abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 november 2002 @ 12:30:42 #1
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_6817085
Ik heb een mix opgenomen, en die ben ik nu aan het "bewerken" met soundforge..
Een paar dingen die ik echter niet zeker weet hoe ik ze moet, of kan doen.

Eerste wat ik wil doen is Normalizen. Wat is dan het beste dat ik kan doen? Normalizen op Peak-level, of Average?

2e is dat ik op sommige stukken geluiden wil "filteren". Niet dat ik stemmetjes of iets volledig weg wil halen, weet ook dat dat niet kan, maar wil gewoon met de equalizer wat dingen aanpassen netzoals dat op je mengpaneel mogelijk is.
Hoe kan ik, in een stukje van zeg 4 maten, de bass langzaam open draaien? N u weet ik alleen hoe ik hem over een heel geselecteerd stukje kan dempen, en dan elke stukje weer iets meer proberen, maar is het ook mogelijk dat ik een langer deel van zeg 4 maten of 10 seconden selecteer waar de bas langzaam wordt opengedraaid of iets anders???

Overigens; ik gebruik soundforge 6, en in het boekje kan ik het niet vinden. Wel de basisdingen maar meer niet (ook omdat boekje in het engels is )

Wie kan mij helpen?

Action is the enemy of thoughts
  vrijdag 15 november 2002 @ 12:38:19 #2
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_6817196
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 12:30 schreef Reintje het volgende:

Eerste wat ik wil doen is Normalizen. Wat is dan het beste dat ik kan doen? Normalizen op Peak-level, of Average?

Indien je mix vrij dynamisch is, zou ik kiezen voor 'Peak-Level'. Normalizen op 'Average' is vaak iets nauwkeuriger, maar kan bij een erg dynamische mix wel eens wat vervorming introduceren.
quote:
2e is dat ik op sommige stukken geluiden wil "filteren". Niet dat ik stemmetjes of iets volledig weg wil halen, weet ook dat dat niet kan, maar wil gewoon met de equalizer wat dingen aanpassen netzoals dat op je mengpaneel mogelijk is.
Hoe kan ik, in een stukje van zeg 4 maten, de bass langzaam open draaien?
Volgens mij kan dat niet met soundforge. Enige wat je kunt doen is regio's selecteren en daar de instellingen op loslaten. Wat je ook kunt proberen is om met bijv. Cakewalk Sonar (of Pro Audio) de handel te voorzien van de juiste EQ instellingen. Dat is op zich niet zo moeilijk. Je kan dan gewoon que-points plaatsen en daar effecten overheen gooien.

[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 15-11-2002 12:41]

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  vrijdag 15 november 2002 @ 12:40:51 #3
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_6817229
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 12:38 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Indien je mix vrij dynamisch is, zou ik kiezen voor 'Peak-Level'. Normalizen op 'Average' is vaak iets nauwkeuriger.
[..]

Volgens mij kan dat niet met soundforge. Enige wat je kunt doen is regio's selecteren en daar de instellingen op loslaten. Wat je ook kunt proberen is om met bijv. Cakewalk Sonar (of Pro Audio) de handel te voorzien van de juiste EQ instellingen. Dat is op zich niet zo moeilijk. Je kan dan gewoon que-points plaatsen en daar effecten overheen gooien.

Ik meen dat dat met soundforge ook zou moeten kunnen... Hmmm, maar eens gaan zoeken naar die andere proggies, nadeel is (denk ik) dat ik daar dan geen handleiding van heb. Of lijkt het (qua termen enzo) allemaal wel een beetje op elkaar?
Action is the enemy of thoughts
  vrijdag 15 november 2002 @ 12:50:48 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_6817367
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 12:40 schreef Reintje het volgende:

Ik meen dat dat met soundforge ook zou moeten kunnen... Hmmm, maar eens gaan zoeken naar die andere proggies, nadeel is (denk ik) dat ik daar dan geen handleiding van heb. Of lijkt het (qua termen enzo) allemaal wel een beetje op elkaar?

Cakewalk is op zich niet zo moeilijk. Je importeert de Wave, zet de gewenste effecten in de effectlist. Vervolgens open je de wave in edit mode (piano-roll), scroll je naar de gewenste positie en kun je onderin de effectkolom de effecten 'tekenen' met de muis.
Daarna kun je een downmix naar je HDD doen.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')