abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154567635
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Plafond wordt standaard opgeleverd met v-naad. Deze vinden wij echter allebei heel erg lelijk. Er is een optie om de v-naad dicht te laten smeren voordat de plafond wordt gespoten. Dit kost 600 euro per verdieping.

Wij twijvelen om de plafond dan te laten stucen, maar zijn nog een beetje bang voor de kans op scheurvorming. als we het plafond opbehandelend laten opleveren (dus zonder v-naad en zonder spuitwerk), dan krijgen wij 500 euro terug (= minderwerk).

Het gaat om 130 m2. Ik zie zeer uitlopende prijzen voor het stucen en sausen van het plafond. Is glad stucen van de plafonds aan te raden? Wordt het geen lelijke combinatie met de muren die spachelputz gaan krijgen (fijn structuur)?

Wat raden jullie mij aan? Gewoon 1200 euro betalen en de plafonds standaard laten spuiten en dichtsmeren? of kan ik voor de 1200+500 euro de plafonds laten stucen?

Een extra aandachtspunt uis dat ik bij de keuken spots in de plafond wil laten wegwerken. Dit kan waarschijnlijk makkelijker op een ondehandeld plafond die later netjes wordt gestuct?
pi_154567689
Mij is aangeraden de eerste tijd niet te stucen ivm het zetten van het huis en dat je dan scheuren krijgt. Is bij vrienden van ons ook wel te zien. Heel hun stucwerk is gescheurd.

Ik zou het personeel gewoon laten spuiten en over een paar jaar laten stucen als het huis gedroogd en gezet is :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_154567913
Bij ons werd geadviseerd om de v-naad niet dicht te smeren. Huis gaat nog werken en sowieso kanaalplaten in combinatie met een v-naad is vaak een garantie op scheuren. Enige plek waar we het gedaan hebben is de badkamer, daar komt de scheur er nu na een maand al in :')

De rest van de muren hebben we allemaal behangklaar laten maken en daarover glasvezel behang, huis gaat nog werken en je krijgt zeker scheuren in de muur.

Spotjes vooraf erin laten maken, niet als het stucwerk al klaar is..
pi_154568846
Als je direct wilt stucken dan is metalstud met gipsplaten wellicht een optie. Kun je meteen spotjes en leidingen kwijt zonder duur meerwerk.
pi_154569564
Wij hebben er ondanks het risico op scheuren, wel voor gekozen om alles glad te laten stucen. Bij een ander bedrijf weliswaar, maar dat maakt niet uit. Als de scheuren er komen dan kunnen we die weer op laten vullen. Het oogt, hoe dan ook, veel rustiger dan dat spackwerk en (idd) die lelijke V naad. Een scheurtje is makkelijk te fixen. Het grootste risico dat je loopt is dat je het betreffende plafond opnieuw moet verven. Kwestie van keuzes...
...en waarom?
pi_154571503
Wij gaan het ook riskeren. De aannemer gebruikt niet eens gaas bij het dichtzetten van de v-naden. Ze geven geen garantie op scheurvorming. We kunnen ook niets zeggen over de te egbruken korrelgrootte. Het kan dus heel erg grof zijn.

Ze gaven aan dat ze niet precies weten wat de afwerkingsniveau wordt. Ze besteden dit namelijk uit aan een ZZPér. Het zal voldoen aan de technische beschrijving van het project, maar daar staat niets vermeld over kwaliteit, dikte of korrelgrootte.

Dan maar zelf een stukadoor inhuren. :-)
pi_154591365
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:41 schreef Fok7 het volgende:
Wij gaan het ook riskeren. De aannemer gebruikt niet eens gaas bij het dichtzetten van de v-naden. Ze geven geen garantie op scheurvorming. We kunnen ook niets zeggen over de te egbruken korrelgrootte. Het kan dus heel erg grof zijn.

Ze gaven aan dat ze niet precies weten wat de afwerkingsniveau wordt. Ze besteden dit namelijk uit aan een ZZPér. Het zal voldoen aan de technische beschrijving van het project, maar daar staat niets vermeld over kwaliteit, dikte of korrelgrootte.

Dan maar zelf een stukadoor inhuren. :-)
Wij hebben de minderoptie genomen (zeg ik dat zo goed?) door het spuitwerk weg te laten. Scheelt weer een paar centjes die je kan gebruiken om de stucadoor te betalen die de boel afwerkt zoals jij dat wilt. Misschien handig als je dat navraagt bij de aannemer.
...en waarom?
pi_154591447
quote:
Wij gaan het ook riskeren. De aannemer gebruikt niet eens gaas bij het dichtzetten van de v-naden.
Dan zijn het breedplaatvloeren en hoeft er ook geen gaas te worden toegepast.

Als je het stucwerk laat vervallen heb je gewoon een grijs betonnen plafond mét V-naden.
quote:
Ze geven geen garantie op scheurvorming.
Dat gaat niemand doen in een nieuwe woning
pi_154591647
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 11:10 schreef Deshain het volgende:

[..]

Als je het stucwerk laat vervallen heb je gewoon een grijs betonnen plafond mét V-naden.

Precies! Én het scheelt je een paar 100 euro. Je wilt de stuclaag liever op het kale beton ipv over de spuitlaag die je toch liever niet hebt.
...en waarom?
pi_154599049
quote:
Wij gaan het ook riskeren. De aannemer gebruikt niet eens gaas bij het dichtzetten van de v-naden. Ze geven geen garantie op scheurvorming. We kunnen ook niets zeggen over de te gebruiken korrelgrootte. Het kan dus heel erg grof zijn.
Het huis moet nog gebouwd worden begrijp ik ?
Heb je geen info over of het kanaalplaatvloeren of breedplaatvloeren als plafond zijn ?
Als het al gebouwd is kun je het wel zien aan de afstand tussen de V-naden, kanaalplaatvloeren zijn meestal 120cm breed (en de afstand tussen de V-naden dus ook ;) ) breedplaatvloeren zijn 300cm breed.

Als een breedplaatvloer gelegd wordt, heb je maar een betonplaat van 5/6cm dik waar de wapening uitsteekt, daar word dan extra wapening op aangebracht en weer een 15cm (ofzo iets) beton opgestort.
Die vloer word dus 1 sterk geheel. http://www.joostdevree.nl/shtmls/breedplaatvloer.shtml
Zelf heb ik ook een breedplaatvloer in mijn nieuwbouwwoning, daar zijn de V-naden ook weggewerkt.

Bij kanaalplaatvloeren is de betonplaat van zich zelf vaak al sterk genoeg, daar heeft (meestal) geen constructieve extra betonvloer meer over heen gestort worden.
Daar komt dan alleen een zandcementdekvloer overheen, maar dat heeft niet echt constructieve sterkte en is ook niet (met wapening zoals bij de breedplaatvloer) verbonden met de kanaalplaat.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/kanaalplaatvloer.shtml
Dat houdt dus geen werken van de platen onderling en scheurvorming tegen.
Na een jaar of wat is het wel uitgewerkt en gezet bij een kanaalplaatvloer en kan het vaak wel.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 15:59:24 #11
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154599318
Die kanaalplaten liggen vaak niet helemaal gelijk. Met alleen het dichtsmeren van de naden heb je dan nog geen vlak plafond. Een hoogteverschil dat met V-naden niet zou opvallen geeft dan ineens alsnog een golvend plafond. Als je het per se vlak wilt, zou ik altijd voor stucen gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')