abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156518814
Afgelopen week ontdekten wij ineens een vochtplek naast een stopcontact in de keuken. Het zit in een binnenmuur tussen keuken en badkamer (appartement). Stevig balen natuurlijk maar we waren ook verbaasd aangezien daar geen waterleidingen lopen. De stroom is 2 jaar geleden aangelegd toen we hier introkken en een nieuwe keuken hebben laten plaatsen.

We hebben de plint onder de keukenkastjes verwijderd en ontdekten daar grotere vochtplekken die lijken te onstaan door opstijgend / optrekkend vocht. Onder deze muur in de kruipruimte loopt er geen muur door maar volgens staan er wel plaatselijk kolommen onder die muur.

Ik kan op sommige plekken achter het laminaat de isolerende onderlaag onder het laminaat optillen en dan voel ik hier en daar ook vocht op de vloer. In de hoek waar de vloer overgaat in de muur dus. Ook zie ik daar een 'scheur' in de muur (volgens mij waar twee betonplaten tegen elkaar aansluiten) en daar lijkt zoutvorming rondomheen te zijn ontstaan. Zie ook de foto's hieronder.
De leidingen zijn wel allemaal droog dus het lijkt niet uit lekkage te ontstaan.

Ik lees op internet dingen zoals vocht dat zich vaker bij stopcontacten gaat manifesteren als daar de verkeerde mortel is gebruikt (de makkelijkste uitweg) maar dat is dan een gevolg en niet de oorzaak? Ook lees ik dingen over niet ademende pleister waardoor de muur niet kan transpireren. Wij hebben wel alles opnieuw laten stucen toen we er goed 2 jaar geleden in trokken.

Moet ik de oorzaak in de fundering zoeken en dus gaan denken aan een oplossing als impregneren of injecteren? Dan zou het wellicht een zaak voor de VVE worden. Of is het eerder verkeerd stucwerk of iets dergelijks?

Fotos:

Symptoom rondom stopcontact

Duidelijke vochtplekken in de hoek onder de keuken, hier recht boven - boven het aanrechtblad zit het bewuste stopcontact.

Zoutvorming en scheurvorming?? Lijkt een kier in de muur waar betonblokken op elkaar aansluiten.

Alvast bedankt voor jullie verhelderende inzichten :D
pi_156519114
Misschien een lekkende kitvoeg in de badkamer? Vocht als dit kan meerdere oorzaken hebben en ik zou als ik jou was alle mogelijke oorzaken 1 voor 1 proberen te elimineren. Uiteindelijk komt je wel tot de juiste oplossing.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_156519210
Tja die kitvoeg heb ik gelijk gecontroleerd en er lijkt op het oog niets mis mee te zijn. Dan zou het ook wel flink nat worden als ik aan de andere kant van de muur een vochtige vloer krijg. Ik heb helaas geen inspectieluikje bij het bad dus ik kan er verder niet onder kijken.
pi_156519223
En onder je vloer? Heb je daar vocht?
pi_156519864
Volgens mij niet, ik kan er niet echt onder komen. Ik voel wel op twee plekjes - circa een meter / anderhalf van de muur vandaan - een kleine bolling onder het laminaat. Ik dacht eerst altijd dat het gewoon slecht gelegd was, onder spanning of stukje ondervloer dubbel ofzo, maar twijfel nu wel of het niet plaatselijk vocht is wat door de ondervloer opgezogen wordt. De twee bollingen zijn hooguit 15cm lang en voel je alleen op blote voeten, met schoenen aan merk je het niet.
pi_156519882
Ik bedoel letterlijk onder de vloer he, dus kruipruimte. Of kan je daar niet onder?
pi_156519895
Hoe diep zit het grondwater ?
pi_156520676
Grondwater, geen idee hoe diep dat hier zit. We zitten wel met het balkon aan water, weet niet of dat uitmaakt.
De kruipruimte is vochtig ja, daar ben ik een keer doorheen gemoeten voor een tv-kabel en de grond leek bruin klei-achtig zand en voelde vochtig aan maar niet zo erg dat het modderig werd.
pi_156520892
Maar je hebt dus waarschijnlijk optrekkend vocht en bent niet even je kruipruimte in gegaan om te kijken hoe het er daar uit ziet? :P
pi_156521080
Nee nog niet omdat ik dus las dat het zelden een probleem is dat vanaf de grond komt, maar eerder gezocht moet worden in slechte ventilatie, verkeerde bouwmaterialen etc. Kan natuurlijk de verkeerde bronnen gelezen hebben en dat het alsnog via een kolom in de kruipruimte omhoog komt. Maar ik las dus op diverse plaatsen dat optrekkend vocht niet bestaat en ben daarom niet eerst de kruipruimte in gegaan. Het is nogal een crime om daar in de kruipruimte bij te komen :D
  donderdag 1 oktober 2015 @ 13:37:28 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156521196
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:32 schreef pwmh82 het volgende:
Nee nog niet omdat ik dus las dat het zelden een probleem is dat vanaf de grond komt, maar eerder gezocht moet worden in slechte ventilatie, verkeerde bouwmaterialen etc. Kan natuurlijk de verkeerde bronnen gelezen hebben en dat het alsnog via een kolom in de kruipruimte omhoog komt. Maar ik las dus op diverse plaatsen dat optrekkend vocht niet bestaat en ben daarom niet eerst de kruipruimte in gegaan. Het is nogal een crime om daar in de kruipruimte bij te komen :D
Begin in de kruipruimte te onderzoeken ^O^
Het kan wel een crime zijn, maar niet onmogelijk :P
pi_156522356
Ik zal mezelf nog eens erin wurmen. Nog tips waarop te letten, behalve of de muur / kolom daar beneden vochtig aanvoelt?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:01:51 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156522702
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:46 schreef pwmh82 het volgende:
Ik zal mezelf nog eens erin wurmen. Nog tips waarop te letten, behalve of de muur / kolom daar beneden vochtig aanvoelt?
Ja, laat iemand de wacht houden bij het kruipluik.
En neem een fototoestel mee.
pi_156523090
Beste,

Als er aan de andere kant een badkamer zit, dan komt de lekkage vanuit de badkamer. Is de kit nog goed? het kunnen overigens ook geknapte voegen zijn die water doorlaten.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:54:21 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156523813
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:23 schreef wreeek het volgende:
Beste,

Als er aan de andere kant een badkamer zit, dan komt de lekkage vanuit de badkamer. Is de kit nog goed? het kunnen overigens ook geknapte voegen zijn die water doorlaten.
quote:
Tja die kitvoeg heb ik gelijk gecontroleerd en er lijkt op het oog niets mis mee te zijn.
pi_156524607
Aan een probleem in de betonvoeg in de badkamer had ik nog niet gedacht, enkel aan de kitnaad. We hebben wel een tijdje een gebarsten betonvoeg gehad in de badkamer. Maar dat was ruim boven de badkuip in een verticale muur, zou daar zoveel water doorheen kunnen kruipen? Nee toch? Die betonvoeg is inmiddels gedicht overigens.
pi_156525973
Op de eerste foto lijkt het mij toch echt dat er af en toe water druppelt uit de elektra-pijp van dat stopcontact.
Misschien kun je daar eens in de lasdoos checken en beredeneren waar die pijp vandaan komt. (Van iets hoger in de badkamer?)
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_156535112
Het lek is boven! Nou ja eerder beneden want ik heb ontdekt dat het probleem lijkt te ontstaan in het fonteintje van het toilet. Die zit naast de badkamer ook aan de andere kant van de keukenmuur. Alleen het toilet zit verder naar 'links' dan waar het probleem zichtbaar is, dat is namelijk uiterst rechts op de muur tot ongeveer 1m naar links. Het toilet zit pas op 2 meter naar links.
Het water lijkt zich dus onder langs de vloer een weg richting laagste punt te zoeken en daar via de muur weer omhoog te willen.

Ik ben in de kruipruimte geweest en heb een paar foto's gemaakt. Er zit helemaal geen muur onder de muur waar het probleem in zit, zelfs geen kolommen.

De eerste foto is ongeveer onder de keuken thv het toilet, gericht naar de zijmuur van het appartement. Dus eigenlijk in de lengterichting van de binnenmuur waarlangs dit probleem zich voordoet.

De volgende foto is de zijmuur, de muur waarop de muur met vochtplekken aansluit. Het stopcontact zit hier een meter of twee recht boven boven in de muur die hier haaks op staat.

De laatste foto is een close-up van waar de afvoer van het fonteintje door de isolatie de kruipruimte in komt (linker buis). Zodra je de kraan opent, komt er water aan de buitenkant van de afvoer langs en de glaswol die je nog net rondom de afvoer door de isolatie ziet komen is zeiknat.

We gebruiken het fonteintje nu tijdelijk niet meer en laten een loodgieter komen. Ik vraag me alleen af of het vanzelf voldoende zal gaan drogen. Vanuit de kruipruimte kan ik het ook niet echt drogen omdat alles vol piepschuim blokken zit.

Iemand tips hoe het verder optrekken te voorkomen zonder dat de hele vloer eruit moet? Ik heb alles doorgelegd namelijk...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')