abonnement Unibet Coolblue
pi_154685161
Beste K&W'ers,

Binnenkort word ik eigenaar van een huis met vloerverwarming en daaroverheen plavuizen (tegels). De vloerverwarming is hoofdverwarming.

Persoonlijk hou ik meer van een houtlook. Daarom wil ik een andere vloer plaatsen. Ik wil echter wel gebruik blijven maken van de vloerverwarming. Omdat de plavuizen eruit slopen zonder de leidingen te beschadigen een lastige opgave lijkt, wil ik een nieuwe vloer over de tegels leggen. Hierbij wil ik natuurlijk zo min mogelijk in hoogte omhooggaan en zo min mogelijk warmteverlies.

Na een zoektocht op Fok! en google zijn er grofweg twee opties die ik kansrijk vind:

• Laminaat
Voordeel: mooie 'houtlook'
Nadeel: moet een ondervloer onder en in combinatie met de laminaat laag is er aardig wat warmteverlies

• PVC
Voordeel: makkelijk schoon te houden, minder warmteverlies
Nadeel: minder mooie houtlook?

Door het zien van dit filmpje:

Ben ik enthousiast geworden over PVC. Echter, bevat dit geen weekmakers? PVC heeft niet bepaald een vlekkeloze reputatie wat dat betreft. Hoe is dat met kleine koters en huisdieren die over zo'n vloer dweilen?

Samengevat: welke vloer moet ik leggen over een plavuizenvloer met vloerverwarming om zo min mogelijk warmteverlies te hebben? Het zou fijn zijn als er ervaringsdeskundigen zijn!
pi_154687452
Tegels met houtlook
pi_154687832
Plakken op die tegels, en de voegen dan?

Wat betreft weekmakers, onzin zeg ik. Paniek om niks.

Tegels is nog de beste optie zeker als je het over verlies hebt... maar dikte is al snel + 15mm.
Laat die handjes wapperen!
pi_154688067
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:12 schreef Randy_S het volgende:
Tegels met houtlook
Bedankt voor de suggestie.
Ik was vergeten te posten dat ik zelf liever ook geen plavuizen wil. Gewoon een voorkeurskwestie.

quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:23 schreef Gieliovd het volgende:
Plakken op die tegels, en de voegen dan?

Wat betreft weekmakers, onzin zeg ik. Paniek om niks.

Tegels is nog de beste optie zeker als je het over verlies hebt... maar dikte is al snel + 15mm.
Thx Gielovd.

Er dient natuurlijk ge-egaliseerd te worden bovenop de tegels. Daarop wordt dan het PVC geplakt.
(In het filmpje wordt dit getoond)
  maandag 27 juli 2015 @ 23:04:02 #5
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154689369
Het kan zeker, mits je egaliseert of een goede ondervloer gebruikt. Al zal elk laag die je over de plafuizen legt ten koste gaan van het rendement van je vloerverwarming. Maar als je dat niet doorhad had je hier vast geen topic geopend.
pi_154696543
Beste optie is dus oude tegels eruit, nieuwe erin.

Vriend van me heeft een huis waar ook overheen is gelegd, dit voel je als je de trap oploopt
(eerste tree is een stuk minder hoog)
Dit zijn dus dingen waardoor ik een huis zou laten staan. (mits ik toch de vloer zou vervangen)
pi_154697745
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 23:04 schreef Barrah het volgende:
Het kan zeker, mits je egaliseert of een goede ondervloer gebruikt. Al zal elk laag die je over de plafuizen legt ten koste gaan van het rendement van je vloerverwarming. Maar als je dat niet doorhad had je hier vast geen topic geopend.
Juist. Het lijkt me dat een laag egaline en daarop PVC meer er sneller warmte doorlaat dan een ondervloer en daarop laminaat. Wat denk jij?

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 08:29 schreef Bart445 het volgende:
Beste optie is dus oude tegels eruit, nieuwe erin.

Vriend van me heeft een huis waar ook overheen is gelegd, dit voel je als je de trap oploopt
(eerste tree is een stuk minder hoog)
Dit zijn dus dingen waardoor ik een huis zou laten staan. (mits ik toch de vloer zou vervangen)
De vloer uithakken is geen optie, omdat ik geen risico wel lopen met het beschadigen van de buizen van het vloerverwarmingssyteem daaronder.
pi_154698030
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:09 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Juist. Het lijkt me dat een laag egaline en daarop PVC meer er sneller warmte doorlaat dan een ondervloer en daarop laminaat. Wat denk jij?

[..]

De vloer uithakken is geen optie, omdat ik geen risico wel lopen met het beschadigen van de buizen van het vloerverwarmingssyteem daaronder.
Als je een vlakke beitel gebruikt, zal er minimale kans zijn om de buizen te beschadigen. Tussen de buizen en tegels zit ook nog een afwerklaag die je er niet zomaar 'per ongeluk' uithakt :)
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_154698079
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:26 schreef Arnax het volgende:

[..]

Als je een vlakke beitel gebruikt, zal er minimale kans zijn om de buizen te beschadigen. Tussen de buizen en tegels zit ook nog een afwerklaag die je er niet zomaar 'per ongeluk' uithakt :)
Ik snap de theorie erachter, maar de praktijk is altijd wat weerbarstiger. Soms zitten die plavuizen zo bizar vastgelijmd dat er echt grof geweld moet worden gebruikt. En dan is een stukje van de ondervloer snel beschadigd.

Heb je het toevallig zelf weleens gedaan? Dat zou natuurlijk wel wat gewicht in de schaal leggen. :)
pi_154699145
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:09 schreef Ill-Skillz het volgende:
De vloer uithakken is geen optie
Herstel... dit is de enige optie. eroverheen leggen is gewoon jan de beunhaas werk,
Maargoed... dat is mijn mening.
pi_154699401
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:29 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik snap de theorie erachter, maar de praktijk is altijd wat weerbarstiger. Soms zitten die plavuizen zo bizar vastgelijmd dat er echt grof geweld moet worden gebruikt. En dan is een stukje van de ondervloer snel beschadigd.

Heb je het toevallig zelf weleens gedaan? Dat zou natuurlijk wel wat gewicht in de schaal leggen. :)
Ja, meerdere malen, overigens zonder problemen. Zolang je maar een vlakke beitel gebruikt waar je mee 'onder de tegel steekt' en niet in de afdekvloer beitelt.
Eventueel nog een laagje egaline erover, om de vloer mooi vlak te krijgen en klaar :)
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_154699441


Zoiets als dit
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
  dinsdag 28 juli 2015 @ 12:14:05 #13
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_154700074
HEt simpele feit dat je weet dat er buizen liggen doet je al voorzichtiger hakken. Zodra je doorhebt waar de volgende buis zich bevind pas je daar gewoon wat beter op.

Ik zou wel opzien tegen de K klus maar het wel doen. Plavuizen in een woonkamer ... voor mij een nogo.

Overigens eerst even proberen te achterhalen wat er ligt en wat je moet doen bij een beschadiging/lekkage en die materialen even achter de hand houden.
pi_154703433
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:29 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik snap de theorie erachter, maar de praktijk is altijd wat weerbarstiger. Soms zitten die plavuizen zo bizar vastgelijmd dat er echt grof geweld moet worden gebruikt. En dan is een stukje van de ondervloer snel beschadigd.
Als je een PVC of vinylvloer wil moet je toch egaliseren.

Kan je ergens achterhalen wat de maximale warmteweerstand van de vloerafwerking mag zijn op basis van de capaciteitsberekening van de vloerverwarming? Dat is wel een eerste vereiste, daarnaast ook even kijken naar de systeemtemperatuur in combinatie met de afwerking.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 15:19:11 #15
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_154704479
quote:
14s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:00 schreef Ill-Skillz het volgende:
PVC
Voordeel: makkelijk schoon te houden, minder warmteverlies
Nadeel: minder mooie houtlook?
PVC heeft vaak een zeer mooie houtlook, nauwelijks van echt te onderscheiden. Maar het moet sowieso op een egale ondergrond geplakt worden.
Chaos is a ladder.
pi_154745377
Dank allen voor de reacties.

Denk toch dat ik de plavuizen laat liggen en daar bovenop PVC laat plakken. Ben vandaag bij een vloerenwinkel geweest en daar gaven ze aan dat het op die wijze amper een cm omhoog komt. Met name de vlakheid van de plavuizen speelt daar een rol bij i.v.m. de laag egaline.

Vloer wegbikken zie ik echt niet zitten, heb geen idee hoe e.e.a. geïnstalleerd is en wil de buizen onder geen beding raken.
pi_158022273
Even een schop onder de kont van m'n eigen topic.

Inmiddels is het vrijwel zeker dat de plavuizen eruit gaan en het PVC bovenop de cementlaag komt. Nu sta ik echter voor het volgende keuzemoment: welk type PVC?

Een gewone plakvloer is meestal zo'n 2,5mm dik. Ik vraag me af of dat niet een beetje dun is, en het gewoon als zeil voelt.

Je hebt ook zogenoemde 'loose-lay' vloeren, daarvan zijn de stroken 4,5mm dik. Ik heb op beide vloeren gestaan, en je voelt echt het verschil. Daarentegen ligt het natuurlijk wel los en ik vraag me af of het wel allemaal echt goed blijft liggen en er geen kieren in vloer komen. Is er iemand hier op FOk die dat loose-lay spul heeft liggen toevallig? :s)
pi_158027906
Laminaat kan ook.
Er bestaat een hele dunne, geperforeerde onderlaag. Speciaal voor op vloerverwarming.

Deze heb ik:



[ Bericht 56% gewijzigd door Simba op 05-12-2015 08:48:00 ]
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_158032201
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 december 2015 22:40 schreef Ill-Skillz het volgende:
Even een schop onder de kont van m'n eigen topic.

Inmiddels is het vrijwel zeker dat de plavuizen eruit gaan en het PVC bovenop de cementlaag komt. Nu sta ik echter voor het volgende keuzemoment: welk type PVC?

Een gewone plakvloer is meestal zo'n 2,5mm dik. Ik vraag me af of dat niet een beetje dun is, en het gewoon als zeil voelt.

Je hebt ook zogenoemde 'loose-lay' vloeren, daarvan zijn de stroken 4,5mm dik. Ik heb op beide vloeren gestaan, en je voelt echt het verschil. Daarentegen ligt het natuurlijk wel los en ik vraag me af of het wel allemaal echt goed blijft liggen en er geen kieren in vloer komen. Is er iemand hier op FOk die dat loose-lay spul heeft liggen toevallig? :s)
Lekker die dunne variant nemen, volledig laten verlijmen en klaar.
pi_158048547
Ik vind die pvc zo extreem lelijk. Wil je een goede is het ook nog eens flink aan de prijs. Leg in dat geval gewoon hout.

Ik heb er naar gekeken wat mij opviel was dat bij veel winkels waar ik kwam beschadigde pvc show dingen waren.
pi_158050875
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 01:11 schreef Nico987 het volgende:
Ik vind die pvc zo extreem lelijk. Wil je een goede is het ook nog eens flink aan de prijs. Leg in dat geval gewoon hout.

Ik heb er naar gekeken wat mij opviel was dat bij veel winkels waar ik kwam beschadigde pvc show dingen waren.
Over je eerste opmerking: over smaak valt niet te twisten. Hout is heel mooi, maae absoluut niet praktisch voor een gezin met jonge kinderen. Van PVC dweil je zo alles op.

Je tweede opmerking snap ik niet.

@usernaamvergeten: wat ik me afvraag is of de dunne variant niet een aanzienlijk hardere vloer (voor een kind dat valt bv.) oplevert dan de dikkere variant. En of het comfort niet minder wordt.
  zondag 6 december 2015 @ 08:53:42 #22
388071 funky_fart
What do I smell here?
pi_158051028
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 december 2015 22:40 schreef Ill-Skillz het volgende:
Even een schop onder de kont van m'n eigen topic.

Inmiddels is het vrijwel zeker dat de plavuizen eruit gaan en....
Je was aanvankelijk heel stellig dat de plavuizen erin zouden blijven, waarom toch van maning veranderd? (Terechte keuze, daar niet van)
pi_158051373
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2015 08:53 schreef funky_fart het volgende:

[..]

Je was aanvankelijk heel stellig dat de plavuizen erin zouden blijven, waarom toch van maning veranderd? (Terechte keuze, daar niet van)
Ik had zelf geen puf om die plavuizen eruit te halen.
Laat het nu door een bedrijfje doen voor een mooie prijs. :)
  zondag 6 december 2015 @ 10:35:59 #24
388071 funky_fart
What do I smell here?
pi_158051957
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2015 09:40 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik had zelf geen puf om die plavuizen eruit te halen.
Laat het nu door een bedrijfje doen voor een mooie prijs. :)
Inclusief 'de-vloerverwarmingslang-blijft-heel'-garantie?
pi_158064573
Als kanttekening bij ons ligt er geen afdekvloer over de buizen van de vloerverwarming.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')