Niet helemaal denk ik. Je betaald de vakantiedagen zelf maar bouwt volgens mij wel gewoon vakantiegeld op bijvoorbeeld tijdens die vrije dagen, net als tijdens je normale vakantiedagen.quote:
Het verschil is dat je ook per maand een bedrag op je loon in mindering kunt krijgen, je kunt de inkomensval dus spreiden.quote:
Dat inderdaad, financieel is dit gunstiger want je haalt hetzelfde percentage van je loon als wanneer je minder zou gaan werken. In plaats van die 4 weken verlof onbetaald te pakken = 1 maand geen salaris.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het verschil is dat je ook per maand een bedrag op je loon in mindering kunt krijgen, je kunt de inkomensval dus spreiden.
En aangaande TS die enkele maand die je in mindering krijgt op je pensioen zou mij echt jeuk zijn.
Allebeiquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:11 schreef HarveySpecter het volgende:
Dat ligt eraan wat je wil. Langer vakantie of om de week een dag vrij zijn.
Je hoeft zelf nergens voor te zorgen, je krijgt minder loon en dus ook minder vakantiegeld, minder pensioenopbouw, minder alles eigenlijkquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:08 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dat inderdaad, financieel is dit gunstiger want je haalt hetzelfde percentage van je loon als wanneer je minder zou gaan werken. In plaats van die 4 weken verlof onbetaald te pakken = 1 maand geen salaris.
Pensioen is niet zo boeiend inderdaad, maar ben wel benieuwd of je qua inkomstenbelasting zelf nog ergens voor moet zorgen, en of je inderdaad vakantiegeld opbouwt o.b.v. 40 uur of niet.
Maar op basis waarvan krijg ik minder vakantiegeld? Het brutosalaris veranderd niet, ik betaal alleen onder aan de streep een vergoeding voor de extra vakantiedagen. Dan blijft het salaris in de basis toch gelijk, net als "gewerkte uren" en krijg je dus hetzelfde bedrag aan vakantiegeld?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je hoeft zelf nergens voor te zorgen, je krijgt minder loon en dus ook minder vakantiegeld, minder pensioenopbouw, minder alles eigenlijkvakantiedagen moet je even op het werk overleggen, maar volgens mij blijft dat gelijk, hoewel het zou kunnen dat er een reservering over je inkomen apart word gezet waarmee je als het ware vrije uren koopt tegen het op dat moment geldend loon.
Je krijgt net zoveel uren betaald als dat je werkt, je werkt minder dus krijg je minder. No more, no less.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:26 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Maar op basis waarvan krijg ik minder vakantiegeld? Het brutosalaris veranderd niet, ik betaal alleen onder aan de streep een vergoeding voor de extra vakantiedagen. Dan blijft het salaris in de basis toch gelijk, net als "gewerkte uren" en krijg je dus hetzelfde bedrag aan vakantiegeld?
Of mis ik hier nu iets belangrijks?
Maar ik neem toch vakantiedagen opquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je krijgt net zoveel uren betaald als dat je werkt, je werkt minder dus krijg je minder. No more, no less.
I.p.v. 52x40 uur, krijg je nu bijvoorbeeld 52x36 uur en kun je dus 52*4= 208 = 26 dagen minder werken. Maar dit werkt ook door in alle procentuele reserveringen zoals je vakantiegeld, je pensioen en noem maar op.
Zoals jij het voorstelt:quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:39 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Maar ik neem toch vakantiedagen op. In een normale vakantiemaand krijg ik ook gewoon mijn maandsalaris betaald. Daarom was juist het idee om de dagen te kopen. Om toch volledig vakantiegeld te ontvangen bijvoorbeeld maar ook om contracturen niet direct kwijt te zijn.
Okay dus zo'n vakantiedagen aankoop gaat van je brutosalaris af in plaats van extra inhouding onderaan de streep zeg maar?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zoals jij het voorstelt:
Je verdient per maand bijvoorbeeld 3000,- en krijgt 240,- vakantiegeld per maand. Nu zeg jij tegen je werkgever, weet je wat houd maar 200,- per maand van mijn loon in, dan neem ik straks vrij en mag jij mij die zoveel maal 200,- uitbetalen. Maar ondanks dat ik maar 2800,- per maand verdien wil ik wel dat je vakantiegeld over 3000,- berekent. Zo werkt het niet.
Klopt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:47 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Okay dus zo'n vakantiedagen aankoop gaat van je brutosalaris af in plaats van extra inhouding onderaan de streep zeg maar?
Daar ben ik niet zeker van. Volgens mij blijft je pensioen gebaseerd op je contract. Bij ons het het zo dat je je compleet vakantiegeld kunt inzetten voor het kopen van verlof.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:36 schreef hottentot het volgende:
Maar dit werkt ook door in alle procentuele reserveringen zoals je vakantiegeld, je pensioen en noem maar op.
Pensioenpremie is een procentuele afdracht over je loon, minder loon = minder afdracht. Of onderhandel jij bij elke loonsverhoging opnieuw over een vast af te dragen bedrag?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:18 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daar ben ik niet zeker van. Volgens mij blijft je pensioen gebaseerd op je contract. Bij ons het het zo dat je je compleet vakantiegeld kunt inzetten voor het kopen van verlof.
Nope, We hebben een CAO. Er valt niets te onderhandelen. Maar je hebt wel keuzes hoe je extra verlof kunt inkopen. Aangezien ik er geen gebruik van maak heb ik me daar nog niet zo in verdiept. Nu heb ik een aantal collega's die dat wel doen en die hoor ik zeggen dat het gunstiger is als een contract te laten opmaken voor 32 uur.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Pensioenpremie is een procentuele afdracht over je loon, minder loon = minder afdracht. Of onderhandel jij bij elke loonsverhoging opnieuw over een vast af te dragen bedrag?
Dat heeft niets met je pensioen nodig, het totaal verdiende loon blijft gelijk, of je het nou van je vakantiegeld of je loon regelt. Je verdient minder dus krijg je ook minder van alle loonsafhankelijke reserveringen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nope, We hebben een CAO. Er valt niets te onderhandelen. Maar je hebt wel keuzes hoe je extra verlof kunt inkopen. Aangezien ik er geen gebruik van maak heb ik me daar nog niet zo in verdiept. Nu heb ik een aantal collega's die dat wel doen en die hoor ik zeggen dat het gunstiger is als een contract te laten opmaken voor 32 uur.
Helaas niet!quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:54 schreef Piger het volgende:
Heb je misschien een 13e maand oid waarmee je dagen kan kopen? Is een veel makkelijkere constructie.
Je inkomen gaat niet omlaag(uurloon en contracturen). Je spendeert namelijk je gespaard netto vakantie-uitkering(waar je ook al pensioenpremie over hebt betaald) voor het kopen van verlof. Je contract blijft namelijk gelijk. Je zult toch aan je 36 uur moeten voldoen. Verwar het niet met onbetaald verlof zoals een sabbatical voor langere tijd. Het zijn natuurlijk wel aparte regelingen. Dat kan per bedrijf verschillend zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat heeft niets met je pensioen nodig, het totaal verdiende loon blijft gelijk, of je het nou van je vakantiegeld of je loon regelt. Je verdient minder dus krijg je ook minder van alle loonsafhankelijke reserveringen.
Waarom zou de werkgever hieraan mee willen doen als hij op jouw vrije dagen toch nog premies moet afdragen, dan is er voor hem geen voordeel meer.
En ja het is natuurlijk gunstiger dan een contract voor 32 uur laten maken, maar dat het met het recht op werkuren en uitkeringen te maken, niet met je pensioen.
Laat ik jou een vraag stellen: Hoe kan je pensioen onveranderd blijven als je inkomen omlaag gaat?
Bij 20 dagen aankoop kan het niet in 1x, dan kom je op een negatief saldo namelijk. Het kan, op verzoek van de medewerker, over meerdere maanden verspreid betaald worden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:21 schreef Miss_Virgo het volgende:
Het is toch zo dat er een eenmalige inhouding op je brutoloon wordt gedaan? De waarde van een vakantiedag is als het goed je dagloon (inclusief vakantiegeld). Misschien zelfs wel een deel van je premie van het pensioen erbij geteld (als ze het wettelijk correct doen, maar dat zie ik maar weinig gebeuren). Zie deze.link
http://www.penoactueel.nl(...)akantiedag-1245755W/
Je bruto maandsalaris en je vakantiegeld uitkering in mei (of juni) blijven ongewijzigd.
Echter heb je natuurlijk een deel ervan 'terugbetaald' in ruil voor vrije dagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |