Het begrip fineer wordt in de volksmond ook wel gebruikt voor kunststof afwerklagen, zoals melamine. Ook dit kan een eikenpatroon hebben. Dit verven of lakken wordt erg lastig, vandaar voor de zekerheid de vraagquote:Op woensdag 29 juli 2015 15:52 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Echt hout. Lijkt mij dat kunststof niet mogelijk is...toch? :p
Kijk, helder antwoordquote:
Mwoah, vaak zijn die lagen redelijk verhard, maar schuren hoeft ook niet echt; je kunt het blad afnemen met wasbenzine, even laten drogen (10 minuten met dit weer), en dan gewoon een nieuwe laag olie of wax aanbrengen, al tig keer gedaan op houten bladen en kasten, en dat werkt prima.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 14:45 schreef AnneX het volgende:
Omdat de eerste lagen (?) olie diep(er) in het hout getrokken zijn, krijg je het blad nooit kaalgeschuurd.
Wél voor het oog, en dan blijkt bij opnieuw aanbrengen van nieuwe lagen olie, dat de voorgaande lagen té diep zijn ingetrokken en te voorschijn komen als andersgekleurde plekken.
# got the T- shirt met blankgelakte grenen vloerdelen.
Met zo weinig detail was dat aan de foto echt niet te zien. TS meldde al dat er een fineerlaag van een paar mm op zat en dat blijkt het ook te zijn. Heb zelf ook zo'n soort tafel en zelfs van dichtbij is het soms lastig te zien dat de afwerking alleen een klein laagje rondom is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 14:04 schreef edraket31 het volgende:
Dit is inderdaad massief, kijk maar naar de kopse kanten.
My bad......quote:Op maandag 3 augustus 2015 12:34 schreef Barrah het volgende:
[..]
Met zo weinig detail was dat aan de foto echt niet te zien. TS meldde al dat er een fineerlaag van een paar mm op zat en dat blijkt het ook te zijn. Heb zelf ook zo'n soort tafel en zelfs van dichtbij is het soms lastig te zien dat de afwerking alleen een klein laagje rondom is.
Mooie tafel TS, veel succes met donkerder maken!
Olie kun je gewoon inwrijven met een doordrenkte doek.
ik pak meestal gewoon een oude doek, als hij maar schoon is.. Olie en wax zijn wdb ideaalquote:Op maandag 3 augustus 2015 11:09 schreef Regenbui het volgende:
All,
Bedankt voor alle feedback, dit gaat me zeker helpen. Vandaag de tafel ontvangen. Het betreft inderdaad een massieve kern omringt met c.a. 4 mm fineer (duidelijk aan de zijkant te zien).
Ik ben van plan om de onderstaand olie aan te schaffen, neem aan dat het blad hiervan donkerder wordt. https://shar.es/1tXCrX.
@Sounddragon: Breng ik de olie gewoon aan met een kwast, of heb je andere tips?
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |