Je bepaalt eerst de winst per persoon. Daarna pas je de fiscale faciliteiten (ZA/SA/MKB-winstvrijstelling) toe. Die laatste zijn ondernemersafhankelijk niet ondernemingsafhankelijk.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:17 schreef dh105 het volgende:
Namens mijn broer doe ik aangifte voor de IB (uitstel tot 1-9, dus nog op tijd). Hij had in 2014 een VOF met zijn inmiddels ex-vriendin. Geld voor een boekhouder is er niet, en ik doe het privé al voor een aantal mensen, dus kwam hij bij mij uit.
Ik loop wat vast volgens mij, dus even bij jullie checken. (De verhouding met z'n ex is overigens verziekt, beiden doen apart aangifte). Hij heeft een brief gehad dat hij aangifte moet doen, dus ik heb het programma (dat daarvoor klaarstond) gebruikt, "Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers 2014".
Bedragen even afgerond:
Omzet ex btw: 80.000
Kosten ex btw: 45.000
Bruto winst: 35.000
Startersaftrek: 2100
Zelfstandigenaftrek: 7280
MKB winstvrijstelling: 3586
Winst onderneming; 22034.
Beiden hebben een gelijk aandeel in de VOF, wat maakt dat beiden dus een belastbaar inkomen hadden van 11.017. Hoe ik het ook invul in het programma (juist in het samenwerkingsverband en met dus alle bedragen totaal, of individueel met overal de helft van), ik kom erop uit dat hij een bedrag van iets meer dan ¤ 1000,- terug krijgt. Hij heeft over 2014 nog geen cent belasting overgemaakt, en aangezien er winst is kan ik me dat niet voorstellen. Ik vul uiteraard niet de aftrekposten zelf in, enkel de omzet en kosten.
Ik ging, op m'n eigen kladblokje, uit van belasting obv schijf 1 over de winst per persoon, verminderd met de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Dan bleef er te betalen bedrag over van ca. ¤ 400,-. Nog niet veel, meer zeker niet iets wat nog te ontvangen was.
Als jullie dit zo lezen: kan het zijn dat hij geld terugkrijgt of mis ik iets? (En ja, volgend jaar wordt het een boekhouder)
Bedankt vast voor het meedenken
Hij kan alleen geld terug krijgen als hij daarnaast een baan (met ingehouden loonheffing) heeft of een voorlopige aanslag heeft betaald.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:38 schreef dh105 het volgende:
Ok, bedankt, dat wist ik niet precies.
in het programma doet hij dat zelf, daar tik ik eigenlijk alleen de omzet ex btw en kosten ex btw in, rest doet ie vanzelf. Dan kom ik op dat bedrag uit dat hij terug zou moeten krijgen. Kán dat?
Het voelt zo tegenstrijdig, vandaar.
Als hij een uitnodiging heeft gehad voor een ondernemer, krijgt hij een brief dat de verkeerde aangifte is ingediend.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:50 schreef dh105 het volgende:
Ook als ik dat doe, en 50% van het resultaat aan hem toebedeel, kom ik op hetzelfde terug te ontvangen bedrag in.
Alternatief is dat ik het programma voor particulieren gebruik, maar dat is eigenlijk de verkeerde. Als daar iets zinnigs uitkomt, hoe boos worden ze dan als die gebruikt wordt?
Is dat ook daadwerkelijk opgenomen?quote:Ik ga nog even pielen met de vermogenvergelijking. Hun administratie is al een rommel, dus ik benader het in elk geval maar even zo dat op 31-12 ieder 50% van het resultaat heeft opgenomen. (dus ook van het vermogen, als ik je goed begrijp, er was op 1-1 geen vermogen aanwezig).
Hoe ziet de rest van de balans eruit?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:55 schreef dh105 het volgende:
Ja. De onderneming is zelfs van start gegaan op 1-1-2014 en gestopt in de 1e week van 2015, zonder vermogen. Er was niks, en op het einde ook niet, onderneming verder "leeg" dus.
Het vermogen dat ontstaan is in het jaar is dus die 35.000, omzet minus kosten. Dat gedeeld door 2, en dan de rest van het sommetje, lijkt mij?
Dus geen liquide middelen?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 18:00 schreef dh105 het volgende:
Leeg vooralsnog; er was immers niks. Geen bezittingen of andere zaken. (Ze hebben een koeriersbedrijf gehad, verhuurden zichzelf met een huurbus, dus daar heb je de omzet en kosten al te pakken).
Vreemd, je kunt niet eerder aangifte doen dan in januari. Per 31.12.2014 staat de aangifte van het 4e kwartaal dus nog open.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 18:04 schreef dh105 het volgende:
toch is dat wel de situatie. BTW Q4 was toen ook al afgetikt, en alle omzet was al ontvangen, en facturen betaald. Kan er niks anders van maken..
De enige wijze suggestie die ik heb: laat er iemand naar kijken die weet hoe een ondernemersaangifte werkt,...quote:ik ga wel even stoeien met het vermogen van de onderneming gedurende het jaar, ik heb me tot nu gericht op de andere dingen. Als je nog een wijze suggestie hebt, ik hou me aanbevolen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |