Dat 'paradox' telt natuurlijk niet alleen voor dat woord. Als ik als kaaskop jou uitmaak voor kaaskop is er evenmin wat aan de hand, als het Marokkaanse/Antilliaanse/Surinaamse/Turkse of anderszins getinte buurjongetje daarentegen jou gaat uitschelden voor kaaskop ..quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 13:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, er bestaat een culturele paradox omtrent het n-word, zoals iemand in de comments aanhaalt:
[..]
Dit dus.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 14:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gezien de context lijkt het me meer dan duidelijk dat dit niet beledigend bedoeld is. Die Amerikanen projecteren hun eigen culturele waarden op een Nederlandse krant. Ironisch, aangezien het vast dezelfde mensen zijn die zo vaak klagen over cultural appropriation.
Het mooie is nog wel dat ze het artikel niet gelezen hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 14:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gezien de context lijkt het me meer dan duidelijk dat dit niet beledigend bedoeld is. Die Amerikanen projecteren hun eigen culturele waarden op een Nederlandse krant. Ironisch, aangezien het vast dezelfde mensen zijn die zo vaak klagen over cultural appropriation.
De gemiddelde persoon maakt het niets uit, maar de Nederlandse politiek is maar wat bang om onze Amerikaanse overlords teleur te stellen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
Waarom zou ik mij hierover druk maken wat Amerikanen hierover vinden? Sowieso wat maakt het uit wat de Amerikanen vinden?
Dit. Prima als je vanuit het buitenland constateert dat in Nederland het racisme aan een comeback bezig is, maar verdiep je wel even in het onderwerp en vermeld er wel even bij dat:quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 14:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is het trieste inderdaad. Maar de Nederlander boeit het wel of in ieder geval de Nederlandse media die ons nieuws en entertainment voorschotelt vindt het wel. De presidentverkiezing van de Verenigde Staten komt groots in beeld terwijl voor ons dezelfde aandacht voor de Franse of Duitse verkiezingen veel meer op hun plaats zouden zijn. Belangrijk nieuws uit Europese lidstaten van de EU zou belangrijker horen te zijn dan een of ander nieuwsfeitje uit een willekeurige Amerikaanse staat. Maar toch blijven we hier in W-Europa gefixeerd op een wereld die ver van ons verwijderd is.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:46 schreef ems. het volgende:
[..]
De gemiddelde persoon maakt het niets uit, maar de Nederlandse politiek is maar wat bang om onze Amerikaanse overlords teleur te stellen.
Op zich zou ik mij er wel druk over maken als mensen mij (of Nederland) van racisme betichten, in de zin dat ik eens goed zou nagaan wat hun argumenten zijn en of die steek houden. Zo ja, dan pas ik mijn gedrag aan (als individu of als Nederlander), zo nee, dan doe ik niets.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
Waarom zou ik mij hierover druk maken wat Amerikanen hierover vinden? Sowieso wat maakt het uit wat de Amerikanen vinden?
quote:Claims of a right not to be offended have continued to arise since then, and universities have continued to privilege them. In a particularly egregious 2008 case, for instance, Indiana University-Purdue University at Indianapolis found a white student guilty of racial harassment for reading a book titled Notre Dame vs. the Klan. The book honored student opposition to the Ku Klux Klan when it marched on Notre Dame in 1924. Nonetheless, the picture of a Klan rally on the book's cover offended at least one of the student's co-workers (he was a janitor as well as a student), and that was enough for a guilty finding by the university's Affirmative Action Office.
Hoewel dat klopt, vind ik wel dat we in dit land te veel met Amerika bezig zijn. Wat vindt Burkina Faso, wat vinden ze op de Seychellen, wat vindt Kirgizië enzovoort. De wereld is zoveel groter en wij zijn hier gefixeerd op de mening van de Amerikanen. Nu kunnen de Amerikanen best valide punten maken, maar daar heb ik het nu niet over. De onafgebroken fixatie naar de Amerikanen mag weleens afgelopen zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Op zich zou ik mij er wel druk over maken als mensen mij (of Nederland) van racisme betichten, in de zin dat ik eens goed zou nagaan wat hun argumenten zijn en of die steek houden. Zo ja, dan pas ik mijn gedrag aan (als individu of als Nederlander), zo nee, dan doe ik niets.
Ik ben niet perfect, dus als het mij even ontbreekt aan zelfkritiek vind ik het niet erg als iemand mij op mijn fouten wijst. Maar dat betekent niet dat ik die kritiek zonder meer moet aannemen. Hetzelfde geldt voor Nederland: als een ander land zegt dat we racistisch bezig zijn, gaan we best even na of ze gelijk hebben. Maar we hoeven de kritiek niet aan te nemen als we die onterecht vinden.
Ja, nou ja ik ben nog nooit voor "kaaskop" uitgemaakt. En dat heeft wmb ook niet dezelfde lading.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:09 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat 'paradox' telt natuurlijk niet alleen voor dat woord. Als ik als kaaskop jou uitmaak voor kaaskop is er evenmin wat aan de hand, als het Marokkaanse/Antilliaanse/Surinaamse/Turkse of anderszins getinte buurjongetje daarentegen jou gaat uitschelden voor kaaskop ..
Dan is dat ineens heel erg?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:09 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat 'paradox' telt natuurlijk niet alleen voor dat woord. Als ik als kaaskop jou uitmaak voor kaaskop is er evenmin wat aan de hand, als het Marokkaanse/Antilliaanse/Surinaamse/Turkse of anderszins getinte buurjongetje daarentegen jou gaat uitschelden voor kaaskop ..
Je vergeet te vermelden dat ook antisemitisme eigenlijk nauwelijks voorkomt in NL. En dat we vanaf een bepaalde generatie allemaal Roots hebben gezien en ervan doordrongen zijn dat kleurenracisme slecht dingetje is. My name is Kunte, Kunte Kinte, so do not call me Toby.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dit. Prima als je vanuit het buitenland constateert dat in Nederland het racisme aan een comeback bezig is, maar verdiep je wel even in het onderwerp en vermeld er wel even bij dat:
- Nederlanders allemaal grof in de mond zijn en niet aan fijngevoelig taalgebruik doen
- De Nederlandse equivalent nooit meer wordt gebruikt en nigga op ons veel luchtiger overkomt vanwege het talrijk gebruik in de ons bekende Amerikaanse films en muziek.
- Zwarte jongeren hier gewoon een politieman de weg kunnen vragen
- Het hier stikt van de gemengde stelletjes en hun nazaten
- Blanke ouders vaak zwarte kinderen adopteren
- De zwarte soldaten die ons bevrijdden verbaasd waren over hun gelijke behandeling
- De aanvoerder van het Nederlands elftal een neger met rastahaar was toen MTV Michael Jackson nog weerde wegens zwart.
- Dat het totaal geen issue of overwinning is wanneer een neger een late night show host of iets dergelijks, het is niet eens het vermelden waard.
Nederland loopt daarin zo ontzettend ver voor dat ze het zich blijkbaar niet voor kunnen stellen. Misschien dat mensen van sommige generaties het iets teveel voor vanzelfsprekend aannemen, de trend de verkeerde kant op niet zien en er niet erg voorzichtig mee zijn. Maar dit lijkt me eerder een geval van domme Amerikanen met een hele grote bek, die alleen maar groter wordt naarmate ze nog minder van de rest van de wereld begrijpen.
-
-
Dit vraag ik me ook af. Als ik blanke zeg praat ik over mezelf en doe ik alsof ik beter ben. Maar anderson mag ik wel voor vanalles uitgescholden worden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 16:42 schreef HardMetal het volgende:
Als ik het goed begrijp is het geen enkel probleem als een neger de term Nigger gebruikt, maar o wee als een blanke het woord nigger gebruikt, dan zijn de rapen gaar.
Ik ben zo'n recalcitrante eikel dat zoiets JUIST een aanleiding is om het woord te gebruiken. Vrij racistisch namelijk als bepaalde rassen bepaalde woorden mogen gebruiken en andere rassen niet.
Vandaar:
NIGGER, NIGGAH, NIKKER, NIGGA. Gewoon om dat het kan en mag.
Dit dus: over de bedoeling van de titel kan weinig twijfel zijn. Wel weer zwak van de Washington Post-schrijver om te denken dat het een statement van een compleet land is. Of om te denken dat twee journalisten die clichés op elkaar afvuren een 'dialoog' is.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 14:30 schreef Cracka-ass het volgende:
De ophef is natuurlijk kansloos.
Al vind ik het van de schrijver matig dat hij niet erkend die quote te hebben gebruikt om wat meer hitjes te krijgen voor die treurige werkgever van hem.
Ik ken Roots niet, wel eens van gehoord maar ik denk dat ik van een generatie iets ervoor ben, en wij waren liever Winnetou dan Old Shatterhand, het idee dat muziek door zwarten niet zo voor een wit publiek was kwam niet in ons op. Shaka Zulu was een best aardige serie en weer eens in een andere setting dan de meeste meuk. We keken met verbazing naar al die gekke Amerikanen met hun Cosby Show en al die andere series zonder gemengde stelletjes. We wisten wel van het bestaan van racisme, maar dat was iets voor achterlijke mensen in achterlijke dorpen, en achterlijke Amerikanen. En Zwarte Piet zag er inderdaad zo uit vanwege tamelijk racistische stereotypes van voor de oorlog maar dat was niet erg wat die kinderen die er nog in geloofden hadden dat toch niet door, en de kinderen die er niet meer in geloofden hadden wel door dat dat iets uit het verleden was.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 16:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je vergeet te vermelden dat ook antisemitisme eigenlijk nauwelijks voorkomt in NL. En dat we vanaf een bepaalde generatie allemaal Roots hebben gezien en ervan doordrongen zijn dat kleurenracisme slecht dingetje is. My name is Kunte, Kunte Kinte, so do not call me Toby.
Het racisme neemt ook gewoon weer toe. Ik lees hier dagelijks dingen waar ik 20 of 30 jaar geleden steil van achterover was geslagen. Mensen die doodleuk beweren dat 'ze het er zelf naar maken' bijvoorbeeld. Het idee dat je een individu mag afrekenen op wat mensen met dezelfde huidskleur of afkomst hebben gedaan is echt nog niet heel lang zodanig acceptabel dat mensen dat zonder enige schroom of terughoudendheid uiten.quote:Mee eens dus, het valt in NL wel mee, dacht ik altijd, maar ik constateer toch wel dat er laatste paar jaar een onderstroom aanwezig is die NLse samenleving probeert te framen als een vrij racistische samenleving.
Dit wordt tegenwoordig gecombineerd met islamofobie.
Wat is hiervan de oorzaak?
Ik vind het verzet daartegen voor een belangrijk gedeelte ook onfris. Mensen die zo hard roepen dat "ze van onze traditie af moeten blijven" bedoelen dan vooral dat het een traditie van witte Nederlanders en hun witte kindertjes moet blijven en dat de gekleurde Nederlanders daar niet bij horen. Als je zo hecht aan die Nederlandse traditie in zin van een nationale traditie, dan is het pragmatische om het te veranderen in roetzwart vanwege de schoorsteen.quote:En zal dit idd ertoe leiden dat Zwarte Piet binnen paar jaar ontkleurd is? We zijn als volk wel pragmatisch, en ofschoon daartegen een breed verzet is, denk ik dat we het beste Zwarte Piet ook kunnen ontkleuren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |