Ik werk nog in de horeca, als bediening, naast mijn andere (fulltime) baan. Ik zie het als een betaalde hobby. Ik verdien dan 10,90 bruto per uur met ongeveer 1,50 per uur aan fooi. Daarnaast onbeperkt bier nadat ik klaar ben met werken

.
Werkzaamheden: bestellingen opnemen, gasten bedienen, communicatie met de keuken (tafels doorvragen etc.), indekken van juiste bestek, afrekenen, etc. Daarnaast natuurlijk veel contact met de gast.
Zwaar ligt eraan, als je een beetje door kan buffelen en een tafel van 5 in één keer wilt uithalen, kan het zwaar worden. Daarnaast is het ook goed doorlopen als het druk is.
Zonder ervaring is het altijd lastig beginnen in de horeca, zeker als je 24 bent. Immers iemand van 35 met 10 jaar ervaring is in theorie net zo duur als jou. Iemand van 22 een stuk goedkoper. Maar waar een wil is, is een weg. Daarnaast is het zo dat je (vaak) begint met een 0-uren contract.
Voordelen van werken in de horeca:
- Vaak goede sfeer in het team, zeker als het goed in elkaar is ingespeeld.
- Gezellige naborrels
- Fysiek werk (vind ik een voordeel)
- Klaar = klaar, er blijft nooit werk liggen
- Tijdens vakantie stapelt het werk zich niet op
- Prettige werktijden
- Er is wat anders te drinken dan alleen water, koffie en thee zoals in de meeste kantoren
- Contact met gasten
Nadelen van werken in de horeca:
- gezien de voordelen is het 'gevaar' groot te blijven hangen in de horeca. Zeker met deze arbeidsmarkt. Ken veel mensen met HBO+ opleiding die het wel lekker vinden zo.
- Relatief slecht betaald (inclusief fooi zit je op fulltime denk ik op netto 1500 - 1600)
- Werken met mensen zonder horeca ervaring kan soms frustrerend zijn (dit werkt niet in je voordeel

)
- Diepgang ontbreekt volledig, als je iets (cognitief) uitdagend wil doen kan je beter niet de horeca in gaan.
- Bij veel bedrijven relatief weinig doorgroeimogelijkheden.
- Contact met gasten kan ook bij nadelen
Neutraal:
- Je moet flexibel kunnen zijn als je in de horeca werkt. Is het druk? dan werk je gewoon langer door! Je laat je collega's niet met een grote zooi achter. Is het erg rustig? dan is de kans dat je eerder naar huis kan/moet. Vaak is het echter zo dat er een collega is die ook wel naar huis wil. Zo kan je voor jezelf wat uurtjes erbij snoepen.
- Afhankelijk van het bedrijf waar je werkt is het seizoensgebonden drukte. In de zomer op een plek met een groot terras zal het lekker druk zijn. In de winter is dat terras dicht. Dit kan van invloed zijn op jouw salaris, zeker met een 0-uren contract.