Eerst maar eens een foto van de verdeler en hoe deze is aangesloten op de cv-ketel.quote:Op woensdag 16 september 2015 19:18 schreef ES... het volgende:
CV ketel (Intergas HRE Kombi Kompakt) blijft draaien op stand 1. Dit houdt volgens de handleiding in:
Gewenste temperatuur bereikt. De branderautomaat kan de warmtevraag tijdelijk blokkeren. De brander wordt dan gestopt. De blokkering vindt plaats omdat de gevraagde temperatuur is bereikt. Als de temperatuur voldoende is gezakt wordt de blokkering opgeheven.
De CV zou eigenlijk maar kort in stand 1 moeten staan. Maar hij blijft hier uren op hangen. En ondertussen blijft er iets draaien, waardoor de installatie van de vloerverwarming gloeiend heet wordt/blijft. Ik hoor ook het typische geluid van verwarming, dat er water loopt door de buizen bij de CV.
Er zijn net onder de verdeler nieuwe knoppen geplaatst ivm nieuwe draadloze thermostaten in alle kamers. Kan dit hier iets mee te maken hebben? Ik heb het vermoeden dat de aansluiting niet goed is gedaan.
Daarnaast wordt de vloerverwarming niet warm, wanneer de thermostaat op 40 graden staat. Wanneer ik deze op 30 graden zet, wordt de vloer wel warm.
Ik hoop heel erg dat iemand me kan helpen hiermee.
Slechte ondernemer, heeft er gewoon geen zin meer in. Verder onbelangrijk...quote:
Ik had een overzichtsfoto bedoeld, nou zie ik het leidingverloop nog niet. Het lijkt er namelijk op dat het expansievat in de verkeerde leiding zit. Deze hoort altijd in de retour te zitten, nooit in de aanvoer.quote:Op woensdag 16 september 2015 19:44 schreef ES... het volgende:
Was even zoeken hoe een foto te plaatsen, maar het is gelukt.[ afbeelding ]
[..]
Slechte ondernemer, heeft er gewoon geen zin meer in. Verder onbelangrijk...![]()
Wat bedoel je met een overzichtsfoto? Het bovenste gedeelte en dan de CV erbij?quote:Op woensdag 16 september 2015 20:02 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ik had een overzichtsfoto bedoeld, nou zie ik het leidingverloop nog niet. Het lijkt er namelijk op dat het expansievat in de verkeerde leiding zit. Deze hoort altijd in de retour te zitten, nooit in de aanvoer.
Die knoppen onder de verdeler zijn ook thermostaten die op een ingestelde temperatuur dicht gaan.quote:Op woensdag 16 september 2015 19:18 schreef ES... het volgende:
Daarnaast wordt de vloerverwarming niet warm, wanneer de thermostaat op 40 graden staat. Wanneer ik deze op 30 graden zet, wordt de vloer wel warm. Ik heb slechts 1 normale radiator in 1 kamer, die wordt wel altijd gewoon warm.
Dan zal dat het geval zijn. Kan ik die temperatuur wijzigen, of is het beter om dit zo maar aan te houden? Ik heb de indruk dat ze dan inderdaad op 35 graden staan.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Die knoppen onder de verdeler zijn ook thermostaten die op een ingestelde temperatuur dicht gaan.
Als die op 35 staan lopen ze dicht als
- je bijv. 40 gr water aanvoert en
- ze in de warmwater-toevoer zitten ipv de retour vanuit de vloer
Waarschijnlijk wel maar opzich zou het zo ook moeten werken. Als het retourwater onder de 35 komt moet er heet water bijgemengd worden in de verdeler.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:50 schreef ES... het volgende:
[..]
Dan zal dat het geval zijn. Kan ik die temperatuur wijzigen, of is het beter om dit zo maar aan te houden? Ik heb de indruk dat ze dan inderdaad op 35 graden staan.
Is de aanvoertemperatuur van je cv wel afgestemd op de vloerverwarming?quote:Op woensdag 23 september 2015 20:06 schreef ES... het volgende:
De knoppen onder de verdeler zitten volgens mij op de toevoer, niet op de retour.
Het is een aantal dagen goed gegaan, maar de CV blijft nu toch weer hangen op stand 1.
Tips zijn van harte welkom!!
Zet de aanvoer temperatuur van de cv maar op 50.quote:Op woensdag 23 september 2015 21:33 schreef ES... het volgende:
Goeie vraag, vroeg ik me ook al af.Hij stond op 60 graden, dat kan wellicht ook lager.
Verder heb ik net wat instellingen doorgenomen, zoals vermeld in de handleiding. Er leek ergens 90 te staan, terwijl dit 25 zou moeten zijn. Ik heb het gewoon maar even aangepast naar 30 (lager kon niet), eens kijken of het helpt.
Had ik toevallig gedaan, hij is nu alweer even stil. Hoop dat deze aanpassing met de gewijzigde instelling de truc heeft gedaan. Eens kijken hoe koud het morgen is.quote:Op woensdag 23 september 2015 21:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Zet de aanvoer temperatuur van de cv maar op 50.
Zet de vloerverwarming maar op 45 graden. De ketel kan niet zijn warmte kwijt in het systeem. De thermostaat in de woonkamer staat vragend, maar de ketel stopt op zijn max ingestelde temperatuur van 50 graden. Daardoor blijft de pomp lopen, net zolang totdat de temperatuur weer onder de 50 graden komt. Oftewel: de cv-ketel en de achterliggende installatie zijn niet op elkaar afgestemd.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 19:44 schreef ES... het volgende:
Blijkbaar zitten er in de CV ketel zelf meer instellingen dan in het boekje. Daardoor leek het even alsof er iets niet goed stond.
Ik heb de CV ketel nu ingesteld op 50 graden, de thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming staat op 35 graden. Gelukkig warmt de kamer wel op. Maar als alles op temperatuur is, blijft de ketel nog heel lang nadragen in stand 1 (gewenste temperatuur bereikt). Heel irritant, want je hoort de leidingen en je weet dat dit energie kost. De leidingen onder de CV blijven ook erg warm.
Zou ik ergens een andere temperatuur op moeten instellen? Of zijn de knoppen niet goed aangebracht, hadden deze op de retour moeten zitten?
Dat ga ik sowieso proberen. Maar de thermostaat in de woonkamer (en andere kamers) zijn al op temperatuur, dus vragen niets.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 22:20 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Zet de vloerverwarming maar op 45 graden. De ketel kan niet zijn warmte kwijt in het systeem. De thermostaat in de woonkamer staat vragend, maar de ketel stopt op zijn max ingestelde temperatuur van 50 graden. Daardoor blijft de pomp lopen, net zolang totdat de temperatuur weer onder de 50 graden komt. Oftewel: de cv-ketel en de achterliggende installatie zijn niet op elkaar afgestemd.
Misschien toch eens je cv-ketel ten uitlezen door een installateur. Die kunnen dan precies zien waar het misgaat.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 23:13 schreef ES... het volgende:
[..]
Dat ga ik sowieso proberen. Maar de thermostaat in de woonkamer (en andere kamers) zijn al op temperatuur, dus vragen niets.
Ik heb de CV ketel nu een paar uur volledig uit gehad. Alles bij de ketel was afgekoeld. Ik zet hem zojuist aan en hij gaat toch snel weer naar stand 1. En zo blijft hij nu weer draaien. Zonder vraag vanuit de kamers. Om gek van te worden...
Gaat dat zo makkelijk dan? Het leek me zo'n ingewikkeld systeem met die modulerende thermostaten enzo. Dan vind ik het helemaal vreemd dat ze dat niet gedaan hebben toen ze hier waren voor mijn klachten.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 23:24 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Misschien toch eens je cv-ketel ten uitlezen door een installateur. Die kunnen dan precies zien waar het misgaat.
Niet iedere installateur heeft de kennis er van. Laat staan dat ze de apparatuur er voor hebben. Ik heb de apparatuur er wel voor. Heb er al menig storing mee op weten te lossen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 23:35 schreef ES... het volgende:
[..]
Gaat dat zo makkelijk dan? Het leek me zo'n ingewikkeld systeem met die modulerende thermostaten enzo. Dan vind ik het helemaal vreemd dat ze dat niet gedaan hebben toen ze hier waren voor mijn klachten.
Ik ben beetje bang dat ik iemand langs laat komen die er eigenlijk geen verstand van heeft, omdat dit systeem niet heel vaak voor lijkt te komen. En dan zit ik met kosten zonder oplossing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |