abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156451807
Dag mensen,

Mijn gasoven maakt geen gebruik van bovenwarmte en beschikt niet over een grillfunctie. Nu is dit voor dingen als ovenschotels niet zo'n probleem, quiches lukken ook altijd en mijn pizza's hebben de meest knapperige bodem ooit maar ik wil ook graag bakken in dit ding.

Koekjes verbranden aan de onderkant voordat ze bovenop bruin zijn, afbakbroodjes bakken niet egaal af en brood bolletjes rijzen voor geen meter in de oven ;( Groter geschud heb ik tot nu toe niet durven te testen.

Zijn er meer mensen met een soortgelijke oven en/of een soortgelijk probleem? Ik heb wat gegoogeld maar heel veel verder dan 'goed voorverwarmen' ben ik niet gekomen. Als iemand tips of suggesties heeft hoor ik dat graag. :)
pi_156452000
Nieuwe oven aanschaffen met onder en bovenwarmte. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_156452139
Afbakbroodjes kun je halverwege omdraaien.
We komen hard, zo hard.
pi_156452368
Extra plaat er tussen doen.
pi_156455260
Geen geld voor

Ja die wel maar met iets als cake wordt het lastig

Ik zal kijken of ik voor deze oven (afwijkende maat) een extra bakplaat kan vinden, lijkt me het proberen waard :)
pi_156456789
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 16:57 schreef VGA4xZoom het volgende:

Zijn er meer mensen met een soortgelijke oven en/of een soortgelijk probleem? Ik heb wat gegoogeld maar heel veel verder dan 'goed voorverwarmen' ben ik niet gekomen. Als iemand tips of suggesties heeft hoor ik dat graag. :)
Dat is ook wel een goeie tip. Warmte gaat vanzelf omhoog namelijk, en zo'n gasvlam geeft snel teveel directe warmte, en niet alleen aan de onderkant. Dus hoog opstoken, baksel erin zetten, en met laag vuur temperatuur laten behouden/iets laten afzakken. Dat gaat heel langzaam hoor, en voor het bakresultaat is het helemaal niet slecht, vaak zelfs beter.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156459999
Uit eigen ervaring zijn dit geen fijne ovens om in te bakken.. Heb een gasoven die alleen onder warmte heeft ( zit wel een spiraal in maar die is kapot), precies dezelfde problemen dunne pizza gaat wel, maar een hartige taart verbrand aan de onderkant en bovenin is die nog zacht/rauwig (spinazie taart deeg). Extra plaat al geprobeerd zodra die plaat goed warm was ging die onder alleen maar harder. Omdraaien helpt wel maar dat is totaal niet praktisch voor heel veel dingen. Het heel laag en traag wat Weltschmerz zegt is de enige oplossing die ik gevonden heb, een spinazie taart doet er dan wel bijna 2 uur over...
  maandag 28 september 2015 @ 22:12:21 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_156460784
Koop zo'n klein oventje van 100 euro. Kun je alles is bakken wat je wilt, behalve veel koekjes tegelijk.
pi_156466758
Volgens mij hadden wij zo'n oven thuis vroeger, toch vaak genoeg mee gebakken. De warme lucht stijgt toch gewoon naar boven in de gesloten oven?
pi_156467047
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 21:47 schreef mytec het volgende:
Uit eigen ervaring zijn dit geen fijne ovens om in te bakken.. Heb een gasoven die alleen onder warmte heeft ( zit wel een spiraal in maar die is kapot), precies dezelfde problemen dunne pizza gaat wel, maar een hartige taart verbrand aan de onderkant en bovenin is die nog zacht/rauwig (spinazie taart deeg). Extra plaat al geprobeerd zodra die plaat goed warm was ging die onder alleen maar harder. Omdraaien helpt wel maar dat is totaal niet praktisch voor heel veel dingen. Het heel laag en traag wat Weltschmerz zegt is de enige oplossing die ik gevonden heb, een spinazie taart doet er dan wel bijna 2 uur over...
Dat is niet wat ik zeg. Ik heb er ook eentje en ik gebruik hem vooral graag omdat hij lekker heet kan. Hij is ook heel goed in zachtjes, het punt met die dingen is dat ze heel erg lastig zijn in het middengebied, zeg een halfuurtje op 200+, omdat die rechtstreekse stralingswarmte van de hoge vlam snel het dichtstbijzijnde doet verbranden. Niet alleen de onderkant, als je iets in een schaal zet en je geeft veel gas bij verbrandt de bovenkant ook.

Dus je moet dat een beetje uitvogelen, waarbij je vrij heet moet beginnen zodat je de vlam niet zo hoog hoeft te zetten. Ik heb er meestal nog wel een plaat tussen trouwens, die hoort bij de oven en is behoorlijk zwaar. Dan kun je ook nog even uitproberen het rooster hoger te zetten. Dan moet je tussendoor vaak ook nog even corrigeren, alleen als je moet corrigeren dat die al een stuk te koud is heb je een probleem, omdat je de vlam niet te hoog kunt zetten. Dus als ik iets maak wat een half uur op 220 moet, dan verwarm ik voor tot 240, als je het erin zet is ie al 230, en dan laat ik hem met lage vlam langzaam afkoelen tot 210 of nog iets lager. Ik bak nooit koekjes, maar volgens mij heb je best wat speelruimte, het gaat immers om de warmte van het baksel, van binnen en van buiten, en is een half uur op precies 210 graden niet de enige manier om dat te bereiken.

Dus ja, lastiger, maar niet ondoenlijk denk ik.
pi_156467064
Bij Heel Holland Bakt bakten ze laatst iets met een krant eronder, misschien is dat wat?
pi_156467154
Ik heb ook zo'n oven gehad en je kunt er best veel in bakken. De truc is om alles zo hoog mogelijk in de oven te plaatsen, want bovenin is de warmte beter verdeeld en gaart alles gelijkmatiger. Soms moet je dan ook een iets langere baktijd aanhouden dan in het recept staat.

Het blijft wel lastig om een mooie bruine/krokante bovenkant op baksels te krijgen. Bij broden e.d. is dat niet echt een groot probleem, want hoewel de broden er aan de bovenkant wat bleker uitzien dan je gewend bent, smaken ze gewoon goed. Voor baksels die echt lelijk of minder lekker worden zonder bruin/krokant laagje biedt een crème brûlée brander nog wel eens uitkomst.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_156467178
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg. Ik heb er ook eentje en ik gebruik hem vooral graag omdat hij lekker heet kan. Hij is ook heel goed in zachtjes, het punt met die dingen is dat ze heel erg lastig zijn in het middengebied, zeg een halfuurtje op 200+, omdat die rechtstreekse stralingswarmte van de hoge vlam snel het dichtstbijzijnde doet verbranden. Niet alleen de onderkant, als je iets in een schaal zet en je geeft veel gas bij verbrandt de bovenkant ook.

Dus je moet dat een beetje uitvogelen, waarbij je vrij heet moet beginnen zodat je de vlam niet zo hoog hoeft te zetten. Ik heb er meestal nog wel een plaat tussen trouwens, die hoort bij de oven en is behoorlijk zwaar. Dan kun je ook nog even uitproberen het rooster hoger te zetten. Dan moet je tussendoor vaak ook nog even corrigeren, alleen als je moet corrigeren dat die al een stuk te koud is heb je een probleem, omdat je de vlam niet te hoog kunt zetten. Dus als ik iets maak wat een half uur op 220 moet, dan verwarm ik voor tot 240, als je het erin zet is ie al 230, en dan laat ik hem met lage vlam langzaam afkoelen tot 210 of nog iets lager. Ik bak nooit koekjes, maar volgens mij heb je best wat speelruimte, het gaat immers om de warmte van het baksel, van binnen en van buiten, en is een half uur op precies 210 graden niet de enige manier om dat te bereiken.

Dus ja, lastiger, maar niet ondoenlijk denk ik.
Ok zo, ja ik denk dat de oven hier een apart geval is, want volgens mij is mijn oven altijd even warm ( oud barrel, helaas huurhuis).
pi_156467453
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 09:23 schreef mytec het volgende:

[..]

Ok zo, ja ik denk dat de oven hier een apart geval is, want volgens mij is mijn oven altijd even warm ( oud barrel, helaas huurhuis).
Niet elk oud barrel is hetzelfde natuurlijk, ik heb er speciaal een genomen omdat ze erg heet kunnen worden en er veel in kan en omdat ik al een elektrische combi had. Ze zijn ook best gewild hoor, er is niet heel makkelijk aan te komen, maar dat zal ook vanwege het uiterlijk zijn. Wel heb ik het idee dat zo'n grote bak hete lucht een mooiere garing kan geven dan een elektrisch oventje.

Je moet ze alleen niet bedienen alsof het een elektrische oven is, dat is toch meer een gemaksprodukt van na de jaren 50. Instellen, en dan niet meer naar omkijken omdat het zo in het recept stond en die oven de temperatuur precies constant houdt en gelijkmatig energie bij geeft is niet hoe zo'n ding werkt. Een vriend van mij had ook zo'n ding, en die deed er diepvriespizza's in zonder voorverwarmen, en die waren volgens hem dan perfect na een kwartiertje. Nou is dat voor mij niet zo interessant, ze hebben blijkbaar naast moeilijkheden ook mogelijkheden en moet je er gewoon anders mee omgaan.
pi_156504774
Bedankt voor het meedenken allemaal en voor de uitgebreide beschrijving Weltschmerz. ^O^

Ik ga vrijdag die oven op verschillende manieren met cake uittesten; temperatuur aanpassen zoals beschreven, baksels hoog in de oven, plaat eronder etc. Er is vast wel iets lekkers van te maken.
pi_156519564
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 19:59 schreef VGA4xZoom het volgende:
Bedankt voor het meedenken allemaal en voor de uitgebreide beschrijving Weltschmerz. ^O^

Ik ga vrijdag die oven op verschillende manieren met cake uittesten; temperatuur aanpassen zoals beschreven, baksels hoog in de oven, plaat eronder etc. Er is vast wel iets lekkers van te maken.
Het uitvogelen was meer moeite dan het opschrijven. Ik had hier lang geleden eens een topic gemaakt met de titel 'hoe werkt een oven?' en toen werd ik uitgelachen. Een oven was overal even heet, terwijl ik nou juist wilde weten hoe de warmte binnen een over verandert met gas omhoog en hoe die varieerde met de plek in de oven.

Waar je overigens wel om moet denken bij het experimenteren is dat elke keer dat je kijkt hoe het gaat en de deur open doet, de oven weer behoorlijk afkoelt, zeker als je er lang over doet voordat de deur weer dicht gaat. Dat gaat zomaar met 5 a 10 graden per keer. Dus als iets niet opschiet en je kijkt de hele tijd of het eindelijk al klaar is, duurt het daardoor een stuk langer.
pi_156519800
quote:

Je kan steevast een pizzasteen onderin hebben, en dat wat je bakt hoger.

Pizzastenen zijn er voor gemaakt warmte te absorberen en verdelen. Op die manier krijg je een gelijkmatige en stabiele temperatuur.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:53:29 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156522504
Je zou een pizzasteen of een stel bakstenen op de bodem kunnen leggen, die zorgen ervoor dat de warmte in je oven vooral warme lucht is en de stralingswarmte van de hete bodemplaat weg is.
Wat LHO ook zegt.
Had dit probleem vroeger ook met mijn oeroudetnagasoven. Eigenlijk is een gasoven gewoon K
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156522668
quote:

Tip van een bakker met 25 jaar ervaring(ik niet). Iets lagere temperatuur en langer bakken, is vaak een oplossing. je kunt ook heel heet voorverwarmen en dan het gas laag zetten. Hij zei zelf dat je elke oven sowieso moet leren kennen.

Die extra plaat ertussen vind ik ook een goed idee trouwens.je moet de stralingswarmte een beetje tegengaan én de rest goed verdelen. Kan op al deze manieren.
Whatever...
pi_156555838

Geslaagde sinaasappel/speculaas cakejes! *O*

Cake hoog in de oven, bakplaat onderin, oven maximaal voorverwarmd en op 150 gezet toen de cakejes erin gingen. Ze hadden 20/25 minuten ervoor nodig om gaar te worden maar zijn gelukkig niet droog geworden. Bruin zijn ze aan de bovenkant niet geworden maar ze zijn goed gerezen.

Ik ga nu opzoek naar een brood-/pizzasteen, ik ben benieuw wat dat voor invloed gaat hebben op mijn baksels.

Bedankt allen ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')