abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 december 2015 @ 07:01:53 #201
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_157938504
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 06:45 schreef Chloroform het volgende:
Strafwerk zet ik altijd in magister bij huiswerk voor de desbetreffende dag, plus in mijn eigen agenda een aantekening. Ouders zien zo ook meteen dat hun kind strafwerk heeft en voor de leerling kan het dan ook geen reden zijn dat hij (of zij) het vergeten is. Mocht de leerling het niet gemaakt hebben, hoeft hij de les niet in te komen en kan hij zich meteen melden. Dat betekent strafwerk maken en inleveren, en daarna alsnog een uur terugkomen en extra strafwerk maken, plus het gemiste werk inhalen uiteraard.

Ik heb aan het begin van het jaar meteen duidelijk gemaakt wat de regels in mijn les en eventuele sancties zijn. De eerste drie weken van het jaar veel tijd en energie hierin gestoken, regelmatig leerlingen strafwerk gegeven, terug laten komen, eventueel de hele klas in de pauze laten zitten etc. Vooral dat laatste heeft invloed gehad, want je pakt ze met hun vrije tijd. Ook met je eigen pauze, maar het is een investering. Inmiddels is het wel duidelijk bij ze waardoor ik nu heerlijk m'n lessen kan draaien, terwijl er genoeg docenten zijn waarbij ze nog wel de boel op stelten zetten. Consequent zijn is dus echt de sleutel. Voor jezelf bepalen hoe jouw escalatieladder in elkaar zit en wat jij als regels wilt opstellen, dat is echt belangrijk! Als jij zelf niet weet wanneer je vindt dat een leerling te ver gaat en wat jouw regels/sancties in de klas zijn, kun je natuurlijk ook niet consequent zijn. En dan hebben de leerlingen al snel het idee dat iets oneerlijk is ("Dat heeft u nooit gezegd!").

Als leerling 1 en 2 een waarschuwing hebben gehad en leerling 3 er vervolgens uitgestuurd wordt (terwijl ll3 misschien helemaal niks met ll1 en ll2 te maken heeft), kan ik me voorstellen dat dat tot weerstand leidt.
Soms heeft het ook effect om een (nieuwe) klassenindeling te maken. En misschien moet je die in de loop van het jaar nog wel 1 of 2 keer aanpassen, maar uiteindelijk merk je al snel welke indeling werkt bij jou in de les.
Het is natuurlijk heel fijn dat de leerlingen je leuk vinden, maar leerlingen zijn net kinderen: ze hebben een docent nodig en geen beste vriend. En ook als docent kun je dan een goede band met ze opbouwen.
Hele klas laten blijven heb ik altijd mijn twijfels bij. Collectief straffen, zeg maar. Als ik op de snelweg me netjes aan de regels houd, maar een idioot me met 210 km/u komt inhalen wil ik daar ook niet de dupe van zijn. Wie ligt te emmeren krijgt straf, de anderen niet.
Dit, dus.
  dinsdag 1 december 2015 @ 07:26:09 #202
324470 Chloroform
#sprayforzosk
pi_157938566
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 december 2015 07:01 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Hele klas laten blijven heb ik altijd mijn twijfels bij. Collectief straffen, zeg maar. Als ik op de snelweg me netjes aan de regels houd, maar een idioot me met 210 km/u komt inhalen wil ik daar ook niet de dupe van zijn. Wie ligt te emmeren krijgt straf, de anderen niet.
Soms is het lastig om in een klas van 30 leerlingen te overzien welke 1 of 2 leerlingen zich wel gedragen als er 28 zijn die zitten te zeveren. Ik heb dit 2 keer gedaan bij dezelfde klas en inmiddels kunnen ze elkaar ook corrigeren ("Stil nou!"). Het is absoluut niet mijn favoriete middel van straffen, wat dat betreft ben ik het met je eens hoor, maar soms kan het werken. Bij mij heeft het gewerkt. Begin van het jaar twee keer gedaan, met de klas besproken en nu blijven sommige leerlingen in de pauze bij me hangen omdat ze willen kletsen. Dan moet ik ze bijna het lokaal uit schuiven om zelf ook een broodje te kunnen eten.
Overigens gebeurt het nu zelden dat leerlingen strafwerk krijgen, en klassikaal blijven zitten in de pauze hoeft al helemaal niet meer. Gelukkig :)
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  dinsdag 1 december 2015 @ 07:51:32 #203
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157938661
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 02:17 schreef Eerin het volgende:

[..]

Man, dit is concreter en zinvoller dan een semester Teitler, dank!

Vraag over mijn klas:
Ik loop stage voor eerstegraads Nederlands en geef onder andere les aan een tweede klas havo instap (allemaal vmbo-t leerlingen die misschien naar de havo willen/kunnen/moeten van ouders). Ik heb vrij veel ordeproblemen in de les. Enige zelfreflectie doet me denken dat ik a) druk ben, b) inconsequent en c) lief. Probleem is dat leerlingen veel keten en kletsen. Ze halen wel goede cijfers, omdat ik ze dingen heb voorgekauwd voor de toets (want ze zijn zo lief blabla). De klas staat onder zorgbegeleiding omdat meer docenten er last mee hebben. Ik wil dit patroon graag zsm doorbreken, maar ik vind het lastig om een nieuw systeem te bedenken. Eruit sturen maakt geen indruk. Namen op het bord schrijven wel even, maar ik doe dan niks met de namen. Weet niet goed hoe ik moet straffen en wie en waarmee. De klas komt snel in opstand dat iets oneerlijk of onrechtvaardig is, bijvoorbeeld als er twee al hebben gepraat en ik stuur nummer drie eruit. Soms staan er wel elf namen op het bord, terwijl er dan al lang een vervolgstap op de ladder had moeten volgen, maar ik weet niet goed wanneer en wat die vervolgstap is.

Wat doen jullie qua straf en zijn er andere manieren waarmee ik deze klas een beetje voor me kan winnen? Ze mogen mij als persoon heel graag, maar mij als docent niet enorm. En daar baal ik van, want ik mijn andere klassen gaat het wel heel erg goed, en deze klas demotiveert me.
Die escalatie kun je best met je begeleider bespreken. Maar als die klas zo'n sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid heeft, kun je ook eens proberen om eens met hen te praten. Leg ze uit waarom je 'oneerlijke' besluiten neemt, en leg hen ook uit waarom je hun gedrag onacceptabel vindt.

En luister ook serieus, die kids hebben soms betere punten dan je denkt.
pi_157938848
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 02:17 schreef Eerin het volgende:

[..]

Man, dit is concreter en zinvoller dan een semester Teitler, dank!

Vraag over mijn klas:
Ik loop stage voor eerstegraads Nederlands en geef onder andere les aan een tweede klas havo instap (allemaal vmbo-t leerlingen die misschien naar de havo willen/kunnen/moeten van ouders). Ik heb vrij veel ordeproblemen in de les. Enige zelfreflectie doet me denken dat ik a) druk ben, b) inconsequent en c) lief. Probleem is dat leerlingen veel keten en kletsen. Ze halen wel goede cijfers, omdat ik ze dingen heb voorgekauwd voor de toets (want ze zijn zo lief blabla). De klas staat onder zorgbegeleiding omdat meer docenten er last mee hebben. Ik wil dit patroon graag zsm doorbreken, maar ik vind het lastig om een nieuw systeem te bedenken. Eruit sturen maakt geen indruk. Namen op het bord schrijven wel even, maar ik doe dan niks met de namen. Weet niet goed hoe ik moet straffen en wie en waarmee. De klas komt snel in opstand dat iets oneerlijk of onrechtvaardig is, bijvoorbeeld als er twee al hebben gepraat en ik stuur nummer drie eruit. Soms staan er wel elf namen op het bord, terwijl er dan al lang een vervolgstap op de ladder had moeten volgen, maar ik weet niet goed wanneer en wat die vervolgstap is.

Wat doen jullie qua straf en zijn er andere manieren waarmee ik deze klas een beetje voor me kan winnen? Ze mogen mij als persoon heel graag, maar mij als docent niet enorm. En daar baal ik van, want ik mijn andere klassen gaat het wel heel erg goed, en deze klas demotiveert me.
Dit doet me een beetje denken aan mijn eerste jaar.

De klas voelt je twijfel, en probeert door in discussie te gaan die nog groter te maken.

Die discussie kun je beter niet aan gaan.Tegenwoordig ben ik heel eerlijk en duidelijk: als ik je eruit stuur of straf geef, dan is dat omdat jij me op dat moment het meeste opviel en het meeste stoorde. Al stonden er tien op hun kop, dit gaat om jouw gedrag.

Dat accepteren ze prima. Namen op het bord doe ik niet meer, dat nodigt enorm uit tot discussie. 'Mag ik er al af- waarom staat hij daar niet' en idd straks zit je met een hele rij.

Bovenstaande gedachte: wie stoort mij het meest, heeft mij geholpen besluitvaardiger te worden.

Ik stuur er zelden nog iemand uit, maar soms moet het ondat ze bijvoorbeeld een gestelde grens over gaan in een lastige klas, of omdat ze echt over de schreef gaan.
Kwak
pi_157947009
Ik heb trouwens wel een probleem. Op dit moment heb ik drie havo-3 klassen met ieder dertig man sterk. Twee daarvan lopen wel oké (nog niet super, maar redelijk tot goed), maar in één daarvan zitten enorm veel relschoppers bij elkaar. Een stuk of tien, misschien meer. Vandaag was dat toch aardig uit de hand gelopen - veel strafwerk en een paar man eruit. Hoe pakken jullie je lastigste klassen aan? Ik heb het al doorgegeven aan de afdelingsleider.
pi_157947238
Ik heb nu een havo 4 waar ik heel hard aan de relatie aan het werken ben. Dat houdt in dat ik instructie op het bord zet, en vrijwel de hele les rondloop om kinderen te helpen en even te praten, ook met de herrieschoppers. Mijn menselijke kant te laten zien, ook vooral zien dat zij ook mensjes zijn enzo.

Ik geef ze leertijd voor toetsen in de les (maar wel in stilte/dan) en heb zelfs annuiteiten uit staan leggen aan een paar leerlingen die het volgende uur een m&o toets hadden.

Is even nodig, en ondertussen zorg ik dat ik voorspelbaar ben: ik zeg dat ik huiswerk controleer en doe het, ik kondig de sanctie aan en neem hem, ik vertel precies hoe de toets eruit ziet(zonder weg te geven), ik plan toetsen in zo ver mogelijk van tevoren al, etc.

Ik laat ze voor zelfstandig werk vaak ook zelf kiezen welke activiteit ze doen, en schrijf het huiswerk voor de hele volgende week dan op.

Oh en uitleggen hoe ik beoordeel en waarom we dingen doen


Gaat nog steeds niet zoals ik wil, maar de grootste raddraaier vroeg gisteren ineens vanalles aan me over mijn kindje en leek oorecht geinteresseerd. Dat vind ik al winst.

Edit: en veel communiceren met de mentor en de teamleider.
Kwak
pi_157952937
Denk dat kwak het goed samenvat: duidelijk en consequent zijn, zodat je zorgt voor een veilige sfeer, waarin leerlingen doorkrijgen dat ze wel wat kunnen leren, dat ze weten waar ze aan toe zijn en wat ze aan je hebben. En verder veel investeren in een goede relatie, belangstelling tonen, de klas zien als een stel individuen en niet als klas. Niet focussen op het storende gedrag, daar zo min mogelijk woorden aan vuil maken en vooral ook complimenteren als ze iets goed doen. Bij een heel lastige klas denk je al snel dat dat laatste ze wel niets zal interesseren, maar daar kun je je nog wel eens in vergissen. Juist in die lastige klassen zitten vaak leerlingen die zelden tot nooit iets positiefs horen en je hebt soms geen idee wat er in die koppies gebeurt als jij dat een keer wel doet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 1 december 2015 @ 20:42:27 #208
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157953688
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 16:09 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb nu een havo 4 waar ik heel hard aan de relatie aan het werken ben. Dat houdt in dat ik instructie op het bord zet, en vrijwel de hele les rondloop om kinderen te helpen en even te praten, ook met de herrieschoppers. Mijn menselijke kant te laten zien, ook vooral zien dat zij ook mensjes zijn enzo.

Ik geef ze leertijd voor toetsen in de les (maar wel in stilte/dan) en heb zelfs annuiteiten uit staan leggen aan een paar leerlingen die het volgende uur een m&o toets hadden.

Is even nodig, en ondertussen zorg ik dat ik voorspelbaar ben: ik zeg dat ik huiswerk controleer en doe het, ik kondig de sanctie aan en neem hem, ik vertel precies hoe de toets eruit ziet(zonder weg te geven), ik plan toetsen in zo ver mogelijk van tevoren al, etc.

Ik laat ze voor zelfstandig werk vaak ook zelf kiezen welke activiteit ze doen, en schrijf het huiswerk voor de hele volgende week dan op.

Oh en uitleggen hoe ik beoordeel en waarom we dingen doen

Gaat nog steeds niet zoals ik wil, maar de grootste raddraaier vroeg gisteren ineens vanalles aan me over mijn kindje en leek oorecht geinteresseerd. Dat vind ik al winst.

Edit: en veel communiceren met de mentor en de teamleider.
Welk vak geef je?

En laat jij ze wel eens hele lessen of grote delen van lessen aan hun huiswerk? Ik heb 3 havo klassen die dat nogal lastig vinden, ookal geef ik een hele zooi huiswerk op voor de volgende week. Er heerst dan een "Ik doe het de dag van tevoren allemaal thuis wel" - sfeer en ze kunnen zich dan niet langer dan 15 minuten concentreren op hun werk... :P
pi_157956075
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:42 schreef JochemP het volgende:

[..]

Welk vak geef je?

En laat jij ze wel eens hele lessen of grote delen van lessen aan hun huiswerk? Ik heb 3 havo klassen die dat nogal lastig vinden, ookal geef ik een hele zooi huiswerk op voor de volgende week. Er heerst dan een "Ik doe het de dag van tevoren allemaal thuis wel" - sfeer en ze kunnen zich dan niet langer dan 15 minuten concentreren op hun werk... :P
Engels.

Ik laat ze nooit hele lessen leren of zelfstandig werken, dat lukt op de havo meestal niet.

Ik maak dan vaak afspraken in blokjes van twintig minuten (over twintig minuten is dit en dit af, als je dat al af hebt mag je kiezen uit A en B )
Kwak
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:11:04 #210
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157956217
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 15:56 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens wel een probleem. Op dit moment heb ik drie havo-3 klassen met ieder dertig man sterk. Twee daarvan lopen wel oké (nog niet super, maar redelijk tot goed), maar in één daarvan zitten enorm veel relschoppers bij elkaar. Een stuk of tien, misschien meer. Vandaag was dat toch aardig uit de hand gelopen - veel strafwerk en een paar man eruit. Hoe pakken jullie je lastigste klassen aan? Ik heb het al doorgegeven aan de afdelingsleider.
Een goed gesprek aangaan met die gasten en wederzijdse verwachtingen uitspreken?
Trek ze bij elkaar, eventueel samen met een collega-docent die dezelfde groep heeft als je je daar prettiger bij voelt, en maak heel helder wat je van ze verwacht. Wanneer moeten ze binnen de lijntjes kleuren, en op welke momenten hebben ze misschien iets meer vrijheid?
Vaak kunnen 'relschoppers' prima functioneren binnen een les als ze heel scherp hebben wat de grenzen zijn. Dat jij die misschien nu nog niet zo helder hebt moet je jezelf niet aanrekenen, maar dit soort groepen maken wel handig gebruik van de ruimte die dat biedt.

Strak inkaderen en strak handhaven. Dan wordt het (waarschijnlijk) vanzelf makkelijker als je dat even volhoudt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:15:37 #211
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_157956357
Klein vraagje tussendoor: die kinderen komen toch op school voor instructie en niet voor huiswerk?
Prrrrr
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:18:00 #212
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157956427
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:15 schreef mrspoeZ het volgende:
Klein vraagje tussendoor: die kinderen komen toch op school voor instructie en niet voor huiswerk?
Ooit van 'flip the classroom' gehoord?

En daarnaast: vmbo-basis leerlingen zes uur lang instructie geven en daarna hopen dat ze thuis nog huiswerk gaan doen - gaat 'm niet worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:18:25 #213
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_157956443
Ok, het was maar een vraag.
Prrrrr
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:19:51 #214
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157956486
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:18 schreef mrspoeZ het volgende:
Ok, het was maar een vraag.
Ik geef ook maar een antwoord ;)

Balans is, zoals altijd, het toverwoord. Die zal in een vwo-klas heel anders liggen dan in een vmbo-basisklas, maar ook die eerste groep kan niet zes uur luisteren, en ook hun leerproces is uiteindelijk gebaat bij 'doen'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:20:46 #215
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_157956512
Snap ik. Is het een optie om ipv huiswerk maken coöperatief leren in te zetten?
Prrrrr
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:22:16 #216
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157956555
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:20 schreef mrspoeZ het volgende:
Snap ik. Is het een optie om ipv huiswerk maken coöperatief leren in te zetten?
Als je nadenkt over de gewenste opbrengst en daar een plan van maakt, dan is in principe alles een optie natuurlijk. Zo lang het maar bij jou en bij je leerlingen past.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157956585
Er zijn inderdaad wel heel veel manieren meer dan of instructies geven of huiswerk laten maken.

Ik zie het vooral ook zo: de leerlingen komen in mijn les om iemand enthousiast te zien over een bepaald vak, iemand die daar met bevlogenheid over kan praten en die iets ingewikkelds op meerdere manieren kan uitleggen. Soms door een verhaal te vertellen, dan weer met behulp van beeldmateriaal, dan met een opdracht, dan weer door iets in groepjes uit te zoeken. Etc. Het is in ieder geval wel de bedoeling voor mij dat ze in mijn les iets doen dat niet op die manier thuis gedaan kan worden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157956694
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:15 schreef mrspoeZ het volgende:
Klein vraagje tussendoor: die kinderen komen toch op school voor instructie en niet voor huiswerk?
In 4H doen we de volgende onderdelen:

Grammatica herhalen
Oefenen met luisteren, lezen, spreken, schrijven
Boek lezen
Presentaties

In de lessen dat ik vaardigheden oefen ben ik meestal 80% van de tijd actief met ze bezig.

Daarnaast gebruik ik lestijd voor het werken aan de opdrachten bij hun leesoefeningen en grammaticaoefeningen. Ook zijn er leeslessen waarin ze in hun boek moeten lezen. Als ze door zouden werken in de les hebben ze geen huiswerk. In die zin laat ik ze 'dus' in de les huiswerk maken.

Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van huiswerk, ik zie dat echt vooral als het moment om
A. Verwerking die in de les niet af kwam af te maken
B. Soms extra oefeningen richting de toets
C. Soms herhalen van leerstof/vooruitleren voor de toets
D. Als ik 'flip' vooraf instructie en ook tussen lessen instructie/verwerking.

De 4 havo waar ik het net over had is momenteel niet te handhaven bij klassikale instructie, dus werken ze meer zelf dan ik in andere klassen doe en vindt de insttuctie op meer individueel niveau plaats. wat mij betreft is dat tijdelijk.
Kwak
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:32:48 #219
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157956899
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:05 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Engels.

Ik laat ze nooit hele lessen leren of zelfstandig werken, dat lukt op de havo meestal niet.

Ik maak dan vaak afspraken in blokjes van twintig minuten (over twintig minuten is dit en dit af, als je dat al af hebt mag je kiezen uit A en B )
Ik ook :)

Even een vraagje tussendoor: als je met je leerlingen spreekt over hobby's en interesse toont etc, doe je dat dan in het Engels? En is je voertaal in de klas over het algemeen Nederlands of Engels?

Mijn school heeft als principe doeltaal=voertaal, ook bij de niet tweetalige klassen. Ik vind dat zelf met name bij 3 havo erg lastig, om een of andere reden gaat het orde houden mij niet goed af in het Engels en gaat het een stuk eenvoudiger in het Nederlands. Is dat een bekend probleem bij andere Engels docenten?
pi_157957007
Oh ik ben echt slecht in doeltaal voertaal, ik praat veel te veel nederlands :@ is echt een ontwikkelpunt.

Kinderen blijven ook tot in de eindexamenklas glashard nederlands terugpraten...

Echt iets om me op te focusen als ik weer wat energie heb.
Kwak
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:36:51 #221
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_157957017
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:26 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In 4H doen we de volgende onderdelen:

Grammatica herhalen
Oefenen met luisteren, lezen, spreken, schrijven
Boek lezen
Presentaties

In de lessen dat ik vaardigheden oefen ben ik meestal 80% van de tijd actief met ze bezig.

Daarnaast gebruik ik lestijd voor het werken aan de opdrachten bij hun leesoefeningen en grammaticaoefeningen. Ook zijn er leeslessen waarin ze in hun boek moeten lezen. Als ze door zouden werken in de les hebben ze geen huiswerk. In die zin laat ik ze 'dus' in de les huiswerk maken.

Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van huiswerk, ik zie dat echt vooral als het moment om
A. Verwerking die in de les niet af kwam af te maken
B. Soms extra oefeningen richting de toets
C. Soms herhalen van leerstof/vooruitleren voor de toets
D. Als ik 'flip' vooraf instructie en ook tussen lessen instructie/verwerking.

De 4 havo waar ik het net over had is momenteel niet te handhaven bij klassikale instructie, dus werken ze meer zelf dan ik in andere klassen doe en vindt de insttuctie op meer individueel niveau plaats. wat mij betreft is dat tijdelijk.
Helder.
Prrrrr
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:41:14 #222
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157957184
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:36 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik ben echt slecht in doeltaal voertaal, ik praat veel te veel nederlands :@ is echt een ontwikkelpunt.

Kinderen blijven ook tot in de eindexamenklas glashard nederlands terugpraten...

Echt iets om me op te focusen als ik weer wat energie heb.
Klinkt bekend :P

Wij worden geacht om zelfs leerlingen te straffen (NL praten = een presentatie geven de volgende les) als ze onderling Nederlands praten terwijl ik ze nog niet eens zover heb dat ze tegen mij Engels praten (en ik tegen hun gebeurt ook nog te weinig), laat staan dat ze dat in 3 havo onderling gaan doen :')
pi_157957328
Straffen vind ik echt belachelijk om die reden.

Er zijn veel manieren om ze vrijer te maken in het spreken, dat moet zelfvertrouwen opleveren (met straffen zorgen ze alleen maar dat de onzekere kinderen gewoon niks meer zeggen uberhaupt, en dan nig een activiteit die ze gewoon moeten vinden als straf ook nog -O-) en dan gaat t hopelijk beter.

Volg je de FB van british council teaching english? Komen vaak leuke ideeen voorbij!
Kwak
  dinsdag 1 december 2015 @ 22:48:39 #224
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157957458
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:45 schreef kwakz0r het volgende:
Straffen vind ik echt belachelijk om die reden.

Er zijn veel manieren om ze vrijer te maken in het spreken, dat moet zelfvertrouwen opleveren (met straffen zorgen ze alleen maar dat de onzekere kinderen gewoon niks meer zeggen uberhaupt, en dan nig een activiteit die ze gewoon moeten vinden als straf ook nog -O-) en dan gaat t hopelijk beter.

Volg je de FB van british council teaching english? Komen vaak leuke ideeen voorbij!
Ik ben er ook niet zo'n fan van maar oke :P Ja ik volg die FB wel maar er komen altijd leuke dingen voorbij als ik net even niet met school bezig ben :D Ik haal wel complete lessen van de Teaching English site, dat is echt een heilig redmiddel als ik mijn stuiterbruggers moet voorbereiden op een lees of luistertoets of als ik een keer wat anders wil doen dan uit het boek werken :P
pi_157957723
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet zo'n fan van maar oke :P Ja ik volg die FB wel maar er komen altijd leuke dingen voorbij als ik net even niet met school bezig ben :D Ik haal wel complete lessen van de Teaching English site, dat is echt een heilig redmiddel als ik mijn stuiterbruggers moet voorbereiden op een lees of luistertoets of als ik een keer wat anders wil doen dan uit het boek werken :P
Ik sla alles op met het "bewaar dit artikel" pinnetje van FB. :+
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')