Moet zijn: (bruto bijtelling - eigen bijdrage) * belastingschijf percentage (42%, 52%) = netto bijtelling. Eigen bijdrage wordt daarna alsnog netto van je salaris ingehouden.quote:bruto bijtelling * belastingschijf percentage (42%, 52%) = netto bijtelling
Bedankt voor de uiteenzetting, in dit topic WGR / Netto kosten leaseauto 42% of 52%? wordt gesproken over het verzamelinkomen als basis, vandaar dat ik dat er bij zette. Maar volgens jou klopt dat dus niet?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 01:09 schreef Merkie het volgende:
Dit klopt niet:
[..]
Moet zijn: (bruto bijtelling - eigen bijdrage) * belastingschijf percentage (42%, 52%) = netto bijtelling. Eigen bijdrage wordt daarna alsnog netto van je salaris ingehouden.
Als antwoord op je vraag:
Belastingstelsel is progressief dus als je boven de 52% komt betaal je 52% over het bedrag wat daarboven komt. Een bepaald percentage van de cataloguswaarde van je auto wordt gezien als loon (het bijtellingspercentage). Dit bedrag wordt "bijgeteld" bij je loon. Het bedrag dat dus geldt is bruto jaarinkomen + bruto bijtelling auto - eigen bijdrage.
Eigenlijk is dit een gekke manier om dit op te schrijven, want je bruto jaarinkomen is per definitie inclusief bijtelling (dat is het idee van bijtelling), maar ik denk dat dit antwoord voor jou het duidelijkst is.
Voorbeeld: bruto salaris ¤3500, bijtelling ¤400, eigen bijdrage ¤100. Dan is je bruto loon fiscaal gezien ¤3500+¤400-¤100=¤3800 en moet je ook gewoon rekenen met ¤3800.
Verzamelinkomen heeft hier niets mee te maken.
Verzamelinkomen kan ook, maar in mijn ogen is dat niet zo relevant. Zoals in dat topic staat: al je inkomen wordt op één hoop gegooid. Een euro bruto salaris wordt niet anders belast dan een euro bijtelling. Euro's zijn euro's, inkomen is inkomen. Er zijn geen aparte regels voor belasting op bijtelling, vakantiegeld of vrije dagen o.i.d.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 01:42 schreef xstatic1975 het volgende:
[..]
Bedankt voor de uiteenzetting, in dit topic WGR / Netto kosten leaseauto 42% of 52%? wordt gesproken over het verzamelinkomen als basis, vandaar dat ik dat er bij zette. Maar volgens jou klopt dat dus niet?
Een leaseauto is inkomen en valt dus onder box 1. Bijtelling met aftrek van eigen bijdrage is gewoon loon en daar betaal je dus belasting over. Als je het uiteindelijke bedrag wilt berekenen wat je netto kwijt bent, dan heb je wel het verzamelinkomen nodig, maar het maakt echt niet uit of je nou ¤3800 verdient of ¤3500 + ¤400 bijtelling - ¤100 eigen bijdrage.quote:Het totaal van het inkomen uit werk en woning (box 1), het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3).
Het verzamelinkomen (box 1, 2 en 3) is hier misschien teveel van het goede maar de aftrekposten (hypotheek, AOV, ziektekosten e.d.) spelen wel degelijk een rol om te bepalen in welke belastingschijf je terecht komt en daarmee is het dus ook van belang voor het uiteindelijke belastingdruk wat de bijtelling betreft.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 01:09 schreef Merkie het volgende:
Verzamelinkomen heeft hier niets mee te maken.
Dat zeg ik hierboven ook, maar het vertroebelt de discussie. Aftrekposten hebben geen speciale invloed op bijtelling in vergelijking met salaris.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 12:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het verzamelinkomen (box 1, 2 en 3) is hier misschien teveel van het goede maar de aftrekposten (hypotheek, AOV, ziektekosten e.d.) spelen wel degelijk een rol om te bepalen in welke belastingschijf je terecht komt en daarmee is het dus ook van belang voor het uiteindelijke belastingdruk wat de bijtelling betreft.
Tuurlijk wel, als TS door zijn inkomen nu al in de 52% schijf valt, maar zijn huidige aftrekposten gaan al terug naar de 42% schijf dan moet hij met 42% rekenen voor zijn auto. Alles op één hoop gooien voor deze berekening is grote onzin omdat huidige aftrekposten en inkomen al bekend zijn kun je zeer nauwkeurig berekenen wat de auto hem extra kost.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 12:40 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat zeg ik hierboven ook, maar het vertroebelt de discussie. Aftrekposten hebben geen speciale invloed op bijtelling in vergelijking met salaris.
¤240 bijtelling of ¤240 bruto loon wordt niet anders belast.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 12:58 schreef ManAtWork het volgende:
Dan zit jij zeker in een ander belastingstelsel dan ik,...
Dat is waar.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 13:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, als TS door zijn inkomen nu al in de 52% schijf valt, maar zijn huidige aftrekposten gaan al terug naar de 42% schijf dan moet hij met 42% rekenen voor zijn auto. Alles op één hoop gooien voor deze berekening is grote onzin omdat huidige aftrekposten en inkomen al bekend zijn kun je zeer nauwkeurig berekenen wat de auto hem extra kost.
Je zegt toch ook niet, nee je auto is geen 42% bijtelling want een deel van je vaste kortingen schuift door naar de auto
Je neemt je huidig bruto jaarinkomen bv 55.000,-quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 00:46 schreef xstatic1975 het volgende:
- Zodra je boven de 57585 uitkomt betaal je dan 52% over de hele bruto bijtelling ?
of
- betaal je 52% over het deel van de bruto bijtelling wat boven 57585 uitkomt, en over het deel daar onder 42% ?
Thnks, dus al die rekentools die alleen vragen om het bruto jaarinkomen en niet om de aftrekposten geven eigenlijk een verkeerd incompleet beeld.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 13:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je neemt je huidig bruto jaarinkomen bv 55.000,-
Daar haal je de huidige aftrekposten vanaf bv 12.000,-
Blijft over 43.000,-
Is je bijtelling voor de auto bijvoorbeeld 5.000,- Dan kijk je welk belastingtarief geld voor het inkomen van 43.000,- tot 48.000,- Zo kun je het meest nauwkeurig je netto kosten berekening.
Ja, die geven maar een indicatie omdat het opstellen van een rekentool met alle mogelijke correcties te ingewikkeld wordt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 13:59 schreef xstatic1975 het volgende:
[..]
Thnks, dus al die rekentools die alleen vragen om het bruto jaarinkomen en niet om de aftrekposten geven eigenlijk een verkeerd incompleet beeld.
Als je geen aftrekposten hebt, is het makkelijk rekenen. Denk dat Merkie daarom alleen naar de looncomponenten heeft gekeken.quote:Bij mij maakt het inderdaad nogal wat uit voor de netto maandlasten van de auto of ik alleen het bruto jaarinkomen als uitgangspunt neem of daar ook nog de aftrekposten van af haal.
En als we dan toch aan het miereneuken gaan: de aftrek voor de eigen woning is geen 52% meer dus zal je daar alsnog een correctie op moeten toepassen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 13:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, als TS door zijn inkomen nu al in de 52% schijf valt, maar zijn huidige aftrekposten gaan al terug naar de 42% schijf dan moet hij met 42% rekenen voor zijn auto. Alles op één hoop gooien voor deze berekening is grote onzin omdat huidige aftrekposten en inkomen al bekend zijn kun je zeer nauwkeurig berekenen wat de auto hem extra kost.
Je zegt toch ook niet, nee je auto is geen 42% bijtelling want een deel van je vaste kortingen schuift door naar de auto
51% u heeft helemaal gelijkquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 14:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En als we dan toch aan het miereneuken gaan: de aftrek voor de eigen woning is geen 52% meer dus zal je daar alsnog een correctie op moeten toepassen.
(Zal euro-werk zijn maar toch,... we zitten in de details.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |