abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 29 juli 2015 @ 20:59:13 #2
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_154743076
quote:
Oh ik bedoel de vraag in het algemeen al, het ' wat vinden jullie van naam xxxx?'. Wat wil je horen?!
Tja, gewoon wat anderen vinden van de naam lijkt me. Misschien weet iemand wel te vertellen dat Fikkie een bekende serieverkrachter is in Duitsland en besluit je toch maar niet voor de naam te gaan nu je op het punt staat om naar Duitsland te verhuizen :+
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_154748741
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 20:59 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Tja, gewoon wat anderen vinden van de naam lijkt me. Misschien weet iemand wel te vertellen dat Fikkie een bekende serieverkrachter is in Duitsland en besluit je toch maar niet voor de naam te gaan nu je op het punt staat om naar Duitsland te verhuizen :+
Das lief van je! Zo bedoel ik het ook meer.
En al vind je het een hoogst vervelende irritante ondragelijke vraag reageer dan niet a.u.b daar is dit topic voor...kindernamen!
Ik ben zwanger van de 2e en vindt het heerlijk om te zwijmelen over namen en ja ook om te vragen of sommige namen bij elkaar passen want ik hou van eenkomstigheid! Dank u
pi_154756703
Ik vond het toch leuk om namen te kiezen die een beetje dezelfde stijl hebben. Mijn ouders hebben dat niet gedaan, en dat heeft een beetje een ratjetoe opgeleverd: oudste heeft een door henzelf gekozen Friese naam, middelste en jongste hebben Hollanse familienamen, waarvan er een heel veel voorkomend was (nu een stuk minder populair), en een heel zeldaam. Maar goed, ik ben ook zo gewend aan onze combi dat het me niet stoort of zo.
pi_154756883
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 23:06 schreef sanne007 het volgende:

[..]

Das lief van je! Zo bedoel ik het ook meer.
En al vind je het een hoogst vervelende irritante ondragelijke vraag reageer dan niet a.u.b daar is dit topic voor...kindernamen!
Ik ben zwanger van de 2e en vindt het heerlijk om te zwijmelen over namen en ja ook om te vragen of sommige namen bij elkaar passen want ik hou van eenkomstigheid! Dank u
Chill, ik quote jou toevallig als voorbeeld omdat de vraag 'wat vinden jullie van naam x' heel vaak voorbijkomt.

Wat Sylver zegt is een goed punt, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar op bovenstaande vraag ben ik alleen maar geneigd te antwoorden leuk of niet leuk en ik mag toch hopen dat iemand daar zijn naamkeuze niet van laat afhangen.

Wel +1 op de 'eenkomstigheid' overigens, ik wil ook graag een naam voor de tweede die voor mij in lijn met de naam van mijn oudste is. Dus als je wil weten wat mensen vinden van naam x icm naam y, dan snap ik het wel.
pi_154758134
Noud en Zeger vind ik leuk bij elkaar passen. In mijn hoofd blijven ze gewoon normaal ;)
Kennissen van mij hebben drie jongetjes; Mees, Naut en Dries, ter inspiratie :)

Hier sluiten de namen die op mijn lijstje staan voor de toekomst volgens mij best aan bij de stijl van de naam van mijn dochter, ik vaar ook altijd wel bij het/een motto van Jan des Bouvrie, namelijk; Als je dingen uitkiest die jij mooi vindt, dan past het altijd wel bij elkaar. Tot nu toe klopt dat hier altijd wel, bij meubels ;) en bij namen denk ik ook :D
  donderdag 30 juli 2015 @ 10:36:34 #7
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_154758325
Zeger klinkt leuk vind ik :)

Noud is erg in he? Sillie zit met twee x Noud bij de peutergym en een Noud bij het kdv en nog een kennis die onlangs een Noud gekregen heeft. Is er een BN'er geweest die die naam gekozen heeft ofzo? :D
pi_154758422
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:36 schreef Spees_Eend het volgende:
Zeger klinkt leuk vind ik :)

Noud is erg in he? Sillie zit met twee x Noud bij de peutergym en een Noud bij het kdv en nog een kennis die onlangs een Noud gekregen heeft. Is er een BN'er geweest die die naam gekozen heeft ofzo? :D
De Noudster uit goeie tijde ?
  donderdag 30 juli 2015 @ 10:42:59 #9
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_154758445
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:41 schreef elamanilo het volgende:

[..]

De Noudster uit goeie tijde ?
Oh, ik kijk al niet meer sinds Arnie en Roos maar als daar een Noud in zit zou het best eens daar aan kunnen liggen ja :D
pi_154758674
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:42 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Oh, ik kijk al niet meer sinds Arnie en Roos maar als daar een Noud in zit zou het best eens daar aan kunnen liggen ja :D
Ik kijk ook al een poosje niet meer, maar ik heb Noud nog meegekregen, volgens mij zit hij er nog steeds in :) En verder past de naam ook in de trend van korte Hollandse namen die de laatste jaren wel hip zijn. Ik vind zelf Sem daar altijd zo uit de toon vallen trouwens, in die top10 lijstjes ;(

En nu ik me bedenk, volgens mij heet Noud in gtst Noud als afgeleide van Arnoud, oftewel Arnie :D
pi_154758691
Ik lees ook Z.out en N.eger, maar dat komt denk ik omdat ik een N.oud N.eger ken (achternaam N.eger dus)...
Kwak
pi_154758722
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:57 schreef elamanilo het volgende:

[..]

Ik kijk ook al een poosje niet meer, maar ik heb Noud nog meegekregen, volgens mij zit hij er nog steeds in :) En verder past de naam ook in de trend van korte Hollandse namen die de laatste jaren wel hip zijn. Ik vind zelf Sem daar altijd zo uit de toon vallen trouwens, in die top10 lijstjes ;(
Ja? Ik vind Sem echt typisch in t rijtje Dex en Finn passen...
Kwak
pi_154758823
Sem staat zo fonetisch, alsof ze een Engelse Sam willen en past in mijn ogen niet bij de korte Hollandse namen trend, want Hollands ;) Maar Dex en Finn vind ik inderdaad ook niet echt in dat rijtje Hollands passen.
Met de Hollandse namen bedoelde ik meer de namen als Daan, Bram, Luuk, Thijs, Lars, Mees. Maar ik zie nu dat er inderdaad ook veel namen tussen staan als Jayden, Liam, Levi, Noah en Finn inderdaad.. Daar sluit Sem dan wel weer meer bij aan denk ik.
pi_154758864
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:06 schreef elamanilo het volgende:
Sem staat zo fonetisch, alsof ze een Engelse Sam willen en past in mijn ogen niet bij de korte Hollandse namen trend, want Hollands ;) Maar Dex en Finn vind ik inderdaad ook niet echt in dat rijtje Hollands passen.
Met de Hollandse namen bedoelde ik meer de namen als Daan, Bram, Luuk, Thijs, Lars, Mees. Maar ik zie nu dat er inderdaad ook veel namen tussen staan als Jayden, Liam, Levi, Noah en Finn inderdaad.. Daar sluit Sem dan wel weer meer bij aan denk ik.
:Y

Ik voel Sem niet zo als Engels, want bijbels: Sem, Cham en Jafeth (wie of wat, geen idee, blijven hangen van cathechisatie)...

Dus vandaar dat t niet engels aanvoelt voor me. Finn en Dex wel idd.

Edit: ah dat zijn de zonen van Noach! En Sem is stamvader van allerlei volken o.a. de joden (semieten).
Kwak
pi_154768535
Ah, die kende ik (nog) niet uit de bijbel nee :) Ik heb ook het idee dat de Bijbelse afkomst niet bij veel mensen de reden is om die naam te kiezen, of dat ze die naam uit de bijbel hebben gehaald :@
pi_154771951
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:14 schreef elamanilo het volgende:
Ah, die kende ik (nog) niet uit de bijbel nee :) Ik heb ook het idee dat de Bijbelse afkomst niet bij veel mensen de reden is om die naam te kiezen, of dat ze die naam uit de bijbel hebben gehaald :@
Nee :D dat denk ik ook niet. Maar de associatir is voor mij wel daarmee dus minder semi-tokkie dan Finn en Dex...

Levi hetzelfde, voor mij ook eerst de bijbelse associatie en dan pas de modenaam...

Heeft die vier jaar cathechese toch nog iets opgeleverd :')
Kwak
  donderdag 30 juli 2015 @ 20:14:26 #17
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_154772661
Ik vind Finn en Dex echt totaal niet semi tokkie :? Meer middle of the road ofzo. Sem en Daan en Luuk vind ik een beetje hetzelfde.
pi_154773027
Levi vind ik zelf ook heel bijbels ja, maar ik denk daarbij ook weer dat veel mensen niet de bijbel als inspiratie hadden ;)

Dex, het viel me laatst op dat die naam voor kwam bij een aantal kinderen van mensen die mee deden aan VTwonen tvprogramma 's. Voor mij is het nu een beetje zo'n semi-hipster naam.

Finn weet niet, die dubbele nn vind ik niets, maar Fin is weer zo eindig.. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar ik weet ook niet wie er wel voor kiest, ik gok ook op de middenmoot. Ik ken er geen eigenlijk.

Wij hadden Flin ergens op een lijstje, 2,5 jaar geleden. Die is er nu vanaf, want die vind ik niet mooi in combi met naam van de dochter.
  donderdag 30 juli 2015 @ 21:51:14 #19
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_154775431
Hoewel ik weet dat Levi een ultieme bijbelnaam is., heb ik daarbij juist een enorme tokkievibe :@

Flin met de naam van jullie dochter samen klinkt wel als een heel lief sprookjesboek :D maar ik zou het ook niet doen nee :+
  donderdag 30 juli 2015 @ 21:52:56 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_154775498
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 20:26 schreef elamanilo het volgende:
Levi vind ik zelf ook heel bijbels ja, maar ik denk daarbij ook weer dat veel mensen niet de bijbel als inspiratie hadden ;)

Dex, het viel me laatst op dat die naam voor kwam bij een aantal kinderen van mensen die mee deden aan VTwonen tvprogramma 's. Voor mij is het nu een beetje zo'n semi-hipster naam.

Finn weet niet, die dubbele nn vind ik niets, maar Fin is weer zo eindig.. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar ik weet ook niet wie er wel voor kiest, ik gok ook op de middenmoot. Ik ken er geen eigenlijk.

Wij hadden Flin ergens op een lijstje, 2,5 jaar geleden. Die is er nu vanaf, want die vind ik niet mooi in combi met naam van de dochter.
nee dat kan inderdaad echt niet :D al kun je er wel leuk mee rijmen O+
disclaimer
pi_154799002
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:06 schreef elamanilo het volgende:
Sem staat zo fonetisch, alsof ze een Engelse Sam willen en past in mijn ogen niet bij de korte Hollandse namen trend, want Hollands ;) Maar Dex en Finn vind ik inderdaad ook niet echt in dat rijtje Hollands passen.
Met de Hollandse namen bedoelde ik meer de namen als Daan, Bram, Luuk, Thijs, Lars, Mees. Maar ik zie nu dat er inderdaad ook veel namen tussen staan als Jayden, Liam, Levi, Noah en Finn inderdaad.. Daar sluit Sem dan wel weer meer bij aan denk ik.
Ja, zo zie ik het ook. Bij Sem heb ik ook nog de vraag of het misschien de Sam voor meisjes is. Mees vind ik wel een rare naam, maar het zal wel een afkorting zijn, zoals Maup. Lars is een noordse naam, die kwamen hier door de kinderboeken als Wij uit Bolderburen en Lasse Lanta.

Natuurlijk ken ik wel Sem als bijbelse naam, maar ik ben niet opgegroeid tussen de Joodse bijbelse namen. Dus wel de Maria's en Elisabeths, maar weinig Esthers en geen Naomi's; het kwam toen niet op me over als bijbelse namen. In de Engelse jeugdboeken kwam ik ook namen als Abigail en Abernathy tegen. Engelse namen kwamen me vroeger vaak nogal "omslachtig" over.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:14 schreef elamanilo het volgende:
Ah, die kende ik (nog) niet uit de bijbel nee :) Ik heb ook het idee dat de Bijbelse afkomst niet bij veel mensen de reden is om die naam te kiezen, of dat ze die naam uit de bijbel hebben gehaald :@
Bij de katholieken was het vroeger verplicht om een bijbelse/goedgekeurde naam te kiezen.
Tegenwoordig is dat wsl vooral in orthodoxe kringen nog gebruik. Zo zag ik een keer een geboortekaartje van een Johannes met daarin de opdracht om mensen tot het geloof te brengen en een paar jaar geleden een neutraal kaartje maar met duidelijk christelijk gekozen naam.

Bijbelse namen zijn natuurlijk wel bekende namen, omdat ze zo veel voorkomen. Lang geleden sloeg ik stijl achterover van iemand die haar zoontje Ruben noemde. Dat was puur op klank, want ze was zonder enige kerkelijke invloed opgegroeid. Voor mij was het een oudtestamentische naam. Nu denk ik, dat ze het misschien mooier dan Ruud vond o.i.d.
Ik verbaas me wel over de vele Jesses. Maar ja, lang geleden bleek dat de heilige naam Jezus in diverse andere landen een veelvoorkomende naam is. Dat werkte mooi ontnuchterend.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 19:23:43 #22
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154800569
Ik snap je punt niet TeslynD :@

Ja er zijn veel namen met een katholieke dan wel joods of bijbelse achtergrond en nee die namen worden zelden vanuit die overweging gegevem tegenwoordig. Maar dat is toch niet verbazend?

Mees is gewoon Mees, net als Merel gewoon Merel is volgens mij.
Kwak
pi_154804077
Met een beetje fantasie kun je natuurlijk elke naam wel herleiden naar een van oorsprong religieuze naam, dus dat zegt mij inderdaad ook niet zoveel..

Jesse - Jezus zou ik bijv. nooit opgekomen zijn! En waarom je van Ruben steil achterover zou moeten slaan, snap ik ook niet :? Ja, heb 't inmiddels gegoogeld ;)

(Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik waarschijnlijk de grootste ongelovige ben die er rondloopt :+ dus dat zou ook een en ander kunnen verklaren)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_154804453
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 19:23 schreef kwakz0r het volgende:
Ik snap je punt niet TeslynD :@

Ja er zijn veel namen met een katholieke dan wel joods of bijbelse achtergrond en nee die namen worden zelden vanuit die overweging gegevem tegenwoordig. Maar dat is toch niet verbazend?

Mees is gewoon Mees, net als Merel gewoon Merel is volgens mij.
+1
Wat ik eruit haal is dat je het onbegrijpelijk vindt dat mensen hun kinderen een naam geven die ook in de bijbel voorkomt, wanneer ze niet gelovig zijn.
Onze oudste heet Eva. Ik vond het een mooie naam en een mooie parallel leggen naar de eerste vrouw. Onze eerste dochter <3
Ik ben christelijk opgevoed (maar heel vrij, we gingen ook niet naar de kerk. Mijn ouders volgden ons in wat we wilden), maar mijn vriend niet. Die zal de betekenis 'adem van leven' of de parallel met eerste vrouw niet getrokken hebben. Dag is voor hem ook niet relevant. Voor hem is het 'gewoon' een mooie naam.

En Mees....Das toch geen gekke naam?
  vrijdag 31 juli 2015 @ 21:45:55 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154804615
Mees komt van Bartholomeus.
Overigens is Ruben voor mij gewoon een Hebreeuwse naam, net als Elia/Elias, Moos en Juda.
Er steil van achterover slaan snap ik dan ook weer niet.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')