Dus het gaat specifiek over Oekraïne? Zou het beter zijn als Oekraïne nog meer onder de invloed van Rusland komt?quote:Op woensdag 23 september 2015 10:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is een correctief referendum. Wat de exacte vraagstelling gaat worden weet ik natuurlijk niet. Het zal iets worden in de trant van "Moet Nederland het associatieverdrag met Oekraïne herroepen?"
niets, helaas. Ik twijfel wel om te stemmen, moet mezelf even overtuigen.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het effect zal zeker niet zijn dat deze uitbreiding niet doorgaat. Daar ben ik ook van overtuigd. Het belangrijkste effect is dat je (legaal en democratisch) kunt laten merken dat het volk nog bestaat en relevant is. Wat kun je anders doen?
Specifiek gaat het over de Oekraïne. In bredere zin (maar daar stem je dus niet over), gaat het om het een keer halt roepen tegen de uitbreidingsdrang van de EU.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus het gaat specifiek over Oekraïne? Zou het beter zijn als Oekraïne nog meer onder de invloed van Rusland komt?
Het is maar 2 minuten werk. Je stemt enkel voor het houden van een referendum, nog niet voor of tegen dat verdrag. Rosmalen power!quote:Op woensdag 23 september 2015 10:58 schreef bijdehand het volgende:
[..]
niets, helaas. Ik twijfel wel om te stemmen, moet mezelf even overtuigen.
Het is geen stem. Het is een handtekening om een referendum aan te vragen. Als dat referendum er komt, wordt er pas gestemd.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:58 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als je twijfelt dan moet je tekenen, want dan kun je straks beslissen of je voor of tegen stemt. Als je niet tekent dan kun je niets beslissen.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:58 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik geloof dus niet in referenda. Wil dat de overheid iets nutteloos moet doenquote:Op woensdag 23 september 2015 11:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is maar 2 minuten werk. Je stemt enkel voor het houden van een referendum, nog niet voor of tegen dat verdrag. Rosmalen power!
ja, dat bedoel ikquote:Op woensdag 23 september 2015 11:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is geen stem. Het is een handtekening om een referendum aan te vragen. Als dat referendum er komt, wordt er pas gestemd.
Ik ben getogen in Rosmalen in de tijd dat het nog echt een dorp was. Dat je bij de Meurs friet kon eten. Nu woon in in Liempde (gemeente Boxtel).quote:Op woensdag 23 september 2015 11:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik geloof dus niet in referenda. Wil dat de overheid iets nutteloos moet doen
Kutdorpkom jij uit Boxtel?
zoiets dacht ik iig
Rosmalen is allang geen dorp meer, woon er zelf ook al niet meerquote:Op woensdag 23 september 2015 11:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben getogen in Rosmalen in de tijd dat het nog echt een dorp was. Dat je bij de Meurs friet kon eten. Nu woon in in Liempde (gemeente Boxtel).
En als iedereen dat nu ook nog even gaat liken, retweeten, facebooken etc zodat het viral gaat dan moeten die 45.000 extra stemmen toch zo te halen zijn!quote:
2 weken terug dacht ik nooit dat we het zouden halen, maar nu komt het toch wel heel dichtbij. Het zal nochtans een dubbeltje op z'n kant zijn, maar het is zeker te doen.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
En als iedereen dat nu ook nog even gaat liken, retweeten, facebooken etc zodat het viral gaat dan moeten die 45.000 extra stemmen toch zo te halen zijn!
Als je tegen het referendum bent, waarom zou je dan tekenen?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef SeLang het volgende:
Dit schrijft geschiedenis. Hoe ga je later aan je kleinkinderen uitleggen als je niet hebt getekend?
Als je tegen het referendum bent, dan teken je toch gewoon niet? Zolang je anderen hun recht maar niet onthoud om wel te tekenen is dat prima!quote:Op woensdag 23 september 2015 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je tegen het referendum bent, waarom zou je dan tekenen?
Net zoals ons vorige referendum geschiedenis schreef. LAAT ME NIET LACHEN. waarschijnlijk is iedereen al weer vergeten dat de regering er toen geen flikker mee deed.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef SeLang het volgende:
Dit schrijft geschiedenis. Hoe ga je later aan je kleinkinderen uitleggen als je niet hebt getekend?
Je kan niet eeuwig de stem van het volk negeren.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Net zoals ons vorige referendum geschiedenis schreef. LAAT ME NIET LACHEN.
http://www.europa-nu.nl/i(...)rondwet_in_nederland
De stem van het volk is wij willen Mark Rutte.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:29 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Je kan niet eeuwig de stem van het volk negeren.
Het kan inderdaad zo zijn dat het niets uithaalt, maar we hebben dit keer wel het tij mee. Er is in heel Europa nu een enorm verzet aan het ontstaan tegen het steeds maar uitbreiden van EU grenzen en bevoegdheden. Daarom verwacht ik dat dit referendum aardig wat aandacht zal trekken, vooral in het buitenland. Het kan de trigger worden voor (eindelijk) eens een serieuze discussie over wat we nu eigenlijk willen met de EU. Waar grenzen en bevoegdheden liggen.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Net zoals ons vorige referendum geschiedenis schreef. LAAT ME NIET LACHEN. waarschijnlijk is iedereen al weer vergeten dat de regering er toen geen flikker mee deed.
http://www.europa-nu.nl/i(...)rondwet_in_nederland
Omdat (hopelijk) de mensen goed naar het programma van de VVD hebben gekeken destijds en daar zoveel mogelijk punten hebben gezien waar men achterstond tov de programma's van de overigen partijen. Dat de VVD daarna met de grootste verkiezingsopponent een nivelleringsfeestje ging beginnen en alle verkiezingsbeloftes verkwanseld heeft om maar in het zadel van de macht te blijven is natuurlijk een gotspe en spuug in het gezicht de mensen die hun het vertrouwen van zijn/haar stem gaven.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
De stem van het volk is wij willen Mark Rutte.
En die zit er.
Hoezo negeren we de stem van het volk dan?
Dat jij denkt dat er geschiedenis geschreven wordt zegt toch al genoeg? Want je leefde in 2005 ook al en was toen net als ik ook al 18, mensen zijn alles zo snel weer vergeten. Het betekent gewoon helemaal niets dit referendum, net als alle referenda ervoor en alle referenda er na.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het kan inderdaad zo zijn dat het niets uithaalt, maar we hebben dit keer wel het tij mee. Er is in heel Europa nu een enorm verzet aan het ontstaan tegen het steeds maar uitbreiden van EU grenzen en bevoegdheden. Daarom verwacht ik dat dit referendum aardig wat aandacht zal trekken, vooral in het buitenland. Het kan de trigger worden voor (eindelijk) eens een serieuze discussie over wat we nu eigenlijk willen met de EU. Waar grenzen en bevoegdheden liggen.
Vergeet niet dat GB binnenkort een ECHT referendum heeft en dat gaat over IN or OUT. Als het Nederlandse referendum (over een veel kleiner onderwerp) straks weer arrogant wordt genegeerd dan zal dat heel negatief afstralen op de EU en de euroscepsis overal verder aanwakkeren.
We zijn geen zwitserland waar de politiek telkens teruggefloten kan worden door het volk, daar is ons democratische systeem helemaal niet naar. In zwitserland heb je op lokaal, provincie en landelijk niveau heel veel te zeggen als burger. In Nederland is dat gewoon niet zo (of kun je in jouw gemeente ook referenda houden over de pisbak bij de fontein?)quote:Op woensdag 23 september 2015 11:42 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Omdat (hopelijk) de mensen goed naar het programma van de VVD hebben gekeken destijds en daar zoveel mogelijk punten hebben gezien waar men achterstond tov de programma's van de overigen partijen. Dat de VVD daarna met de grootste verkiezingsopponent een nivelleringsfeestje ging beginnen en alle verkiezingsbeloftes verkwanseld heeft om maar in het zadel van de macht te blijven is natuurlijk een gotspe en spuug in het gezicht de mensen die hun het vertrouwen van zijn/haar stem gaven.
En op welke partij mensen om wat voor reden dan ook gestemd hebben, dat wil niet zeggen dat ze klakkeloos ieder standpunt van die partij aannemen, een referendum kan daar uitsluitsel over geven.
Dit, ja. Alsof de democratie gered wordt, we nu van de EU af kunnen komen, et cetera. En met dat associatieverdrag is ook weinig mis.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:52 schreef Rivalo het volgende:
Het begint wel een beetje vormen van Jehova's getuigen aan te nemen zeg
Zoals ik al schreef staan de sterren voor zoiets nu een heel stuk beter dan in 2005 toen we in een bubble zaten en nog (bijna) niemand problemen zag met de EU. Na tig bailouts en 8 jaar crisis is dat inmiddels wel veranderd.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat jij denkt dat er geschiedenis geschreven wordt zegt toch al genoeg? Want je leefde in 2005 ook al en was toen net als ik ook al 18, mensen zijn alles zo snel weer vergeten. Het betekent gewoon helemaal niets dit referendum, net als alle referenda ervoor en alle referenda er na.
zou het een proefballonnetje zijn? Dat geenstijl straks zegt HAHA WE WAREN GEWOON AAN HET TROLLEN!!!quote:Op woensdag 23 september 2015 11:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dit, ja. Alsof de democratie gered wordt, we nu van de EU af kunnen komen, et cetera. En met dat associatieverdrag is ook weinig mis.
Da's een copout, je was er zelf wel over begonnen als je het je daadwerkelijk herinnerde ipv 'er wordt geschiedenis geschreven' te wauwelen.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef staan de sterren voor zoiets nu een heel stuk beter dan in 2005 toen we in een bubble zaten en nog (bijna) niemand problemen zag met de EU. Na tig bailouts en 8 jaar crisis is dat inmiddels wel veranderd.
Neemt niet weg dat ik ook sceptisch ben of het wat gaat uitmaken, maar het is een kans en een handtekening zetten kost amper moeite.
Dat doen ze sowieso.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
zou het een proefballonnetje zijn? Dat geenstijl straks zegt HAHA WE WAREN GEWOON AAN HET TROLLEN!!!
WAT IS ASSOCIATIE?, DIT IS EEN REFERENDUM TEGEN DE EU JA!?!quote:Op woensdag 23 september 2015 11:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dit, ja. Alsof de democratie gered wordt, we nu van de EU af kunnen komen, et cetera. En met dat associatieverdrag is ook weinig mis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2015 11:58:34 ]
Ik weet niet of je simpele brein het zich kan herinneren, maar heeel lang lang geleden, in het jaar 2014, waren er ooit eens verkiezingen voor het Europese Parlement. Toen heeft Europa massaal voor MEER EU gekozen.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als mensen stemmen in de TK, dan stemmen ze natuurlijk voor meer dan enkel wel/geen EU.
Ik denk inderdaad dat het draagvlak voor de EU klein is, maar dat zullen we zien wanneer er een referendum komt.
Vraag me me op getallen, dan denk ik dat 60% tegen zal stemmen en dat de opkomst zo'n 35% zal zijn.
Maar stel nou dat het referendum uitwijst dat NL het associatieverdrag niet wil en de politiek in Den Haag volgt het referendum. Betekent het dan ook dat het verdrag er niet komt?quote:Op woensdag 23 september 2015 10:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het is een correctief referendum. Wat de exacte vraagstelling gaat worden weet ik natuurlijk niet. Het zal iets worden in de trant van "Moet Nederland het associatieverdrag met Oekraïne herroepen?"
Zo werd die uitslag wel uitgelegd, maar of dit zo was betwijfel ik. Er is toen voor partijen gekozen die pro-EU waren. Maar misschien wel om heel andere redenen.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:08 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ik weet niet of je simpele brein het zich kan herinneren, maar heeel lang lang geleden, in het jaar 2014, waren er ooit eens verkiezingen voor het Europese Parlement. Toen heeft Europa massaal voor MEER EU gekozen.
Nee. De regering kan de uitslag ook gewoon langs zich neer leggen en ik verwacht ook dat ze dit zullen doen.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar stel nou dat het referendum uitwijst dat NL het associatieverdrag niet wil en de politiek in Den Haag volgt het referendum. Betekent het dan ook dat het verdrag er niet komt?
Want volgens mij zijn er nog wat andere landen in Europa die (waarschijnlijk) wel voor zijn.
Dus volgens mij gaat dat hele referendum geen flikker uitmaken.
Dat was mijn vraag niet. Wat als de regering de uitslag niet naast zich neer legt? Komt het verdrag er dan niet? Volgens mij komt het er dan nog steeds, want als alleen Nederland ertegen is, komt dat verdrag er, lijkt mij. Oftewel, het maakt dan nog steeds geen flikker uit.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. De regering kan de uitslag ook gewoon langs zich neer leggen en ik verwacht ook dat ze dit zullen doen.
Bij een EU verkiezing stem je juist op EU-standpunten. Er zijn geen andere standpunten.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo werd die uitslag wel uitgelegd, maar of dit zo was betwijfel ik. Er is toen voor partijen gekozen die pro-EU waren. Maar misschien wel om heel andere redenen.
Dat is ook het goede van een referendum: je kunt je rechtstreeks over een onderwerp uitspreken, in plaats van indirect via een partij. Misschien stem ik wel VVD, om veel van hun standpunten, en neem ik hun EU-standpunt verder maar voor lief.
Dat weet ik niet precies.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat was mijn vraag niet. Wat als de regering de uitslag niet naast zich neer legt? Komt het verdrag er dan niet? Volgens mij komt het er dan nog steeds, want als alleen Nederland ertegen is, komt dat verdrag er, lijkt mij. Oftewel, het maakt dan nog steeds geen flikker uit.
De vraag is of mensen het zo interpreteren. Wat was de opkomst ook alweer?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:31 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Bij een EU verkiezing stem je juist op EU-standpunten. Er zijn geen andere standpunten.
Dat lijkt me toch wel belangrijk om te weten. Anders ben je namelijk bezig met symboolpolitiek.quote:
Nee hoor, SP en PVV hadden wel degelijk anti-EU-standpunten in hun programma.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:31 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Bij een EU verkiezing stem je juist op EU-standpunten. Er zijn geen andere standpunten.
Zoals al gezegd: Ik denk niet dat dit referendum het associatieverdrag zal terugdraaien.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch wel belangrijk om te weten. Anders ben je namelijk bezig met symboolpolitiek.
http://www.europa-nu.nl/id/vh7bi4zutqzf/akkoordprocedure_accquote:Deze procedure is één van de bijzondere wetgevingsprocedures die in de Europese Unie gebruikt worden. De akkoordprocedure wordt gebruikt bij het sluiten van veel internationale overeenkomsten. De akkoordprocedure slaat op de rol die de wetgevende instellingen van de EU, het Europees Parlement en de Raad van Ministers, spelen; die keuren een overeenkomst goed of af, maar hebben verder geen invloed op hoe een overeenkomst er uiteindelijk uit komt te zien.
In het kort verloopt de procedure als volgt. De Europese Commissie legt een internationale overeenkomst voor aan de Raad van Ministers (Raad) en het Europees Parlement (EP). Die stemmen over het voorstel. Wanneer Raad en EP vóór stemmen, kan de internationale overeenkomst, voor zover het de Europese Unie betreft, van kracht worden.
Een anti-EU standpunt is toch ook een EU standpuntquote:Op woensdag 23 september 2015 12:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee hoor, SP en PVV hadden wel degelijk anti-EU-standpunten in hun programma.
Die mogelijkheid tot inspraak ontstaat niet op deze manier.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoals al gezegd: Ik denk niet dat dit referendum het associatieverdrag zal terugdraaien.
Daar gaat het mij dan ook niet om. Het gaat mij erom dat er mogelijkheid tot inspraak ontstaat. Als het een referendum over een ander Europees onderwerp was geweest was ik er ook voor geweest, ongeacht of ik uiteindelijk voor of tegen stem.
Heel simpel:
1) Ik vind de EU véél te ver verwijderd van de Europese burger
2) Ik vind dat de EU de burger moet dienen, in plaats van andersom
3) Ik vind een referendum een democratische en legale manier om dit onder de aandacht te brengen.
4) Ik teken voor dit referendum.
Staat geen woord Oekraïne in.
Als er alleen maar kut argumenten gegeven worden heb ik weinig keusquote:Op woensdag 23 september 2015 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Kennelijk leef jij in de veronderstelling dat de winnaar van het spelletje "wie heeft het kutste argument" gelijk heeft..
Ik denk dat een referendum de meest directe manier is . Als jij iets beter weet, ga dat vooral posten.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die mogelijkheid tot inspraak ontstaat niet op deze manier.
TEKEN DE PETITIE TEGEN DE PETITIE OP GEENGEENPEIL.NL!quote:Op woensdag 23 september 2015 12:41 schreef Slip het volgende:
ik ben tegen geenpeil wil nml een groter EU
Dan moet je nu tekenen want dan kun je VOOR dat verdrag stemmen zodat het in Den Haag duidelijk is dat jij dat wilt en dat je daarom VVD hebt gestemd en niet alleen maar vanwege de hypotheekrente aftrekquote:Op woensdag 23 september 2015 12:41 schreef Slip het volgende:
Als jij geen democratisch tekort waarneemt in de EU is er voor jou ook geen reden om te tekenen.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:41 schreef Slip het volgende:
Je krijgt geen inspraak als je een raadgevend referendum organiseert over iets waar de TK niet over gaat.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat een referendum de meest directe manier is . Als jij iets beter weet, ga dat vooral posten.
Nu is die inspraak vooral door lobbyisten van grote bedrijven. Net alsof we daar onverdeeld blij mee moeten zijn.
Dan moet je ook tekenen.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:41 schreef Slip het volgende:
Maar wat stel jij dan voor om het democratisch tekort in de EU aan te pakken?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je krijgt geen inspraak als je een raadgevend referendum organiseert over iets waar de TK niet over gaat.
Ik kan ook een referendum gaan houden dat de broodprijs omlaag gaat, dat werkt ook niet.
Daar had jij aan moeten denken toen je dit topique opende gast.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wat stel jij dan voor om het democratisch tekort in de EU aan te pakken?
Dat het EU-parlemen meer bevoegdheden krijgt, en de europese ministerraad minder.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wat stel jij dan voor om het democratisch tekort in de EU aan te pakken?
Mijn doel met dit topique was aandacht vragen voor het tekenen voor het referendum. Dat doel is bereikt.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daar had jij aan moeten denken toen je dit topique opende gast.
Hoe wil je dat bereiken?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat het EU-parlemen meer bevoegdheden krijgt, en de europese ministerraad minder.
In het huidige stelsel? Dan moet je stemmen op partijen die daar naar toe willen werken.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |