quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Gast, nogmaals; ik heb het nooit over herstelbetalingen gehad. Ik heb überhaupt geen idee wie deze Quincy is. Zijn/haar verhaal boeit mij helemaal niets.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar ben je nou op gewezen van 't weekend?
Zal 'm nog even googlen voor je.
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Dus jou er buiten laten? Nope.
Piet zal niet verdwijnen, hooguit worden aangepast in regenboogkleuren of mensen die gewoon niet schminken. Die verandering is al gaande, de pro-zwarte piet fanaten strijden voor een race waarvan de uitkomst al bekend is. Veranderingen gaan geleidelijk maar gaan zelden terug naar waar het ooit begon.quote:De anti zwarte-piet demonstranten (in hoeverre ze echt anti Zwarte Piet zijn, want vaak komt er ook nog eens gratis Palestina propaganda bij kijken) moeten gewoon beseffen dat ze Zwarte Piet er nooir uit zullen krijgen, want ...
Vast, maar de grote intocht op tv is het populairst onder kinderen. De rest zijn hulpklazen en hulppieten. En dat is een kwestie van tijd tot de laatste stugge dorpjes weg worden gecijferd door de vernieuwing.quote:1) Haal je Zwarte Piet weg uit de Intochten, zijn er heel veel mensen die een alternatieve intocht gaan organiseren.
Als ik die ouders was zou ik dvd's bestellen van oerdegelijke zwarte pieten die met de roe op stoute kinderen inslaan. Lekker nostalgisch. Nee, sorry.. Ouders die een aanpassing van kleur niet kunnen verkroppen hebben hulp nodig.quote:2) Mocht er ooit bij een Landelijke intocht de zwarte piet verdwijnen, zullen veel ouders gewoon een DVD van een andere intocht opzetten met wel Zwarte Pieten op de Pakjesboot
Zie 1quote:3) Tijdens Pakjesavond zullen er altijd familieleden of buren zijn, die gewoon als Zwarte Piet de kadootjes komen uitdelen.
Oh jawel hoor. Over luttele jaren zijn alle kenmerken van zp die herinnerden aan slavernij van zwarte mensen uit het straatbeeld verdwenen en snapt niemand meer waarom dit in de 10's opeens een probleem was.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:37 schreef WhateverWhatever het volgende:
This debate will never end.....
In dat geval zijn we al klaar.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Over luttele jaren zijn alle kenmerken van zp die herinnerden aan slavernij van zwarte mensen uit het straatbeeld verdwenen en snapt niemand meer waarom dit in de 10's opeens een probleem was.
Nee, dat vind ik niet. Het 'piet moet per se zwart zijn' verhaal gaat er nog wel uit.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:43 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In dat geval zijn we al klaar.
En wat heeft zwart met slavernij te maken?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:46 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet. Het 'piet moet per se zwart zijn' verhaal gaat er nog wel uit.
Als je dat niet begrijpt dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:48 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
En wat heeft zwart met slavernij te maken?
Als jij dat niet kan uitleggen dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als je dat niet begrijpt dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als je dat niet begrijpt dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.
Dan nog maar een keer de post van Mark Frans, hij is een Antiliaan:quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als jij dat niet kan uitleggen dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.![]()
Dat jij verbanden ziet betekent natuurlijk niet dat die er zijn, dus kom maar met de onderbouwing dat de kleur zwart refereert aan de slavernij.
De Held!quote:ik ben als antiliaan kotsmisselijk van deze
zwartepieten discussie !!!! die steeds weer
terugkomt! zelfs op de antillen vieren we gewoon
sinterklaas MET zwarte pieten!! waarbij wij negers
ook nog bijgeschminkt worden ! ik ben 53 jaar
waar komt deze discussie de laatste 4/5 jaar
ineens vandaan? voor de mensen die INEENS dit
verkeerd vinden : ALLE RASSEN ter wereld zijn
ooit slachtoffer geweest van slavernij ! ALLE
RASSEN!!! blank zwart bruin chinees dwergen
man vrouw en kind ! slavernij is alang afgeschaft!
en trouwens ROET IS ZWART !!!!! zelfs al zet je
gele pieten dan word hij toch ZWART !!!!!!!! JESUS
DENK NA!!!
Dat is nou juist het hele punt. Het gaat er niet om of jij of ik verbanden zien of niet. Waar het om gaat is dat het voor sommige mensen kwetsend is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als jij dat niet kan uitleggen dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.![]()
Dat jij verbanden ziet betekent natuurlijk niet dat die er zijn, dus kom maar met de onderbouwing dat de kleur zwart refereert aan de slavernij.
Die heb je nou al minstens 3 keer gepost. We hebben hem nu wel allemaal gelezen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:05 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[..]
Dan nog maar een keer de post van Mark Frans, hij is een Antiliaan:
[ afbeelding ]
[..]
Mark Frans
(is dat zwart arceren trouwens ook racistisch)
Klopt, en er is niemand die hierover iets zegt of een mening heeft...quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Die heb je nou al minstens 3 keer gepost. We hebben hem nu wel allemaal gelezen.
Take a hint.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
Klopt, en er is niemand die hierover iets zegt of een mening heeft...
Nope, maar dat is de discussie wel.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:29 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Gast, nogmaals; ik heb het nooit over herstelbetalingen gehad. Ik heb überhaupt geen idee wie deze Quincy is. Zijn/haar verhaal boeit mij helemaal niets.
Dat heb ik je nou al tig keer verteld.
Als je je even gaat inlezen op de stof, zie je dat het daar wel om gaat en dus ook met jou.quote:Kun je wel als een 4-jarige kleuter blijven janken tegen mij over deze persoon en zijn/haar verhaal maar dat slaat werkelijk waar helemaal nergens op.
Als je dit wilt bediscussiëren dan doe je daar maar lekker zonder mij.
Aan de kenmerken is al genoeg gedaan en waarom moeten ze zelf dan zo nodig die kleding wel blijven dragen in het dagelijks leven? Moet dat ook weg als ze er niet meer aan herinnerd willen worden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Over luttele jaren zijn alle kenmerken van zp die herinnerden aan slavernij van zwarte mensen uit het straatbeeld verdwenen en snapt niemand meer waarom dit in de 10's opeens een probleem was.
Voor die kleine groep zeurpieten die al uit is op herstelbetalingen is het 'kwetsend'. En ze maken zelf de keuze door daar over 'gekwetst' te zijn. Niet omdat ze zielig zijn. Zijn ze wel, maar niet hierdoor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
Waar het om gaat is dat het voor sommige mensen kwetsend is.
Goh...quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, en er is niemand die hierover iets zegt of een mening heeft...
Nee, we laten hem zo. Lekker neutraal.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:25 schreef RingBewoner het volgende:
Misschien kan de TT even worden aangepast.
Jouw discussie, niet de mijne, en toch leg je het elke keer op mijn bordje. Dat doe je nu al dagen lang.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nope, maar dat is de discussie wel.
Daar heb ik geen interesse in, hoe vaak moet ik dat nog tegen je zeggen?quote:Als je je even gaat inlezen op de stof, zie je dat het daar wel om gaat en dus ook met jou.
Dat vind jij. Dat kan.quote:Aan de kenmerken is al genoeg gedaan
Huh?quote:en waarom moeten ze zelf dan zo nodig die kleding wel blijven dragen in het dagelijks leven? Moet dat ook weg als ze er niet meer aan herinnerd willen worden.
Gaat het nou weer over je vriendinnetje Quincy?quote:En deze rupsjes nooit-genoeg zijn pas tevreden als het karakter ZP helemaal is verdwenen. Of hij nu rood, geel of paars is, hij moet dood.
Ah, ja dus. Wat een obsessie zeg.quote:Kunnen ze weer verder met janken over eventuele herstelbetalingen.
Nou, ga dat eens lekker bespreken met deze zeurpieten en laat mij er buiten.quote:Voor die kleine groep zeurpieten die al uit is op herstelbetalingen is het 'kwetsend'. En ze maken zelf de keuze door daar over 'gekwetst' te zijn. Niet omdat ze zielig zijn. Zijn ze wel, maar niet hierdoor.
Dat gaat jou helemaal niets aan.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Even een vraagje, heb jij een kind of kinderen?
Oh gompie, moet je je kinderen misschien iets uit gaan leggen op het moment dat zwarte piet er niet meer uitziet zoals vorig jaar? Super kut voor je man. Getekend voor het leven zijn ze. Nu al.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
Even een vraagje, heb jij een kind of kinderen?
Is het je weleens opgevallen dat zwarte piet 'slavenoorbellen' draagt? Kun je een gok doen waarom die zo heten?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:43 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In dat geval zijn we al klaar.
Alleen een aanpassing die de taalfout oplost zou al goed zijn hoor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:19 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, we laten hem zo. Lekker neutraal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |