abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154856510

Het werd hoog tijd dat zo’n vier jaar nadat de roguelike indie-game The Binding of Isaac voor het eerst in de schappen van Steam verscheen de game zijn eigen topic zou krijgen. The Binding of isaac is een top-down 2D dungeon crawler game waarbij je met Isaac (of één van de zes andere vrij te spelen personages) op verkenning uit gaat in de donkere hoeken van je kelder al vluchtend voor je bloedeigen moeder. De gameplay en presentatie van de game is vergelijkbaar met de dungeons uit The Legend of Zelda, al zijn de dungeons in The Binding of Isaac volledig ‘’randomly generated’’, dat wil zeggen dat de dungeons in elke ‘run’ anders zijn wat voorwerpen, monsters, bazen en kamers betreft. Dit zorgt samen met de honderden verschillende voorwerpen die je kunt vinden en combineren om zo monsters te verslaan voor een nieuwe en verrassende spelervaring telkens als je aan een nieuwe run begint.

De originele versie van het spel kwam uit op de PC in 2011 en was ontwikkeld door Edmund McMillen (bekend van onder andere Super Meat Boy) en Florian Himsl. In 2012 werd de uitbreiding genaamd ‘’Wrath of the Lamb’’ hieraan toegevoegd, welke een flink aantal nieuwe items, kamers, vijanden en bazen introduceerde.

The Binding of Isaac: Rebirth

Eind 2014 was het dan eindelijk zo ver dat ook de Playstation 4 en Playstation Vita bezitters aan de slag konden met The Binding of Isaac, en dan wel met de remake genaamd The Binding of Isaac: Rebirth, dat het originele spel een make-over gaf en een berg aan nieuwe content toevoegde. Deze remake kwam destijds ook naar de PC en is in juli 2015 uitgebracht voor de Xbox One, Nintendo 3DS en WiiU, maar is voor deze laatstgenoemde platformen helaas tot nog toe alleen beschikbaar in Noord-Amerika.

The Binding of Isaac: Afterbirth

In februari 2015 werd de eerste uitbreiding voor Rebirth aangekondigd genaamd Afterbirth. Deze uitbreiding zal nieuwe features en content gaan bieden, zoals 100+ nieuwe items, 10 nieuwe challenges, een nieuwe game-mode, een nieuw speelbaar personage, nieuwe bazen en vijanden en daily (scored) runs inclusief leaderboards.
Als je up-to-date wil blijven over de nieuwste ontwikkelingen wat betreft Afterbirth, neem dan een kijkje op deze website: http://bindingofisaac.com/

Verhaal

Het verhaal van The Binding of Isaac is losjes geïnspireerd op het gelijknamige Bijbelverhaal, dit zal je ook zeker niet ontgaan tijdens het spelen aangezien het spel boordenvol verwijzingen naar de Bijbel, het christendom, maar ook maatschappelijke thema’s zoals kindermisbruik, zelfmoord en abortus zit. Zo kom je bazen tegen afgeleid van de vier ruiters van de Apocalyps, maar ook items genaamd ‘’Book of Belial’’,’’ Whore of Babylon’’ en zelfs ‘’The Bible’’ (Dit klinkt allemaal natuurlijk erg donker, maar wees niet bang, de game neemt zichzelf niet al te serieus zoals je kan opmaken uit het design van de game en items zoals ‘’The Poop’’, ‘’Mom’s Bra’’ en ‘’Sissy Long Legs’’).

Maar goed, het komt er feitelijk op neer dat Isaac als klein jongetje samen met zijn moeder in een klein huisje op een heuvel woont. Terwijl Isaac zichzelf lekker bezig houdt met tekenen en spelen met zijn speelgoed, kijkt zijn moeder op haar beurt naar christelijke uitzendingen op televisie. Plotseling hoort Isaacs moeder een ‘’stem van boven’’, deze vertelt haar dat haar zoon is beschadigd door zonden en gered dient te worden. De stem vraagt haar om al het kwaad rondom Isaac weg te nemen om hem zo te redden. Zijn moeder geeft toe aan de stem en pakt Isaac zijn speelgoed, foto’s, spelconsole en zelfs zijn kleren af.

Dan richt de stem zich opnieuw tot Isaacs moeder en zegt dat Isaac gedistantieerd moet worden van al het kwaad in de wereld. Opnieuw geeft zijn moeder toe aan de stem en ze sluit Isaac op in zijn kamer. Wanneer de stem voor de laatste keer van zich laat horen, deelt hij Isaacs moeder mee dat ze goed gehandeld heeft, maar toch nog altijd aan haar toewijding twijfelt om haar vervolgens op te dragen haar zoon op te offeren. Ze gehoorzaamt, pakt een slagersmes en loopt naar Isaacs kamer. Isaac die door een spleet in de deur toekijkt raakt in paniek, maar dan vindt hij een luik onder zijn tapijt en springt erdoor naar beneden net voordat zijn moeder hem te pakken kan krijgen. Vervolgens begint het daadwerkelijke spel in Isaacs kelder.

Je zult er zelf achter moeten komen hoe het verhaal zich verder ontvouwt, maar laat ik je alvast vertellen dat dit eenvoudiger gezegd is als gedaan. Na het verslaan van bepaalde eindbazen krijg je een reeks foto’s of een klein filmpje te zien die het verdere verloop van het verhaal suggereren, dit blijft echter heel erg minimaal, suggestief en symbolisch. Ontwikkelaar Edmund McMillen zelf wil niets kwijt over het verhaal.

Gameplay

Zoals eerder vermeld is The Binding of Isaac een top-down 2D dungeon crawler waarbij je gaandeweg items verzamelt en monsters verslaat om zo steeds dieper onder de grond te geraken en je moeder te ontvluchten of misschien zelfs wel te verslaan.
Het spel is een roguelike, waarbij je start als Isaac (of één van de andere tien speelbare personages) en door middel van je tranen kun je op vijanden schieten. Als je het met een controller speelt kun je het vergelijken met een twin-stick shooter waarbij je het linkerpookje gebruikt om te bewegen en het rechterpookje gebruikt om je tranen te schieten. Je begint in een kamer van de eerste ‘’floor’’(vloer), bijvoorbeeld ‘’Basement 1’’. Vervolgens ga je een aangrenzende kamer in waar je alle desbetreffende monsters probeert dood te schieten. Op het moment dat je alle monsters in een kamer dood hebt, ga je de volgende kamer in en dit doe je totdat je bij de ‘’boss room’’ aankomt, waar een baas op je zit te wachten. Versla je de desbetreffende baas, dan kun je verder naar de volgende floor, ‘’Basement 2’’ in dit geval. Als je bij de boss room van de vijfde floor bent aangekomen, moet je tegen de eindbaas vechten. Als je deze voor de eerste keer verslaat heb je je run succesvol afgerond. Je kunt dan weer een nieuwe run beginnen (ook als je dood gaat kun je weer een nieuwe run beginnen), maar dit keer blijft het niet bij vijf floors, nu heb je opeens zeven floors die je moet zien te klaren. Elke run is overigens anders, aangezien vrijwel de hele dungeon randomly generated is. Steeds als je denkt dat je het spel hebt uitgespeeld, is er wel weer een nieuwe floor of een nieuw geheim te ontdekken of te unlocken. Een succesvolle run zal zo’n 30 tot 50 minuten in beslag nemen, afhankelijk van je items, je geluk en je skill. Verwacht zeker niet dat je succesvol zal zijn in je eerste 50 runs. Het spel is namelijk erg pittig en vereist veel oefening!

Items

Items zijn een essentieel onderdeel van The Binding of Isaac er liggen honderden items voor het oprapen en er zijn er tientallen vrij te spelen. De items en hun werking verschillen enorm van elkaar en vrijwel alle items zijn met elkaar te combineren. Zo heb je bijvoorbeeld een item die je tranen in een laserstraal verandert, vind je vervolgens een item dat ervoor zorgt dat je vier tranen tegelijk schiet in plaats van één, dan zullen de effecten van deze twee items met elkaar combineren, waardoor je vier laserstralen schiet. Voeg daar nog eens een item aan toe dat je tranen door rotsblokken en andere vaste voorwerpen laat gaan en je krijgt vier laserstralen die je door rotsblokken heen kunt schieten! Zo kun je de gekste combinaties van items krijgen, waardoor iedere run weer een nieuw avontuur is. Je krijgt overigens geen uitleg over de werking van een item wanneer je deze opraapt, aan de ene kant is het erg leuk om zelf uit te vinden wat het desbetreffende item doet en hoe het werkt, maar mocht je hier geen zin in hebben of ten einde raad zijn dan is dit een handige site om te bekijken:
http://platinumgod.co.uk/rebirth

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Personages

Er zijn elf speelbare personages in The Binding of Isaac: Rebirth. Deze hebben allemaal verschillende stats, zo heeft Isaac bijvoorbeeld sterkere tranen dan Maggie, maar daartegenover staat dat Maggie meer health heeft. Azazel wordt vaak als het gemakkelijkste personage beschouwd, aangezien hij kan vliegen en een kleine Brimstone laserstraal schiet die erg veel schade doet.
De personages en hun details zijn hier te vinden.
http://bindingofisaacrebirth.gamepedia.com/Characters

Kamers

Aangezien je veel verschillende soorten kamers tegenkomt in The Binding of Isaac is het handig voor de nieuwkomers om een klein overzicht met de belangrijkste kamers bij de hand te hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips & Tricks

Veel dingen in dit spel ontdek je gaandeweg, maar sommige tips zijn toch wel erg handig om van te voren te weten!

SPOILER
Youtubers & Streamers

Voor beginners is het erg handig om video’s van ervaren spelers te bekijken om zo meer over het spel te weten te komen en beter te worden, daarnaast is het erg vermakelijk entertainment.

SPOILER
Handige links

http://bindingofisaacrebi(...)_Isaac:_Rebirth_Wiki – Binding of Isaac: Rebirth Wiki
https://www.reddit.com/r/bindingofisaac/ - Binding of Isaac Reddit
http://platinumgod.co.uk/ - Item lijst

[ Bericht 0% gewijzigd door Cikx op 03-08-2015 01:23:44 ]
pi_154856520
Geen idee of er animo voor is, maar had toch niks te doen dus heb maar even deze OP in elkaar getimmerd. Ben benieuwd of er Fokkers zijn die ook regelmatig BOI spelen! Mocht dat zo zijn dan zal ik binnenkort nog wat dingen aan de OP toevoegen, want er valt echt ontzettend veel over deze game te zeggen. :P
pi_154857707
Briljante game! Is alweer even geleden dat ik het gespeeld heb maar ik het is een ijzersterk spel.
Vooral als je geen idee hebt wat alle powerups doen en je dus alles maar oppakt in de hoop dat het gaat werken :P
pi_154857937
Inderdaad! Vooral als je pas begint is het echt een grote verrassing hoe alles gaat uitpakken. Heb er nu toch al heel wat uren inzitten dus heb dat nu niet meer zo (al zijn er nog steeds wel items waarvan ik geen idee heb wat ze doen). Heb wel enorm veel zin in de Afterbirth DLC, weer ontzettend veel nieuwe items en dingen om te ontdekken. _O_

Vanmiddag eindelijk met The Lost Satan en The Lamb verslagen op hard mode. :D Nu Blue Baby en Boss Rush nog!
pi_154858389
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 00:36 schreef Cikx het volgende:
Inderdaad! Vooral als je pas begint is het echt een grote verrassing hoe alles gaat uitpakken. Heb er nu toch al heel wat uren inzitten dus heb dat nu niet meer zo (al zijn er nog steeds wel items waarvan ik geen idee heb wat ze doen). Heb wel enorm veel zin in de Afterbirth DLC, weer ontzettend veel nieuwe items en dingen om te ontdekken. _O_

Vanmiddag eindelijk met The Lost Satan en The Lamb verslagen op hard mode. :D Nu Blue Baby en Boss Rush nog!
Dan ben je langer bezig geweest dan ik :P Heb op een gegeven moment de wiki er maar bijgepakt om te kijken of iets goed was of niet :@
pi_154868309
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Nu ook Blue Baby verslagen met The Lost op hard. :D :D :D
Godver wat een stressvolle run. Ik was extreem overpowered met 9 lives, guppy, ludovico en brimstone, dus het kon al niet meer stuk, dacht ik. Totdat ik in deze kamer kwam...

Al mijn levens vergooid en ik zag het echt niet meer zitten. Maar net bij mijn laatste leven kwam ik er eindelijk doorheen, waarna 9 minuten van pure angst volgde en ik uiteindelijk toch Blue Baby versloeg. :D

Nu alleen boss rush nog!
pi_154874527
Ik speel het eigenlijk nooit omdat ik er echt barslecht in ben, maar ik heb denk ik de afgelopen 400eps van Nothernlion wel gezien en kijk ze nu dagelijks voordat ik ga slapen. Ik vind die vent echt zó vermakelijk! :)
pi_154874711
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 19:16 schreef Fluppert het volgende:
Ik speel het eigenlijk nooit omdat ik er echt barslecht in ben, maar ik heb denk ik de afgelopen 400eps van Nothernlion wel gezien en kijk ze nu dagelijks voordat ik ga slapen. Ik vind die vent echt zó vermakelijk! :)
Klopt! Ik kijk ook veel van zijn video's en zijn streams. Echt een van mijn favorieten, nooit iemand gezien die zo heerlijk slap kan lullen als hij. :D Van die videos kun je wel een hoop dingen leren, samen met wat oefening ben je toch al een eind op weg.
pi_154874759
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 19:22 schreef Cikx het volgende:

[..]

Klopt! Ik kijk ook veel van zijn video's en zijn streams. Echt een van mijn favorieten, nooit iemand gezien die zo heerlijk slap kan lullen als hij. :D Van die videos kun je wel een hoop dingen leren, samen met wat oefening ben je toch al een eind op weg.
Is zo, maar ik kan er echt niet tegen om domme fouten te maken en keer op keer te verliezen :@
Ik moet wel zeggen dat Rebirth in mijn ogen een stuk makkelijker is dan Wrath of the Lamb, eens?
pi_154874920
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 19:23 schreef Fluppert het volgende:

[..]

Is zo, maar ik kan er echt niet tegen om domme fouten te maken en keer op keer te verliezen :@
Ik moet wel zeggen dat Rebirth in mijn ogen een stuk makkelijker is dan Wrath of the Lamb, eens?
Ben eigenlijk pas ingestapt bij Rebirth op de Playstation 4 dus heb eigenlijk geen idee hoeveel verschil er in de moeilijkheidsgraad zit. Moet wel zeggen dat ik die The Lost runs krankzinnig moeilijk vindt, had op gegeven moment een losing streak van zo'n 200. :P
pi_154874926
Ik heb het op aandringen van vrienden gespeeld maar ik kon maar niet ontdekken wat er zo spannend aan was :P Rond die tijd was ik daarentegen wel verslaafd aan super meat boy.
Conscience do cost.
pi_154875037
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 19:27 schreef ems. het volgende:
Ik heb het op aandringen van vrienden gespeeld maar ik kon maar niet ontdekken wat er zo spannend aan was :P Rond die tijd was ik daarentegen wel verslaafd aan super meat boy.
Had ik op het begin ook. Twee keer opgestart en toen vond ik het maar saai en simpel, daarna eens een video van Northernlion gekeken en zag toen pas wat er allemaal achter zat en de hoeveelheid items die je met elkaar kon combineren en ben sindsdien verslaafd eraan. _O-
pi_154933857
Een ouderwetse TVP. Binnenkort weer eens oppakken, lang niet gespeeld.
American ninja, Ninja Gaiden, Real Motherfucking ninja shit.
pi_154934204
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 18:46 schreef Miauw_Zedong het volgende:
Een ouderwetse TVP. Binnenkort weer eens oppakken, lang niet gespeeld.
Over zo'n 1 a 2 maanden zou de Afterbirth DLC klaar moeten zijn er wordt echt een shitload toegevoegd zoals bijna 200 nieuwe items. Misschien een mooi moment om weer in te stappen als je er op dit moment geen zin in hebt.

Heb gisteren alle challenges gehaald, ben nu goed op weg voor (real) platinum God. :)
pi_155049773
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 18:57 schreef Cikx het volgende:

[..]

Over zo'n 1 a 2 maanden zou de Afterbirth DLC klaar moeten zijn er wordt echt een shitload toegevoegd zoals bijna 200 nieuwe items. Misschien een mooi moment om weer in te stappen als je er op dit moment geen zin in hebt.

Heb gisteren alle challenges gehaald, ben nu goed op weg voor (real) platinum God. :)
Mooi dan ga ik daar nog even op wachten.
pi_155130626
Zo de game toch maar weer opgepakt, gelijk gisteren mom's knife unlocked... die had ik nog niet. Wat was nou ook alweer de beste manier om te progressen? Gewoon met iedere character mom/devil/isaac killen? En dan wat?
pi_155139533
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 22:09 schreef Miauw_Zedong het volgende:
Zo de game toch maar weer opgepakt, gelijk gisteren mom's knife unlocked... die had ik nog niet. Wat was nou ook alweer de beste manier om te progressen? Gewoon met iedere character mom/devil/isaac killen? En dan wat?
Ligt eraan wat je wil bereiken, voor platinum god moet je sowieso met iedere character Blue Baby (na Isaac) en The Lamb (na Satan) killen. Om bij The Lamb te kunnen komen moet je eerst 5 keer Satan killen en om bij Blue Baby te komen moet je 5 keer Isaac killen. Op dat moment unlock je The Negative en/of The Polaroid. Deze 2 items droppen dan in het vervolg nadat je mom verslagen hebt, je kunt daarna een van de twee kiezen. Kies je The Polaroid dan verdwijnt The Negative en dan kun je nadat je Isaac hebt verslagen, The Chest in om Blue Baby te verslaan. Als je The Negative pakt verdwijnt The Polaroid en dan kun je nadat je Satan hebt verslagen de Dark Room in om The Lamb te verslaan. Als je dat hebt gedaan zou ik me pas gaan focussen op Mega Satan. :P
pi_155140005
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 04:17 schreef Cikx het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je wil bereiken, voor platinum god moet je sowieso met iedere character Blue Baby (na Isaac) en The Lamb (na Satan) killen. Om bij The Lamb te kunnen komen moet je eerst 5 keer Satan killen en om bij Blue Baby te komen moet je 5 keer Isaac killen. Op dat moment unlock je The Negative en/of The Polaroid. Deze 2 items droppen dan in het vervolg nadat je mom verslagen hebt, je kunt daarna een van de twee kiezen. Kies je The Polaroid dan verdwijnt The Negative en dan kun je nadat je Isaac hebt verslagen, The Chest in om Blue Baby te verslaan. Als je The Negative pakt verdwijnt The Polaroid en dan kun je nadat je Satan hebt verslagen de Dark Room in om The Lamb te verslaan. Als je dat hebt gedaan zou ik me pas gaan focussen op Mega Satan. :P
en ik maar denken goed bezig te zijn na mom 1x verslagen te hebben _O-
pi_155140680
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 04:17 schreef Cikx het volgende:

[..]

Ait dan ga ik gewoon verder met mijn Satan en Isaac kills met de verschillende characters om items te blijven unlocken. Dan kom ik vanzelf bij Blue Baby/Lamb terecht om zo weer verder te kunnen. Platinum god interesseert me niet zoveel want volgens mij zijn er al een aantal trophies bugged en ik heb geen zin om opnieuw te beginnen.
pi_155142055
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 08:43 schreef Miauw_Zedong het volgende:

[..]

Ait dan ga ik gewoon verder met mijn Satan en Isaac kills met de verschillende characters om items te blijven unlocken. Dan kom ik vanzelf bij Blue Baby/Lamb terecht om zo weer verder te kunnen. Platinum god interesseert me niet zoveel want volgens mij zijn er al een aantal trophies bugged en ik heb geen zin om opnieuw te beginnen.
Als je een trophy hebt gehaald maar hij is niet unlocked moet je het spel opnieuw opstarten, het hele intro filmpje kijken en dan naar secrets gaan. Heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 07:15 schreef aleco99 het volgende:

[..]

en ik maar denken goed bezig te zijn na mom 1x verslagen te hebben _O-
Dat is het leuke, steeds weer een nieuwe uitdaging. :D

[ Bericht 26% gewijzigd door Cikx op 12-08-2015 14:55:48 ]
pi_155152043
:9~ :9~ :9~

tyronerodriguez twitterde op woensdag 12-08-2015 om 02:56:43 Making progress with new weapon combos and updated HUD data #IsaacAfterbirthDev reageer retweet
pi_155174121
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 10:05 schreef Cikx het volgende:

[..]

Als je een trophy hebt gehaald maar hij is niet unlocked moet je het spel opnieuw opstarten, het hele intro filmpje kijken en dan naar secrets gaan. Heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt. :)

[..]

Dat is het leuke, steeds weer een nieuwe uitdaging. :D
Thanks, worked like a charm, gelijk de devil kill gehaald met Isaac. Heb net ff gekeken hoe ik The Lost kan unlocken maar holy shit, wat een kutklus :')
pi_155175478
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 11:25 schreef Miauw_Zedong het volgende:

[..]

Thanks, worked like a charm, gelijk de devil kill gehaald met Isaac. Heb net ff gekeken hoe ik The Lost kan unlocken maar holy shit, wat een kutklus :')
Dat unlocken is nog het makkelijkst. _O-
pi_155443588
Polaroid unlocked *O* Op naar de chest voor baby blue.
pi_155444194
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 19:50 schreef Miauw_Zedong het volgende:
Polaroid unlocked *O* Op naar de chest voor baby blue.
Nice, succes! De chest is tof. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')