Waarom denk je dat? Ik denk dat het meer toedoet in Europa dan in de VS. Of in ieder geval op een andere manier.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:45 schreef 2Happy4U het volgende:
Misschien dat 'witte privilege' iets is in Amerika, maar in Nederland en de meeste Europese landen denk ik niet dat het ertoe doet.
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:29 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Ik denk dat het meer toedoet in Europa dan in de VS. Of in ieder geval op een andere manier.
White privilege bestaat ook in Nederland. Alleen zijn we hier minder gevoelig voor raciale kwesties, dus zijn we ons er minder van bewust.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:45 schreef 2Happy4U het volgende:
Misschien dat 'witte privilege' iets is in Amerika, maar in Nederland en de meeste Europese landen denk ik niet dat het ertoe doet.
Helemaal mee eens. Jammer genoeg wordt dat midden veel te zelden gezocht. Er lijken tegenwoordig alleen nog essentialisten te zijn, die denken dat de Nederlandse cultuur (beter gezegd: hun idee van wat de Nederlandse cultuur is) zonder meer superieur is, en nihilisten die denken dat alle culturele uitingen evenwaardig zijn.quote:Dat is terecht, vind ik, want de meeste culturen die naar Nederland komen, komen hier vrijwillig en daardoor kan er verwacht worden dat ze de normen en waarden van deze cultuur overnemen zover dat redelijk en billijk is. Wat precies redelijk en billijk is, moet nog gedefinieerd worden. Ik denk dat de meeste mensen hier mee eens zijn gedwongen huwelijk niet acceptable is, maar hoe zit het met minder genuanceerde dingen?
Voor jou is het aanstellerij, voor anderen is het een groot maatschappelijk probleem dat hun leven beinvloedt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:50 schreef ems. het volgende:
Nee, laat die aanstellerij alsjeblieft niet teveel overwaaien
Ik denk dat vooral (jonge) blanke Nederlanders ras niet als een issue zien, maar mensen die niet tot deze doelgroep horen zien ras zeker als een issue.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:48 schreef Kyubey het volgende:
In de VS wordt er zo'n issue van ras en seksualiteit gemaakt, dat ze er te veel belang aan hechten. Nu ook steeds meer in Nederland helaas.
White guilt bedoel je hoop ikquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:45 schreef 2Happy4U het volgende:
Negers die zeggen "de maatschappij haat mij" als ze gefaald hebben in het leven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:21 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Voor jou is het aanstellerij, voor anderen is het een groot maatschappelijk probleem dat hun leven beinvloedt.
Misschien een idee om de documentaire te bekijken?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:22 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Negers die zeggen "de maatschappij haat mij" als ze gefaald hebben in het leven.
Wait whut?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:39 schreef KingKloon het volgende:
Ik heb net de onderstaande documentaire gekeken:
Komende jaren gaan er steeds meer gesprekken komen over ras en cultuur in de VS. Ik denk dat dit soort gesprekken ook moeten plaats vinden in Nederland, hoewel de situatie natuurlijk anders is in Nederland dan in de VS. Ook Nederland is multicultureel aan het worden, maar waarbij de VS vooral een "melting pot" is waar er verwacht wordt dat verschillende culturen gaan mengen, wordt er in Nederland verwacht dat de nieuwe culturen assimileren in de oude cultuur.
Dat is terecht, vind ik, want de meeste culturen die naar Nederland komen, komen hier vrijwillig en daardoor kan er verwacht worden dat ze de normen en waarden van deze cultuur overnemen zover dat redelijk en billijk is. Wat precies redelijk en billijk is, moet nog gedefinieerd worden. Ik denk dat de meeste mensen hier mee eens zijn gedwongen huwelijk niet acceptable is, maar hoe zit het met minder genuanceerde dingen?
De documentaire die ik heb gepost gaat vooral over "white privilege" en hoe het is om blank te zijn in een maatschappij met verschillende huidskleur en culturen. Je merkt ook dat er een verschil is tussen generaties, waar oudere generaties niet geloven dat er iets is als "white privilege" en jongere generaties het wel geloven. Tegelijkertijd zijn de jongere generaties veel opener naar mensen van verschillende huidskleuren of culturen.
Hoe denken fokkers over dit onderwerp? Zelf heb ik vroeger mijn best gedaan om te geloven dat ras niet uitmaakt, maar mijn ervaringen zeggen dat dat gewoon niet waar is. Ras en racisme speelt nog steeds een grote rol in de samenleving, alleen wat genuanceerder dan voorheen. Allochtonen kunnen uiteraard ook racistisch zijn. Er is ook veel verschil tussen de verschillende culturen onderling. Een Surinamer is anders dan een iemand uit Vietname.
Dat is een onderbuik-reactie. Wetgeving, beleid en politiek is voornamelijk over dit onderwerp is voornamelijk gericht op minderheden te laten assimileren in de grote cultuur. Dat het niet zo snel gaat als je zou willen of dat Nederlanders dit niet op een harde kille manier aanpakt, betekent niet dat dit niet zo is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:27 schreef madam-april het volgende:
[..]
Wait whut?Assimilatie is wel zo'n beetje het laatste waar in Nederland op aangestuurd wordt..
Geef eens concrete voorbeelden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:31 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Dat is een onderbuik-reactie. Wetgeving, beleid en politiek is voornamelijk over dit onderwerp is voornamelijk gericht op minderheden te laten assimileren in de grote cultuur. Dat het niet zo snel gaat als je zou willen of dat Nederlanders dit niet op een harde kille manier aanpakt, betekent niet dat dit niet zo is.
Twee van de politiek:quote:
Hoe zou je een dergelijk begrip voor je willen zien? Mag Mo minder straf krijgen dan Pietje? Zijn we hier niet in de Nederlandse cultuur, waar gewoon duidelijke afspraken staan waar iedereen zich juridisch aan te houden heeft?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:45 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Twee van de politiek:
http://www.volkskrant.nl/(...)-allochtoon~a760391/
In de juridische wereld is er geen ruimte voor begrip voor dingen die in Nederland niet geaccepteerd worden. Eerwraak, lastig vallen van homoseksuelen,gedwongen huwelijken en andere dingen die de Nederlandse samenleving niet waardeerd, wordt niet geexcuseerd omdat iemand zijn of haar cultuur die dingen wel toelaat.
Hoe kom je erbij dat het hier een taboe is en elders niet? Je aanpassen hoort er tot op zekere hoogte bij en kunnen communiceren is daar nu eenmaal een wezenlijk onderdeel van. Men sluit zichzelf buiten als ze geen moeite doen om zich verstaanbaar te kunnen maken en dat heb je vrijwel overal, niet specifiek voor Nederland, als je er echt bij wil horen..quote:Ook het niet kunnen spreken van Nederlands wordt gezien als een groot taboe en inburgeringscursus zijn nog net niet verplicht. Mensen die weigeren aan te passen worden stelselmatig buitengesloten van de mainstream samenleving.
Die norm is best vrij in vergelijking met andere landen. In Nederland is het vooral key dat men geen last van je moet hebben. Niet mee kunnen doen wordt wel vaker verward met niet willen en daar zie je overal ook wel voorbeelden van..quote:Nederland is echter ook geen kille regime dat mensen dwingt om een bepaalde kleding aan te doen of achter te laten, ze dwingen je niet om je hoofddoek af te doen. En terecht ook, vind je niet? Je zou toch ook niet willen dat iemand jou verteld dat je geen hoofddoek aan mag doen of zoiets. Maar mensen die niet voldoen aan de "norm" worden vaak buitengesloten. Zelfs andere Nederlanders die niet mee kunnen doen met de "norm" worden buitengesloten.
Nee, natuurlijk nietquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:51 schreef Teydelyk het volgende:
Eerwraak, lastig vallen van homoseksuelen,gedwongen huwelijken en andere dingen die de Nederlandse samenleving niet waardeerd, wordt niet geexcuseerd omdat iemand zijn of haar cultuur die dingen wel toelaat. Ook het niet kunnen spreken van Nederlands wordt gezien als een groot taboe en inburgeringscursus zijn nog net niet verplicht.
En jij vindt dit een slechte stand van zaken?
Je valt me aan, alsof ik een probleem heb met al de dingen die ik opnoemde. Ik laat alleen zien dat in Nederland er wordt verwacht dat mensen die hiernaartoe komen assimileren in de cultuur.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:55 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Hoe zou je een dergelijk begrip voor je willen zien? Mag Mo minder straf krijgen dan Pietje? Zijn we hier niet in de Nederlandse cultuur, waar gewoon duidelijke afspraken staan waar iedereen zich juridisch aan te houden heeft?
[..]
Hoe kom je erbij dat het hier een taboe is en elders niet? Je aanpassen hoort er tot op zekere hoogte bij en kunnen communiceren is daar nu eenmaal een wezenlijk onderdeel van. Men sluit zichzelf buiten als ze geen moeite doen om zich verstaanbaar te kunnen maken en dat heb je vrijwel overal, niet specifiek voor Nederland, als je er echt bij wil horen..
[..]
Die norm is best vrij in vergelijking met andere landen. In Nederland is het vooral key dat men geen last van je moet hebben. Niet mee kunnen doen wordt wel vaker verward met niet willen en daar zie je overal ook wel voorbeelden van..
Je loopt eerst in de OP te janken over white privilege, gaat dan vertellen dat Nederland racistisch is en je weet niet wat de definitie van assimileren is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:59 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. VInd het goed dat die dingen niet mogen.
Maar dat versterkt toch mijn stelling dat in Nederland er wordt verwacht dat allochtonen assimileren?
Nee, want overal heb je regels waar men je acht aan te houden, ongeacht of in je eigen cultuur shit anders "hoort". Daarnaast ben je hier met je topics nogal bezig om je uitzonderingspositie te benadrukken en dat clasht ook wel een beetje met die vermeende assimilatie, niet..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:59 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. VInd het goed dat die dingen niet mogen.
Maar dat versterkt toch mijn stelling dat in Nederland er wordt verwacht dat allochtonen assimileren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |