abonnement Unibet Coolblue
  Admin donderdag 20 augustus 2015 @ 11:10:17 #1
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155375358
091006_725_new_logo640x395.jpg

Doctor Who
A Mad Man with a Box

110210_725_tardis.jpg

Met de eerste uitzending op 23 november 1963, 34 seizoenen, 813 afleveringen en een grote schare fans is Doctor Who de langstlopende en een van de populairste sci-fi series ter wereld. Sinds de terugkeer van de serie in 2005, na een hiatus van ruim anderhalf decennium, is de show over een door tijd en ruimte reizende man die zichzelf 'the Doctor' noemt een hit in de UK. De seizoensfinales worden jaarlijks met grof geschut beschermd tegen uitlekken, de casting van hoofdpersonages is bijna voorpaginanieuws en ieder Brits kind is bang voor Daleks, Cybermen, Sontarans en Silurians.

The Doctor is een Time Lord. Dat is zijn 'species'. Zijn thuisplaneet is Gallifrey, of eigenlijk, dat was het. In de laatste grote Time War, die raasde tussen voornamelijk de Time Lords en de Daleks, heeft the Doctor een eind moeten maken aan alles, met de vernietiging van zijn thuisplaneet als de prijs. Hij is nu de enige Time Lord die nog leeft.

De Time Lords waren een samenleving van tijdreizigers. Ze gebruikten TARDIS'en om in rond te reizen; tijd/ruimtemachines die aan de buitenkant overal op konden lijken (want een TARDIS kan zichzelf vermommen om in de omgeving te passen) maar aan de binnenkant veel groter zijn dan aan de buitenkant. De TARDIS van de Doctor ziet eruit als een 'police box' uit de jaren '50. In deze huisjes konden Britse politieagenten criminelen vastzetten, of de telefoon gebruiken om naar het bureau te bellen. Het 'chameleon circuit' van de Doctor's TARDIS is kapot, daarom zal-ie altijd op de police box blijven lijken. Anno jaren 2000 is het uiterlijk van een police box, mede door het verdwijnen van de echte politiehuisjes, een iconisch beeld dat wordt geassocieerd met Doctor Who. Het begrip 'bigger on the inside' is een begrip in de UK.



The Doctor heeft de gewoonte regelmatig op Aarde langs te komen, niet in de laatste plaats omdat hij meestal iemand van onze planeet uitnodigt om mee te reizen als companion, en dat betekent dat-ie ook weer eens terug moet komen. Door de seizoenen heen heeft hij Aarde al regelmatig van de ondergang gered.

140527_725_p01qr0vd.jpg

Doctor Who heeft 34 seizoenen natuurlijk niet met dezelfde cast kunnen doen. Gelukkig hoeft dat ook niet; een eigenschap van een Time Lord is dat wanneer zijn lichaam sterft, door ouderdom, verwondingen of andere ernstige schade, het overgaat tot 'regeneration'. Het hele lichaam wordt vernieuwd en veranderd. Onze Time Lord, the Doctor, heeft inmiddels twaalf regenerations gehad. De rol van de huidige Doctor wordt vertolkt door Peter Capaldi, die in de achthonderdste aflevering voor het eerst verscheen.



Seizoenen en uitzendingen

Doctor Who heeft (bijna) jaarlijks een nieuw seizoen van 13 afleveringen. Zo'n seizoen begint doorgaans in het einde van maart of de eerste helft van april. Het seizoen van 2012/2013, binnen dit topic wel eens afgekort tot DW7, was verspreid over het najaar van 2012 en voorjaar 2013. Dit vanwege het 50-jarige bestaan van Doctor Who op 23 november vorig jaar. Seizoen 8 startte in de herfst van 2014 en seizoen 9 start op 19 september 2015.

Doctor Who wordt gedurende een regulier seizoen op zaterdagen uitgezonden op BBC One (alleen nieuwe afleveringen) en gedurende het hele jaar zijn er herhalingen op BBC Three. In Nederland zendt SyFy de serie uit en is het op Netflix te zien.

LET OP: Er zijn géén vaste uitzendtijden op de BBC. Let dus elke week goed op welke tijd het die week wordt uitgezonden!

Spinoffs

Doctor Who heeft twee officiële spin-offs: Torchwood en The Sarah Jane Adventures. Torchwood bestaat officieel nog, maar het vierde seizoen, uit 2011, is voorlopig het laatste. Bedenker Russell T Davies heeft de serie voorlopig on hold gezet om persoonlijke redenen. The Sarah Jane Adventures, een op kinderen gerichte serie, is gestopt toen hoofdrolspeelster Elizabeth Sladen in 2011 overleed.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Admin donderdag 20 augustus 2015 @ 11:11:39 #2
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155375383
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:09 schreef Breuls het volgende:
Hayley Atwell wil Doctor Who zijn

Wat denken jullie? Zou Hayley Atwell het leuk doen als Doctor?
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_155375390
Topserie! David Tennant is nog altijd mijn favoriet.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:17:38 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_155375492
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:11 schreef Breuls het volgende:

[..]

Doctor. Who. Is. Een. Man.

Oké, dat boeit niet. De juiste is de juiste maar Hayley zie ik niet echt als een Doctor Who eigenlijk. Laat haar gewoon een keer een special doen van een paar afleveringen, kijken hoe ze het doet :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:29:11 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155375703
Het karakter heet The Doctor, niet Dr Who
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155375716
Ik ben Capaldi nog niet zat
  Admin donderdag 20 augustus 2015 @ 11:32:50 #7
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155375769
quote:
8s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:17 schreef jogy het volgende:

[..]

Doctor. Who. Is. Een. Man.
Nu nog wel, ja. ;)
quote:
Oké, dat boeit niet. De juiste is de juiste maar Hayley zie ik niet echt als een Doctor Who eigenlijk. Laat haar gewoon een keer een special doen van een paar afleveringen, kijken hoe ze het doet :P.
Ik denk dat zij er gek genoeg voor is. Qua uitstraling, bedoel ik. Als je haar wel eens in setfoto's ziet, buiten haar rol als Carter, denk ik dat zij misschien wel de juiste toon kan raken. En ik ben na de geweldige zet om de Master door Michelle Gomez te laten spelen wel nieuwsgierig geworden naar een vrouwelijke Doctor.

Niet nu nog, overigens; ik vind dat een Doctor minimaal drie seizoenen moet doen voordat-ie weer opbokt.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Admin donderdag 20 augustus 2015 @ 11:32:59 #8
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155375770
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Het karakter heet The Doctor, niet Dr Who
Nerd. :P
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:35:53 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_155375825
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:32 schreef Breuls het volgende:

[..]

Nu nog wel, ja. ;)
Ik weet het, het is en blijft optioneel. de eerste stap voor de realisatie dat een Timelord ook nog daadwerkelijk van sekse kan verwisselen is er best slim ingepropt om the master zo neer te zetten.

quote:
[..]

Ik denk dat zij er gek genoeg voor is. Qua uitstraling, bedoel ik. Als je haar wel eens in setfoto's ziet, buiten haar rol als Carter, denk ik dat zij misschien wel de juiste toon kan raken. En ik ben na de geweldige zet om de Master door Michelle Gomez te laten spelen wel nieuwsgierig geworden naar een vrouwelijke Doctor.

Niet nu nog, overigens; ik vind dat een Doctor minimaal drie seizoenen moet doen voordat-ie weer opbokt.
Laat capaldi inderdaad gewoon even lekker zijn ding doen. Ik vind het een leuke doctor, in het begin twijfelde ik een beetje maar die twijfel is nu volledig verdwenen, genot om naar te kijken :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:36:19 #10
356449 StefanW
It's all about the game..
pi_155375835
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Het karakter heet The Doctor, niet Dr Who
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:32 schreef Breuls het volgende:

[..]

Nerd. :P
Is dit het moment om supernerd te spelen?
Een karakter is iemands inborst, The Doctor is een personage [/grammarnazimode]
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
  Admin donderdag 20 augustus 2015 @ 11:39:38 #11
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155375907
quote:
12s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:36 schreef StefanW het volgende:

[..]

[..]

Is dit het moment om supernerd te spelen?
Een karakter is iemands inborst, The Doctor is een personage [/grammarnazimode]
Ik ben inmiddels opgehouden me druk te maken over die vertaalfout. Ik hoor het zooooo vaak. :)
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_155376550
Hm.... ik weet het nog niet. Een vrouw als Doctor........
Het zou natuurlijk prima kunnen ja.
Waarom niet....

Ik heb het alleen niet zo op vrouwen. Althans, laat ik het zo zeggen; er zijn eigenlijk maar heel weinig vrouwelijke karakters uit series of films die me echt hebben geraakt of van mijn stoel hebben geblazen.
Het waren toch vrijwel altijd de mannelijke karakters die bij mij veel meer indruk hebben gemaakt.
Wellicht komt dat ook omdat ik zelf een vrouw ben :@ :D .

Maar... The Doctor is wel een heel interessant personage. Dus op zich, als ze er echt een goede actrice voor weten te vinden, dan zou zij wel een uitzondering kunnen zijn. Ik zal eens kijken naar wat werk van diegene die jij noemde Breuls, ik herken haar ergens wel van maar kan het me niet echt voor de geest halen zo 1-2-3.

Voorlopig alleen echt nog even Capaldi. En als ze toch liever bij een man blijven, dan vind ik dat ook geen probleem. ;)
  donderdag 20 augustus 2015 @ 12:47:31 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_155377463
Ik kreeg al jeuk toen er opeens weer een oudere Doctor tevoorschijn kwam, daar ben ik overheen gekomen. Het zal wel iets langer duren als het een vrouw wordt maar ook dat is te overleven denk ik.

Toch leuk, één tweetje en je hebt de Who poppetjes al aan het dansen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 20 augustus 2015 @ 12:53:57 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155377608
quote:
12s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:36 schreef StefanW het volgende:

[..]

[..]

Is dit het moment om supernerd te spelen?
Een karakter is iemands inborst, The Doctor is een personage [/grammarnazimode]
Dr Who is Supernerds stuff
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155377822
Als er al een vrouw the Doctor moet spelen denk ik dat Billie Piper of Catherine Tate beide wel een hele goede zouden zijn :Y
  Admin donderdag 20 augustus 2015 @ 13:11:47 #16
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155378003
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:03 schreef Magic-IRC het volgende:
Als er al een vrouw the Doctor moet spelen denk ik dat Billie Piper of Catherine Tate beide wel een hele goede zouden zijn :Y
Neeeeh, geen oud-companions als Doctor. Gewoon een fris gezicht. :)
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 13:34:00 #17
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_155378507
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:09 schreef Candaasje het volgende:
Hm.... ik weet het nog niet. Een vrouw als Doctor........
Het zou natuurlijk prima kunnen ja.
Waarom niet....

Ik heb het alleen niet zo op vrouwen. Althans, laat ik het zo zeggen; er zijn eigenlijk maar heel weinig vrouwelijke karakters uit series of films die me echt hebben geraakt of van mijn stoel hebben geblazen.
Het waren toch vrijwel altijd de mannelijke karakters die bij mij veel meer indruk hebben gemaakt.
Wellicht komt dat ook omdat ik zelf een vrouw ben :@ :D .

Maar... The Doctor is wel een heel interessant personage. Dus op zich, als ze er echt een goede actrice voor weten te vinden, dan zou zij wel een uitzondering kunnen zijn. Ik zal eens kijken naar wat werk van diegene die jij noemde Breuls, ik herken haar ergens wel van maar kan het me niet echt voor de geest halen zo 1-2-3.

Voorlopig alleen echt nog even Capaldi. En als ze toch liever bij een man blijven, dan vind ik dat ook geen probleem. ;)
Nee, dat komt omdat vrouwelijke personages zelden de ruimte krijgen om net zo badass te zijn als hun mannelijke tegenhangers.

Met Moffat aan het roer wil ik geen vrouwelijke Doctor, maar als iemand anders het gaat proberen, ben ik wel benieuwd.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 20 augustus 2015 @ 13:34:28 #18
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_155378522
Lijkrt me dat eerst de companion vernieuwd moet worden voor je weer een andere doctor introduceert. Clara heeft haar houdbaarheid zo langzamerhand wel bereikt wat mij betreft, ik wil weer een ander soort compagnion.
Van mij mag Clara wel een Time-lord blijken te zijn, zou een mooie wending zijn in de afleveringen waar Galigfrey weer gevonden wordt, maar dan daarna uit de verhaallijnen gehaald mogen worden.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_155379229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:34 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nee, dat komt omdat vrouwelijke personages zelden de ruimte krijgen om net zo badass te zijn als hun mannelijke tegenhangers.

Met Moffat aan het roer wil ik geen vrouwelijke Doctor, maar als iemand anders het gaat proberen, ben ik wel benieuwd.
Hm, klopt wel enerzijds, maar er zijn tegenwoordig ook wel meer films waarin vrouwen meer de ruimte of zelfs de hoofdrol krijgen. Zelfs in heel gave karakters zoals Mystique uit X-men maken toch minder indruk op mij dan een aantal mannelijke medespelers, ondanks dat ze wel lef hebben, een geschiedenis bij zich dragen en karakterontwikkeling doormaken. Daar ontbreekt het natuurlijk nog wel eens aan bij vrouwelijke personages.

Het zijn bij mij toch vrijwel altijd de mannelijke karakters die me aan lachen en aan het huilen krijgen. Misschien omdat ik mezelf toch eerder naast een man zou zien staan - in het geval van The Doctor als companion - dan naast een vrouw. Je wil met hem meereizen, de wereld zien, maar toch ook ergens voor hem zorgen. (Hoeft niet gelijk een liefdesrelatie te zijn, maar iemand die zoveel bagage bij zich draagt zou ik willen helpen. En tja, dat gevoel is bij mij toch sterker bij een man.)

Maar een vrouw als Doctor zou best kunnen werken hoor :Y. Er zijn wel actrices die ik erg kan waarderen. (Ik vind bijvoorbeeld Rebecca Wisocky fantastisch om naar te kijken in Devious Maids. Heerlijk hoe ze die rol neerzet!) Ze zijn alleen wat zeldzamer, en dan moet er net de juiste voor gecast worden.
pi_155555145
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:59 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Hm, klopt wel enerzijds, maar er zijn tegenwoordig ook wel meer films waarin vrouwen meer de ruimte of zelfs de hoofdrol krijgen. Zelfs in heel gave karakters zoals Mystique uit X-men maken toch minder indruk op mij dan een aantal mannelijke medespelers, ondanks dat ze wel lef hebben, een geschiedenis bij zich dragen en karakterontwikkeling doormaken. Daar ontbreekt het natuurlijk nog wel eens aan bij vrouwelijke personages.
Ik heb soms het idee dat dat meer met de acteur/actrice te maken heeft. Er zijn, naar mijn mening, hele sterke actrices maar die worden dan weer niet in hele prominente rollen gecast...

quote:
Het zijn bij mij toch vrijwel altijd de mannelijke karakters die me aan lachen en aan het huilen krijgen. Misschien omdat ik mezelf toch eerder naast een man zou zien staan - in het geval van The Doctor als companion - dan naast een vrouw. Je wil met hem meereizen, de wereld zien, maar toch ook ergens voor hem zorgen. (Hoeft niet gelijk een liefdesrelatie te zijn, maar iemand die zoveel bagage bij zich draagt zou ik willen helpen. En tja, dat gevoel is bij mij toch sterker bij een man.)

[...]
Wat ik heel gaaf zou vinden om te zien, is een sterke compagnion die het gevoel heeft de vrouwlijke Doctor te moeten beschermen (beetje a la Jack Harkness, alleen dan gewoon een normaal niets vermoedende man). The Doctor is dan, als vrouw, wel de genie als altijd, maar wellicht wat onhandig op het fysieke deel (domme foutjes waar ze dan op het laatst uit gered moet worden etc). Dat geeft een hele andere draai aan het 'Damsel in distress' idee.

Ook het idee dat de Doctor als vrouw continu onderschat wordt (dat gebeurd in de huidige samenleving ook met vrouwen <-- zeer onterecht), kan hilarische plottwists opleveren.
  Admin woensdag 26 augustus 2015 @ 13:38:57 #21
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155557244
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 12:32 schreef Wild_Snake het volgende:

The Doctor is dan, als vrouw, wel de genie als altijd, maar wellicht wat onhandig op het fysieke deel (domme foutjes waar ze dan op het laatst uit gered moet worden etc). Dat geeft een hele andere draai aan het 'Damsel in distress' idee.
Ja leuk, laten we van de eerste vrouwelijke Doctor meteen een hulpeloos wezen maken. Dát is lekker feministisch. :P
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_155558568
Ik had altijd de actrice die Missy speelt in gedachte als vrouwelijke Doctor. Maar dat wordt nu een beetje lastig :7
Spoilers!
pi_155560612
Ik ben vooral bang dat de Doctor-Companion verhouding heel anders wordt met een vrouwelijke Doctor.
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_155560674
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:39 schreef Breuls het volgende:

[..]

Ik ben inmiddels opgehouden me druk te maken over die vertaalfout. Ik hoor het zooooo vaak. :)
Over niet al te lange tijd is het Nederlandse woord karakter ook gewoon een correcte vertaling denk ik. :P
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
  Admin woensdag 26 augustus 2015 @ 15:33:22 #25
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_155560882
quote:
10s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 15:26 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Over niet al te lange tijd is het Nederlandse woord karakter ook gewoon een correcte vertaling denk ik. :P
Ja, zo schijnt dat te werken, inderdaad. :P
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')