abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155961088
Ik vraag me een paar dingen af..

Wat voor dingen doe je allemaal als bediening medewerker?
Is het zwaar werk? Zo ja, hoezo?
Verdient het oké (en dan doel ik op parttime werk)? Wat voor restaurant/bar of zaak werk je.
En klopt het dat de horeca net zoals supermarkten mensen zonder ervaring boven de 18/19 mensen van ong. mijn leeftijd (24) minder snel worden aangenomen dan jongere mensen?
pi_155961378
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 22:30 schreef Snowhite22 het volgende:
Ik vraag me een paar dingen af..

Wat voor dingen doe je allemaal als bediening medewerker?
Is het zwaar werk? Zo ja, hoezo?
Verdient het oké (en dan doel ik op parttime werk)? Wat voor restaurant/bar of zaak werk je.
En klopt het dat de horeca net zoals supermarkten mensen zonder ervaring boven de 18/19 mensen van ong. mijn leeftijd (24) minder snel worden aangenomen dan jongere mensen?
Ik werk in de horeca. Al een hele tijd.

Het verdient niet heel goed. Meestal werken ze met de horeca Cao. En als ik goed heb is het uurloon vanaf een 23 jarige ergens rond de 9,50. Pin me er niet op vast. De beste optie is als je ergens kan werken waar je je fooi mag houden. Meestal ben je dan een wijkloper en ben je verantwoordelijk voor een bepaalde wijk in het restaurant.
Als ze gebruik maken van runners, dus mensen die alleen drankjes en eten naar de tafel brengen maar geen bestellingen opnemen of afrekenen is het vaak gebruikelijk dat je een percentage afstaat van je fooi zodat zij ook meedelen.

Wat ik zelf merk is dat steeds meer horeca bedrijven er voor kiezen om de fooi te delen. Dus gaat het in een pot en krijg je het een keer in de zoveel tijd op basis van je gewerkte uren.

Het ligt nogal aan het bedrijf of het zwaar is. Ik heb op veel plekken gewerkt waar het echt heel druk was en vaak genoeg kwam het voor dat je geen pauze kreeg. Kwa fysiek werk kan het zwaar zijn om bv met veel borden te lopen. Veel tafels af te ruimen of volle dienbladen. Of dat je bv vaak de bar moet bijvullen en hiervoor al die kratjes met flesjes moet tillen.

Dus is een beetje lastig zeggen zo. Ook omdat ik niet weet wat je gewend bent natuurlijk.

De werkzaamheden kunnen dus bestaan uit runnen, waarbij je dus alleen bestellingen wegbrengt en misschien ook tafels leeg ruimt. Achter de bar als ze er voor kiezen om met bar personeel te werken of als wijkloper waar je dus bestellingen opneemt en afrekent met gasten.

Heb jij een voorkeur?
pi_155961543
Denk trouwens dat je niet zoveel last zal hebben van het feit dat je 24 bent. Wat al heel veel uitmaakt is als je open bent en makkelijk contact maakt met mensen. Vaak doen ze ook niet zo moeilijk over het niet hebben van ervaring. Tenzij je in een wat luxer restaurant zou willen werken.

Woon trouwens zelf in Den Haag. Ook een aantal jaar op het strand gewerkt bij strandtenten. Daar merk je duidelijk dat jongere mensen zonder ervaring als runner worden aangenomen en de wat oudere en die met ervaring als wijkloper.

De runners die hun best doen, hun werk serieus nemen en het redelijk snel oppikken groeien vaak vrij snel door tot een wijkloper. En daar was het idd gebruikelijk dat je dan 10 procent geloof ik van je fooi moest afstaan voor de runners.

[ Bericht 46% gewijzigd door bitterbal op 09-09-2015 22:49:56 ]
pi_155961875
Ik werk naast mijn studie 2 avonden per week in de horeca. Verdien ongeveer 9,50 inderdaad maar mag de fooi houden en die is altijd prima anders zou ik het denk ik niet doen. Het is een restaurant met een mogelijkheid om een drankje te doen maar niet echt zo als een cafe met luide muziek. Bij ons nemen ze ook nog gewoon personeel zonder ervaring aan. Het is overigens wel hard werken maar dat zie je vaak wel terug in je fooi.
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
pi_155961891
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 22:58 schreef Seamonkey- het volgende:
Ik werk naast mijn studie 2 avonden per week in de horeca. Verdien ongeveer 9,50 inderdaad maar mag de fooi houden en die is altijd prima anders zou ik het denk ik niet doen. Het is een restaurant met een mogelijkheid om een drankje te doen maar niet echt zo als een cafe met luide muziek. Bij ons nemen ze ook nog gewoon personeel zonder ervaring aan. Het is overigens wel hard werken maar dat zie je vaak wel terug in je fooi.
Hoeveel fooi krijg je gemiddeld op een avond?
pi_155961981
Wie werkt er in de horeca?

Een ober, een chef noem maar op.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_155968421
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2015 23:02 schreef spierbal het volgende:
Wie werkt er in de horeca?

Een ober, een chef noem maar op.
Godver. :')
pi_155979779
Kleinere tentjes vermijden als de pest(lunchrooms/cafe's. tentjes waar 1-6 mensen gelijktijdig werken), weinig fooi en vaak minimumloon. Vaak ook 'vriendjes van de baas' die doen alsof ze boven iedereen staan en meer privileges hebben, waar ik werkte waren deze 'vriendjes' bijna altijd degene die afrekenden en fooien maar deels in de pot staken(er word veel minder met wijken gewerkt in deze zaken, met het resultaat dat er een centrale fooienpot is) en de rest in eigen zak. Kritiek bij de baas had niet veel zin behalve dat je je eigen werksfeer permanent verneukt.

Tuurlijk is dit niet zo in elke kleine zaak, maar het lijkt toch vaker gebeuren bij de kleinere zaken(inmiddels al 3 lunchrooms achter de rug)
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_156065113
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 22:59 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoeveel fooi krijg je gemiddeld op een avond?
Tussen de 25/50 euro
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
  maandag 14 september 2015 @ 10:06:38 #10
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_156071810
Het is heel erg afhankelijk bij wat voor soort bedrijf je werkt.. Eettentje? Luxe restaurant? partycentrum?
Overal heb je 'medewerkers bediening' maar het houdt overal iets anders in.
Bij een eettentje of eenvoudig restaurant vaak wijklopers en runners, relatief veel fooi (veel kleine beetjes), luxe restaurant heb je minder gasten op een avond die per persoon wel meer besteden, partycentrum is vaak bruiloften, bedrijfsfeesten, familiefeestjes etc.. weinig fooi en moet gedeeld worden, na afloop van het feest vaak hele zaal verbouwen en opdekken voor de volgende partij.

Overigens zijn je vragen te algemeen voor een gericht antwoord. (overigens werk ik het liefst met mensen rond de 20.. niet al te jong, wel nog 'goedkoop'. Al heb ik liever iemand van 24 die veel werk 'ziet' dan iemand van 19 die het gewoon niet in zich heeft)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_156081792
Ik werk nog in de horeca, als bediening, naast mijn andere (fulltime) baan. Ik zie het als een betaalde hobby. Ik verdien dan 10,90 bruto per uur met ongeveer 1,50 per uur aan fooi. Daarnaast onbeperkt bier nadat ik klaar ben met werken :D .

Werkzaamheden: bestellingen opnemen, gasten bedienen, communicatie met de keuken (tafels doorvragen etc.), indekken van juiste bestek, afrekenen, etc. Daarnaast natuurlijk veel contact met de gast.

Zwaar ligt eraan, als je een beetje door kan buffelen en een tafel van 5 in één keer wilt uithalen, kan het zwaar worden. Daarnaast is het ook goed doorlopen als het druk is.

Zonder ervaring is het altijd lastig beginnen in de horeca, zeker als je 24 bent. Immers iemand van 35 met 10 jaar ervaring is in theorie net zo duur als jou. Iemand van 22 een stuk goedkoper. Maar waar een wil is, is een weg. Daarnaast is het zo dat je (vaak) begint met een 0-uren contract.

Voordelen van werken in de horeca:
- Vaak goede sfeer in het team, zeker als het goed in elkaar is ingespeeld.
- Gezellige naborrels
- Fysiek werk (vind ik een voordeel)
- Klaar = klaar, er blijft nooit werk liggen
- Tijdens vakantie stapelt het werk zich niet op
- Prettige werktijden
- Er is wat anders te drinken dan alleen water, koffie en thee zoals in de meeste kantoren :')
- Contact met gasten

Nadelen van werken in de horeca:
- gezien de voordelen is het 'gevaar' groot te blijven hangen in de horeca. Zeker met deze arbeidsmarkt. Ken veel mensen met HBO+ opleiding die het wel lekker vinden zo.
- Relatief slecht betaald (inclusief fooi zit je op fulltime denk ik op netto 1500 - 1600)
- Werken met mensen zonder horeca ervaring kan soms frustrerend zijn (dit werkt niet in je voordeel :D)
- Diepgang ontbreekt volledig, als je iets (cognitief) uitdagend wil doen kan je beter niet de horeca in gaan.
- Bij veel bedrijven relatief weinig doorgroeimogelijkheden.
- Contact met gasten kan ook bij nadelen :D

Neutraal:
- Je moet flexibel kunnen zijn als je in de horeca werkt. Is het druk? dan werk je gewoon langer door! Je laat je collega's niet met een grote zooi achter. Is het erg rustig? dan is de kans dat je eerder naar huis kan/moet. Vaak is het echter zo dat er een collega is die ook wel naar huis wil. Zo kan je voor jezelf wat uurtjes erbij snoepen.
- Afhankelijk van het bedrijf waar je werkt is het seizoensgebonden drukte. In de zomer op een plek met een groot terras zal het lekker druk zijn. In de winter is dat terras dicht. Dit kan van invloed zijn op jouw salaris, zeker met een 0-uren contract.
pi_156083656
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 22:45 schreef Seamonkey- het volgende:

[..]

Tussen de 25/50 euro
Das wel lekker.
  maandag 14 september 2015 @ 20:21:45 #13
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_156087864
Eigen horeca zaak 8-) ( Freelancer )

verdien goed.. ( kan elk jaar wel paar x op vlieg vakantie naar Azië of zuid Amerika. Deze week nieuwe bedrijfsbus gekocht en begin dit jaar niet pand/huis.

hard werk.. ja! werk 60+ uur per week. maar horeca moet in je zitten dan geniet je er van :)

- punten. Je "nieuwe" vrienden komen allemaal uit de Horeca, dit omdat (bijna al) je "oude" vrienden werken als jij vrij bent en andersom

mijn werk is heel divers, soms sta ik voor dak en thuisloze te koken, en de dag daarna doe ik 25 jaar RTL. Bij ene bedrijf draai ik productie en soms heb ik langere klussen zoals herman den blijker een restaurant nieuw leven inblazen.

Enkele leuke klanten waar ik kom, SS rotterdam, NSS top 2014, Ado-Den-Haag, champignons leage, Sail2015, Sensation 2015 ( groep van 20 VIP russen )

minder leuke plekken... Amsterdam Arena :P

[ Bericht 15% gewijzigd door revpolen op 14-09-2015 22:05:52 ]
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')