Van Allbuy kreeg ik de JJRC X6 4 kanaals quadcopter opgestuurd in ruil voor een objectieve review. Een heel aantal fokkers hadden dezelfde quadcopter gewonnen tijdens
de give-a-way en ik ben benieuwd of zij dezelfde ervaring hebben als ik met deze quadcopter heb gehad. En natuurlijk kan deze review dienen voor de mensen die op zoek zijn naar een krachtige beginners quadcopter.
De JJRC X6 is een semi-professionele quadcopter. Qua uiterlijk en features is het nog echt speelgoed maar de dingen die je er mee kan doen beginnen op meer professionele quadcopter acties te lijken. Zo is de plastic body nog echt gemaakt om er leuk uit te zien (naast dat het licht is) en worden de propellers niet direct aangedreven maar gaat dit via een tandwiel overbrenging. Ondanks dit is het wel echt een ‘beest’ van een quadcopter met veel vermogen.
De X6 is zo groot en sterk en zit een beetje op de rand van speelgoed/professionele tools dat ik iedereen aanraad om even op de website van de overheid te kijken en je daar in te lezen. Zodat je ten minste op de hoogte bent van de regelgeving omtrent drones als je ermee gaat vliegen. Zo mag je bijvoorbeeld niet hoger dan 120m en moet je op veilige afstand van mensen en gebouwen vliegen.
De regels zijn te vinden op deze website:
Rijksoverheid Drones particulierDe main features van deze quadcopter zijn natuurlijk de vier rotor bladen met krachtige motoren het minimale gewicht van de plastic body en mogelijkheid om de (in sommige types) bijgeleverde camera te gebruiken voor luchtbeelden en of foto’s (bij mij de 5D versie dus met 5Mp Wide-Angle camera). Dit model is ongeveer geschikt binnen een range van 300m en bij een matige wind. Het formaat en de krachtige motoren zorgen ervoor dat dit model echt een buiten quadcopter is of je moet natuurlijk een heel groot huis hebben! Naast de standaard vliegeigenschappen heeft deze quad ook een acrobatiek modus waarin je met een druk op de knop je quadcopter een salto/flip kan laten maken, maar dat is echt een gimmic. De vlucht tijd is per volle accu ongeveer 7 a 8 minuten.
En de algemene specificaties van deze quadcopter zijn als volgt:
• Merk: YIZHAN/JJRC
• Ingebouwde gyro stabilisatie
• Led richting indicatie (voor nachtvlucht)
• Materiaal: Plastic
• Controller frequentie: 2.4GHz
• Kanalen: 4
• Maximale afstand: 300m (ongeveer)
• Accu: 7.4V 1200mAh li – po battery
Afmetingen en gewicht:
• Pakket gewicht : 1.282 kg
• Pakket formaat (L x B x H) : 41 x 33 x 10 cm
• Quadcopter gewicht: 300 g (inc batterij)
• Quadcopter formaat (B x H): 475 x 158 mm (inc propguards)
Bij een quadcopter gaat het natuurlijk om hoe vliegt hij en wat kan je ermee tijdens het vliegen. Ik zal eerst wat vertellen over de algemene vliegeigenschappen van deze quad en in een later stuk over het vliegen met camera, en de resultaten daarvan in een video laten zien natuurlijk.
De X6 wordt bestuurt met een simpele witte controller met twee controller sticks, trim knoppen, een aantal functie knoppen en een LCD display. Met de twee controller sticks wordt de quad bestuurt, hoogte en richting (draaien) zitten op de linker stick en op de rechter stick zit het een kant op rollen. Met de trim-knoppen zorg je bij eerste gebruik ervoor dat de quadcopter stil in de lucht kan blijven hangen en niet ronddraait of een kant op zweeft, even lastig in het begin maar dit levert later een beter bestuurbare quadcopter op. Met de verschillende functie knoppen kan je vijf verschillende acties uitvoeren. Dit zijn de acrobaat-stand aanzetten, de verlichting aan/uit zetten, de noordrichting opnieuw instellen, een foto nemen of de camera activeren. Op het LCD scherm word weergegeven of deze functies geactiveerd zijn of niet, of de batterij van de controller nog voldoende is, of en hoe het bereik van de quadcopter is, hoeveel trim erg is en hoeveel gas er gegeven wordt.
Als je klaar bent met het trimmen van de X6 kan je echt gaan vliegen. Nouja je moet even de accu opladen en deze in de quadcopter plaatsen, dit kan via het luikje onderaan de quadcopter. Dit luikje zit met een schroef vast, en moet dus elke keer weer los/vast gemaakt worden als je gaat vliegen. Op zich geen probleem mocht het niet dat de quadcopter meteen aan gaat zodra de batterij geplaatst is. Dus een aan/uit schakelaar ontbreekt. Lichtelijk onhandig, maarja het werkt op zich nog wel. Hier op de gang heb ik wat getest met vliegen omdat het regenachtig was buiten. Maar deze gang is 3m breed en 20m lang (flat) en de ruimte die ik hier had bleek al snel te beperkt voor deze drone. De quadcopter zelf is al van redelijk formaat maar hij vliegt ook echt erg snel van A naar B. Dus voor het eerst heb ik een quad waar het écht nodig is om buiten te gaan vliegen omdat je binnen niet echt normaal kan vliegen.
In praktijk bestaat het vliegen met de controller vooral uit de hoogte bepalen en dan een kant op rollen/leunen om zo de quad te besturen. Het om de as draaien is een lastig iets wat de oriëntatie van de quadcopter verandert en dus een hoop vlieg-inzicht vraagt. Het is allemaal niet heel erg lastig maar vraagt toch wel wat oefening voordat je er precies mee kan doen wat je wilt.
De vliegeigenschappen van de quadcopter zijn over het algemeen echt top te noemen voor hoe groot hij is en hoeveel je er voor betaald hebt. Het vermogen wat de motoren leveren is meer dan ruim voldoende om dit speeltje alle trucjes te laten doen die je maar wilt. Door op de controller een van de 4 ‘power’ standen te kiezen kan je beïnvloeden hoe snel en hard de quadcopter op je instructies reageert. Bij honderd procent vliegt hij echt van hop naar her in enkele seconden, ga je naar de laagste stand kan je wat meer controle houden over hoe hij vliegt wat bijvoorbeeld bij het filmen voor een stuk rustiger beeld zorgt.
Ook bij een redelijke wind kan je nog goed vliegen met de X6, al merk je wel dat je constant aan het stoeien bent met de wind. Dus wil je dan filmen heb je echt een actieve gyro-stabilisator nodig. Maar het is geen beperking om even wat fun te hebben met de quad. Ga je op grote hoogte wil je nog wel eens wat meer last hebben van de wind en is het toch lastig in te schatten hoeveel je nou tegen moet sturen, kijk hier dus mee uit.
(Ohja, en tegen crashes kan hij ook redelijk zoals je ziet in ’t filmpje )Over het bereik van de quadcopter valt niet heel veel te zeggen dan dat het echt wel prima is. Volgens de regels binnen Nederland die gelden voor het gebruik van quadcopter onder de 25 Kg dat je niet hoger/verder dan 120m mag vliegen dit heb ik uiteraard ook niet gedaan. Ten eerste mag het niet en ten tweede voelt het toch een beetje ‘out of control’ als je de Drone nauwelijks meer ziet. Maar hij doet het dus nog prima iets verder weg.
Met de acrobatiek modus (die je kan activeren door de rechter boven knop op de remote in te drukken) kan je salto’s en rollen maken. Die kan met de meeste JJRC modellen wel. Het lijkt dus niet zo bijzonder dat dit model dat kan, alleen kan de X6 het wel erg goed. Bij bijna alle drones moet je hoog in de lucht zitten om een salto probleemloos te kunnen maken. Anders knalt hij halverwege op de grond wat niet echt goed is voor je drone uiteraard. Maar de X6 komt niet lager uit dan hij begon, ik heb dit getest tot op maximaal 1m hoogte en dan kan hij nog steeds prima de salto maken. Dit laat zien dat de vier motoren echt een goed vermogen kunnen leveren, relatief gezien een stuk meer dan veel andere drones.
De vlucht tijd varieert een beetje afhankelijk van de power instelling die je gebruik en hoe agressief/rustig je vliegt. Maar over het algemeen zal de vluchttijd ongeveer tussen de 6 en de 10 minuten liggen naar mijn ervaring. Het is dus aan te raden om een extra accu te kopen, deze zijn niet echt duur en vergroten het plezier echt wel. Of je nou alleen of met vrienden vliegt, naar 6 minuten al moeten stoppen is gewoon best jammer.
Na het vliegen moet de accu van de quad weer opgeladen worden. Dit kan je met de speciaal daarvoor bestemde oplader doen die je bijgeleverd krijgt. In mijn geval was deze uitgevoerd met een US plug maar over het algemeen krijg je eentje met een plug die bij jou past of een speciale adapter erbij. De laadtijd verschilt of je de quad helemaal leeg gevlogen hebt of niet, maar een volle lading duurt toch echt wel 2 a 2,5 uur. Als de batterij opgeladen wordt is een rode indicatie led zichtbaar en is hij voltooid springt deze over naar groen. Voor het opladen gebruik je een speciale kabel die aan je accu zit met 3 kabels in plaats van de 2 aderige kabel voor het gebruik in de quadcopter. Dit omdat je accu dan opgeladen kan worden via een specifiek proces en op tijd gestopt kan worden. Zodat de accu niet overladen wordt wat de levensduur verkort en mogelijk tot excessief warmte creatie kan leiden.
De X6 die ik is de 5D versie dus met 5MP Wide-Angle camera. Hij is ook nog te verkrijgen zonder camera, met een 2MP camera of een normale 5MP camera. De camera wordt geleverd in een apart doosje met de daarbij behorende accessoires. Deze accessoires is een 8Gb memory card en card reader en een ‘stabilisation system’ met bijbehorende schroefjes. Oh, en niet te vergeten de camera module zelf.
Het stabilisatie system, twee kunststof plaatjes die verbonden zijn met vier rubberen schok en trillingsdempers schroef je aan de onderkant van de quadcopter. De camera module klik je dan weer aan dit plaatje. Dit geheel moet er voor zorgen dat er weinig tot geen trillingen aan de camera doorgegeven worden. Maar in praktijk valt dit nogal tegen, in het onderstaande filmpje is duidelijk het effect van de trillingen te zien. Dit komt mede omdat de camera niet echt zwaar is en dus weinig massa-traagheid heeft om goed gebruik te kunnen maken van de rubber demping.
(En je ik weet dat er een haakje ontbreekt in de titel maar who cares..)Maar wat gebeurt er nou als ik een iets zwaardere camera onder de quad hang, heeft deze dan ook veel last van trillingen? Nou natuurlijk heb ik dat geprobeerd! Met mijn (uiteraard chinese) actie camera, de SJ4000 ben ik aan de slag gegaan. Het stabilisatie-systeem heb ik zo veel mogelijk hergebruikt door de camera hier direct op te bevestigen met een mooi ductape constructie.
En nu blijken de beelden van de camera echt een stuk beter te zijn. Zoals je in het onderstaande filmpje kan zien zijn er een stuk minder trillingen en houd je goed bruikbare beelden over. Het enige wat je altijd zal blijven houden als je geen active gyro-stabilisatie gebruikt is dat zodra je tegen de wind in moet vliegen (of wat voor beweging dan ook maakt) het beeld meteen mee beweegt. Dus wil je video opnamen gaan maken van wat langere duur kan je beter ook investeren in een Gyro-stabilsator (dit gaat mijn volgende china aankoop zijn, en mocht er interesse zijn kan ik deze hier ook wel even onder proberen te schroeven).
De JJRC X6 is een prijzig speelgoed helikopter met professionele Quadcopter die mij blij verraste, en daardoor een goede prijs/kwaliteit ratio heeft. De vliegeigenschappen zijn uitstekend, het vermogen van de motoren is meer dan genoeg om de quad agressief of rustig te laten vliegen. Ook bij wind kan je lekker los gaan met deze quadcopter. De bijgeleverde camera heeft ondanks de passieve stabilisatie nog veel last van de trillingen wat duidelijk zichtbaar is in de video. Monteer je een andere actiecamera onder deze quad heb je hier al een stuk minder last van en dan krijg je ook echt prima beelden. Kortom het is een prima quadcopter om je actiecamera onder te hangen als je een beetje met dit concept wilt experimenteren. De enige grote flaw die er op de quad zit is dat er geen aan/uit knop zit als je de batterij geplaatst hebt, maar hier valt mee te leven als je naar de voordelen kijkt.
Mijn quadcopter komt van Allbuy, en kost nu in de aanbieding ¤89,41 (
Link)
Meer informatie over de JJR/C X6 Tarantula kan je vinden op de website
hier.
Disclaimer: Deze review is volledig objectief, en of er nou veel of weinig mensen naar kijken, of op linkjes klikken of niet, ik zal er niets aan verdienen. Ik doe het puur omdat ik het leuk vindt en andere mensen er wat aan kunnen hebben.