quote:
Kittens die te jong bij hun moeder en nestgenootjes weg zijn, kunnen de kattentaal verleren (of leren 't simpelweg niet als ze echt enorm jong zijn). Wil je er later een kat bijzetten, dan zal je kat dus geen idee hebben wat hij ermee aan moet, en dat zal dus ook gewoonlijk geen succes zijn. Wat je kitten oa zou leren van moeder en nestgenootjes, is dus de communicatie onderling, maar ook dingen zoals omgaan met frustraties (er wordt gedacht dat het speenproces dit leert) en hoe hard ze bij spel horen te bijten en krabben. Jouw katje zal zoiets niet leren van haar familie, en kan dus ook te lomp gaan worden in spel, om maar 'ns iets te noemen wat je vaker ziet bij katten.
Ik zou dus wel overwegen om het kitten bij andere, sociale katten te zetten om in ieder geval iets te leren van soortgenootjes, maar dan moet je dus wel net iemand kennen die zo'n situatie kan bieden voor zeker een aantal weken, en waar dus wel wat haken en ogen aanzitten. Ik vang kittens op, mijn katten zijn dat dus gewend en leren de kittens veel, als je zo'n situatie voorhanden hebt dan zou ik daar wel gebruik van maken. Maar op de gok bij iemand onderbrengen die toevallig een kat heeft, of die niet zeker weet wat de katten ervan gaan vinden, kan zeker ook alleen maar stress opleveren voor alle partijen, en zou ik dus ook niet doen. Een 2e kitten erbij kan zeker wel helpen, maar daar zitten dus ook weer kosten aan. Niet alleen voor de aanschaf en castratie (zowel kater als poes worden gecastreerd), maar natuurlijk ook in de toekomst (bijvoorbeeld stel dat ze speciaal voer moeten).
Lees je verder in qua gedrag en bel eventueel de gratis telefonische spreekuren die sommige gedragsdeskundigen aanbieden voor tips, die hebben er tenslotte voor geleerd en weten veel meer dan wij hier. Ik ben geen gedragsdeskundige, maar zo las ik in het DDA topic dat je straft door het nekvel te pakken? Ter info: nekvel pakken is iets wat meer mensen doen, maar het is iets wat alleen katers bij poezen doen die ze dekken. Moeder tilt het kitten bij het hele nekje op en doet dat alleen om te verplaatsen, niet om te straffen. Optillen bij het nekvel wordt ook pijnlijk als de kittens niet superlicht meer zijn, zoals die van jou dus (al zal de kat dit vaak niet laten zien). Leesvoer over straffen van de kat
https://m.facebook.com/no(...)ffen/661628853953141Verder zou ik me, als ik jou was, ook even verdiepen in de rassen die in je kruising zitten. Hebben ze speciale behoeftes/specifiek gedrag, maar ook zeker, wat zijn de gezondheidsrisico's die bij deze rassen horen? Met slechte fok zoals dit kan je dus ook gezondheidsproblemen er in fokken en/of in stand houden, en het is wat mij betreft alleen maar goed om bedacht te zijn op zulke dingen. Rasfokkers testen hun ouderdieren namelijk op de problemen die bij het ras kunnen voorkomen (wat dus ook bijdraagt aan de hogere prijs die je voor zo'n kitten betaald), dat zal hier ongetwijfeld niet gebeurd zijn. Je lijkt in je antwoorden ook best wel bezig te zijn met het financiele plaatje, kjk dus ook 'ns naar een verzekering, dat kan je enorm veel geld gaan schelen mocht er ooit wat mankeren. Let wel, ook daar zitten wat haken en ogen aan, zoals eigen risico per verzekering of zelf moeten betalen en dan declareren. Nog meer te lezen dus

Ik hoop dat je kitten gezond gaat zijn en normaal kattengedrag gaat vertonen, ik hamer zelf nogal op bepaalde dingen omdat ik dus met opvangertjes zie wat zo'n vroege scheiding van het nest kan doen, en zelf ook heb meegemaakt hoe rot en sneu het kan zijn als je een kat hebt die de taal onderling niet begrijpt. Liever teveel verdiepen in de situatie dan te weinig
[ Bericht 2% gewijzigd door Holyme op 22-07-2015 05:03:48 ]