abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156164469
Ergens begin volgend jaar betrekken wij een nieuw huis. Nieuw is relatief, het is een huis met delen uit de 18e eeuw en dat in de eeuwen daarna is uitgebouwd. Een mooie ratjetoe dus, ik zal in ander topic het huis en onze plannen daarmee nader introduceren. Gelukkig is het huis in de loop der jaren gemoderniseerd (o.a. nieuwe kozijnen met dubbelglas, riolering, een gasaansluiting en fatsoenlijke verwarming). Er is echter ook nog veel te doen en daarvoor ben ik nu plannen aan het maken en een begroting opstellen. Een van de zaken die ik als eerste wil aanpakken is de elektra. Die is in de loop van de tijd nogal houtje-touwtje uitgebouwd en omdat we kleine kinderen hebben wil ik een comfortabele maar vooral veilige installatie. Daarvoor moet de meter/groepenkast worden verplaatst, want op de plek waar ie nu zit (achter een gordijn in de woonkamer) is niets mogelijk. De meterkast moet dus worden verplaatst; dan wordt gelijk de aansluiting aangepast van 1*25A naar 3*25A.

Vraag: is het nog steeds zo dat de meterkast binnen 3 meter van een buitendeur moet zijn geplaatst, of gaat het electriciteitsbedrijf daar in de praktijk soepel mee om? Het gaat alleen om de electra, want gas en water komen ergens anders het huis binnen. De meterkast naar die plek verhuizen is weer niet handig omdat in dat geval alle leidingen moeten worden omgelegd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Valleike op 17-09-2015 10:53:54 ]
pi_156165444
Kijk eens op de website van de netwerkboer in die regio. Bijvoorbeeld onderstaand stuk van Liander;

https://www.liander.nl/si(...)lijnen-meterkast.pdf
pi_156165752
Handig linkje, dank. Als ik het verhaal lees dan is die 3 meter nodig zodat de brandweer snel bij de meterkast kan komen. Dat lijkt me echter met name een probleem bij een gasaansluiting en die zit bij ons op een andere plek (binnen 3 meter van een deur) dan de elektriciteitsaansluiting. Wat ik wil is de meterkast in een opkamer plaatsen waaronder een kelder (nauwelijks gebruikt want geen stahoogte) zit waar de mantelbuis vanuit de meterkast (nogmaals, uitsluitend elektra) naar de straat moet komen. Misschien dat bij een elektriciteitsaansluiting het netwerkbedrijf soepeler is en de norm van 3 meter niet hard is, ik zal ze eens bellen.
  donderdag 17 september 2015 @ 11:43:06 #4
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_156165828
Ik kan me van andere topics vooral die debiele regeltjes herinneren over ventilatie openingen en wat al niet meer.
Waar zelf de monteur/inspecteur roept "vervangen zodra ik de deur uit ben".
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_156165995
Ja, dat soort dingen ken ik :P Maar de meterkast en de elektrische installatie ga ik laten voldoen aan alle eisen want echt, zoals het er nu uitziet, ai. Een groot huis met wasmachine, droger, vaatwasser, elektrisch koken, elektrische oven etc etc en dan 4 groepen in totaal. Als ik de frituurpan aanzet mag de wasmachine niet draaien, oven en kookplaat kunnen niet tegelijkertijd worden gebruikt en overal oudewetsche bedrading. Nergens een geaard stopcontact te bekennen, in de badkamer niets geaard Volgens mij moet ik zelf nog een aardpen laten slaan.

Ik kan overigens nog kiezen tot plaatsing van de meterkast in de opkamer of bijkeuken. Nadeel van de opkamer is dat die onder (een nog aan te leggen) badkamer ligt. Ik moet nog even uitzoeken of dat mag/handig is....
pi_156166194
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 11:40 schreef Valleike het volgende:
Handig linkje, dank. Als ik het verhaal lees dan is die 3 meter nodig zodat de brandweer snel bij de meterkast kan komen. Dat lijkt me echter met name een probleem bij een gasaansluiting en die zit bij ons op een andere plek (binnen 3 meter van een deur) dan de elektriciteitsaansluiting.
uit ervaring kan ik vertellen dat de brandweer ook graag snel bij je electriciteitsaansluiting wil kunnen zijn :Y
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_156167318
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 11:40 schreef Valleike het volgende:
Misschien dat bij een elektriciteitsaansluiting het netwerkbedrijf soepeler is en de norm van 3 meter niet hard is, ik zal ze eens bellen.
Het beste informeren bij de netbeheerder inderdaad, als de boel verplaatst moet worden en ze willen het niet aansluiten dan kun je nog niks.
pi_156167516
Die 3 meter, mag dat ook vanaf een achterdeur zijn of moet dat persé een voordeur zijn? Ik zou de meterkast kunnen plaatsen in de officiele hal (die echter nooit als ingang wordt gebruikt). Nadeel is dat ik dan ook alle leidingen nieuw moet leggen. Maarja, als we toch bezig zijn....

Even een plaatje om het te illustreren, met linksonder de huidige meterkast en de verschillende opties op een rijtje (entree rechtsonder is de officiële voordeur, entree linksboven is in de praktijk gebruikte ingang), waarbij ik dus rekening ermee moet houden dat er een nieuwe aardpen geslagen moet worden.

pi_156167683
Ik zou optie 1 doen, of jij die ingang wel of niet veel gebruikt is niet belangrijk.
pi_156167868
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 11:49 schreef Valleike het volgende:
Ja, dat soort dingen ken ik :P Maar de meterkast en de elektrische installatie ga ik laten voldoen aan alle eisen want echt, zoals het er nu uitziet, ai. Een groot huis met wasmachine, droger, vaatwasser, elektrisch koken, elektrische oven etc etc en dan 4 groepen in totaal. Als ik de frituurpan aanzet mag de wasmachine niet draaien, oven en kookplaat kunnen niet tegelijkertijd worden gebruikt en overal oudewetsche bedrading. Nergens een geaard stopcontact te bekennen, in de badkamer niets geaard Volgens mij moet ik zelf nog een aardpen laten slaan.

Ik kan overigens nog kiezen tot plaatsing van de meterkast in de opkamer of bijkeuken. Nadeel van de opkamer is dat die onder (een nog aan te leggen) badkamer ligt. Ik moet nog even uitzoeken of dat mag/handig is....
Vreemd genoeg is de meterkast in Nederlandse huizen vrijwel altijd onder de badkamer.... ik snap ook niet dat ze dat doen, maar het zij zo.

Overigens zou ik al snel voor de bijkeuken kiezen, gewoon omdat je daar meestal makkelijk een stukje kunt missen, van de opkamer zou ik dat echt zonde vinden.

Edit: inmiddels een plattegrond gezien... dan zou ik idd voor de bijkeuken of optie 2 kiezen, ik neem aan dat dat de kelder is.... weet niet hoe blij de brandweer daar mee is, maar persoonlijk zou ik dat een mooie uit de weg plek vinden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_156167883
Ik neig ook naar optie 1, dan is ie mooi uit het zicht. Het zou wel betekenen dat ik dan veel elektra (opnieuw) moet trekken. Maarja, ik wil toch alles gelijk goed doen dus nette centraaldozen, een net aardpunt in de nieuwe badkamer, voldoende groepen, een mooi verlichtingsplan, nieuwe aardlek etc etc. Gelukkig (in dit geval) zijn het houten plafonds op balken en kan ik makkelijk buis leggen, dus we hoeven niet zoveel te hakken of breken, behalve de sleuven in de muren als die nodig zijn.

Oh, en nog een voordeel voor optie 1: dan kan ik mijn patchkast daar ook gelijk neerzetten, als ik toch buizen aan het trekken ben kan ik vanaf daar makkelijk naar alle ruimtes toe. En dan kan ik daar het (nog aan te leggen) glasvezelbinnenkomstpunt laten komen.
pi_156167908
Optie 1 lijkt mij als enige te voldoen aan het volgende:

'Positie ten opzichte van de voordeur:
De meterruimte moet vanaf de toegangsdeur direct door de hal of gang bereikbaar zijn. De afstand tussen toegangsdeur en meterruimte is maximaal 3 meter.'

Hoewel over zowel voordeur als toegangsdeur wordt gesproken...
pi_156167925
Oh, die eerste ruimte is ook een entree... mwah, ja, zou kunnen, maar ik denk dat ik die ruimte een andere functie zou geven, en dan zou ik die meterkast daar weer zonde vinden.
Leuk huis trouwens, de plattegrond vind ik wel heel tof.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156168294
Tja, die entree 1 wordt niet of nauwelijks gebruikt en is eigenlijk wel een prima plek om een (mooi afgetimmerde) meterkast in onder te brengen, die ook nog eens aan alle eisen voldoet. En zoals je ziet hebben we aan ruimte niet echt een gebrek ;) Ik ben bezig met een beschrijving van het huis en onze plannen daarmee, inclusief meer plattegronden. Foto's volgen zodra ik onbeperkt toegang heb tot het huis.
pi_156168357
Ik denk dat ik daar een soort van ontvangstkamer van zou maken.... een "nette" woonkamer voor mensen die niet in de rest van het huis hoeven te komen.
Alleen jammer dat er geen WC in de buurt is en ze dan nog de hele hut door moeten :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156192278
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 10:34 schreef Valleike het volgende:
Ergens begin volgend jaar betrekken wij een nieuw huis. Nieuw is relatief, het is een huis met delen uit de 18e eeuw en dat in de eeuwen daarna is uitgebouwd. Een mooie ratjetoe dus, ik zal in ander topic het huis en onze plannen daarmee nader introduceren. Gelukkig is het huis in de loop der jaren gemoderniseerd (o.a. nieuwe kozijnen met dubbelglas, riolering, een gasaansluiting en fatsoenlijke verwarming). Er is echter ook nog veel te doen en daarvoor ben ik nu plannen aan het maken en een begroting opstellen. Een van de zaken die ik als eerste wil aanpakken is de elektra. Die is in de loop van de tijd nogal houtje-touwtje uitgebouwd en omdat we kleine kinderen hebben wil ik een comfortabele maar vooral veilige installatie. Daarvoor moet de meter/groepenkast worden verplaatst, want op de plek waar ie nu zit (achter een gordijn in de woonkamer) is niets mogelijk. De meterkast moet dus worden verplaatst; dan wordt gelijk de aansluiting aangepast van 1*25A naar 3*25A.

Vraag: is het nog steeds zo dat de meterkast binnen 3 meter van een buitendeur moet zijn geplaatst, of gaat het electriciteitsbedrijf daar in de praktijk soepel mee om? Het gaat alleen om de electra, want gas en water komen ergens anders het huis binnen. De meterkast naar die plek verhuizen is weer niet handig omdat in dat geval alle leidingen moeten worden omgelegd.
De wettelijke 3 m-eis aan de plaats van de meterkast is per 1 april 2012 vervallen (met invoering van het bouwbesluit 2012). Dus vanuit de wetgeving is er niets op tegen om de meterkast aan de andere kant van het huis te plaatsen.

Maar zoals hier ook al gezegd is, zou ik bij de netbeheerder nagaan welke eisen hij aan de aansluiting stelt. Daarnaast wil je zelf waarschijnlijk ook niet dat elke meteropnemer eerst dwars door je hele huis moet lopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_156194121
Ik woon nu 4 jaar in mijn nieuwbouwhuis, en hier is nog nooit een meteropnemer langs geweest.
pi_156264248
Ik heb geen idee ik weet alleen dat mijn meterkamer (een kast kun je het niet noemen) niet eens op dezelfde verdieping als de voordeur is geplaatst. Ik heb daar nog nooit last mee gehad in ieder geval.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 21 september 2015 @ 09:15:33 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156264302
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 11:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik woon nu 4 jaar in mijn nieuwbouwhuis, en hier is nog nooit een meteropnemer langs geweest.
Heb je een slimme meter?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156268304
Het is wel een digitale meter, maar geen slimme meter.
Ik heb wel een keertje een briefje in de brievenbus gehad dat er een meteropnemer langs was geweest, maar toen was ik niet thuis....
pi_156523331
Hallo,

De meterkast mag niet zomaar verplaatst worden (bouwbesluit). Tevens heeft de brandweer hier grote moeite mee omdat deze snel bij de meterkast moeten kunnen wanneer dit nodig is. Daarnaast is het verlengen van dienstleidingen (dienstleiding = tot aan de meterkast) zeer duur. Het verleggen / verlengen van dienstleidingen zoals gas, water en elektra kost ongeveer 1500,- per leiding, dus totaal 4.500 euro.
pi_156524378
Heb je een bouwvergunning nodig? Liefst een beetje ingewikkelde?

Toen wij gingen verbouwen (grote verbouwing, 1.5 ton) hebben wij op redelijk wat punten (waaronder de afstands-eis van de meterkast) ontheffing van het bouwbesluit gekregen. Er was gewoon een lijstje punten in de vergunningsaanvraag 'vanwege de aard van de woning is het niet mogelijk om aan de volgende eisen te voldoen', en daaronder wat dingen over afstanden, plafondhoogte, en nog een paar van die dingen die gewoon niet te realiseren waren, of alleen met heel veel moeite. Dat hele lijstje is door de gemeente zonder 1 vraag overgenomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')