Vlaanderen.quote:Op zondag 27 september 2015 00:22 schreef dimmak het volgende:
Schotland, Catelonie, Friesland. Who's next?
Alleen tegen Limburg of Groningen, tenzij je bijbetaalt of een volle spaarkaart hebt.quote:Op zondag 27 september 2015 00:37 schreef dimmak het volgende:
[..]
Kunnen we die ruilen voor Friesland?
Madrid zal gewoon doen wat ze altijd doen, negeren.quote:Op zondag 27 september 2015 01:06 schreef Childofthe90s het volgende:
Ik zie Spanje Catalonië nog niet zo snel loslaten, ook niet bij een zeer eenduidige uitslag. Ook zie ik de Catalanen de wapens niet oppakken zoals in Oekraïne/Syrië, er is immers ook geen enkel land dat wapens gaat leveren aan Catalonië. Massale protesten, mogelijk, maar zie het niet verder gaan dan dat. De andere EU landen zullen zich ook niet willen bemoeien met dit vraagstuk, omdat ze er allemaal mee te maken kunnen krijgen (Schotland, Frans Baskenland, Beieren, Vlaanderen, Noord-Italië, noem maar op).
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als vreedzame protesten worden neergeslagen, dan kunnen de andere landen niet langer hun mond houden. Vooral de Europese Commissie zal een grote mond hebben, zij proberen met hun regiobeleid de natiestaten te verzwakken. Nog een optie: guerilla ETA/IRA/PKK-style.
Als Catalonie een eigen munt gaat invoeren, eigen wetten gaat opstellen, eigen belastingen gaat heffen en geen betalingen doet aan de Spaanse overheid, dan is het niet zo zeer de vraag of de Catalanen de wapens oppakken, dan is het de vraag of de Spaanse overheid de wapens pakt.quote:Op zondag 27 september 2015 01:06 schreef Childofthe90s het volgende:
Ik zie Spanje Catalonië nog niet zo snel loslaten, ook niet bij een zeer eenduidige uitslag. Ook zie ik de Catalanen de wapens niet oppakken zoals in Oekraïne/Syrië, er is immers ook geen enkel land dat wapens gaat leveren aan Catalonië. Massale protesten, mogelijk, maar zie het niet verder gaan dan dat. De andere EU landen zullen zich ook niet willen bemoeien met dit vraagstuk, omdat ze er allemaal mee te maken kunnen krijgen (Schotland, Frans Baskenland, Beieren, Vlaanderen, Noord-Italië, noem maar op).
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als vreedzame protesten worden neergeslagen, dan kunnen de andere landen niet langer hun mond houden. Vooral de Europese Commissie zal een grote mond hebben, zij proberen met hun regiobeleid de natiestaten te verzwakken. Nog een optie: guerilla ETA/IRA/PKK-style.
Lijkt me niet dat er 'wapens opgepakt' worden, ze liggen al jaren met elkaar overhoop en als Spanje zoiets doet worden ze waarschijnlijk geschorst door de EU en NAVO.quote:Op zondag 27 september 2015 01:15 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als Catalonie een eigen munt gaat invoeren, eigen wetten gaat opstellen, eigen belastingen gaat heffen en geen betalingen doet aan de Spaanse overheid, dan is het niet zo zeer de vraag of de Catalanen de wapens oppakken, dan is het de vraag of de Spaanse overheid de wapens pakt.
Waarom zou Spanje geschorst worden door de NAVO en Turkije niet, Hongarije wordt evenmin geschorst in de EU, misschien als er een bloederige burgeroorlog uitbreekt dat de situatie verandert maar wat militairen in de straten van Barcelona en de Spaanse overheid denkt deze brand geblust te hebben.quote:Op zondag 27 september 2015 01:22 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat er 'wapens opgepakt' worden, ze liggen al jaren met elkaar overhoop en als Spanje zoiets doet worden ze waarschijnlijk geschorst door de EU en NAVO.
En dan is het de vraag of de rest van de EU Catalonië gaat boycotten, want als dat zo is, is het snel gedaan met die onafhankelijkheidsdrang.quote:Op zondag 27 september 2015 01:15 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als Catalonie een eigen munt gaat invoeren, eigen wetten gaat opstellen, eigen belastingen gaat heffen en geen betalingen doet aan de Spaanse overheid, dan is het niet zo zeer de vraag of de Catalanen de wapens oppakken, dan is het de vraag of de Spaanse overheid de wapens pakt.
Dat kan Europa doen, maar Catalonie gaat Spanje boycotten, dus dan is Spanje minstens zo hard getroffen gezien die afhankelijkheid onderling.quote:Op zondag 27 september 2015 01:23 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
En dan is het de vraag of de rest van de EU Catalonië gaat boycotten, want als dat zo is, is het snel gedaan met die onafhankelijkheidsdrang.
Het lijkt me dat beide partijen er dus baat bij hebben zich niet zo op te stellen.quote:Op zondag 27 september 2015 01:24 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dat kan Europa doen, maar Catalonie gaat Spanje boycotten, dus dan is Spanje minstens zo hard getroffen gezien die afhankelijkheid onderling.
NAVO niet meteen maar EU wel, ik zie Turkije trouwens ook nog wel uit de NAVO verdwijnen als de situatie daar verder escaleert na de verkiezingen. Met geweld los je geen problemen op.quote:Op zondag 27 september 2015 01:23 schreef Slaro het volgende:
[..]
Waarom zou Spanje geschorst worden door de NAVO en Turkije niet, Hongarije wordt evenmin geschorst in de EU, misschien als er een bloederige burgeroorlog uitbreekt dat de situatie verandert maar wat militairen in de straten van Barcelona en de Spaanse overheid denkt deze brand geblust te hebben.
Ik zie ons nog eerder een oorlog met de 'terroristen' (lees: Koerden) worden ingesleept dan dat Turkije wordt geschorst.quote:Op zondag 27 september 2015 01:28 schreef UpsideDown het volgende:
ik zie Turkije trouwens ook nog wel uit de NAVO verdwijnen als de situatie daar verder escaleert na de verkiezingen.
Je kan landen volgens mij niet dwingen uit de NAVO of de EU te stappen.quote:Op zondag 27 september 2015 01:28 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
NAVO niet meteen maar EU wel, ik zie Turkije trouwens ook nog wel uit de NAVO verdwijnen als de situatie daar verder escaleert na de verkiezingen. Met geweld los je geen problemen op.
Artikel 7 Unieverdrag, is wel mogelijk. Uit de EU dan in dit geval.quote:Op zondag 27 september 2015 01:31 schreef Slaro het volgende:
[..]
Je kan landen volgens mij niet dwingen uit de NAVO of de EU te stappen.
Je kan een land wel schorsen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als er een coup is gepleegd of het land buitensporig geweld tegen zijn bevolking gebruikt etc etc.quote:Op zondag 27 september 2015 01:31 schreef Slaro het volgende:
[..]
Je kan landen volgens mij niet dwingen uit de NAVO of de EU te stappen.
quote:
http://eur-lex.europa.eu/(...)uri=CELEX:12012E/TXTquote:Artikel 7
De Unie ziet toe op de samenhang tussen haar verschillende beleidsmaatregelen en optredens, rekening houdend met het geheel van haar doelstellingen en met inachtneming van het beginsel van bevoegdheidstoedeling.
Misschien, hoe dan ook, zo'n vaart zal het wel niet lopen maar ben toch benieuwd wat de Spaanse regering doet als Catalonie de daad bij het woord voegt.quote:Op zondag 27 september 2015 01:37 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Je kan een land wel schorsen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als er een coup is gepleegd of het land buitensporig geweld tegen zijn bevolking gebruikt etc etc.
Overigens zie ik dit scenario niet snel plaatsvinden in Spanje, de burgeroorlog zal men waarschijnlijk niet terugverlangen.
Waarschijnlijk hetzelfde als Servië met Kosovo, de eerste 5 jaar niet erkennen, daarna ebt het langzaam weg en gaan ze weer met elkaar praten. Ik vind het spannender wat de EU dan gaat doen, erkennen of niet.quote:Op zondag 27 september 2015 01:43 schreef Slaro het volgende:
[..]
Misschien, hoe dan ook, zo'n vaart zal het wel niet lopen maar ben toch benieuwd wat de Spaanse regering doet als Catalonie de daad bij het woord voegt.
Maar Servie is noch lid van de EU noch van de NAVO.quote:Op zondag 27 september 2015 01:47 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als Servië met Kosovo, de eerste 5 jaar niet erkennen, daarna ebt het langzaam weg en gaan ze weer met elkaar praten. Ik vind het spannender wat de EU dan gaat doen, erkennen of niet.
Dat is het werkingsverdrag. Ik heb het over het Verdrag betreffende de Europese Unie, jij over het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Ik weet, nogal omslachtig, maar er zijn dus twee hoofdverdragen.quote:Op zondag 27 september 2015 01:42 schreef Slaro het volgende:
[..]
[..]
http://eur-lex.europa.eu/(...)uri=CELEX:12012E/TXT
Hoe dan?!
quote:Wanneer de in lid 2 bedoelde constatering is gedaan, kan de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen besluiten tot schorsing van bepaalde rechten die uit de toepassing van de Verdragen op de lidstaat in kwestie voortvloeien, met inbegrip van de stemrechten van de vertegenwoordiger van de regering van die lidstaat in de Raad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |