2cm isolatie onder de dekvloer en niets onder de betonvloer, dat is echt niet meer van deze tijd hoorquote:Op donderdag 27 augustus 2015 15:03 schreef Mikaell het volgende:isolatielaag aan de onderzijde van 2cm
Grote kans dat een huis uit 1906 geen spouwmuur heeft maar gewoon enkelsteens is opgetrokken zoals destijds de standaard was. Ik vrees ook de gasrekening van komende winter met mijn 'nieuwe' enkelsteens hoekwoning uit 1902 zonder isolatie en dieprood energielabel G.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:09 schreef BBach het volgende:
Heb je geen foto? Is de funderingsvoet rondom bereikbaar?
Wat jij beschrijft wordt idd gedaan. De isolatieondergrens ligt +-30 cm dieper dan de vloerisolatie, dikte is de isolatiedikte van jouw spouwmuurisolatie (in principe moet jouw nieuwe isolatie aansluiten op de spouwmuurisolatie. Dat is vermoedelijk niet echt mogelijk als er al een gevelsteen staat. Maar iets is beter dan niets). Dus +-8cm dik voor reeds bestaande bouw. Materialen zouden bv eps,xps (misschien ook Pir platen even zoeken of dit in grondcontact mag worden geplaatst)zijn,maar piepschuim (eps) is zeker een goed materiaal hiervoor. Dit wordt zelfs in grote diktes geplaatst onder autosnelwegen/op en afritten.
Wel voetafdrukken als je er overheen looptquote:Op donderdag 27 augustus 2015 19:37 schreef Makrolon het volgende:
Ach, die ene keer dat je t gaat omspitten kan je er toch rekening mee houden? Daarbij is eps100 zo kwetsbaar niet hoor.
Inderdaar, gemiste kans van de vorige bewoners.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 19:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Helaas hebben de vorige bewoners van het huis van TS destijds waarschijnlijk gekozen voor 'goedkoop' in plaats van duurzaam, zonder echt na te denken over de energierekening. Het belang van voldoende isolatie speelt toch al wel een jaar of 20.
Voordeel is wel dat die 35 cm beton nog weken warmte afgeeft als de cv-ketel eens kapot gaat...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 21:21 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Inderdaar, gemiste kans van de vorige bewoners.
Het zal altijd wat helpen als TS de fundering/gevel isoleert.
Maar de vloer zelf is zo goed als niet geisoleerd, je bent gewoon het zandpakket onder de vloer aan het warmstoken in de winter, de wormen zijn je dankbaar
Of het bij die ene keer blijft hangt er maar net vanaf waarmee de tuin wordt aangelegd. Bij een border met seizoensplantjes ben je meerdere keren per jaar in de aarde aan het wroeten.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 19:37 schreef Makrolon het volgende:
Ach, die ene keer dat je t gaat omspitten kan je er toch rekening mee houden? Daarbij is eps100 zo kwetsbaar niet hoor.
Zowel EPS als XPS zijn geschikt en worden beiden toegepast. Voorbeeldje van bv EPS, zoals gebruikt in een verloren bekistingquote:Op donderdag 27 augustus 2015 21:10 schreef ueberduitser het volgende:
Ik zou eens kijken bij Blauwplaat of zoek eens op Styrodur. De genoemde EPS is volgens mij niet geschikt als geisoleerde kantplank, heb ik nog nooit toegepast in ieder geval. Altijd een XPS plaat.
Aan de keuze voor de isolatiematerialen voor de gevel ligt het niet, dat zal wel lukken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:19 schreef BBach het volgende:
Zowel EPS als XPS zijn geschikt en worden beiden toegepast. Voorbeeldje van bv EPS, zoals gebruikt in een verloren bekisting
Absoluut eens. Vloerverwarming zoals ze hier is aangelegd (dus zonder voldoende isolatie) is een warmtedump naar beneden toe. Een kleine kans dat dit nog een beetje als thermische buffer kan dienen, maar daar zou ik niet op rekenen. De randisolatie zal wel een paar procent minder verlies betekenen. En als dat de enige mogelijkheid is voor ts, waarom niet?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:40 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Aan de keuze voor de isolatiematerialen voor de gevel ligt het niet, dat zal wel lukken.
Maar je bent het toch met mij eens dat dit lang niet alle warmteverlies oplost, als de betonvloer zelf zo goed als niet is geisoleerd ?
Het helpt wel wat natuurlijk, maar ik denk niet dat je er wonderen van moet verwachten.
Juist. De fundering van TS zal waarschijnlijk baksteen zijn, dus als dat van 1906 is dan zullen er overal scheuren en poreuze plekken in zitten. Allemaal verlies van warmte. Dus isoleren van de fundering zal zeker warmteverlies tegenhouden naar de buitenkant toe maar voor de rest......tja een oud huis dus altijd islolatie problemen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:09 schreef BBach het volgende:
[..]
Absoluut eens. Vloerverwarming zoals ze hier is aangelegd (dus zonder voldoende isolatie) is een warmtedump naar beneden toe. Een kleine kans dat dit nog een beetje als thermische buffer kan dienen, maar daar zou ik niet op rekenen. De randisolatie zal wel een paar procent minder verlies betekenen. En als dat de enige mogelijkheid is voor ts, waarom niet?
Over hoeveel m2 betonvloer hebben we het eigenlijk ?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 15:03 schreef Mikaell het volgende:
Wij hebben een woning uit 1906 waarin een betonvloer is gestort met daarop vloerverwarming, alwaar we nu alweer even heerlijk wonen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |