abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156360889
Dag FOK!kertjes,

Sinds enkele jaren heb ik een behoorlijk bloosprobleem, dit is enerzijds somatisch en anderzijds psychisch. Van mij zelf heb ik een rode ondertoon in mijn gezicht, op zich maakt dat niet uit als je daar niet op let of aan stoort. Maar op de een of andere manier ben ik op een hele verkeerde manier in aanraking gekomen blozen, nu is het probleem dat ik dat niet meer kan loslaten lijkt het wel. In lastige situaties ben ik continu bezig met afvragen of ik nu niet rood word, dit beperkt mij heel erg in mijn functioneren en brengt een hoop stress met zich mee. Dit probleem brengt een hoop onzekerheid met zich mee, echter is dit probleem niet gekomen door onzekerheid want dat ben ik zeker niet.

Wij weten natuurlijk allemaal dat wondermiddelen eigenlijk niet bestaan, toch kom ik op google veel het middelen oxybutynine tegen. Dit middel helpt blijkbaar tegen blozen (primair gericht op incontinentie problemen :') ). Mijn vraag is hoe jullie over dit middelen denken en wat jullie ervaring met dit middel is.

Alle tips en adviezen zijn welkom :)
pi_156361040
Ik denk dat jouw oplossing erger is dan de kwaal. Ik ken het inderdaad bij patiënten met incontinentie of bij een blaascatheter. Nog nooit gehoord ervan bij blozen, wel bij overmatig zweten (maar ook dat is off-label).
pi_156361077
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:15 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik denk dat jouw oplossing erger is dan de kwaal.
Dat denk ik niet. Dit is een serieus probleem, ik zie altijd huizen hoog op tegen persoonlijke gesprekken, samen in de kantine zitten op het werk, of in de klasse even de aandacht naar mij toe trekken. Mijn kop kan echt knalrood worden, het lijkt dan net of ik een rood masker op heb.
pi_156361157
Maar is het die roodheid zelf of de angst voor die roodheid die jou zo beperkt?
pi_156361232
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:16 schreef lastigevraag het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Dit is een serieus probleem, ik zie altijd huizen hoog op tegen persoonlijke gesprekken, samen in de kantine zitten op het werk, of in de klasse even de aandacht naar mij toe trekken. Mijn kop kan echt knalrood worden, het lijkt dan net of ik een rood masker op heb.
Ik denk ook dat het een serieus probleem is, sterker nog, ik herken het. Maar geloof me, ook als je huilend wegloopt bij presentaties is een training/cognitieve therapie veel beter dan een anticholinergicum.

Wat is het probleem van presenteren met een rood hoofd?
pi_156361346
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:18 schreef Scary_Mary het volgende:
Maar is het die roodheid zelf of de angst voor die roodheid die jou zo beperkt?
De angst onderhand.

quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:20 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het een serieus probleem is, sterker nog, ik herken het. Maar geloof me, ook als je huilend wegloopt bij presentaties is een training/cognitieve therapie veel beter dan een anticholinergicum.

Wat is het probleem van presenteren met een rood hoofd?
Dit gaat nog niet eens zozeer over presenteren, maar over gewone alledaagse zaken waar dit kan voorkomen.
pi_156361403
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:24 schreef lastigevraag het volgende:

[..]

De angst onderhand.
Dat pak je niet direct aan met die pillen, het is een soort symptoombestrijding. Daarnaast, heb je wel gekeken naar de bijwerkingen van zo een medicijn?

Al eens therapie geprobeerd?
pi_156361441
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:24 schreef lastigevraag het volgende:

[..]

De angst onderhand.

[..]

Dit gaat nog niet eens zozeer over presenteren, maar over gewone alledaagse zaken waar dit kan voorkomen.
Dus je bent vooraf al onzeker of je in bepaalde situaties een rood hoofd zal krijgen? Klinkt toch of de psychisch beperkende component groter/hinderlijker voor jou is, dat maakt het logischer en effectiever om die kant (de angst voor blozen) aan te pakken.
pi_156361655
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:25 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Dat pak je niet direct aan met die pillen, het is een soort symptoombestrijding. Daarnaast, heb je wel gekeken naar de bijwerkingen van zo een medicijn?

Al eens therapie geprobeerd?
Niet direct natuurlijk, maar dit heb ik al een paar jaar. Ik weet dat ik gewoon zoveel meer vrijheid heb als ik deze ''beperking'' van mij af weet te schudden.

Ik ben bekend met de mogelijke bijwerkingen daarvan.

quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:26 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Dus je bent vooraf al onzeker of je in bepaalde situaties een rood hoofd zal krijgen? Klinkt toch of de psychisch beperkende component groter/hinderlijker voor jou is, dat maakt het logischer en effectiever om die kant (de angst voor blozen) aan te pakken.
Ja, ik weet gewoon dat het hartstikke dom klinkt, en hoewel ik niet precies weet wat uiteindelijk de trigger is geweest voor deze fobie heb ik een hele vervelende ervaring met blozen gehad die ik niet kan loslaten. Soms zit ik ook te denken als ik met iemand praat van; hoe dom zou het zijn als ik nu rood word....

Het is gestoord, ik weet het..
pi_156361790
Het is niet gestoord, je bent niet de enige. Die roodheid zal ook wat erger zijn, omdat je je zo druk maakt. Een soort self fulfilling prophecy.
Is het juist als je niet weet wat de trigger is eens een idee om dat eens te gaan onderzoeken?
pi_156362018
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:36 schreef Scary_Mary het volgende:
Het is niet gestoord, je bent niet de enige. Die roodheid zal ook wat erger zijn, omdat je je zo druk maakt. Een soort self fulfilling prophecy.
Is het juist als je niet weet wat de trigger is eens een idee om dat eens te gaan onderzoeken?
Erger? Mijn hoofd kan serieus echt knal (ongezond) rood worden, dat is gewoon lelijk. Dat gebeurt natuurlijk niet altijd, maar in bepaalde combinaties (warme ruimten) dan is de kans helemaal levensgroot aanwezig.

Stel dat ik wat kortademig was, soms moeite had met praten, en in een lastige situatie mij zou verspreken waardoor ik een zeer negatief beeld krijg van stotteren zou er wellicht ook een probleem geboren kunnen zijn..

Moraal van het verhaal is dat het verschillende oorzaken heeft. Ik weet op zich wel wat de trigger is; constant bezig zijn met de vraag of ik al rood ben :%
pi_156362269
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:44 schreef lastigevraag het volgende:

[..]

Erger? Mijn hoofd kan serieus echt knal (ongezond) rood worden, dat is gewoon lelijk. Dat gebeurt natuurlijk niet altijd, maar in bepaalde combinaties (warme ruimten) dan is de kans helemaal levensgroot aanwezig.
Erger, als in door je angst en stress wordt het erger dan het zou kunnen zijn als jij je er niet zo druk om zou maken. De aanwezige kans is al reden voor verhoogde stress bij je, dat het een self fulfilling prophecy wordt.

quote:
Stel dat ik wat kortademig was, soms moeite had met praten, en in een lastige situatie mij zou verspreken waardoor ik een zeer negatief beeld krijg van stotteren zou er wellicht ook een probleem geboren kunnen zijn..
Inderdaad ja, maar dan ga je ook eerder naar een logopedist of iets in die trant om ermee te leren dealen dan een pil..

quote:
Moraal van het verhaal is dat het verschillende oorzaken heeft. Ik weet op zich wel wat de trigger is; constant bezig zijn met de vraag of ik al rood ben :%
Die focus leren te verleggen en rationeler te leren denken zou je zonder bijwerkingen al de nodige winst op kunnen leveren..
pi_156362300
Je bent bekend met de mogelijkheden en bijwerkingen van medicatie, maar ik vraag me af of je de impact ervan voldoende inziet.
pi_156362484
Maar zou dit middel kunnen werken?
pi_156362677
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:03 schreef lastigevraag het volgende:
Maar zou dit middel kunnen werken?
Mogelijk. Wat een risico is, is dat je een droge mond ervan kan krijgen, iets dat ook voorkomt bij stress. Ga je je er dan daadwerkelijk beter en zelfverzekerder van voelen?
Ik denk sowieso niet dat het beter zal werken dan iets als cognitieve therapie, omdat dit middel alleen symptoombestrijding kan zijn.
  donderdag 24 september 2015 @ 23:35:14 #16
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_156363298
jank d'r een placebo in.
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_156364279
Heeft een rood gezicht ook niet iets te maken met een te hoge bloeddruk??
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:05:51 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156366841
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 00:16 schreef Evertjan het volgende:
Heeft een rood gezicht ook niet iets te maken met een te hoge bloeddruk??
nee, juist de bloedvaten zetten uit waardoor je rood kleurt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156371303
Het al meerdere malen genoemd in therapie gaan? Medicatie is altijd nog iets waar je naar kan grijpen.

Het lijkt erop dat je denkt ik slik een pil en alle problemen zijn verholpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')