Afgelopen week ontdekten wij ineens een vochtplek naast een stopcontact in de keuken. Het zit in een binnenmuur tussen keuken en badkamer (appartement). Stevig balen natuurlijk maar we waren ook verbaasd aangezien daar geen waterleidingen lopen. De stroom is 2 jaar geleden aangelegd toen we hier introkken en een nieuwe keuken hebben laten plaatsen.
We hebben de plint onder de keukenkastjes verwijderd en ontdekten daar grotere vochtplekken die
lijken te onstaan door opstijgend / optrekkend vocht. Onder deze muur in de kruipruimte loopt er geen muur door maar volgens staan er wel plaatselijk kolommen onder die muur.
Ik kan op sommige plekken achter het laminaat de isolerende onderlaag onder het laminaat optillen en dan voel ik hier en daar ook vocht op de vloer. In de hoek waar de vloer overgaat in de muur dus. Ook zie ik daar een 'scheur' in de muur (volgens mij waar twee betonplaten tegen elkaar aansluiten) en daar lijkt zoutvorming rondomheen te zijn ontstaan. Zie ook de foto's hieronder.
De leidingen zijn wel allemaal droog dus het lijkt niet uit lekkage te ontstaan.
Ik lees op internet dingen zoals vocht dat zich vaker bij stopcontacten gaat manifesteren als daar de verkeerde mortel is gebruikt (de makkelijkste uitweg) maar dat is dan een gevolg en niet de oorzaak? Ook lees ik dingen over niet ademende pleister waardoor de muur niet kan transpireren. Wij hebben wel alles opnieuw laten stucen toen we er goed 2 jaar geleden in trokken.
Moet ik de oorzaak in de fundering zoeken en dus gaan denken aan een oplossing als impregneren of injecteren? Dan zou het wellicht een zaak voor de VVE worden. Of is het eerder verkeerd stucwerk of iets dergelijks?
Fotos:
Symptoom rondom stopcontact
![ehk6qx.jpg]()
Duidelijke vochtplekken in de hoek onder de keuken, hier recht boven - boven het aanrechtblad zit het bewuste stopcontact.
![2622syp.jpg]()
Zoutvorming en scheurvorming?? Lijkt een kier in de muur waar betonblokken op elkaar aansluiten.
![10pwwwo.jpg]()
Alvast bedankt voor jullie verhelderende inzichten