Dat is ook wel een goeie tip. Warmte gaat vanzelf omhoog namelijk, en zo'n gasvlam geeft snel teveel directe warmte, en niet alleen aan de onderkant. Dus hoog opstoken, baksel erin zetten, en met laag vuur temperatuur laten behouden/iets laten afzakken. Dat gaat heel langzaam hoor, en voor het bakresultaat is het helemaal niet slecht, vaak zelfs beter.quote:Op maandag 28 september 2015 16:57 schreef VGA4xZoom het volgende:
Zijn er meer mensen met een soortgelijke oven en/of een soortgelijk probleem? Ik heb wat gegoogeld maar heel veel verder dan 'goed voorverwarmen' ben ik niet gekomen. Als iemand tips of suggesties heeft hoor ik dat graag.
Dat is niet wat ik zeg. Ik heb er ook eentje en ik gebruik hem vooral graag omdat hij lekker heet kan. Hij is ook heel goed in zachtjes, het punt met die dingen is dat ze heel erg lastig zijn in het middengebied, zeg een halfuurtje op 200+, omdat die rechtstreekse stralingswarmte van de hoge vlam snel het dichtstbijzijnde doet verbranden. Niet alleen de onderkant, als je iets in een schaal zet en je geeft veel gas bij verbrandt de bovenkant ook.quote:Op maandag 28 september 2015 21:47 schreef mytec het volgende:
Uit eigen ervaring zijn dit geen fijne ovens om in te bakken.. Heb een gasoven die alleen onder warmte heeft ( zit wel een spiraal in maar die is kapot), precies dezelfde problemen dunne pizza gaat wel, maar een hartige taart verbrand aan de onderkant en bovenin is die nog zacht/rauwig (spinazie taart deeg). Extra plaat al geprobeerd zodra die plaat goed warm was ging die onder alleen maar harder. Omdraaien helpt wel maar dat is totaal niet praktisch voor heel veel dingen. Het heel laag en traag wat Weltschmerz zegt is de enige oplossing die ik gevonden heb, een spinazie taart doet er dan wel bijna 2 uur over...
Ok zo, ja ik denk dat de oven hier een apart geval is, want volgens mij is mijn oven altijd even warm ( oud barrel, helaas huurhuis).quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg. Ik heb er ook eentje en ik gebruik hem vooral graag omdat hij lekker heet kan. Hij is ook heel goed in zachtjes, het punt met die dingen is dat ze heel erg lastig zijn in het middengebied, zeg een halfuurtje op 200+, omdat die rechtstreekse stralingswarmte van de hoge vlam snel het dichtstbijzijnde doet verbranden. Niet alleen de onderkant, als je iets in een schaal zet en je geeft veel gas bij verbrandt de bovenkant ook.
Dus je moet dat een beetje uitvogelen, waarbij je vrij heet moet beginnen zodat je de vlam niet zo hoog hoeft te zetten. Ik heb er meestal nog wel een plaat tussen trouwens, die hoort bij de oven en is behoorlijk zwaar. Dan kun je ook nog even uitproberen het rooster hoger te zetten. Dan moet je tussendoor vaak ook nog even corrigeren, alleen als je moet corrigeren dat die al een stuk te koud is heb je een probleem, omdat je de vlam niet te hoog kunt zetten. Dus als ik iets maak wat een half uur op 220 moet, dan verwarm ik voor tot 240, als je het erin zet is ie al 230, en dan laat ik hem met lage vlam langzaam afkoelen tot 210 of nog iets lager. Ik bak nooit koekjes, maar volgens mij heb je best wat speelruimte, het gaat immers om de warmte van het baksel, van binnen en van buiten, en is een half uur op precies 210 graden niet de enige manier om dat te bereiken.
Dus ja, lastiger, maar niet ondoenlijk denk ik.
Niet elk oud barrel is hetzelfde natuurlijk, ik heb er speciaal een genomen omdat ze erg heet kunnen worden en er veel in kan en omdat ik al een elektrische combi had. Ze zijn ook best gewild hoor, er is niet heel makkelijk aan te komen, maar dat zal ook vanwege het uiterlijk zijn. Wel heb ik het idee dat zo'n grote bak hete lucht een mooiere garing kan geven dan een elektrisch oventje.quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:23 schreef mytec het volgende:
[..]
Ok zo, ja ik denk dat de oven hier een apart geval is, want volgens mij is mijn oven altijd even warm ( oud barrel, helaas huurhuis).
Het uitvogelen was meer moeite dan het opschrijven. Ik had hier lang geleden eens een topic gemaakt met de titel 'hoe werkt een oven?' en toen werd ik uitgelachen. Een oven was overal even heet, terwijl ik nou juist wilde weten hoe de warmte binnen een over verandert met gas omhoog en hoe die varieerde met de plek in de oven.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:59 schreef VGA4xZoom het volgende:
Bedankt voor het meedenken allemaal en voor de uitgebreide beschrijving Weltschmerz.![]()
Ik ga vrijdag die oven op verschillende manieren met cake uittesten; temperatuur aanpassen zoals beschreven, baksels hoog in de oven, plaat eronder etc. Er is vast wel iets lekkers van te maken.
Je kan steevast een pizzasteen onderin hebben, en dat wat je bakt hoger.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:59 schreef VGA4xZoom het volgende:
Bedankt voor het meedenken allemaal en voor de uitgebreide beschrijving Weltschmerz.![]()
Ik ga vrijdag die oven op verschillende manieren met cake uittesten; temperatuur aanpassen zoals beschreven, baksels hoog in de oven, plaat eronder etc. Er is vast wel iets lekkers van te maken.
Tip van een bakker met 25 jaar ervaring(ik niet). Iets lagere temperatuur en langer bakken, is vaak een oplossing. je kunt ook heel heet voorverwarmen en dan het gas laag zetten. Hij zei zelf dat je elke oven sowieso moet leren kennen.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:59 schreef VGA4xZoom het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |