FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / conflict autoverhuurder
greatgonzodinsdag 4 augustus 2015 @ 16:39
Inleiding:

In april heb ik via internet een auto gehuurd bij Autoeurope, voor onze vakantie in Italië. Toen ik vervolgens wilde betalen, klapte hun betaalsysteem eruit. Ik kreeg vervolgens een mail dat er een probleem was met de betaling, en dat de offerte wel binnen 7 werkdagen betaal zou moeten worden, omdat deze anders niet meer geldig was.
Daar ik niet online kon betalen, heb ik de verhuurmaatschappij gebeld, met de vraag hoe ik het kon afhandelen. Ik kreeg de mondelinge toezegging van de medewerker dat ik me geen zorgen hoefde te maken, dat de auto gewoon klaar zou staan, en dat ik terplekke alleen de extra chauffeur moest betalen. De rest zou via de creditcard geregeld worden. Ik wees hen nog op het betaalprobleem, maar dat zou geen belemmering zijn.
In juni stonden we vervolgens op het vliegveld in Napels, maar er stond geen auto klaar. Nogmaals gebeld met autoeurope, waarbij ze aangaven dat de auto niet klaar stond, omdat deze niet betaal was. Ik gaf hen aan dat ik dit wist, dat ik desondanks een mondelinge toezegging had gehad dat het goed zou komen. De medewerker kon niets voor me doen. Ik heb toen terplekke bij autoeuropa een nieuwe auto gehuurd, wat natuurlijk ¤200 meer koste.

Vraagstelling 1
Ik heb vervolgens een mail gestuurd naar Autoeurope, en hen bovenstaand verhaal uitgelegd. Hen ook aangegeven dat ze juridisch hun gelijk hadden waarschijnlijk, maar dat ik toch wel op enige coulance rekende, gezien de onmogelijkheid om de rekening te betalen, en hun mondelinge toezegging dat ik niets verder hoefde te doen. Daarnaast gaf ik aan dat ik ook nog eens bij hen een nieuwe auto had gehuurd.

Reactie 1
Autoeurope geeft aan dat ik maar had moeten betalen binnen 7 dagen, en daarmee is de kous af. Daarnaast geven ze aan dat Autoeurope wat anders is dan Autoeuropa (Waar ik uiteindelijk gehuurd heb). Ja, het klopte dat de naam nagenoeg gelijk was, en het logo identiek, maar toch waren het verschillende bedrijven.

Vraagstelling 2
Ik ben maar niet ingegaan op het verschil in autobedrijven (dat win je toch nooit), maar heb wel doorgevraagd naar die mondelinge toezegging. Ze kijken ze daar tegen aan? Ik neem ook aan dat alles gelogd wordt

Reactie 2:

U had maar binnen 7 dagen moeten betalen (ze gaan dus totaal niet in op de mondelinge toezegging)

Vraag:
Welke stappen kan ik nu nog doorlopen? Naar TV programma’s schrijven oid? Probleem is dat ze waarschijnlijk wel in hun recht staan, maar ook werkelijk totaal geen coulance tonen.
Kapt-Ruigbaarddinsdag 4 augustus 2015 @ 16:42
Waarom naar tv programma's schrijven? Zo spannend is dit script niet.
spijkerbroekdinsdag 4 augustus 2015 @ 16:47
Tv-programma's zullen ook kijken naar de juridische kant, en aangezien je geen poot om op te staan hebt, zullen ze er een excuusmailtje naar jou, dat ze er geen brood in zien, aan wijden.

Coulance is precies dat: coulance.
En natuurlijk had je óf een schriftelijke bevestiging moeten vragen van het bedrijf dat de auto klaar zou staan óf een bevestigde boeking moeten maken.

Jammer maar helaas.
hottentotdinsdag 4 augustus 2015 @ 16:54
Wil jij nu geld van hen ontvangen omdat jij bij een ander bedrijf een auto hebt gehuurd?
spijkerbroekdinsdag 4 augustus 2015 @ 16:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 16:54 schreef hottentot het volgende:
Wil jij nu geld van hen ontvangen omdat jij bij een ander bedrijf een auto hebt gehuurd?
Nee, hij wil geld omdat hij geen boeking had.
DonJamesdinsdag 4 augustus 2015 @ 16:56
Hoezo kon je niet binnen 7 dagen online betalen?
wifikabeldinsdag 4 augustus 2015 @ 17:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 16:56 schreef DonJames het volgende:
Hoezo kon je niet binnen 7 dagen online betalen?
Precies dit, dat is nou juist het idee van de iban, waar we met ons allen op klagen.

Dit is dus eigenlijk gewoon een gevolg van een niet tijdig betaalde factuur, alleen jammer dat het een vakantie betreft.
hottentotdinsdag 4 augustus 2015 @ 17:20
TS heeft zelfs 2 maanden de tijd gehad om alsnog een keertje te betalen.
manifolddinsdag 4 augustus 2015 @ 17:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:20 schreef hottentot het volgende:
TS heeft zelfs 2 maanden de tijd gehad om alsnog een keertje te betalen.
Niet heel vreemd dat TS na onderstaande reactie hij daar niets mee gedaan heeft:

quote:
Ik kreeg de mondelinge toezegging van de medewerker dat ik me geen zorgen hoefde te maken, dat de auto gewoon klaar zou staan, en dat ik terplekke alleen de extra chauffeur moest betalen. De rest zou via de creditcard geregeld worden. Ik wees hen nog op het betaalprobleem, maar dat zou geen belemmering zijn.
Dan ga je er gewoon van uit dat het in orde is als dat zo expliciet meegedeeld wordt. Juridisch misschien niet te bewijzen, maar wel begrijpelijk.
hottentotdinsdag 4 augustus 2015 @ 17:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:25 schreef manifold het volgende:

[..]

Niet heel vreemd dat TS na onderstaande reactie hij daar niets mee gedaan heeft:

[..]

Dan ga je er gewoon van uit dat het in orde is als dat zo expliciet meegedeeld wordt. Juridisch misschien niet te bewijzen, maar wel begrijpelijk.
TS heeft nu door schade en schande geleerd dat je vreemde mensen niet op hun lieve blauwe ogen of zoetgevooisde stem moet geloven als het op belangrijke dingen aankomt.

Ik had in dit geval toch minstens een opdrachtbevestiging willen zien, en niet verder nergens meer om denken en dan dit voor je kiezen krijgen.

Ja zij hebben dit aangegeven, zelf vind ik dat TS er te licht mee is om gesprongen.
its_me_dinsdag 4 augustus 2015 @ 17:28
Had laatst ook een akkefietje met autoeurope. Een auto geboekt bij hen om deze op het vliegveld van Rome op te halen. Vliegtuig had ruim 2u vertraging en toen ik bij de balie van hertz kwam om de auto op te halen was deze al gesloten. Er lag ook geen sleutel klaar, bij de security man van de garage, terwijl deze er wel voor andere huurders lag. Vervolgens contact gehad met autoeurope en het verhaal uitgelegd. Het kwam er op neer dat ik niet op het aangegeven tijdstip was komen opdagen om de auto op te halen en dat daardoor mijn auto verhuurd was aan iemand anders. Kon hem daardoor niet de volgende dag halen. Sure.
Was dus ook genoodzaakt om nogmaals een auto te boeken...
Heb er uiteindelijk geen zaak van gemaakt want het ging om een boeking van ruim 60 euro. Wel slechte klantenservice uiteraard.
TheoddDutchGuydinsdag 4 augustus 2015 @ 17:28
9 van de 10 autoverhuur bedrijven, vooral voor vakantiegangers, zijn dikke oplichters.

Was laatst nog zo'n mooi programma over.
manifolddinsdag 4 augustus 2015 @ 17:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
9 van de 10 autoverhuur bedrijven, vooral voor vakantiegangers, zijn dikke oplichters.

Was laatst nog zo'n mooi programma over.
Ik denk eerder dat vakantiegangers zich opgelicht voelen bij conflicten, maar dat dat 9 van de 10 keer deze conflicten gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als men zich vooraf goed geinformeerd had over bijvoorbeeld hoe de auto weer in te leveren en men de auto vooraf goed inspecteert op schades en letterlijk alles laat vermelden op het formulier. En ook hier niet altijd voor een duppie op de eerste rij willen zitten.
hottentotdinsdag 4 augustus 2015 @ 17:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:28 schreef its_me_ het volgende:
Had laatst ook een akkefietje met autoeurope. Een auto geboekt bij hen om deze op het vliegveld van Rome op te halen. Vliegtuig had ruim 2u vertraging en toen ik bij de balie van hertz kwam om de auto op te halen was deze al gesloten. Er lag ook geen sleutel klaar, bij de security man van de garage, terwijl deze er wel voor andere huurders lag. Vervolgens contact gehad met autoeurope en het verhaal uitgelegd. Het kwam er op neer dat ik niet op het aangegeven tijdstip was komen opdagen om de auto op te halen en dat daardoor mijn auto verhuurd was aan iemand anders. Kon hem daardoor niet de volgende dag halen. Sure.
Was dus ook genoodzaakt om nogmaals een auto te boeken...
Heb er uiteindelijk geen zaak van gemaakt want het ging om een boeking van ruim 60 euro. Wel slechte klantenservice uiteraard.
Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven, hoe sneu het ook voor je is. Of moeten zij ook alle vluchten in de gaten houden en of iemand ook aan boord is?

Tenminste ik neem aan dat je ook hiervoor hebt getekend? Jij dient op een bepaalde tijd ergens te zijn, en anders komt de auto weer vrij.

[ Bericht 2% gewijzigd door hottentot op 04-08-2015 18:14:49 ]
bijdehanddinsdag 4 augustus 2015 @ 18:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:25 schreef manifold het volgende:

[..]

Niet heel vreemd dat TS na onderstaande reactie hij daar niets mee gedaan heeft:

[..]

Dan ga je er gewoon van uit dat het in orde is als dat zo expliciet meegedeeld wordt. Juridisch misschien niet te bewijzen, maar wel begrijpelijk.
Ik zou dan een paar weken later nog een keertje bellen om te vragen of mijn reservering nog in het systeem stond... TS heeft geen poot om op te staan.
Peterdinsdag 4 augustus 2015 @ 18:27
Is de boeking überhaupt bevestigd?
Quellerdinsdag 4 augustus 2015 @ 18:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:25 schreef manifold het volgende:

Dan ga je er gewoon van uit dat het in orde is als dat zo expliciet meegedeeld wordt. Juridisch misschien niet te bewijzen, maar wel begrijpelijk.
Bij een auto die in Italie voor je klaar zou moeten staan? No way dat ik daar zomaar van uit zou gaan :o

OT: Even vloeken en over gaan tot de orde van de dag. Geen eer aan te behalen. Geen TV-programma dat hier kostbare zendtijd aan gaat besteden. Je had moeten zorgen dat je de bevestiging op mail had (en eigenlijk ook moeten zorgen dat de betaling gedaan was). Maar zelfs dan: niet schokkend dat het dan alsnog mis gaat en geen voer voor de TV.
its_me_dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:39 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven, hoe sneu het ook voor je is. Of moeten zij ook alle vluchten in de gaten houden en of iemand ook aan boord is?

Tenminste ik neem aan dat je ook hiervoor hebt getekend? Jij dient op een bepaalde tijd ergens te zijn, en anders komt de auto weer vrij.
Nouja, bij de boeking van de huurauto wordt altijd gevraagd met welk vluchtnummer je aankomt en in dit geval was er zelfs een extra verzoek bij de boeking om het vluchtnummer te vermelden, dus ze wisten met welke vlucht ik kwam en hadden dus kunnen zien dat ik te laat was. Ik wist al in Nederland dat ik te laat zou komen, dus had ook nog gebeld naar autoeurope vanuit Nederland maar zij kregen de verhuurder niet te pakken. Had wel de optie om te van cancellen, dat zou me 30 euro kosten, dus ik dacht, ik neem het risico en zie het wel.
Voor wat betreft de voorwaarden, die heb ik niet op de letter nauwkeurig nagelezen...
hottentotdinsdag 4 augustus 2015 @ 18:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 18:55 schreef its_me_ het volgende:

[..]

Nouja, bij de boeking van de huurauto wordt altijd gevraagd met welk vluchtnummer je aankomt en in dit geval was er zelfs een extra verzoek bij de boeking om het vluchtnummer te vermelden, dus ze wisten met welke vlucht ik kwam en hadden dus kunnen zien dat ik te laat was. Ik wist al in Nederland dat ik te laat zou komen, dus had ook nog gebeld naar autoeurope vanuit Nederland maar zij kregen de verhuurder niet te pakken. Had wel de optie om te van cancellen, dat zou me 30 euro kosten, dus ik dacht, ik neem het risico en zie het wel.
Voor wat betreft de voorwaarden, die heb ik niet op de letter nauwkeurig nagelezen...
Gezien de vermelding van vluchtnummer en dat voor de rest er wel een sleutel lag, is het wel zo netjes als ik mijn standpunt omtrent jou wat matig :)
johnson555dinsdag 4 augustus 2015 @ 19:29
dus zonder enig vorm van bewijs kom je diteigenlijk eisen?
Markdinsdag 4 augustus 2015 @ 20:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
9 van de 10 autoverhuur bedrijven, vooral voor vakantiegangers, zijn dikke oplichters.

Was laatst nog zo'n mooi programma over.
Was volgens mij bij De Groeten van Max :Y Met name over "schade".

Maar TS heeft gewoon geen been om op te staan
De_Hertogdinsdag 4 augustus 2015 @ 20:33
Wat ik even mis: hadden ze telefonisch ook aangegeven wanneer ze die credit card zouden gaan gebruiken? En hoe, trouwens, want als online betalen niet lukte hebben ze die gegevens waarschijnlijk helemaal niet..
danosdinsdag 4 augustus 2015 @ 20:48
Onbegrijpelijk waarom je niet gewoon opnieuw een auto hebt geboekt aangezien die andere gewoon na 7 dagen zou vervallen. Wat is daar je redenatie achter?

Verder is lekker goedkoop bij autoerope/a huren gewoon wachten tot je een keer genaaid wordt. Dat moet je op de koop toenemen en anders moet je maar bij Hertz, Avis, Europecar etc. direct huren.
danosdinsdag 4 augustus 2015 @ 20:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 17:39 schreef manifold het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat vakantiegangers zich opgelicht voelen bij conflicten, maar dat dat 9 van de 10 keer deze conflicten gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als men zich vooraf goed geinformeerd had over bijvoorbeeld hoe de auto weer in te leveren en men de auto vooraf goed inspecteert op schades en letterlijk alles laat vermelden op het formulier. En ook hier niet altijd voor een duppie op de eerste rij willen zitten.
Dit dus al die sjankerts die voor 12 euro per dag een auto huren en de kleine letters niet lezen en de auto niet goed checken bij ontvangst en laten tekenen na inleveren.

En lekker weer met zijn allen bij Kassa, Max of Radar hun 'leed' komen delen.
manifolddinsdag 4 augustus 2015 @ 21:49
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 19:29 schreef johnson555 het volgende:
dus zonder enig vorm van bewijs kom je diteigenlijk eisen?
Volgens mij eist TS helemaal niets, maar vraagt hij wat de mogelijkheden zijn om te zorgen voor een redelijke oplossing. Iets wat ik geen vreemd verzoek vind aangezien hij gehandeld heeft op basis van verkeerde informatie van het bedrijf zelf.
t-stardinsdag 4 augustus 2015 @ 22:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 20:48 schreef danos het volgende:
Onbegrijpelijk waarom je niet gewoon opnieuw een auto hebt geboekt aangezien die andere gewoon na 7 dagen zou vervallen. Wat is daar je redenatie achter?

Verder is lekker goedkoop bij autoerope/a huren gewoon wachten tot je een keer genaaid wordt. Dat moet je op de koop toenemen en anders moet je maar bij Hertz, Avis, Europecar etc. direct huren.
AutoEurope is toch een bemiddelaar die ertussen gaat zitten? Volgens mij heb ik er ook wel eens bij gehuurd en dan krijg je uiteindelijk een voucher voor Hertz/Avis/watdanook.
johnson555woensdag 5 augustus 2015 @ 00:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:49 schreef manifold het volgende:

[..]

Volgens mij eist TS helemaal niets, maar vraagt hij wat de mogelijkheden zijn om te zorgen voor een redelijke oplossing. Iets wat ik geen vreemd verzoek vind aangezien hij gehandeld heeft op basis van verkeerde informatie van het bedrijf zelf.
hij wil een schadevergoeding zien wrschnlijk maar heeft niets op papier (of mail) staan.
ik denk vanuit de verhuurder, voor hetzelfde geld liegt TS alles bij elkaar over dat een medewerker zn toezeggen heeft gedaan. die mensen werken ook maar bij dat bedrijf en gaan dus niet medelijden tonen zonder iets.
danoswoensdag 5 augustus 2015 @ 08:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 22:43 schreef t-star het volgende:

[..]

AutoEurope is toch een bemiddelaar die ertussen gaat zitten? Volgens mij heb ik er ook wel eens bij gehuurd en dan krijg je uiteindelijk een voucher voor Hertz/Avis/watdanook.
Klopt maar dan kiezen de meesten natuurlijk voor cheapass Goldcar of een ander duister clubje ipv de grote jongens die 3x zo duur zijn.
greatgonzowoensdag 5 augustus 2015 @ 12:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 18:27 schreef Peter het volgende:
Is de boeking überhaupt bevestigd?
jazeker, ik kreeg een voucher..

zoals ook al gemeld.. geld eisen heeft geen zin, maar een bloemetje of iets dergelijks zou hen in ieder geval sieren, zodat ik niet meteen iedereen afraad ooit nog bij AE te boeken..