb ik dat verkeerd begrepen en kan ik meteen met master gaan beginnen?
pi_156564670
quote:
1s.gif
Op vrijdag 2 oktober 2015 09:27 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik wil uiteindelijk master gaan doen maar ik zal eerst met bachelor moeten beginnen.

Of heb ik dat verkeerd begrepen en kan ik meteen met master gaan beginnen?
Nee, je moet eerst een bachelor hebben voordat je een master kan doen.

Zelf heb ik mijn bachelor aan een reguliere hogeschool gehaald, dus kon ik aan de OU meteen aan de master beginnen (moest wel eerst nog een premaster doen)
Sue Me
pi_156565521
Vriendin van mijn studeert rechten aan de open universiteit en volgens mij staat dat niet al te best aangeschreven. Zou eerder een deeltijd studie volgen aan een reguliere universiteit.
Zij moest 'digitaal stagelopen' :') , wat werkelijk nergens op sloeg, en ze kan tentamens zo vaak maken als ze wil waardoor je het in principe altijd haalt (zolang je je portemonnee maar open trekt). Beetje je diploma kopen dus als je 't mij vraagt.
pi_156567484
quote:
10s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 03:11 schreef Smart_ass het volgende:
Vriendin van mijn studeert rechten aan de open universiteit en volgens mij staat dat niet al te best aangeschreven. Zou eerder een deeltijd studie volgen aan een reguliere universiteit.
Zij moest 'digitaal stagelopen' :') , wat werkelijk nergens op sloeg, en ze kan tentamens zo vaak maken als ze wil waardoor je het in principe altijd haalt (zolang je je portemonnee maar open trekt). Beetje je diploma kopen dus als je 't mij vraagt.
Eeuh nee de OU staat heel goed aangeschreven. Ze hebben zelfs een paar studies die als topstudie staat aangeschreven. Verder kun je op een reguliere universiteit ook een tentamen maken zo vaak als je wilt alleen moet je een jaar wachten voordat het opnieuw wordt gegeven wanneer je ook de herkansing niet haalt.

De OU maakt vaak gebruik van digitale examens. Die doe je op de computer en geeft ook meteen de score weer.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 12:16:59 #9
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_156568641
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 10:43 schreef HSG het volgende:

[..]

Eeuh nee de OU staat heel goed aangeschreven. Ze hebben zelfs een paar studies die als topstudie staat aangeschreven. Verder kun je op een reguliere universiteit ook een tentamen maken zo vaak als je wilt alleen moet je een jaar wachten voordat het opnieuw wordt gegeven wanneer je ook de herkansing niet haalt.

De OU maakt vaak gebruik van digitale examens. Die doe je op de computer en geeft ook meteen de score weer.
Wacht, in de OP vraag je om ervaringen, maar vervolgens zijn de ervaringen die mensen hebben niet waar?

8)7
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
pi_156568708
Het zegt dus dat mensen die OU doen, dus werken en daarnaast wat vakken volgen en hopen een heel diploma te halen, tevreden zijn en de OU aan de verwachtingen voldoet.

Is wat anders dan dat een OU degree gelijk is aan een reguliere of dat je er net zo veel kennis uitsleept als een reguliere studie.
pi_156571823
quote:
10s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 12:16 schreef RockNijntje het volgende:

[..]

Wacht, in de OP vraag je om ervaringen, maar vervolgens zijn de ervaringen die mensen hebben niet waar?

8)7
Zij heeft toch ook geen ervaring met de OU?
pi_156574014
quote:
0s.gif

[..]

Dat is absoluut geen argument vóór de OU, maar juist een sterk argument tegen. Als alle tentamenvragen door een computer na te kijken zijn, weet je in elk geval zeker dat een student het kan halen door alleen maar te reproduceren en niet te creëren. Bij veel academische opleidingen is dat niet de bedoeling.
pi_156574750
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 17:18 schreef Arthos het volgende:

[..]

Dat is absoluut geen argument vóór de OU, maar juist een sterk argument tegen. Als alle tentamenvragen door een computer na te kijken zijn, weet je in elk geval zeker dat een student het kan halen door alleen maar te reproduceren en niet te creëren. Bij veel academische opleidingen is dat niet de bedoeling.
Ook op de OU krijg je open vragen en het gaat er om dat je de stof snapt. Bovendien krijg je op de regulieren universiteiten ook grotendeels gesloten vragen want je moet niet denken dat een docent de tijd heeft om b.v. meer dan 300 tentamens na te gaan kijken met alleen maar open vragen.

[ Bericht 14% gewijzigd door HSG op 03-10-2015 18:06:50 ]
pi_156577945
quote:
0s.gif

[..]

Ik heb het over de studie rechten, die anders dan de meeste reguliere universitaire rechtenstudies geen oefenrechtbank heeft, een 'digitale' stage van 40 uur, en inderdaad tentamens die door computers nagekeken worden, wat betekent enkel en alleen multiple choice. Zoals hieronder al aangegeven is testen multiple choice vragen je vaardigheden om bepaalde theoretische vraagstukken toe te passen totaal niet. Enkel en alleen feitjes.

Overigens heb je op een reguliere universiteit helemaal niet onbeperkte tentamenmogelijkheden, er bestaat namelijk zoiets als een bsa, een bachelor in 5 en/of master in 2, en bovendien vervallen vakken na een bepaalde tijd.

Maar blijkbaar wil jij alleen maar positieve bijdragen, dus veel succes op de ou.
pi_156577983
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 18:01 schreef HSG het volgende:

[..]

Bovendien krijg je op de regulieren universiteiten ook grotendeels gesloten vragen want je moet niet denken dat een docent de tijd heeft om b.v. meer dan 300 tentamens na te gaan kijken met alleen maar open vragen.
Oja? Ik heb tijdens mijn studie op 1 tentamen van een keuzevak na alleen maar tentamens met casusposities gehad. En dat zijn altijd lange antwoorden wat veel nakijkwerk vergt van professoren.
pi_156580380
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 18:01 schreef HSG het volgende:

[..]

Ook op de OU krijg je open vragen en het gaat er om dat je de stof snapt. Bovendien krijg je op de regulieren universiteiten ook grotendeels gesloten vragen want je moet niet denken dat een docent de tijd heeft om b.v. meer dan 300 tentamens na te gaan kijken met alleen maar open vragen.
Ik heb ooit één tentamen gehad waarbij meer dan 10% gesloten vragen waren. Toch heb ik 52 vakken aan een Nederlandse universiteit behaald (aan een handvol faculteiten) en minstens net zo veel tentamens. Voor de 51 andere vakken waren de tentamens niet van dien aard dat ze door een computer zouden kunnen worden nagekeken. Gelukkig maar. Anders had ik net zo goed mijn bul bij een pakje boter kunnen halen.

Als je een vraag stelt, heb je altijd kans dat de antwoorden niet in je straatje passen. Als dat je niet zint, moet je de vraag niet stellen, zeker niet op FOK!.
pi_156580785
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 21:55 schreef Arthos het volgende:

[..]

Ik heb ooit één tentamen gehad waarbij meer dan 10% gesloten vragen waren. Toch heb ik 52 vakken aan een Nederlandse universiteit behaald (aan een handvol faculteiten) en minstens net zo veel tentamens. Voor de 51 andere vakken waren de tentamens niet van dien aard dat ze door een computer zouden kunnen worden nagekeken. Gelukkig maar. Anders had ik net zo goed mijn bul bij een pakje boter kunnen halen.

Als je een vraag stelt, heb je altijd kans dat de antwoorden niet in je straatje passen. Als dat je niet zint, moet je de vraag niet stellen, zeker niet op FOK!.
Stel je doet een technische studie op de universiteit en je volgt bijvoorbeeld het vak programmeren met JAVA. Hoe zal het tentamen dan zijn? Op het hbo moet je meestal een opdracht inleveren.
pi_156580998
20 jaar geleden had je op de gewone Universiteit al digitale tentamens. Wat is daar raar aan?
pi_156581780
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 22:09 schreef HSG het volgende:

[..]

Stel je doet een technische studie op de universiteit en je volgt bijvoorbeeld het vak programmeren met JAVA. Hoe zal het tentamen dan zijn? Op het hbo moet je meestal een opdracht inleveren.
Toevallig heb ik een paar keer geassisteerd bij dergelijke vakken. De tentaminering bestaat (op mijn universiteit) uit een schriftelijk tentamen en meerdere opdrachten met verslagen door het semester heen. Het runnen van een programma (bij de opdrachten) met test cases is maar een klein deel van het nakijken. De rest (beoordeling op basis van de al dan niet fatale fouten die gemaakt zijn in de code, en de onderbouwing daarvan in het verslag) blijft mensenwerk.
pi_156583031
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 22:46 schreef Arthos het volgende:

[..]

Toevallig heb ik een paar keer geassisteerd bij dergelijke vakken. De tentaminering bestaat (op mijn universiteit) uit een schriftelijk tentamen en meerdere opdrachten met verslagen door het semester heen. Het runnen van een programma (bij de opdrachten) met test cases is maar een klein deel van het nakijken. De rest (beoordeling op basis van de al dan niet fatale fouten die gemaakt zijn in de code, en de onderbouwing daarvan in het verslag) blijft mensenwerk.
En hoe ziet het schriftelijk tentamen eruit?
pi_156583854
quote:
0s.gif
Op zaterdag 3 oktober 2015 23:31 schreef HSG het volgende:

[..]

En hoe ziet het schriftelijk tentamen eruit?
(Open) inzichtvragen en programmeervragen. Daar geldt hetzelfde voor.
pi_156588382
quote:
0s.gif
Op zondag 4 oktober 2015 00:02 schreef Arthos het volgende:

[..]

(Open) inzichtvragen en programmeervragen. Daar geldt hetzelfde voor.
Vragen zoals?
pi_156623438
Dit zijn mijn ervaringen. (Had mijn eigen thread, maar deze werd verwijderd.)

- Tentamens zijn eerst zelf om in te plannen maar dit veranderd al snel tot op het punt dat jouw keuze van vakken afhankelijk wordt gesteld van de beschikbare tentamendata. En als je niet oppast dan sluiten de voorgeschreven tentamendata van twee modules elkaar uit. Dan heb je dus geen tweede tentamenkans, of zelfs maar een eerste kans. Dit wordt verder bemoeilijkt door de beschikbare plaatsen op de tentamencentra.

- De studielast van de modules is vanaf dag één onredelijk. Ze willen al gauw dat je een heel studieboek uit je hoofd leert - verbatim. Dat is dus een studieboek van 300+ bladzijdes, een werkboek, aanvullende teksten en wat voor verplichte materie ze nog meer hebben bedacht. (Dus veel meer dan reguliere universitaire studenten.) Dit moet je dan niet alleen allemaal kennen, maar ook kunnen toepassen. Meestal richt je je maar op het werkboek en hoop je dat dit voldoende is.

- De begeleiding wordt gekenmerkt door summiere antwoorden van laconieke docenten. Mocht je denken dat ze enige interesse naar jou zullen tonen, dan zal je worden teleurgesteld. Je bent dus grotendeels aangewezen op jezelf.

- Afwijkingen zijn niet mogelijk. Mocht je eens niet uitkomen met een bepaalde tentamendatum, studiebijeenkomst of andere afspraak. Zie maar eens door die ongeïnteresseerde bureaucratie te komen, want je bent niet meer dan een studentnummer en je dient schijnbaar je plaats te kennen.

Maakt niet uit als je tot nu toe alles perfect hebt kunnen regelen, weinig tot geen aanspraak hebt gemaakt op hun voorzieningen en een goede student bent. Het standaardantwoord is: zoek het maar uit. (Al dan niet in deze woorden.) Dus reken op vertraging, vertraging en nog meer vertraging.

- Echo-kamer bureaucratie: dit antwoord krijg je niet alleen van de betrokken docenten maar ook de verschillende lagen van de bureaucratie binnen de Open Universiteit. In mijn ervaring wordt er zelfs niet inhoudelijk ingegaan op de aangedragen argumenten. Ze herhalen hun antwoord alleen: 'zoek het maar uit'. :')

- De helpdesk was toen ik net begon nog behulpzaam en vriendelijk. Nu krijg je het gevoel dat je een nonvaleur bent die ze zo snel mogelijk moeten afpoeieren. Je krijgt een bits antwoord waar net niet de minachting vanaf druipt.

- Andere behandeling als je een masterstudent bent? Mocht je denken dat dit anders wordt als je langer hebt gestudeerd en note bene aan het einde van je masteropleiding staat. Je loopt maar die studievertraging op, of betaald extra/dubbel, want je zoekt het maar uit. _O-

Het begrip 'coulance' komt schijnbaar in hun lexicon niet voor, en ze zijn heilig overtuigd van hun eigen gelijk. Dus als je verwacht dat deze zogenaamde 'flexibele' opleidingen inderdaad flexibel van aard zijn, dan zal je worden teleurgesteld. Jouw individuele studiebehoeften zijn niet meer dan een bijkomstigheid.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 08:38:57 #24
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_156634264
nvao.net daar kun je de beoordelingsrapporten vinden van alle officiële opleidingen als het goed is.
pi_156634330
quote:
0s.gif
Op maandag 5 oktober 2015 19:09 schreef NarcistischeCynicus het volgende:
- Tentamens zijn eerst zelf om in te plannen maar dit veranderd al snel tot op het punt dat jouw keuze van vakken afhankelijk wordt gesteld van de beschikbare tentamendata.
Je bedoelt dat in het begin ben je daar vrij in en ineens gaan zij dat bepalen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop