abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156045424
in een handige bui heeft mijn man twee jaar geleden de tegels in de badkamer geschilderd en alles opnieuw gekit. Helaas niet helemaal in die volgorde, want toen ik net de inmiddels aan vervanging toe zijnde kit loshaalde, bleek er onder de twee jaar oude kit een laag nóg oudere kit te zitten. Waar de tegelverf overheen gesmeerd is.
Gevolg is dat ik nu dus de hele badkamer kaalgeschraapt heb (God, wat een k*tklus van de bovenste plank is dat), en nu had ik bedacht dat ik eerst zou gaan verven en dan kitten. En ondanks bewezen onvermogen in het verledenheeft mijn man me nu toch weer aan het twijfelen gebracht, want volgens hem moet je toch echt eerst op de originele tegels kitten en dán tegelverf omdat het anders niet waterdicht zou zijn. 'En dan netjes afplakken, he, schat' zei de hufter nog. Als hij dat twee jaar terug had gedaan zat ik hier nu niet mee (en hij zit zelf in het buitenland, dus nee, kan het niet aan hem overgeven nu).
Dus.
Eerst verf, dan kit?
Of eerst kit, en dan verf?
Verlos mij uit deze twijfel!
  zondag 13 september 2015 @ 13:37:19 #2
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_156046787
Ik zou eerst kit doet, daarna verf omdat ik dit mooier vind. Ik vraag me af of het écht veel uitmaakt welke je eerst doet. Misschien kan iemand anders je beter uitsluitsel geven hierover.
O+
pi_156047312
Siliconenkit is redelijk beroerd overschilderbaar. Zou daarom eerst schilderen en dan kitten.
pi_156047514
Eerst alle kitresten verwijderen, dan de boel nog even met Zwaluw Sili-Kill behandelen. Vervolgens de boel even schoonmaken, ontvetten, dan schilderen en als laatste afkitten met silliconenkit. Zoals bbtb77 ook al aangeeft is silliconenkit niet overschilderbaar.
  zondag 13 september 2015 @ 14:45:17 #5
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_156048479
acrylkit wel.
O+
pi_156049968
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 14:45 schreef Saisai het volgende:
acrylkit wel.
Houtplamuur is ook overschilderbaar... Maar daar maak ik ook geen badkamer mee waterdicht ;) })
pi_156052366
Je kunt tegenwoordig net zo goed urethaan of polymeerkit gebruiken , ook waterdicht en beter dan siliconenkit.
pi_156052569
Wat zegt de product info erover?

http://www.alabastine.nl/(...)rbaar-met-tegelverf/

Let op: Tegelgrondverf en tegelverf hechten niet op kit. Daarom dient u kit eerst te verwijderen met Alabastine Kitverwijderaar. Daarna goed nawassen met water. Na afwerking met tegelverf brengt u een nieuwe kitlaag aan.
  zondag 13 september 2015 @ 17:12:48 #9
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_156052718
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 15:41 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Houtplamuur is ook overschilderbaar... Maar daar maak ik ook geen badkamer mee waterdicht ;) })
oh, ik dacht dat dit ook in badkamers kon :@
O+
pi_156055323
Mooi. Eerst schilderen, dus. Dank jullie wel! Ik wil die badkamerkit met antischimmelspul erin gebruiken, witte (want die doorzichtige die man had gebruikt vind ik echt heel lelijk als het er een tijdje op gezeten heeft, kan liggen aan de kennis en kunde van aanbrenger, maar dan nog vind ik dat gelige wat het krijgt niet mooi.
pi_156070190
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 19:03 schreef madamemaxime het volgende:
Mooi. Eerst schilderen, dus. Dank jullie wel! Ik wil die badkamerkit met antischimmelspul erin gebruiken, witte (want die doorzichtige die man had gebruikt vind ik echt heel lelijk als het er een tijdje op gezeten heeft, kan liggen aan de kennis en kunde van aanbrenger, maar dan nog vind ik dat gelige wat het krijgt niet mooi.
Beste neem je een goed merk zoals Den Braven of Soudal bijvoorbeeld. Niet verkrijgbaar in de bouwmarkt, dus moet je even bij de vakhandel halen of online bestellen (bv. bij toolstation). Die rommel van de bouwmarkt is veel te duur en matige kwaliteit.

Indien de kit goed verwerkt wordt is de kans op schimmel veel kleiner. Dus niet afmessen met je vingers, maar koop er van die gele/oranje hulpstukjes voor (hebben ze wel bij de bouwmarkt). En ook heel belangrijk, nooit zeepsop gebruiken voor het afmessen. Den Braven heeft hier Finisher voor, maar met een plantenspuit met water gaat het ook. Zelf mes ik kit altijd droog af. Zorg altijd voor een groot plamuurmes om de overtollige kit van de spatels te verwijderen en een keukenrol is ook altijd handig.

Succes.
pi_156074372
Kan een mod dit topic verplaatsen naar r & p? :')
pi_156076687
Makrolon, het leed van mijn relatie op klusgebied verwerk ik wel in stilte, heb ik geen feedback bij nodig ;-)
Usernaam vergeten, dank je voor de tips! Was inderdaad van plan er zo'n hulpdingetje voor te halen. En plamuurmes en rol papier zal ik in de aanslag houden! Dank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')