Ik wil even een tekst met jullie delen en dan graag ook het oordeel van de expert. Vandaag ontving ik een boete in mijn brievenbus: ik scheen ooit zonder licht te hebben gefietst. Aldus luidde mijn beroepsschrift.
Geachte officier van justitie,
Hierbij ga ik in beroep tegen de beschikking met CJIB-nummer 6062 5421 9197 4803. Ik dien dit
beroep in via het Digitaal Loket. In deze brief staan de gegevens die ik daar heb ingevuld.
Ik heb (nog) een andere reden om in beroep te gaan
Hallo! Goed, laat me u vertellen wat er is gebeurd. Die nacht (het gebeuren vond plaats in de
nacht van vrijdag 17 op zaterdag 18 juli) had ik juist bij een snackbar aan de Grote Markt een
broodje kipcorn met mayonaise besteld, toen mijn oog viel op een agent die daar voor de
snackbar de boel in de gaten aan het houden was. 'Jeetjemina!', dacht ik, 'wat een knappe
jongen!' (Zie, ik ben homoseksueel). Klaarblijkelijk was hij dat niet! Dat niet alleen, je zou welhaast
zelfs durven stellen dat het een homofoob was. Ik stapte namelijk op hem af en vroeg hem:
'Zullen we een keer iets gaan drinken?' Dat vond hij geen normale vraag. Hij zei namelijk: 'Vind je
dat een normale vraag?' 'Ja, waarom niet?', zei ik. 'Dat is geen normale vraag!', snauwde hij mij
toe, waarbij hij mij ook een zeer vervelende, onnodige duw tegen het borstbeen gaf. U kunt wel
begrijpen dat mij dat zeer verdroot. Goed! Luttele momenten later was mijn bestelling bij de
snackbar gereed, dus ik liep weer even naar binnen om dat broodje op te halen. Daarna nam ik
het naar buiten, waar ik het broodje in alle rust, staande, opat. Nu had de snackbaruitbuiter er
nogal véél mayonaise opgedaan, zodoende dat het eraf droop en mijn handen helemaal onder
zaten. Vies, inderdaad, dus ik likte de mayonaise van mijn vingers af. Of beter gezegd: ik zoog het
eraf, want het zat voornamelijk op het uiteinde van mijn vingers. Daarbij maakte ik, zonder daar
enige bedoelingen mee te hebben gehad, oogcontact met de agent waarmee ik iets eerder dus die
vervelende aanvaring had gehad. Waarschijnlijk vatte hij dat zuigen op die vingers van mij anders
op dan ik dat had bedoeld, want zie: hij liep werkelijk rood aan. Dat zal van de opwinding zijn
geweest. In ieder geval, ik zag in dat dat weleens verkeerd af zou kunnen lopen, dus ik dacht er
verstandig aan te doen om maar weg te gaan. Ik pakte mijn fiets en liep, laat me dat benadrukken,
liep vanaf de Grote Markt de Schoolstraat in. Normaal gesproken zou ik de andere kant op zijn
gegaan, maar zie, omdat ik dan langs die agent had moeten lopen, deed ik dat maar niet. Nou, ik
was nog niet de hoek om of ik werd klemgereden door twee van zijn collega's! Wat een vertoon!
Het leek net een actiefilm! Ze vroegen mij: 'Heb je je idee bij je?' Die vraag begreep ik niet zo
goed. 'Daarna vroegen ze mij of het licht op mijn fiets wel deed.' Ook daar had ik geen antwoord
op, want ik was werkelijk van mijn apropot door dit hele gedoetje. 'Kom maar even mee!', zeiden
ze. Ik werd gesommeerd mijn fiets achter te laten en werd achterin hun auto mee genomen naar
het politiebureau aan de Jan Hendrikstraat. Wonderlijk, trouwens, dat dat achterin die auto moest,
want vanaf daar is het nog geen anderhalve minuut lopen. Met de auto deden we er langer over!
Aldaar nam men vingerafdrukken van mij af, maakte men een foto van me. Dat werd nogal rap
afgehandeld want, zo zei de agent die de foto's nam (weer een hele andere, trouwens), dat er
'iemand vervelend aan het doen was'. Dat genoot blijkbaar een stuk hogere prioriteit. Ik moest
hem of haar maar dankbaar zijn, dat'ie vervelend ging doen, want anders had ik er nu misschien
nog steeds gezeten! Goed, in ieder geval, enkele weken later, de negende september om precies
te zijn, viel uw beschikking in mijn brievenbus met de bewering dat ik mijzelf schuldig zou hebben
gemaakt aan het geen voortdurende zichtbaar wit/geel a.d. voorzijde en/of rood licht, etc. etc. Dat
lijkt mij voor een voetganger niet noodzakelijk! Vandaar dat ik ook niet van plan ben om op uw
voorstel in te gaan, want zie, ik heb die overtreding niet begaan. Integendeel, ik meen de hele
zaak niets anders dan homofoob burgertje pesten. Dat heeft mij al allemaal genoeg verdriet
gebracht! Ik was toch zeker niet van plan om daar ook nog tweeënzestig euro aan uit te geven. In
afwachting van uw reactie, verblijf ik!
Ik neem aan dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
etc. etc.
Is dit nu een goede tekst, of niet?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."