abonnement Unibet Coolblue
pi_154680317
Hallo allen,

Zelf ben ik vrij nieuw met beleggen en heb ik 2.500,- euro tot mijn beschikking. Met als doel om meer rendement te halen over mijn spaarrekening.

Ik zat te denken om dit bedrag te spreiden over drie AEX genoteerde bedrijven, uit drie verschillende branches.

Een aantal vraagjes:
- Is bovenstaand aan te raden?
- Hoe bepaal ik of het een goede tijd is om te investeren?

Bij Binck ontvang je als nieuwe belegger 200,- euro aan transactietegoed. Wellicht is dit interessant als nieuwkomer?

Alvast bedankt!
pi_154680638
Lees je goed in, vooral over de transactie en aan-/verkoopkosten.
Met zo'n relatief laag bedrag( 2500,-) moet je vaak vrij veel winst maken om de transactiekosten te dekken.
Je zou ook naar indexbeleg producten kunnen kijken, daar zijn de kosten vaak lager.
pi_154680666
Ik heb me er ooit eens in verdiept. Maar je betaalt al gauw een vast bedrag bijv. 20 euro + een percentage van de winst. Als je in 3 bedrijven wilt gaan zitten ben je al gauw 60 tot 120 euro kwijt. Over 2500 euro betekent dit toch al snel 2,4% tot 4,8% winst hebben om quite te spelen. Als je de rente van de bank er ook nog uit wil winnen 4,4% tot 6,8%. Er van uitgaande dat 1 investering 3% (25 euro)verlies lijdt. Moeten je andere 2 investeringen nog harder werken. Dus of het uitkan als beginnend belegger? Denk ik niet.
pi_154682090
Ik heb de gratis transactie tegoed van binck goed nodig gehad anders was ik meer kwijt dan rijk. Omdat ik begonnen ben om te leren heb ik ook al wel wat verkocht omdat het me niet beviel.

Nu heb ik nog 3 verschillende aandelen, waarvan 2 etf's. Hiervan krijg ik dividend dus het valt op zich wel mee. Maar als ik weer ga beginnen doe ik dit met meer geld.
pi_154682440
Met dat bedrag zijn ik lekker in 1 of 2 fondsen gaan zitten.
  maandag 27 juli 2015 @ 20:19:12 #6
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_154683530
Met zo'n bedrag kun je beter voor een tracker gaan. Dat is een computergestuurd beleggingsfonds. AEX is trouwens een kleine index en een paar aandelen nemen een groot percentage van de index voor zijn rekening, niet echt interessant om in te beleggen. Je kan beter investeren in een tracker met een paar honderd Europese bedrijven. iShares en Vanguard hebben wel wat leuke trackers.

Bij DeGiro betaal je trouwens voor een aantal trackers geen transactiekosten, interessant als je een laag vermogen hebt om te investeren.
Bedankt Hans.
  maandag 27 juli 2015 @ 21:48:15 #7
164959 krimpenrik
Telefoonfreak
pi_154686756
Wil je wat actiever bezig zijn en mogelijk meer rendament genereren kijk dan naar de forex markt. Hierin handel je in valuta paren. Let wel op, als je je huiswerk niet doet kan het vies tegen vallen.

Zijn er hier btw meer forex handelaren?
  maandag 27 juli 2015 @ 22:16:35 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_154687577
In de praktijk hanteert Binck een minimum van 5K. Met minder krijg je een mailtje dat het eigenlijk niet loont.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_154688230
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 18:31 schreef halftempo het volgende:
Hallo allen,

Zelf ben ik vrij nieuw met beleggen en heb ik 2.500,- euro tot mijn beschikking. Met als doel om meer rendement te halen over mijn spaarrekening.

Ik zat te denken om dit bedrag te spreiden over drie AEX genoteerde bedrijven, uit drie verschillende branches.

Een aantal vraagjes:
- Is bovenstaand aan te raden?
- Hoe bepaal ik of het een goede tijd is om te investeren?

Bij Binck ontvang je als nieuwe belegger 200,- euro aan transactietegoed. Wellicht is dit interessant als nieuwkomer?

Alvast bedankt!
Bezint eer ge begint.
R&P / Veel geld verloren.

Stel eerst eens een portefeuille samen op een emulator site. Daar kun je kijken wat je aandelen doen, zonder dat het je daadwerkelijk geld kost, en zien of je er enig fingerspitzengefühl voor hebt.
pi_154689710
Bedankt voor de snelle reacties!

Hebben jullie nog tips voor een beginnende belegger?
pi_154692614
Ja, bedenk eerst wat je wil, op welke termijn, en met welk doel. Misschien heb ik het mis, maar het klinkt een beetje alsof je dat (nog) niet helemaal weet.
En ik bedoel dit niet lullig, maar ¤2500 is niet een bedrag waarmee je al te veel moet hopen om winst uit dividend te halen, na transactiekosten en verlies op een ander aandeel. Het is misschien wel een leuk startje, als je dit wil en kan uitbreiden met bijvoorbeeld maandelijks verder inleggen om over langere termijn een apart vermogen op te bouwen, nog naast een spaarpotje voor een auto ofzo.

Als je geen verregaande kennis van zaken hebt, en ook geen geld waar je vrij mee kan 'stunten' (ik heb geen van beide), blijf dan weg bij hefbomen, turbo's, short gaan en dat soort grappen. Dat is gokken waar wilde 'succesverhalen' over te vinden zijn.

Misschien is het voor jou wel goed om je even in te lezen in gespreid beleggen dmv ETF's (ook wel trackers genoemd, indexbeleggen). Dit doe ik ook al een aardige tijd als 'lange termijn spaarpot'. Dit kan je ook passief doen, wat betekend dat je wat geld in ETF's stopt, en er verder niet al te veel meer mee bezig bent, en gebruikt als (2e) spaarpotje waarbij je maandelijks een paar honderd euro inlegt. Voordeel hiervan is dat je doorgaans ook snel je geld liquide kan maken als je het toch even nodig bent, en de geschiedenis leert dat je gemiddeld toch wel makkelijk boven de spaarrente uit kan komen. Geschiedenis leert ook dat indexbeleggen lastig te 'timen' is, dus passief over het algemeen ook de juiste strategie is als je in ETF's gaat, ookal is dat saai.

Dit is eigenlijk wel iets om voor de wat langere termijn te doen, dus bijvoorbeeld maandelijks inleggen en het rendement verder zijn gang laten gaan.

Er zijn ETF's die bijvoorbeeld de AEX nagenoeg perfect volgen, of de AMX (vind ik persoonlijk interessanter). Er zijn ook de meer globale ETF's (MSCI World enz), of voornamelijk Europa, vastgoed, opkomende landen, zelfs obligaties.
Hiermee spreid je enorm omdat een ETF een pakketje van 20 tot wel 1500 aandelen kan zijn. Bij DeGiro zijn veel ETF's gratis te verhandelen, bij Meesman is het allemaal erg idiotproof, en er zijn zo wel meer brokers waar je ook voor deze kleine bedragen een beleggingsrekening kan openen of met een bepaalde regelmaat kan inleggen.

Maar misschien is dit helemaal niet wat je zoekt, en wil je perse actief beleggen, gokken of echt in losse aandelen van bedrijven, of proberen 'in te spelen op het nieuws' (vergt veel tijd en verdiepen!). Dan moet je dit hele verhaal vergeten :{w

[ Bericht 18% gewijzigd door wifikabel op 28-07-2015 00:37:45 ]
pi_154694640
2500 en je krijgt een rendement van 10% per jaar (is vrij veel) is 250 euro. 250 euro is... uh.... tja geld maar is het de 2500 waard?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154697146
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 02:03 schreef DieselTank het volgende:
2500 en je krijgt een rendement van 10% per jaar (is vrij veel) is 250 euro. 250 euro is... uh.... tja geld maar is het de 2500 waard?
Het is een paar dieseltanken waard.
pi_154700944
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 02:03 schreef DieselTank het volgende:
2500 en je krijgt een rendement van 10% per jaar (is vrij veel) is 250 euro. 250 euro is... uh.... tja geld maar is het de 2500 waard?
Over 10 jaar heeft ie bijna 6500 te besteden; met 2% inflatie is dat 5400 (in 2015 euros). Aan TS de keuze om nu iets te kopen voor 2500 of over 10 jaar twv 5400.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  dinsdag 28 juli 2015 @ 13:22:29 #15
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_154701471
Met dit bedrag kun je beter gaan crowdfunden denk ik.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_154701860
quote:
3s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:34 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Bezint eer ge begint.
R&P / Veel geld verloren.

Stel eerst eens een portefeuille samen op een emulator site. Daar kun je kijken wat je aandelen doen, zonder dat het je daadwerkelijk geld kost, en zien of je er enig fingerspitzengefühl voor hebt.
Er is uiteraard een verschil tussen investeren, beleggen en als een totale randmongool producten met extreme hefbomen gebruiken. Ik wil nog niet niet zeggen boontje komt om zijn loontje maar in de buurt komt het wel.

Met 2500 beleggen lijkt me weinig meerwaarde het is meer een bedrag wat je achter de hand hebt liggen voor dure reparaties en tegenslagen. Mocht je toch willen beleggen raad ik net als de rest gewoon trackers aan.
pi_154701908
Kan je het niet op een andere manier investeren?

Veel collega's doen aan crowdfunding ofzo, of als je een huis hebt kan je je hypotheek aflossen. Scheelt weer jaren lang rente.
pi_154704604
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 12:57 schreef miro86 het volgende:

[..]

Over 10 jaar heeft ie bijna 6500 te besteden; met 2% inflatie is dat 5400 (in 2015 euros). Aan TS de keuze om nu iets te kopen voor 2500 of over 10 jaar twv 5400.
Maar dat moet hij wel constant 10% redement zien te behalen. Als dat risico vrij is dan ben ik ook erg geinteresseerd.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154709424
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 15:24 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Maar dat moet hij wel constant 10% redement zien te behalen. Als dat risico vrij is dan ben ik ook erg geinteresseerd.
Risicovrij is alleen een spaarrekening. 10% gemiddeld (wat je nodig hebt - het kan soms lager zijn en soms hoger) is het gemiddelde rendement van de S&P500 van 1928 tot 2014 (ook het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar is 10%).

Nog steeds geïnteresseerd?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_154709524
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 19:04 schreef miro86 het volgende:

[..]

Risicovrij is alleen een spaarrekening. 10% gemiddeld (wat je nodig hebt - het kan soms lager zijn en soms hoger) is het gemiddelde rendement van de S&P500 van 1928 tot 2014 (ook het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar is 10%).

Nog steeds geïnteresseerd?
Nee wat straks word ik aangereden door een auto ofzo en dan ben ik dood en heb ik niks aan het geld.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_154710971
Dan heb je dus ook geen spaarrekening - zelfde logica.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  dinsdag 28 juli 2015 @ 20:08:20 #22
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_154711046
nee
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 20:08:39 #23
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_154711052
quote:
3s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:34 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Bezint eer ge begint.
R&P / Veel geld verloren.

Stel eerst eens een portefeuille samen op een emulator site. Daar kun je kijken wat je aandelen doen, zonder dat het je daadwerkelijk geld kost, en zien of je er enig fingerspitzengefühl voor hebt.
iex.nl
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_154733423
De enige broker waarbij het weldegelijk nut heeft om met zo'n bedrag te gaan beleggen is degiro.nl . Je hebt daar de keuze uit 1000 trackers die je gratis (1x per maand!) kunt aanschaffen. Transactiekosten voor nederlandse aandelen zijn 2 euro per transactie dus ook dat is goed te doen.

Ga in ieder geval niet stunten met hefboomproducten en pas zo veel mogelijk buy&hold toe (dat is sowieso altijd een goed idee). Als je maandelijks geld kunt missen kun je dat maandelijk omzetten in de aanschaf van een of meerdere trackers (bijvoorbeeld op de Ishares MSCI World UETF (Dist). Als je 1 maal per maand een aantal van die trackers koopt spaar je lekker door en je belegt daarmee indirect in 2000 onderliggende bedrijven. Die tracker keert ieder kwartaal een dividend uit wat je dan weer kunt herbeleggen in andere zaken bijvoorbeeld.

En voor als je tijd over hebt:
Ga boeken lezen. Ik heb net het boek "value investing for dummies" gelezen, ik moet zeggen dat het best bruikbare informatie bevat. Daarnaast kan ik de boeken "Leer beleggen als Warren Buffet" en "The little book that still beats the market" aanbevelen. Die boeken leren je hoe je aandelen moet zien en waar je op moet letten bij het kopen van een aandeel.
pi_154753397
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:48 schreef krimpenrik het volgende:
Wil je wat actiever bezig zijn en mogelijk meer rendament genereren kijk dan naar de forex markt. Hierin handel je in valuta paren. Let wel op, als je je huiswerk niet doet kan het vies tegen vallen.

Zijn er hier btw meer forex handelaren?
Ben sindskort begonnen met forex.. Ben er zeer geinterreseerd in maar weet pas 50% erover.. Met de demo account behaal ik alleen maar winst. Natuurlijk ook afentoe verlies maar 7van de 10 winst. Ben je goed in de forex markt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')