Als je had willen cashen dan had je dat al veel eerder kunnen doen natuurlijk, maar je hebt het zelf in je OP over een komende herkeuring, dat suggereert dat dat een stuk eerder gaat gebeuren dan "over een paar jaar".quote:Op maandag 20 juli 2015 19:51 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.
Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
Dan heb je het niet handig aangepakt met de belastingdienst. Daar had je voor moeten dokken.quote:
Maar even los van of het wel of niet met opzet gedaan is: TS staat nu voor deze situatie en ik ben benieuwd op welke manier TS dit tot een goed einde kan brengen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook als je onbewust vermogend bent en je je niet realiseert dat je dat vermogen gewoon moet meenemen in de aangifte (of daarom zelfs aangifte moet doen), ontslaat je dat niet van je verplichting.
En nee, ik ga in principe niet van het slechte van de mens uit, maar in deze bekruipt mij heel erg het gevoel dat einde wajong + vermogen in bitcoins willen verkopen niet helemaal uit vergeetachtigheid is, juist omdat hij zelf die Wajong herkeuring koppelt aan zijn bitcoins.
Mijn advies naar TS is luisteren naar jouquote:
Dit is idd de beste oplossing voor TS.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, het is een "vervelend" geluk wat hij heeft.
De beste optie voor TS is:
- zoek betaald werk, maakt niet uit wat, zorg dat je uit de Wajong / Bijstand komt en blijft. Dan kan je in iedergeval je Bitcoins laten uitbetalen en bijvoorbeeld van 1 deel een woning kopen en het andere deel als een aanvulling op je inkomen gebruiken.
- neem contact op met de Belastingdienst (of eerst een deskundige) en zorg dat je een oplossing zoekt voor de aangiftes van de afgelopen 2-3 jaar. Bereken per jaar wat je had moeten betalen, mijn berekening is al aardig nauwkeurig.
Ieder ander scenario wat ik bedenk loopt op een kleine ramp uit.
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
Jouw advies...quote:Op maandag 20 juli 2015 19:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar even los van of het wel of niet met opzet gedaan is: TS staat nu voor deze situatie en ik ben benieuwd op welke manier TS dit tot een goed einde kan brengen.
Wat zou jouw advies zijn?
Met een beetje mazzel heeft TS de afgelopen jaren geen aangifte hoeven doen, en kan hij dat dus alsnog doen, maar als hij ook huur- en/of zorgtoeslag heeft ontvangen wordt het nog een feestje...quote:Op maandag 20 juli 2015 20:01 schreef Geralt het volgende:
Hoe gaat de belastingdienst eigenlijk met zoiets om? Dat je dus zelf achteraf zegt van ja ik wist dat niet, maar ik wil het nu wel goed doen en alsnog betalen over mn bitcoins.
Kun je dan met terugwerkende kracht een aanslag krijgen of iets? Of wordt je in het gevang geflikkerd wegens belasting ontduiken of iets dergelijks?![]()
Wajong---> bijstand is helemaal geen probleem, TS heeft simpelweg geen recht op bijstand (of huur- of zorgtoeslag).quote:Op maandag 20 juli 2015 20:07 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb even gezocht.
De boete voor het niet opgeven van spaargeld in Box 3 levert een boete op van 75% (grove schuld) of 150% bij opzet.
In het ongunstigste geval zal TS dus een naheffing krijgen van zo'n 53.300 Euro als hij zich nu netjes meldt, waarbij bij zelf melden de kans is dat het slechts 37.300 Euro is wat hij moet betalen.
Ik zou dat dan gewoon doen en dat voor lief nemen.
Je houdt nog steeds een leuke duit over.
Zit je alleen nog met het Wajong -> bijstand probleem.
Dat gaat ook niet vanzelf weg.
Klopt, ook zorg- en huurtoeslag zal hij terug moeten betalen over vorig jaar en dit jaar.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel heeft TS de afgelopen jaren geen aangifte hoeven doen, en kan hij dat dus alsnog doen, maar als hij ook huur- en/of zorgtoeslag heeft ontvangen wordt het nog een feestje...
Jamaar dan nog, denk je niet dat hij er gewoon een nette cent aan over gaat houden? Ik denk van wel.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ook zorg- en huurtoeslag zal hij terug moeten betalen over vorig jaar en dit jaar.
De grens zit voor zorgtoeslag boven 103.000 Euro vermogen en bij huurtoeslag is dat al boven de 21.000 Euro eigen vermogen het geval.
Natuurlijk, maar TS gaat tegen wat dingen aanlopen en dat heb ik voor hem uitgezocht.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jamaar dan nog, denk je niet dat hij er gewoon een nette cent aan over gaat houden? Ik denk van wel.
Nouja heel zuinig hoeft dat niet te zijn lijkt me.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:16 schreef MaGNeT het volgende:
Feitelijk zou TS het beste af zijn met een slecht betaalde baan en die 650.000 om rustig aan op te maken als aanvulling. Dan kan je het héél lang uitzingen, als je maar zuinig leeft.
Iets in die richting, zelfs met een baan van 1000 Euro in de maand zou hij het dan heel lang kunnen uitzingen.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja heel zuinig hoeft dat niet te zijn lijkt me.
Stel hij gaat werken en vangt daarmee 1500 euro netto in de maand. En hij koop een leuk huisje van 3 ton. Dan heeft hij nog 350K over.
Met 1500 euro zonder hypotheek zou ik het ook prima redden. En 350K uitsmeren over 30 jaar is 35K per jaar boven op je 1500 waar je in principe al je vaste lasten van kan betalen.
Dat is een stuk boven modaal lijkt me.
Owja natuurlijk. Voor 2 ton koop je hier in de buurt een leuk vrijstaand huisje van. Niet groot, maar gewoon meer dan prima. Met een leuk tuintje erbij, eigen oprit enzo. Goed te doen lijkt mequote:
Bij aanschaf niet uiteraard. Had hij er nog steeds aangifte van moeten doen, maar heeft het met zijn Wajong niets te makenquote:Op maandag 20 juli 2015 19:04 schreef Geralt het volgende:
Hoe is het zelf aanschaffen van bitcoins een vergoeding voor een dienst?
Als het hem betaald is als vergoeding voor een dienst heeft het wel met de Wajong te maken.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:49 schreef Queller het volgende:
[..]
Bij aanschaf niet uiteraard. Had hij er nog steeds aangifte van moeten doen, maar heeft het met zijn Wajong niets te maken
Even tussendoor:quote:Op maandag 20 juli 2015 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook als je nu niet casht blijf je met het probleem zitten dat je dit jaar al 21.000 Euro belasting had moeten betalen omdat je Bitcoins op 1 januari 2013 een waarde van 1,7x Miljoen vertegenwoordigden in Box 3.
Realiseer je je dat?
Allicht, maar dan gaat het om een paar honderd euro. De vermogensstijging daarna is onbelast (alleen belast in box 3).quote:Op maandag 20 juli 2015 20:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het hem betaald is als vergoeding voor een dienst heeft het wel met de Wajong te maken.
Mwah, inkomsten niet opgeven bij een uitkering kost je tegenwoordig wel wat meer dan een paar honderd euro die je aan inkomen had, men bestempelt dat direct als fraude en dan krijg je een boete van 100%.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Allicht, maar dan gaat het om een paar honderd euro. De vermogensstijging daarna is onbelast (alleen belast in box 3).
Het kan 2 kanten op.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:53 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Even tussendoor:
Heb jij nu eigenlijk helemaal geen BTC meer? En wat is je gevoel er nu over? Het lijkt of het nu een beetje volwassen en stabieler aan het worden is?
Hij heeft toentertijd (volgens hem) de bitcoins voor een paar honderd euro gekocht. Zelfs al zou de boete 100% zijn, is dat dus alsnog niet meer dan een paar honderd euro.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, inkomsten niet opgeven bij een uitkering kost je tegenwoordig wel wat meer dan een paar honderd euro die je aan inkomen had, men bestempelt dat direct als fraude en dan krijg je een boete van 100%.
Het is op zich niet zo ingewikkeld, normaal gesproken.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:31 schreef eleusis het volgende:
Huur een boekhouder of accountant in. Je gaat over zulke bedragen toch niet zelf prutsen met input van een internetforum. Als je een fout maakt met de belasting kan het je veel geld kosten.
Als TS het rustig aandoet, kan hij makkelijk 26 jaar leven van dat geld. (25000 per jaar netto. 1.2 vermogensbelasting voor het gemak even weggezet tegen 1.2 rente).quote:Op maandag 20 juli 2015 23:44 schreef MaGNeT het volgende:
Dan staat TS met nog 650.000 Euro schoon in z'n handen.
Alleen zal hij dan geen bijstandsuitkering krijgen.
Optie 1: rustig opmaken tot het op is, niet te snel want dat accepteert de bijstand niet
Niemand maar dan ook echt niemand weet waar ze volgend jaar op staan. Daarnaast bespaart hij op een afbetaald huis honderden per maand, en krijgt hij 0,0 rente over zijn btc'squote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:55 schreef brombeer_ het volgende:
Je bent mijns inziens echt dom als je ze nu verkoopt![]()
Maar goed moet je zelf weten
*vermogensbelastingquote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:18 schreef probeer het volgende:
Tsja .. je kan waarschijnlijk lastig stellen dat je die ene specifieke USB stick kwijt was en nu weer terug gevonden hebt. Dus dat wordt inkomstenbelasting betalen over de laatste x jaar ...
Oeps, vermogens idd. Die ga ik even ninja-editten.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:14 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
*vermogensbelasting
Er zijn overigens allerlei manieren om bitcoins te "bewaren". De belastingdienst stelt dat het een bestand op een computer is, maar dat klopt niet. Je kunt bijvoorbeeld een brainwallet maken waardoor alleen het onthouden van een bepaalde zin al genoeg is om de bitcoins op een bepaald adres te kunnen uitgeven. Je kunt ook een "multisig" wallet hebben waarbij 2 of 3 personen een stukje van de toegang hebben. Wie heeft dan op een gegeven moment de bitcoins in 'bezit' en wie betaalt de jaarlijkse vermogensbelasting? Dat kan nogal diffuus zijn in praktijk.
^^ Dat. Naheffing over meerdere jaren plus 300% boete wordt op het topjaar @1000 euro per stuk 144.000 euro naheffing. Plus de rest van de jaren. Ik schat een kwart miljoen euro naheffing vanwege belastingfraude.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:11 schreef Tourniquet het volgende:
Ter info: als de bitcoins niet uit arbeid zijn verkregen (dus bijvoorbeeld gekocht of zelf gemined) valt het gewoon in je box 3 vermogen.
Waarom zou dat uitmaken?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:34 schreef probeer het volgende:
TS, kan je iig wel (middels de blockchain) aantonen dat je ze al zo lang in je bezit hebt?
^^ Dat ook! Het kan volledig belastingvrij een schenking uit het buitenland zijn, die Nigeriaanse erfenis die me al jaren geleden beloofd is bijvoorbeeld.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:11 schreef Geralt het volgende:
Sterker nog, ik zou er niks om geven om zelf een probleem van 3000 bitcoins te hebben.
Omdat hij al zo lang de belastingdienst aan het ontduiken is natuurlijkquote:
Als advocaat van de duivel/belastingdienst (ha, pleonasme!) ... Als TS al zijn bitcoins bij de belasting wilt aangeven, gok ik zomaar dat ze benieuwd zijn hoe TS die bitcoins verkregen heeft, of in ieder geval hoe lang hij ze al heeft. Al is het dus alleen al om de vermogensbelasting en boete te bepalen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zou dat uitmaken?
[..]
^^ Dat ook! Het kan volledig belastingvrij een schenking uit het buitenland zijn, die Nigeriaanse erfenis die me al jaren geleden beloofd is bijvoorbeeld.
En anders betaal ik toch geen vermogensrendementheffing, dus 3 kBTC bezitten zou geen enkel probleem zijn
Beleggen blijft altijd een risico, net als het bezitten van Bitcoins overigens.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:03 schreef nietzowietzo het volgende:
Ik snap niet dat mensen hierover fraude of bijstand beginnen, voordat je dingen gaat roepen is het handig om je eerst in te lezen. Een Wajonger gaat niet in de bijstand bij een herkeuring, zie hier http://www.uwv.nl/particu(...)n-de-wajong-in-2015/ Als blijkt dat hij kan werken gaat zijn uitkering vanaf 2018 met 5% omlaag...
Tevens is er geen vermogenstoets bij de Wajong, je mag gewoon miljoenen hebben met de Wajong. Dus de TS zal sowieso bij een herkeuring een Wajong uitkering behouden.
Over de bitcoins, het wordt gezien als vermogen dus je zal er vermogensrendementsheffing over moeten betalen. Daarnaast als belastingdienst erachter komt dat je het eerder ham kan je naheffing verwachten(maar maak ze maar niet wakker) en je moet eventueel huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen. Maar dat is relatief weinig in vergelijking met je vermogen.
Als je deel van het goed investeert in bijvoorbeeld ETF's kan je van het dividend op aandelen en goed leven in combinatie met de Wajong
Dat is nu niet aan de orde, Wajong kent geen vermogenstoets en als je kijkt naar waarom Wajong überhaupt ooit is geïntroduceerd is dat ook wel logisch.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:46 schreef YuckFou het volgende:
Ben ik nou de enige die het echt volkomen belachelijk vindt dat hij nog van een uitkering gebruik probeert te maken terwijl hij een vermogen van 7+ ton bezit?
Gast, als je daarmee nog niet genoeg hebt en alsnog je handje ondertussen ophoud ben je nogal aan het parasiteren op de maatschappij...
En dat is een van de vele dingen die er mis is met Wajong/WAO...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:03 schreef nietzowietzo het volgende:
Tevens is er geen vermogenstoets bij de Wajong, je mag gewoon miljoenen hebben met de Wajong.
Waar haal jij die 300% boete vandaan?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat. Naheffing over meerdere jaren plus 300% boete wordt op het topjaar @1000 euro per stuk 144.000 euro naheffing. Plus de rest van de jaren. Ik schat een kwart miljoen euro naheffing vanwege belastingfraude.
WAO/WIA is een inkomensverzekering, dat is een ander verhaal dan Wajong.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat is een van de vele dingen die er mis is met Wajong/WAO...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |