Meer informatie kan je vinden door te zoeken op OGS (optische en geluids signalen)quote:Artikel 5
De signalen zijn als volgt uitgevoerd:
1. blauw zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set blauwe signaalverlichting; de set voldoet aan klasse 2 van ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd. Het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek; ter ondersteuning van de set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m boven het wegdek een set secundaire blauwe signaalverlichting zijn aangebracht; ook deze set is gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65; de secundaire set is alleen in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld; de secundaire set signaalverlichting straalt naar voren, evenwijdig aan de lengteas van het voertuig; de secundaire set mag separaat uitschakelbaar zijn; een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Veiligheid en Justitie vastgestelde retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.
2. geel zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set gele signaalverlichting; de set voldoet aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd; het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek.
3. groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.
4. knipperende koplampen: koplampen die tegelijkertijd aan en uit gaan.
5. tweetonige hoorn: hoorn die achtereenvolgens twee tonen aangeeft. De geluidssterkte van elke toon is bij dag ten minste 110 db(A) en ’s nachts ten minste 100 dB(A). De minimale geluidssterkte wordt tussen 10 en 100 ms na het inschakelen bereikt. De geluidssterkte is maximaal 125 dB(A). De meting van de geluidssterkte van de hoorn vindt plaats overeenkomstig hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen, zoals die regeling luidde voor 1 mei 2009, maar met een meetpositie op het wegdek. De on- en offset ligt tussen de 1 en 10 dB/ms. De wisselfrequentie van de tonen is eenparig en ligt tussen de 0,5 en 5 Hz. De wisselfrequentie mag middels een schakelaar zolang de bestuurder de hoorn bedient, worden verhoogd. Ook in dat geval is de wisselfrequentie maximaal 5 Hz. Deze verhoogde wisselfrequentie bedraagt een verdubbeling van de basisfrequentie. De toonhoogte van de lage toon is circa 375 Hz. De toonhoogte van de hoge toon is circa 500 Hz. De hoorn is alleen in werking wanneer de in het eerste lid bedoelde primaire blauwe signaalverlichting is ingeschakeld.
6. extra richtingaanwijzers: richtingaanwijzers als bedoeld in artikel 30a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Deze richtingaanwijzers worden alleen gevoerd in combinatie met het blauwe zwaai-, knipper- of flitslicht.
De regels omtrent de te voeren sirenes veranderen nog wel eens. Daarnaast zijn er nog steeds niet veel gebruikte voertuigen die oude sirenes gebruiken. Met zo'n grip 2 situatie komen juist al die niet veel gebruikte voertuigen langs.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:46 schreef delano.888 het volgende:
Ik heb een filmpje gevonden wat alles nog wat verwarrender maakt:
Hier lijken de verschillende brandweer trucks verschillende geluiden te hebben en de ambulance personenauto het zelfde geluid te hebben als de brandweer personenauto...
Dit legt eigenlijk alleen mijn vraag uit of ze allemaal sneller kunnen, daar lijkt het dus wel op. Maar zegt niet zo veel over de verschillende voertuigen en wie welke tonen heeft en hoe het zit met die "claxon" van de brandweer.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:47 schreef Prof_Hoax het volgende:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_11-08-2015
[..]
Meer informatie kan je vinden door te zoeken op OGS (optische en geluids signalen)
Ok maar het klopt dus bijvoorbeeld dat brandweer trucks iets anders horen te hebben dan brandweer personenauto's, welke laatste weer het zelfde is als ambulance personenauto's? Of is dat een verkeerde conclusie?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:49 schreef Diemux het volgende:
[..]
De regels omtrent de te voeren sirenes veranderen nog wel eens. Daarnaast zijn er nog steeds niet veel gebruikte voertuigen die oude sirenes gebruiken. Met zo'n grip 2 situatie komen juist al die niet veel gebruikte voertuigen langs.
Nee dat hoeft niet. Er is trouwens weer verschil tussen een sirene en een luchthoorn. Veel brandweerauto's hebben luchthoorns wat de zo bekende herrie maakt. Je ziet nog wel eens van die brandweer busjes rijden met luchthoorns, de herrie past dan totaal niet bij het voertuigquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:51 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ok maar het klopt dus bijvoorbeeld dat brandweer trucks iets anders horen te hebben dan brandweer personenauto's, welke laatste weer het zelfde is als ambulance personenauto's? Of is dat een verkeerde conclusie?
De herkenbaarheid die er moet zijn is "ik heb voorrang, wil je aub indien dit kan wijken".quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 13:15 schreef delano.888 het volgende:
Toch gek dat in dat filmpje 4:40 en 5:15 exact het zelfde klinken terwijl het verschillende hulpdiensten zijn. Dan is de herkenbaarheid voor zover die er al was dus al compleet weg.
Die hebben ze dus niet. Dat is allemaal gelijk getrokken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 13:10 schreef delano.888 het volgende:
Dus eigenlijk is er gewoon helemaal geen logica in te vinden wat wat is. Dan vraag ik me af waarom ze dan uberhaubt verschillende versies hebben voor de hulpdiensten.
Politie en ambulance wel, brandweer (in ieder geval de grote wagens) hebben nog afwijkend.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:37 schreef DieselTank het volgende:
Tegenwoordig is toch alles hetzelfde?
Dat zijn dan nog oude auto's.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 09:32 schreef Resistor het volgende:
Politie en ambulance wel, brandweer (in ieder geval de grote wagens) hebben nog afwijkend.
quote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:37 schreef DieselTank het volgende:
Tegenwoordig is toch alles hetzelfde?
klopt al hebben moderne brandweer wagens ook electrische hoornsquote:Op woensdag 12 augustus 2015 11:39 schreef JDude het volgende:
[..]. Ambulance had tot een paar jaar terug nog een drietonig signaal maar dat is nu tweetonig, net als politie en brandweer altijd al hadden.
Het geluid van (grote) brandweerwagens kan wellicht wel anders klinken omdat er luchthoorns op zitten in plaats van elektriek spul.
dat is al zeker 2 jaar niet meer. allemaal zelfde.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 09:32 schreef Resistor het volgende:
[..]
Politie en ambulance wel, brandweer (in ieder geval de grote wagens) hebben nog afwijkend.
Bron: Komt af en toe wat langs mijn huis met sirene. (ik woon aan een rondweg)
Niet geheel waar, ze vallen allemaal binnen een aantal vastgestelde waarde (hardheid, toonhoogte en aantal tonen) maar klinken toch wel zeker verschillend.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 00:18 schreef T42 het volgende:
[..]
dat is al zeker 2 jaar niet meer. allemaal zelfde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |