abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154732913
Hi All,

Deze week hebben ik een tafel met en 2,8 cm eiken fineer blad (dikte 4mm fineer) gekocht. Nu willen ik het tafelblad van een (iets) donkere kleur voorzien. Na wat rond zoeken op internet heb ik geen concreet antwoord kunnen vinden, dus hoop ik dat jullie ons kunnen helpen.

Ga ik:
- beitsen
- Boenwas
- Olien

De omschrijving van de tafel staat dat deze in de olie is gezet.

Thnx voor feedback :)

woensdag 29 juli 2015 @ 15:21:17 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154733046
Is de fineer gemaakt van kunststof (melamine o.i.d.) of is het een laagje echt hout?
pi_154733799
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 15:21 schreef Barrah het volgende:
f is het ee
Echt hout. Lijkt mij dat kunststof niet mogelijk is...toch? :p
  woensdag 29 juli 2015 @ 16:12:28 #4
422610 Barrah
pi_154734406
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 15:52 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Echt hout. Lijkt mij dat kunststof niet mogelijk is...toch? :p
Het begrip fineer wordt in de volksmond ook wel gebruikt voor kunststof afwerklagen, zoals melamine. Ook dit kan een eikenpatroon hebben. Dit verven of lakken wordt erg lastig, vandaar voor de zekerheid de vraag :) Op je foto kon ik het verschil niet zien.

Bij 4mm fineer lijkt me de behandeling niet wezenlijk te verschillen van massief hout.

Als de tafel al in de olie staat kun je beitsen beter vergeten.
Ik zou hem nogmaals met olie behandelen. Dit hoeft niet een heel donkere olie te zijn. Met elke laag zal de kleur iets donkerder en dieper worden. Olie dien je wel eens in de zoveel jaar te herhalen.
pi_154735192
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 16:12 schreef Barrah het volgende:
p fineer wordt in de volk
Kijk, helder antwoord :) De tafel is via een veiling gekocht, dus op dit moment ga ik van de omschrijving uit. Is er een eenvoudige manier om te zien of het daadwerkelijk echt of melamine fineer betreft.
pi_154735932
Op de foto afgaand is dit gewoon massief eiken en geen fineer hoor.

Eerst maar eens detailfoto's.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 13:56:23 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_154817108
Aan de onderkant van het blad kun je klooien en proberen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_154817220
Dit is inderdaad massief, kijk maar naar de kopse kanten.
Melamine (of HPL) is een folie die op vlakke platen gepressed wordt en kopse kanten worden dan afgewerkt met een zgn kantenband. Bovendien zie ik volgens mij een scheur/barst aan de linkerzijde. Dat zou ook niet kunnen met fineer, HPL of melamine.
Wil je het echt zeker weten: aan onderzijde een "gat" maken om te zien of de kern massief is

Omdat de tafel al geolied is, zou ik ook adviseren om m nog eens te oliën....anders moet je gaan schuren
pi_154817743
Omdat de eerste lagen (?) olie diep(er) in het hout getrokken zijn, krijg je het blad nooit kaalgeschuurd.

Wél voor het oog, en dan blijkt bij opnieuw aanbrengen van nieuwe lagen olie, dat de voorgaande lagen té diep zijn ingetrokken en te voorschijn komen als andersgekleurde plekken.

# got the T- shirt met blankgelakte grenen vloerdelen. -O-
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 15:22:21 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_154818323
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 14:45 schreef AnneX het volgende:
Omdat de eerste lagen (?) olie diep(er) in het hout getrokken zijn, krijg je het blad nooit kaalgeschuurd.

Wél voor het oog, en dan blijkt bij opnieuw aanbrengen van nieuwe lagen olie, dat de voorgaande lagen té diep zijn ingetrokken en te voorschijn komen als andersgekleurde plekken.

# got the T- shirt met blankgelakte grenen vloerdelen. -O-
Mwoah, vaak zijn die lagen redelijk verhard, maar schuren hoeft ook niet echt; je kunt het blad afnemen met wasbenzine, even laten drogen (10 minuten met dit weer), en dan gewoon een nieuwe laag olie of wax aanbrengen, al tig keer gedaan op houten bladen en kasten, en dat werkt prima.

Eigenlijk ben ik een voorstander van het behandelen van hout met olie of wax, omdat je eigenlijk nooit kleurverschillen krijgt als je het bijwerkt, het is duurzaam en het brengt het mooie in het hout naar voren. Lakken is altijd een drama als je transparant wilt; zeker als het opnieuw moet na een tijd. Met olie of wax kun je in 9 van de 10 gevallen volstaan met een nieuw laagje eroverheen, zelfs opschuren hoeft vaak niet eens.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_154863159
All,

Bedankt voor alle feedback, dit gaat me zeker helpen. Vandaag de tafel ontvangen. Het betreft inderdaad een massieve kern omringt met c.a. 4 mm fineer (duidelijk aan de zijkant te zien).

Ik ben van plan om de onderstaand olie aan te schaffen, neem aan dat het blad hiervan donkerder wordt. https://shar.es/1tXCrX.

@Sounddragon: Breng ik de olie gewoon aan met een kwast, of heb je andere tips?

maandag 3 augustus 2015 @ 12:34:28 #12
422610 Barrah
pi_154864700
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 14:04 schreef edraket31 het volgende:
Dit is inderdaad massief, kijk maar naar de kopse kanten.
Met zo weinig detail was dat aan de foto echt niet te zien. TS meldde al dat er een fineerlaag van een paar mm op zat en dat blijkt het ook te zijn. Heb zelf ook zo'n soort tafel en zelfs van dichtbij is het soms lastig te zien dat de afwerking alleen een klein laagje rondom is.

Mooie tafel TS, veel succes met donkerder maken!

Olie kun je gewoon inwrijven met een doordrenkte doek.
pi_154865300
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 12:34 schreef Barrah het volgende:

[..]

Met zo weinig detail was dat aan de foto echt niet te zien. TS meldde al dat er een fineerlaag van een paar mm op zat en dat blijkt het ook te zijn. Heb zelf ook zo'n soort tafel en zelfs van dichtbij is het soms lastig te zien dat de afwerking alleen een klein laagje rondom is.

Mooie tafel TS, veel succes met donkerder maken!

Olie kun je gewoon inwrijven met een doordrenkte doek.
My bad......
Ik ben op t verkeerde been gezet door de foto.....ik dacht te zien dat t meerdere planken waren. Op de 1e foto vond ik t zo lijken. Geolied fineer of massief maakt gelukkig geen verschil vwb oliën.
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 20:43:30 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_154905116
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 11:09 schreef Regenbui het volgende:
All,

Bedankt voor alle feedback, dit gaat me zeker helpen. Vandaag de tafel ontvangen. Het betreft inderdaad een massieve kern omringt met c.a. 4 mm fineer (duidelijk aan de zijkant te zien).

Ik ben van plan om de onderstaand olie aan te schaffen, neem aan dat het blad hiervan donkerder wordt. https://shar.es/1tXCrX.

@Sounddragon: Breng ik de olie gewoon aan met een kwast, of heb je andere tips?

[ afbeelding ]
ik pak meestal gewoon een oude doek, als hij maar schoon is.. Olie en wax zijn wdb ideaal _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')