abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155686891
Ik probeer een nieuwe douchekraan te monteren maar dat blijkt wat lastiger dan gedacht :{ Hebben jullie nog tips of advies?

Probleem is dat bij het monteren van de kraan de s-koppelingen mee gaan draaien waardoor de kraan scheef gaat hangen. De s-koppelingen zitten (denk ik) dus niet vast genoeg in de muurplaat. Maar om de kraan horizontaal en op hart-op-hart afstand te krijgen, moet ik toch wel een van de s-koppelingen wat losser draaien dan de andere? Scheelt toch wel een halve slag ongeveer. Nu heb ik om de wat lossere s-koppeling wat extra teflon tape gedraaid maar dit lijkt weinig uit te maken; bij het aandraaien van de kraan gaan de s-koppelingen net zo ver meedraaien als dat ze zonder tape ook kunnen 8)7

p.s. tape is met de klok mee om de schroef gedraaid.

Is het de bedoeling dat de s-koppelingen, met tape, echt muurvast zitten voordat je de kraan monteert? Ik snap niet hoe ik dan de kraan horizontaal en op de juiste afstand kan krijgen.
pi_155687093
Aantal slagen tellen dat nodig is om ze goed te krijgen. Dan teflon eromheen wikkelen en indraaien tot ze goed zitten.
Vervolgens tegenhouden met een bahco en je kraan monteren.

c_/
met een koekje
  zondag 30 augustus 2015 @ 20:53:11 #3
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155687574
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 20:40 schreef koffielepel het volgende:
Aantal slagen tellen dat nodig is om ze goed te krijgen. Dan teflon eromheen wikkelen en indraaien tot ze goed zitten.

c_/
? Jij hebt er geen rozetten om heen?
Share your talent, move the world.
  zondag 30 augustus 2015 @ 20:57:51 #4
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155687783
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 20:35 schreef FortyOne het volgende:
Ik probeer een nieuwe douchekraan te monteren maar dat blijkt wat lastiger dan gedacht :{ Hebben jullie nog tips of advies?

Probleem is dat bij het monteren van de kraan de s-koppelingen mee gaan draaien waardoor de kraan scheef gaat hangen. De s-koppelingen zitten (denk ik) dus niet vast genoeg in de muurplaat. Maar om de kraan horizontaal en op hart-op-hart afstand te krijgen, moet ik toch wel een van de s-koppelingen wat losser draaien dan de andere? Scheelt toch wel een halve slag ongeveer. Nu heb ik om de wat lossere s-koppeling wat extra teflon tape gedraaid maar dit lijkt weinig uit te maken; bij het aandraaien van de kraan gaan de s-koppelingen net zo ver meedraaien als dat ze zonder tape ook kunnen 8)7

p.s. tape is met de klok mee om de schroef gedraaid.

Is het de bedoeling dat de s-koppelingen, met tape, echt muurvast zitten voordat je de kraan monteert? Ik snap niet hoe ik dan de kraan horizontaal en op de juiste afstand kan krijgen.
S-koppelingen wikkel ik altijd goed in met loctite draad. Daarna kijk ik of de kraan goed past. Zo ja, afkitten, rozetten er om, kraan monteren en klaar.
pi_155688022
Er zitten wartelmoeren aan je kraan toch.... als je S koppelingen mee draaien dan gebeurt er iets geks.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 30 augustus 2015 @ 21:08:17 #6
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155688211
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:03 schreef Gieliovd het volgende:
Er zitten wartelmoeren aan je kraan toch.... als je S koppelingen mee draaien dan gebeurt er iets geks.
Dat daar moeren aanzitten, weet ik :P Jij hebt het in je post over tegenhouden... Er valt weinig tegen te houden, er is simpelweg geen ruimte om je s-koppelingen vast te houden wanneer je de kraan monteert. Als ze meedraaien, gebruik je te weinig tape. Daarnaast moet je ze ook om en om aandraaien, dat gaat altijd goed.
pi_155688248
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 20:40 schreef koffielepel het volgende:

c_/
Nou ja, punt is dus dat om ze goed te krijgen, moet ik de ene een minder aantal slagen draaien. Die zit dan niet helemaal vast. Ook niet met teflon tape. Of gebruik ik dan te weinig? Ik heb een aantal keer geprobeerd, zelf een keer met 10-15 slagen tape. 8)7
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:03 schreef Gieliovd het volgende:
Klopt, maar bij het vastdraaien van de wartels gaat dus op het laatst ook de s-koppeling een stukje meedraaien. Gevolg; kraan scheef.

Dus om dit te voorkomen moeten de s-koppelingen echt zo vast zitten dat ze niet verder kunnen? Ik had dus begrepen dat ze ietsje 'los' kunnen zitten door het afstellen.
pi_155688399
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:08 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Dat daar moeren aanzitten, weet ik :P Jij hebt het in je post over tegenhouden... Er valt weinig tegen te houden, er is simpelweg geen ruimte om je s-koppelingen vast te houden wanneer je de kraan monteert. Als ze meedraaien, gebruik je te weinig tape. Daarnaast moet je ze ook om en om aandraaien, dat gaat altijd goed.
Ah, okee. Dus de s-koppelingen moeten voordat je de kraan monteert echt goed vastzitten. Zo vast dat je ze niet meer met een tang verder kan draaien? Want anders gaat het echt meedraaien als ik de kraan monteer. Bijzondere is ook, dat zelfs met een goede laag tape, de s-koppelingen uiteindelijk even ver erin draaien als zonder de tape. Dat hoort toch niet?
  zondag 30 augustus 2015 @ 21:17:37 #9
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155688702
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:11 schreef FortyOne het volgende:

[..]

Ah, okee. Dus de s-koppelingen moeten voordat je de kraan monteert echt goed vastzitten. Zo vast dat je ze niet meer met een tang verder kan draaien? Want anders gaat het echt meedraaien als ik de kraan monteer. Bijzondere is ook, dat zelfs met een goede laag tape, de s-koppelingen uiteindelijk even ver erin draaien als zonder de tape. Dat hoort toch niet?
Vast is vast. De kraan monteren zoals ik heb omschreven, dus de moeren om en om aandraaien, dan draaien de s-koppelingen echt niet mee. Wel even afkitten, om de s-koppelingen.
pi_155688791
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:08 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Heulemaal nie dat was lepel :9
  zondag 30 augustus 2015 @ 21:22:12 #11
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155688913
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:19 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Crap ;( je hebt gelijk.. Mijn excuses.
pi_155689036
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:17 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Vast is vast. De kraan monteren zoals ik heb omschreven, dus de moeren om en om aandraaien, dan draaien de s-koppelingen echt niet mee. Wel even afkitten, om de s-koppelingen.
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:17 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Tja, dat heb ik dus allemaal al gedaan (om en om aandraaien). Behalve dan de loctite. Kit ligt ook al klaar.

Morgen nog eens proberen met halve rol tape om de s-koppeling? 8)7 Of loctite halen.
  zondag 30 augustus 2015 @ 21:28:18 #13
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155689188
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:25 schreef FortyOne het volgende:

[..]

[..]

Tja, dat heb ik dus allemaal al gedaan (om en om aandraaien). Behalve dan de loctite. Kit ligt ook al klaar.

Morgen nog eens proberen met halve rol tape om de s-koppeling? 8)7 Of loctite halen.
Ik gebruik dit spul: https://www.warmteservice(...)57605&utm_medium=cpc
pi_155689343
quote:
Thanks, misschien eerst nog ff met teflon proberen.

Maar ff voor de zekerheid, de s-koppelingen moet je allebei goed vast (vast is vast) in de muur hebben voordat je de kraan monteert. Om de kraan horizontaal etc. te krijgen wordt de ene koppeling er minder slagen ingedraait dan de ander maar door de tape / loctite moet het dan toch goed vastzitten. Dus als, zoals in mijn geval, de koppeling toch nog verder kan draaien is er dus te weinig tape gebruikt?
pi_155689520
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:30 schreef FortyOne het volgende:

[..]

Maar ff voor de zekerheid, de s-koppelingen moet je allebei goed vast (vast is vast) in de muur hebben voordat je de kraan monteert. Om de kraan horizontaal etc. te krijgen wordt de ene koppeling er minder slagen ingedraait dan de ander maar door de tape / loctite moet het dan toch goed vastzitten. Dus als, zoals in mijn geval, de koppeling toch nog verder kan draaien is er dus te weinig tape gebruikt?
Of de koppeling zit niet ver genoeg in de muurplaat. Hoeveel slagen draai je ze er in? En hoeveel kunnen ze er max in?
  zondag 30 augustus 2015 @ 21:36:25 #16
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155689649
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:30 schreef FortyOne het volgende:

[..]

Muurvast krijg je ze nooit, hoeft ook niet. Als je voldoende tape gebruikt, de rozetten goed aandraait, en de moeren om om met beleid aandraait, gaat het goed. Tussen de kraan en de S-koppeling zit een fiberring, dus vast is vast is goed genoeg.
pi_155690097
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:34 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Of de koppeling zit niet ver genoeg in de muurplaat. Hoeveel slagen draai je ze er in? En hoeveel kunnen ze er max in?
De ene net wat meer dan 5 slagen, de andere 4 3/4. Ik draai de ene er maximaal in (ds 5+ slagen) en de andere draai ik dan iets terug zodat het allemaal goed staat.
pi_155690185
Wat ik dan ook niet begrijp; ik las ergens dat je op beide koppelingen evenveel tape moet gebruiken. Maar als je de ene wat minder ver erin draait, moet die toch juist meer tape hebben om ook vast te zitten?
  zondag 30 augustus 2015 @ 22:01:35 #19
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155690867
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:45 schreef FortyOne het volgende:

[..]

De ene net wat meer dan 5 slagen, de andere 4 3/4. Ik draai de ene er maximaal in (ds 5+ slagen) en de andere draai ik dan iets terug zodat het allemaal goed staat.
Daar gaat het fout, met tape mag je niet terug draaien, dat gaat loszitten en lekken. Ook het maximaal indraaien is niet de bedoeling, nergens voor nodig ook. De afdichting komt door de tape.
pi_155691215
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:01 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Daar gaat het fout, met tape mag je niet terug draaien, dat gaat loszitten en lekken. Ook het maximaal indraaien is niet de bedoeling, nergens voor nodig ook. De afdichting komt door de tape.
Dit dus. Niet max indraaien en dan netjes om en om vastdraaien. Daarnaast zit er soms ondanks alle normen maatverschil in de muurplaat/s-koppeling. Dan zou ik toch ff een rolletje loc-tite draad kopen.
  zondag 30 augustus 2015 @ 22:12:21 #21
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_155691351
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:08 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Dit dus. Niet max indraaien en dan netjes om en om vastdraaien. Daarnaast zit er soms ondanks alle normen maatverschil in de muurplaat/s-koppeling. Dan zou ik toch ff een rolletje loc-tite draad kopen.
Extra aanvulling: het voordeel van de loctite draad is, dat je deze beperkt terug kan draaien.
pi_155703061
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:19 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ik neem alles terug ;)
maar in mijn verdediging; ik heb een inbouwbox. Niks geen rozetten :p

c_/
met een koekje
pi_155709188
Rapido-T FTW :7
pi_155710904
quote:
12s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:03 schreef Gieliovd het volgende:
Rapido-T FTW :7
Wel na 2 jaar een verrotte cartouche, regelmatig even naar warm>koud>warm zetten :Y

c_/
met een koekje
pi_155711194
Bedankt voor de tip!!!!

Kost ook niks zo'n ding dus dat kun je verwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')