uit ervaring kan ik vertellen dat de brandweer ook graag snel bij je electriciteitsaansluiting wil kunnen zijnquote:Op donderdag 17 september 2015 11:40 schreef Valleike het volgende:
Handig linkje, dank. Als ik het verhaal lees dan is die 3 meter nodig zodat de brandweer snel bij de meterkast kan komen. Dat lijkt me echter met name een probleem bij een gasaansluiting en die zit bij ons op een andere plek (binnen 3 meter van een deur) dan de elektriciteitsaansluiting.
Het beste informeren bij de netbeheerder inderdaad, als de boel verplaatst moet worden en ze willen het niet aansluiten dan kun je nog niks.quote:Op donderdag 17 september 2015 11:40 schreef Valleike het volgende:
Misschien dat bij een elektriciteitsaansluiting het netwerkbedrijf soepeler is en de norm van 3 meter niet hard is, ik zal ze eens bellen.
Vreemd genoeg is de meterkast in Nederlandse huizen vrijwel altijd onder de badkamer.... ik snap ook niet dat ze dat doen, maar het zij zo.quote:Op donderdag 17 september 2015 11:49 schreef Valleike het volgende:
Ja, dat soort dingen ken ikMaar de meterkast en de elektrische installatie ga ik laten voldoen aan alle eisen want echt, zoals het er nu uitziet, ai. Een groot huis met wasmachine, droger, vaatwasser, elektrisch koken, elektrische oven etc etc en dan 4 groepen in totaal. Als ik de frituurpan aanzet mag de wasmachine niet draaien, oven en kookplaat kunnen niet tegelijkertijd worden gebruikt en overal oudewetsche bedrading. Nergens een geaard stopcontact te bekennen, in de badkamer niets geaard Volgens mij moet ik zelf nog een aardpen laten slaan.
Ik kan overigens nog kiezen tot plaatsing van de meterkast in de opkamer of bijkeuken. Nadeel van de opkamer is dat die onder (een nog aan te leggen) badkamer ligt. Ik moet nog even uitzoeken of dat mag/handig is....
De wettelijke 3 m-eis aan de plaats van de meterkast is per 1 april 2012 vervallen (met invoering van het bouwbesluit 2012). Dus vanuit de wetgeving is er niets op tegen om de meterkast aan de andere kant van het huis te plaatsen.quote:Op donderdag 17 september 2015 10:34 schreef Valleike het volgende:
Ergens begin volgend jaar betrekken wij een nieuw huis. Nieuw is relatief, het is een huis met delen uit de 18e eeuw en dat in de eeuwen daarna is uitgebouwd. Een mooie ratjetoe dus, ik zal in ander topic het huis en onze plannen daarmee nader introduceren. Gelukkig is het huis in de loop der jaren gemoderniseerd (o.a. nieuwe kozijnen met dubbelglas, riolering, een gasaansluiting en fatsoenlijke verwarming). Er is echter ook nog veel te doen en daarvoor ben ik nu plannen aan het maken en een begroting opstellen. Een van de zaken die ik als eerste wil aanpakken is de elektra. Die is in de loop van de tijd nogal houtje-touwtje uitgebouwd en omdat we kleine kinderen hebben wil ik een comfortabele maar vooral veilige installatie. Daarvoor moet de meter/groepenkast worden verplaatst, want op de plek waar ie nu zit (achter een gordijn in de woonkamer) is niets mogelijk. De meterkast moet dus worden verplaatst; dan wordt gelijk de aansluiting aangepast van 1*25A naar 3*25A.
Vraag: is het nog steeds zo dat de meterkast binnen 3 meter van een buitendeur moet zijn geplaatst, of gaat het electriciteitsbedrijf daar in de praktijk soepel mee om? Het gaat alleen om de electra, want gas en water komen ergens anders het huis binnen. De meterkast naar die plek verhuizen is weer niet handig omdat in dat geval alle leidingen moeten worden omgelegd.
Heb je een slimme meter?quote:Op vrijdag 18 september 2015 11:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik woon nu 4 jaar in mijn nieuwbouwhuis, en hier is nog nooit een meteropnemer langs geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |