Wou net zeggen, sommige wtw-units hebben een bypass. Echter moet je daar geen hoge verwachting van hebben. Wil je sneller koelen, kan je beter een raam opendoen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 20:33 schreef TR08 het volgende:
Domme vraag misschien, maar waarom zet je niet een bypass rond je WTW die in werking treedt als je wilt koelen en het buiten kouder is dan binnen?
Ik zou niet zelf gaan Macgyveren.... Hier zijn bestaande oplossingen voor. Voor de WHR 930 kan je een comfortunit Artic kopen. Deze unit met ingebouwde warmtepomp monteer je boven de WTW.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 12:39 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik woon nu 2 weken in een woning uit 2001 (130m2, plat dak) en het is mij iets te warm binnen. Nu dacht ik van is het niet een goed idee om een airco-unit aan te sluiten op de wtw-unit. Zo'n unit is 's winters natuurlijk fijn, want de buitenlucht wordt voorverwarmd met de vieze binnenlucht, maar 's zomers wordt de koele nachtlucht ook verwarmd door de binnenlucht. Resultaat, het koelt 's nachts niet echt af in huis, in tegenstelling tot een huis met enkel mechanische ventilatie. Ik moet me nog wat verder verdiepen in die wtw-boxen, want de nieuwere hebben blijkbaar ook bypasskleppen.
Enfin, het blijft te warm en mijn idee is om volgend jaar een split unit airco te plaatsen. De aangezogen lucht komt dan uit de wtw-unit en de gekoelde lucht gaat het huis in via de kanalen (zie tekening).
Ik verwacht tegen een aantal problemen aan te lopen zoals:
- afstemmen debiet airco op debiet wtw-unit
- capaciteit van de airo-unit
- inregelen ventilatieventielen en wellicht plaatsen van elektrische kleppen en per ruimte de temperatuur regelen met wat hard- en software
- stommiteiten, maar daarvoor hoop ik behoed te worden door dit topic.
Wat vinden we, is zoiets te realiseren?
[ afbeelding ]
Oh, dat is eigenlijk wel een mooi product! Ook omdat de wtw-unit al zo'n 15 jaar oud is en mogelijk op z'n einde loopt.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 20:53 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ik zou niet zelf gaan Macgyveren.... Hier zijn bestaande oplossingen voor. Voor de WHR 930 kan je een comfortunit Artic kopen. Deze unit met ingebouwde warmtepomp monteer je boven de WTW.
http://www.vecogroep.nl/upload/bestanden%5C531234_Artic_0211.pdf
Ook mijn idee, en het hele huis koelen.. voordat je dat een paar graden kouder hebt mag je een beste airco kopen.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 10:43 schreef Simba het volgende:
Ik denk dat je beter een airco helemaal los van de ww kan installeren. Deze circuleert dan gewoon de lucht in de ruimte waar je het koel wilt hebben.
Op de ww kan je een bypass maken die je dan op circuleren zet zodra het binnen koeler is dan buiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |